Nazwa przedmiotu:
Kultura nowych mediów
Koordynator przedmiotu:
dr Michał Pręgowski
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Administracja
Grupa przedmiotów:
Obieralne
Kod przedmiotu:
A2_KNM
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2014/2015
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
75h, w tym 30 udział w zajęciach, 45 praca własna
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia30h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Brak; przedmiot rozwija wybrane wątki poruszane na fakultecie „Psychospołeczne aspekty Internetu”, realizowanym przez prowadzącego na semestrze I lub II studiów magisterskich (I rok tych studiów). Omawiany przedmiot nie jest bezpośrednią kontynuacją, toteż fakultet mogą wybrać osoby, które nie uczęszczały na „Psychospołeczne aspekty Internetu”.
Limit liczby studentów:
grupa obieralna
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest przybliżenie i omówienie ze studentami przemian zachodzących we współczesnej kulturze w związku z nowymi mediami i ich oddziaływaniem na społeczeństwo. Przedmiot omawia zarówno kontekst historyczny (kultura dawnej Sieci, wartości hakerskie), jak i problematykę współczesną, związaną m.in. z takimi zagadnieniami, jak wykluczenie cyfrowe, prosumpcja czy nowe modele twórczości. Przedmiot rozwija umiejętności, takie jak zdolność do systematycznego i uporządkowanego myślenia, wyciągania wniosków, analizy sytuacji, planowania i zdolności klasyfikacyjno-definicyjnych, które potrzebne są w nauce dowolnego przedmiotu z zakresu programowego i problemowego na kierunku Administracja.
Treści kształcenia:
Wprowadzenie. Społeczna historia sieci Kultura wczesnego Internetu, cz. I. Kultura wczesnego Internetu, cz. II. Internet dzisiaj. Demografia sieci. Wykluczenie cyfrowe: użytkownicy sieci a osoby niekorzystające z Internetu. Nowe technologie a problemy społeczne. Prywatność w sieci. Kultura uczestnictwa: nowe wartości, nowe modele twórczości i edukacji, cz. I. Kultura uczestnictwa: nowe wartości, nowe modele twórczości i edukacji, cz. II. Przemysł kulturowy 2.0:? Dyskusja o filmie "Good copy, bad copy". Nowe media, nowe podziały: prosumenci, konsumenci, digitariat i kognitariat. Internet a społeczeństwo obywatelskie. Działania lokalne i samorządowe w Internecie. Internet a polityka, polityka w Internecie. Perspektywy rozwoju sieci w kolejnych dekadach XXI wieku.
Metody oceny:
Podstawą zaliczenia jest: A) obecność na zajęciach; B) zaliczenie kolokwium końcowego; C) aktywna praca na zajęciach. A) Obecność jest obowiązkowa na minimum 13 z 15 zajęć. Nieobecność na więcej niż dwóch zajęciach skutkuje koniecznością zaliczania zaległego materiału na dyżurze i/lub przygotowania dodatkowego, związanego z zajęciami projektu. Specyfikę każdego z zadań wyrównawczych prowadzący ustala bezpośrednio ze studentem, uwzględniając charakter danej nieobecności. B) Ćwiczenia kończą się kolokwium podsumowującym, które obejmuje wiedzę z zajęć oraz z zalecanej literatury. Kolokwium podsumowujące odbywa się w formie pisemnej (test z pytaniami zamkniętymi i otwartymi, ew. z krótkimi zadaniami). Maksymalna liczba punktów do zdobycia na kolokwium to 55. Kolokwium odbywa się w dwóch terminach – właściwym i poprawkowym; osobom nieobecnym w pierwszym terminie bądź takim, które postanowią się poprawiać przysługuje skorzystanie z drugiego terminu. Dodatkowe możliwości zaliczenia przedmiotu są zarezerwowane dla wyjątkowych i dobrze udokumentowanych zdarzeń losowych. C) Wymagane jest aktywne uczestnictwo w zajęciach i przygotowywanie się do zajęć na podstawie podanej literatury i materiałów źródłowych. Wszystkie te aktywności będą odnotowywane i punktowane w skali od 1 do 3 (1 pkt. za obecność; 1 pkt. za umiarkowany udział merytoryczny w zajęciach i znajomość lektur; 2 pkt. za znaczący udział merytoryczny, połączony z dobrą znajomością lektur). Przewidywana łączna, maksymalna liczba punktów do zdobycia to 35. Na ocenę końcową z przedmiotu składają się punkty z kolokwium (maksymalnie 55) oraz punkty za aktywność i obecność na zajęciach (maksymalnie 35). Łącznie do zdobycia jest 90 punktów. Do uzyskania wpisu z oceną pozytywną konieczne jest spełnienie warunku brzegowego z punktu A.
