- Nazwa przedmiotu:
- Polska w Unii Europejskiej – aspekty ekonomiczne 
- Koordynator przedmiotu:
- mgr Szymon Drabczyk
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Technologia Chemiczna
- Grupa przedmiotów:
- HES
- Kod przedmiotu:
- brak
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2016/2017
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- -
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
- 
            
                - Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
 
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- -
- Cel przedmiotu:
- Po ukończeniu kursu student powinien:
znać problematykę integracji europejskiej w jej aspekcie ekonomicznym i prawnym, ze szczególnym uwzględnieniem miejsca i roli Polski w tym procesie.
Do szczegółowych celów przedmiotu należy:
 - zapoznanie z historią integracji europejskiej;
 - rozumienie organizacji i funkcjonowania UE;
 - uzyskanie wiedzy o wybranych  dziedzinach integracji w ramach UE takich jak: jednolity rynek europejski, unia gospodarcza i walutowa;
 - poznanie drogi Polski do członkostwa w UE;
 - zapoznanie się z różnymi aspektami członkostwa Polski w UE;
- Treści kształcenia:
- 1.	Geneza Wspólnot Europejskich (do 1958 roku).
2.	Etapy historii Wspólnot Europejskich/UE od Traktatów Rzymskich po Traktat Lizboński z 13 grudnia 2007 r. włącznie. 
3.	Proces rozszerzania członkostwa we Wspólnotach Europejskich/Unii Europejskiej: przeszłość i przyszłość.
4.	Główne organy Unii Europejskiej, ich geneza, skład, kompetencje, funkcje.
5.	System prawa unijnego – elementy składowe, zasady.
6.	Jednolity Rynek Europejski: geneza, podstawy prawne, zasady.
7.	Polityka regionalna UE: historia, okres 2014-2020.
8.	Możliwości korzystania z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w Polsce.
9.	Unijny system kontroli chemikaliów  (REACH) – wprowadzenie.
10.	Unia Gospodarcza i Walutowa – cel powstania, etapy budowania, korzyści, koszty, aktualne problemy.
11.	 Miejsce Polski w Unii Europejskiej: droga do członkostwa w UE, bilans członkostwa, perspektywy.
12.	 Program unijny Erasmus Plus – cele, założenia, komponenty.
- Metody oceny:
- Oceną ostateczną z przedmiotu będzie ocena ze sprawdzianu pisemnego zawierającego pytania otwarte i zamknięte, problemowe i szczegółowe
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1.	Jan Barcz, Elżbieta Kawecka-Wyrzykowska, Krystyna Michałowska-Gorywoda: Integracja europejska w świetle Traktatu z Lizbony. Aspekty ekonomiczne, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2012
2.	Instytucje i porządek prawny Unii Europejskiej. Vademecum ; praca zbiorowa pod redakcją Adama Łazowskiego i Anny Zawidzkiej-Łojek, Instytut Wydawniczy EuroPrawo, Warszawa 2013
3.	Unia Europejska. Historia, architektura, prawo; praca zbiorowa pod red. Mariusza Muszyńskiego, Wydawnictwo STO, Warszawa 2011
4.	Adresy internetowe:  www.europa.eu  ,  www.polskawue.gov.pl, funduszeeuropejskie.gov.pl
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
Efekty uczenia się
    Profil ogólnoakademicki - wiedza
                    - Efekt W01
- zna terminologię z zakresie integracji europejskiej 														
 Weryfikacja: sprawdzian pisemny zawierający pytania otwarte i zamknięte, problemowe i szczegółoweWpisz opis
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_W14
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_W08
- Efekt W02
- ma elementarną wiedzę w zakresie koncepcji integracji europejskiej														
 Weryfikacja: sprawdzian pisemny zawierający pytania otwarte i zamknięte, problemowe i szczegółoweWpisz opis
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_W14
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_W08
- Efekt W03
- ma podstawową wiedzę na temat instytucji, organów Unii i systemu prawa UE														
 Weryfikacja: sprawdzian pisemny zawierający pytania otwarte i zamknięte, problemowe i szczegółoweWpisz opis
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_W14
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_W08
- Efekt W04
- ma podstawową wiedzę na temat instytucji, organów Unii i systemu prawa UE														
 Weryfikacja: sprawdzian pisemny zawierający pytania otwarte i zamknięte, problemowe i szczegółoweWpisz opis
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_W14
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_W08
- Efekt W05
- ma pogłębioną wiedzę na temat historii, zasad, korzyści i kosztów członkostwa Polski w Unii Europejskiej														
 Weryfikacja: sprawdzian pisemny zawierający pytania otwarte i zamknięte, problemowe i szczegółoweWpisz opis
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_W14
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_W08
- Efekt W06
- ma uporządkowaną wiedzę na temat wybranych dziedzin integracji europejskiej i udziału w nich Polski														
 Weryfikacja: sprawdzian pisemny zawierający pytania otwarte i zamknięte, problemowe i szczegółoweWpisz opis
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_W14
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_W08
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
                    - Efekt U01
- potrafi posługiwać się podstawową terminologią z zakresu integracji europejskiej														
 Weryfikacja: sprawdzian pisemny zawierający pytania otwarte i zamknięte, problemowe i szczegółoweWpisz opis
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_U01, K_U02
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_U01, T1A_U02, T1A_U03, T1A_U06
- Efekt U02
- potrafi wyszukiwać w zbiorach informacji o UE i potrzebnych informacji na dany temat														
 Weryfikacja: sprawdzian pisemny zawierający pytania otwarte i zamknięte, problemowe i szczegółoweWpisz opis
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_U01, K_U02
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_U01, T1A_U02, T1A_U03, T1A_U06
- Efekt U03
- potrafi posługiwać się zaawansowaną wiedzą o udziale Polski w integracji w ramach UE														
 Weryfikacja: sprawdzian pisemny zawierający pytania otwarte i zamknięte, problemowe i szczegółoweWpisz opis
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_U01, K_U02
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_U01, T1A_U02, T1A_U03, T1A_U06
- Efekt U04
- potrafi formułować i przedstawiać swoje stanowisko wobec różnych aspektów członkostwa Polski w UE														
 Weryfikacja: sprawdzian pisemny zawierający pytania otwarte i zamknięte, problemowe i szczegółoweWpisz opis
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_U01, K_U02
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_U01, T1A_U02, T1A_U03, T1A_U06
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
                    - Efekt K01
- ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności z zakresu integracji europejskiej i partycypacji w niej Polski; rozumie konieczność dalszego doskonalenia się zawodowego i rozwoju osobistego														
 Weryfikacja: sprawdzian pisemny zawierający pytania otwarte i zamknięte, problemowe i szczegółoweWpisz opis
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_K01, K_K02
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_K01, T1A_K01
- Efekt K02
- ma świadomość znaczenia przygotowania się do korzystania z oferty UE w różnych dziedzinach jej aktywności														
 Weryfikacja: sprawdzian pisemny zawierający pytania otwarte i zamknięte, problemowe i szczegółoweWpisz opis
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_K01, K_K02
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_K01, T1A_K01