- Nazwa przedmiotu:
- Matematyka 3
- Koordynator przedmiotu:
- dr Wiesław Zarębski 
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny dowolnego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Biotechnologia
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- CH.BIOB07 Wersja: A 
- Semestr nominalny:
- 5 / rok ak. 2016/2017
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1.	godziny kontaktowe 45h, w tym:
a)	obecność na wykładach – 30h,
b)	obecność na ćwiczeniach – 15h
2.	zapoznanie się ze wskazaną literaturą – 15h
3.	przygotowanie pracy pisemnej dot. materiału z równań różniczkowych cząstkowych – 15h
Razem nakład pracy studenta: 45h+15h+15h=75h, co odpowiada 3 punktom ECTS.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1.	obecność na wykładach – 30h,
2.	obecność na ćwiczeniach – 15h
Razem: 45h, co odpowiada 2 punktom ECTS.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
- 
            
                - Wykład30h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
 
- Wymagania wstępne:
- Matematyka
- Limit liczby studentów:
- brak
- Cel przedmiotu:
- Po ukończeniu kursu student powinien:
•	mieć ogólną wiedzę teoretyczną na temat zmiennych losowych [sposoby ich określania, dystrybuanta, gęstość, podstawowe parametry (wartość oczekiwana, wariancja), niezależność zmiennych losowych, funkcje zmiennych losowych, centralne twierdzenie graniczne];
•	znać podstawowe rozkłady zmiennych losowych (Bernoulli’ego, Poissona, normalny, t Studenta, chi kwadrat, F Fishera-Snedecora);
•	umieć sformułować i zweryfikować hipotezę statystyczną odnoszącą się do parametru rozkładu w populacji (wartość oczekiwana, wariancja), lub do postaci rozkładu w populacji;
•	umieć zaklasyfikować równanie różniczkowe cząstkowe drugiego rzędu do jednego z trzech typów (hiperboliczne, paraboliczne, eliptyczne) i znaleźć jego postać kanoniczną;
•	rozwiązywać równanie przewodnictwa cieplnego dla pręta skończonego, walca i kuli metodą rozdzielania zmiennych (Fouriera).
- Treści kształcenia:
- Program przedmiotu obejmuje podstawowe elementy rachunku prawdopodobieństwa oraz statystyki matematycznej – nauki przydatnej przy opracowywaniu wyników doświadczeń oraz weryfikowaniu hipotez dotyczących postaci rozkładu lub pewnych jego parametrów. Ponadto zostanie omówiona metoda rozwiązywania szczególnego równania różniczkowego cząstkowego drugiego rzędu – mianowicie równania przewodnictwa cieplnego.
 1. Elementy rachunku prawdopodobieństwa: 
2. Elementy statystyki matematycznej: 
3. Klasyfikacja równań różniczkowych cząstkowych drugiego rzędu; rozwiązywanie równania przewodnictwa cieplnego. 
- Metody oceny:
- kolokwium końcowe
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. T. Gerstenkorn, T. Śródka, Kombinatoryka i rachunek prawdopodobieństwa, PWN, Warszawa 1980. 
2. A. Plucińska, E. Pluciński, Zadania z rachunku prawdopodobieństwa i statystyki matematycznej dla studentów politechnik, PWN, Warszawa, wyd. II, 1970 (lub wyd. VII, 1982) – lub tych samych autorów, nieznacznie zmienione Zadania z probabilistyki, PWN, Warszawa 1983. 
3. J. Greń, Modele i zadania statystyki matematycznej, PWN, Warszawa 1970.
 4. W. Sadowski, Statystyka matematyczna, wyd. II, Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 1969.
 5. W. Stankiewicz, J. Wojtowicz, Zadania z matematyki dla wyższych uczelni technicznych, część druga, PWN, Warszawa 1975 (§31-36: Przekształcenie Laplace’a, jego własności, przekształcenie odwrotne Laplace’a, zastosowania oraz §42: Równanie przewodnictwa cieplnego).
 6. E. Ciborowska Wojdyga, Ćwiczenia z matematyki dla kierunków chemicznych, Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa 1989. 
- Witryna www przedmiotu:
- http://wzarebs.ch.pw.edu.pl/
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
    Profil ogólnoakademicki - wiedza
                    - Efekt W01
- zna podstawowe typy zmiennych losowych, sposoby opisu (tabela rozkładu, dystrybuanta, ew. gęstość), definicje podstawowych charakterystyk (momenty zwykłe i centralne), podstawowe rozkłady zmiennych losowych (Bernoulli’ego, Poissona, rozkład normalny, t Studenta, chi kwadrat)
 Weryfikacja: kolokwium końcowe praca domowa z równań różniczkowych
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_W01
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_W01
- Efekt W02
- zna podstawy teoretyczne metod stosowanych w statystyce matematycznej (centralne twierdzenie graniczne, rozkłady podstawowych statystyk) oraz podstawowe typy równań różniczkowych cząstkowych drugiego rzędu
 Weryfikacja: kolokwium
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_W01
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_W01
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
                    - Efekt U01
- umie przedstawić interpretację wyników eksperymentu jako pewnej zmiennej losowej; wyliczyć parametry danego rozkładu zmiennej losowej; zastosować centralne twierdzenie graniczne do oszacowania prawdopodobieństwa otrzymania wyniku w określonym przedziale względnie do oszacowania niezbędnej liczebności próbki względnie ilości eksperymentów
 Weryfikacja: kolokwium końcowe kolokwium
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_U01, K_U05, K_U11 , K_U08, K_U10
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_U01, T1A_U03, T1A_U08, T1A_U07, T1A_U08
- Efekt U02
- umie zaklasyfikować równanie różniczkowe cząstkowe drugiego rzędu do określonego typu i sprowadzić je do postaci kanonicznej
 Weryfikacja: kolokwium końcowe praca domowa z równań różniczkowych
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_U05, K_U08
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_U03, T1A_U07
- Efekt U03
- umie rozwiązać równanie przewodnictwa cieplnego dla pręta skończonego, walca i kuli metodą rozdzielania zmiennych (Fouriera)
 Weryfikacja: kolokwium końcowe praca domowa z równań różniczkowych
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_U05, K_U08
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_U03, T1A_U07
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
                    - Efekt K01
- potrafi pracować samodzielnie studiując wybrane zagadnienie; przedstawić rozwiązanie danego równania różniczkowego w formie pracy pisemnej
 Weryfikacja: praca domowa z równań różniczkowych
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_K01, K_K02, K_K06
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_K01, T1A_K01,