Egzamin:
nie
Literatura:
Literatura podstawowa: 1. Batorski, Dominik. 2011. Korzystanie z technologii informacyjno-komunikacyjnych. Diagnoza Społeczna 2011 Warunki i Jakość Życia - Raport. [Special issue]. Contemporary Economics, 5(3), 299-327 DOI: 10.5709/ce.18979254.59 2. Castells, Manuel. 2003. Galaktyka Internetu. Refleksje nad Internetem, biznesem i społeczeństwem. Poznań: Rebis. 3. Dzieniszewska-Naroska, Katarzyna. 2012. Skuteczna komunikacja między władzą lokalną a mieszkańcami za pośrednictwem Internetu. Warszawa: Instytut Spraw Publicznych. 4. Fundacja Nowoczesna Polska. 2012. My, dzieci sieci: wokół manifestu, http://prawokultury.pl/media/entry/attach/my-dzieci-sieci-wokół-manifestu.pdf‎ 5. Jenkins, Henry. 2007. Kultura konwergencji, Warszawa: WAiP. 6. Olczyk, Tomasz. 2010. Kampania 2.0? Internet w kampanii Baracka Obamy a nowe zjawiska w komunikacji politycznej. [w:] M. Jeziński, A. Seklecka, W. Peszyński, Polityczne aspekty nowych mediów. Toruń: Adam Marszałek, s. 9-22. 7. Pietrowicz, Krzysztof. 2004. Nowa stratyfikacja społeczna? „Digital divide” a Polska. [w:] L. Haber, (red.) Społeczeństwo informacyjne – wizja czy rzeczywistość: II Ogólnopolska Konferencja Naukowa. Kraków: AGH. 8. Pręgowski, Michał Piotr. 2011. Amatorski twórca jako ekspert medialny. O opiniotwórczym potencjale twórczości oddolnej w Internecie. [w:] A. Ogonowska (red.), Oblicza nowych mediów. Kraków: WSZiB. 9. Pręgowski, Michał Piotr. 2013. Kontrowersje wokół ACTA jako spór relatywizmu i uniwersalizmu moralnego. Etyka odbiorcy i dostawcy dóbr kulturowych. [w:] M. Kalczyńska, M. Majos, P. Malinowski (red.), Społeczeństwo Internautów a kultura globalna. Prawno kulturowe aspekty funkcjonowania człowieka w wirtualnej rzeczywistości, Oficyna Wydawnicza Politechniki Opolskiej, Opole 2013 10. Przybylska, Anna. 2007. Wzory komunikowania w internecie między samorządem a mieszkańcami. „Studia Socjologiczne" 3/2007. 11. Przybysz, Monika. 2011. Kryzys w Wikinomii. [w:] A. Ogonowska (red.), Oblicza nowych mediów. Kraków: WSZiB. 12. Raymond, Eric S. 2007. Jak zostać hakerem?, http://nfsec.pl/hack/167 13. Sieńko, Marcin. 2011. Anonim – wirtualna twarz odrzuconych, [w:] M. Szpunar (red.), Paradoksy Internetu. Konteksty społeczno-kulturowe. Toruń: Adam Marszałek. 14. Siuda, Piotr. 2015. Prywatność w Internecie – zarys perspektywy krytycznej. „Kultura – Media – Teologia” 2015 nr 20, s. 36-56. Literatura uzupełniająca: 1. Bard, Alexander & Soderqvist, Jan. 2006. Netokracja. Warszawa: WAiP. 2. Castells, Manuel & Himanen, Pekka. 2009. Społeczeństwo informacyjne i państwo dobrobytu. Warszawa: Krytyka Polityczna. 3. Jonak, Łukasz i in. (red.). 2006. Re: Internet – społeczne aspekty medium. Warszawa: WAiP. 4. Reporterzy Bez Granic, Handbook for bloggers and cyber-dissidents, http://www.rsf.org/IMG/pdf/Bloggers_Handbook2.pdf Oraz wystąpienia TED (www.ted.com): 1) Eli Pariser: Beware online "filter bubbles". 2) Markham Nolan: How to separate fact and fiction online. 3) Evgeny Morozov: How the Net aids dictatorships. 4) Mikko Hypponen: Three types of online attack. 5) Mikko Hypponen: How the NSA betrayed the world's trust - time to act. 6) Andy Yen: Think your email is private? Think again.
Witryna www przedmiotu:
do uzupełnienia
Uwagi:
do uzupełnienia

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W_01
Student zna rozszerzoną terminologię w zakresie socjologii nowych mediów oraz społecznych aspektów nowych technologii.
Weryfikacja: Dyskusje, analiza literatury, kolokwium podsumowujące (test z pytaniami zamkniętymi i otwartymi, ew. krótkimi zadaniami). Także: aktywna praca na zajęciach (punkty).
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01, K_W03
Powiązane efekty obszarowe: S2A_W01, S2A_W02, S2A_W07, S2A_W08, S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W05
Efekt W_02
Student zna wybrane teorie i koncepcje w zakresie społecznych aspektów nowych mediów, historii i bieżących uwarunkowań Internetu.
Weryfikacja: Dyskusje, analiza literatury, kolokwium podsumowujące (test z pytaniami zamkniętymi i otwartymi, ew. krótkimi zadaniami). Także: aktywna praca na zajęciach (punkty).
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01, K_W03
Powiązane efekty obszarowe: S2A_W01, S2A_W02, S2A_W07, S2A_W08, S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W05
Efekt W_03
Student zna podstawowe problemy społeczne wynikające z niekorzystania lub niekompetentnego korzystania z Internetu oraz wyzwania, jakie oznaczają one dla relacji władza-obywatel.
Weryfikacja: Dyskusje, analiza literatury, kolokwium podsumowujące (test z pytaniami zamkniętymi i otwartymi, ew. krótkimi zadaniami). Także: aktywna praca na zajęciach (punkty).
Powiązane efekty kierunkowe: K_W03, K_W09
Powiązane efekty obszarowe: S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W05, S2A_W06, S2A_W09
Efekt W_04
Student ma uporządkowaną wiedzę o sposobach korzystania z Internetu, podstawowych rodzajach komunikacji międzyludzkiej w sieci oraz ograniczeniach tej komunikacji.
Weryfikacja: Dyskusje, analiza literatury, kolokwium podsumowujące (test z pytaniami zamkniętymi i otwartymi, ew. krótkimi zadaniami). Także: aktywna praca na zajęciach (punkty).
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01, K_W09
Powiązane efekty obszarowe: S2A_W01, S2A_W02, S2A_W07, S2A_W08, S2A_W06, S2A_W09

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U_01
Student potrafi dokonać obserwacji i interpretacji otaczających go zjawisk społecznych, które mają związek z obecnością Internetu w życiu współczesnego człowieka.
Weryfikacja: Dyskusje, analiza literatury, kolokwium podsumowujące (test z pytaniami zamkniętymi i otwartymi, ew. krótkimi zadaniami). Także: aktywna praca na zajęciach (punkty).
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U04
Powiązane efekty obszarowe: S2A_U01, S2A_U02, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08
Efekt U_02
Student potrafi samodzielnie ocenić wartość informacji wyszukanych w sieci, jak również rozwijać swoje umiejętności korzystając z nowych technologii.
Weryfikacja: Dyskusje, analiza literatury, kolokwium podsumowujące (test z pytaniami zamkniętymi i otwartymi, ew. krótkimi zadaniami). Także: aktywna praca na zajęciach (punkty).
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U12
Powiązane efekty obszarowe: S2A_U01, S2A_U02, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U02, S2A_U04, S2A_U06
Efekt U_03
Student umie czytać i krytycznie interpretować teksty z zakresu socjologii i antropologii Internetu.
Weryfikacja: Dyskusje, analiza literatury, kolokwium podsumowujące (test z pytaniami zamkniętymi i otwartymi, ew. krótkimi zadaniami). Także: aktywna praca na zajęciach (punkty).
Powiązane efekty kierunkowe: K_U04, K_U06
Powiązane efekty obszarowe: S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U06, S2A_U08
Efekt U_04
Student nabywa umiejętność minimalizowania ryzyka nieporozumień związanych z wieloznacznością własnych wypowiedzi oraz złej interpretacji wypowiedzi innych w sieci.
Weryfikacja: Dyskusje, analiza literatury, kolokwium podsumowujące (test z pytaniami zamkniętymi i otwartymi, ew. krótkimi zadaniami). Także: aktywna praca na zajęciach (punkty).
Powiązane efekty kierunkowe: K_U07, K_U09, K_U12
Powiązane efekty obszarowe: S2A_U06, S2A_U04, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U02, S2A_U04, S2A_U06

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K_01
Student dostrzega znaczenie socjologii nowych mediów jako dziedziny opisującej prawidłowości i nieprawidłowości związane z korzystaniem z sieci.
Weryfikacja: Dyskusje, analiza literatury, kolokwium podsumowujące (test z pytaniami zamkniętymi i otwartymi, ew. krótkimi zadaniami). Także: aktywna praca na zajęciach (punkty).
Powiązane efekty kierunkowe: K_K03
Powiązane efekty obszarowe: S2A_K02, S2A_K03
Efekt K_02
Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie socjologii Internetu, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się w zakresie nowych, bardzo dynamicznie zmieniających się technologii.
Weryfikacja: Dyskusje, analiza literatury, kolokwium podsumowujące (test z pytaniami zamkniętymi i otwartymi, ew. krótkimi zadaniami). Także: aktywna praca na zajęciach (punkty).
Powiązane efekty kierunkowe: K_K04
Powiązane efekty obszarowe: S2A_K01, S2A_K03, S2A_K06, S2A_K07
Efekt K_03
Student jest świadomy istnienia etycznego wymiaru korzystania z Internetu.
Weryfikacja: Dyskusje, analiza literatury, kolokwium podsumowujące (test z pytaniami zamkniętymi i otwartymi, ew. krótkimi zadaniami). Także: aktywna praca na zajęciach (punkty).
Powiązane efekty kierunkowe: K_K02
Powiązane efekty obszarowe: S2A_K01, S2A_K04, S2A_K06