- Nazwa przedmiotu:
- Metody inżynierskie w wybranych zagadnieniach fizjologii 
- Koordynator przedmiotu:
- prof. nzw. dr hab. inż. Tomasz Sosnowski
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Biotechnologia
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- brak
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2016/2017
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1.	Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim wynikające z planu studiów	30
2.	Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim w ramach konsultacji	10
3.	Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim w ramach zaliczeń i egzaminów	5
4.	Przygotowanie do zajęć (studiowanie literatury, odrabianie prac domowych itp.)	5
5.	Zbieranie informacji, opracowanie wyników	5
6.	Przygotowanie sprawozdania, prezentacji, raportu, dyskusji	0
7.	Nauka samodzielna – przygotowanie do zaliczenia/kolokwium/egzaminu	5
Sumaryczne obciążenie studenta pracą 	60 godz.
Liczba punktów ECTS
w tym liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym	2
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1.	Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim wynikające z planu studiów	30
2.	Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim w ramach konsultacji	10
3.	Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim w ramach zaliczeń i egzaminów	5
4.	Przygotowanie do zajęć (studiowanie literatury, odrabianie prac domowych itp.)	5
5.	Zbieranie informacji, opracowanie wyników	5
6.	Przygotowanie sprawozdania, prezentacji, raportu, dyskusji	0
7.	Nauka samodzielna – przygotowanie do zaliczenia/kolokwium/egzaminu	5
Sumaryczne obciążenie studenta pracą 	60 godz.
Liczba punktów ECTS
w tym liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym	2
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
- 
            
                - Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
 
- Wymagania wstępne:
- I.1	Znajomość materiału z chemii fizycznej, 
I.2	Znajomość kinetyki procesowej i procesów podstawowych na poziomie wykładu  inżynieria chemiczna i procesowa.
- Limit liczby studentów:
- -
- Cel przedmiotu:
- II.1	Przedmiot obejmuje zastosowania metod ilościowych do analizy procesów fizjologicznych,
II.2	Zagadnienia transportu pędu  w organizmie ludzkim,
II.3	Zagadnienia wymiany energii i masy w organizmie ludzkim,
II.4	Wybrane zastosowania inżynierii chemicznej w optymalizacji układów podawania leków i sztucznych narządach.
- Treści kształcenia:
- 1.	Ogólne zasady podejścia do ilościowej analizy funkcjonowania organizmu ludzkiego: organizm jako złożony układ procesowy; podejście ilościowe w oparciu o zasady bilansowania; zestaw parametrów standardowych ("standard man"); dekompozycja organizmu na podukłady bilansowe: schematy blokowe, modele kompartmentowe i ich zastosowanie, modele regionalne (krew/tkanka). Elementy farmakodynamiki.
2.	Zagadnienia ruchu ciepła w organizmie i wymiana ciepła z otoczeniem. Bilans energetyczny organizmu.
3.	Hydrodynamika układu krwionośnego: charakterystyka fizykochemiczna i reologiczna krwi; zagadnienia przepływu w naczyniach krwionośnych, zagadnienia krążenia pozaustrojowego
4.	Struktura geometryczna układu oddechowego, mechanika płuc i wentylacji,  parametry oddechowe i wymiana gazowa w płucach - podejście procesowe 
5.	Przykłady rozwiązań równania przepływu gazu w drzewie oskrzelowym, mechanizmy depozycji i kliransu cząstek aerozolowych
6.	Dynamika surfaktantu płucnego i efekty kapilarne w układzie oddechowym. Wpływ na mechanikę oddychania i klirans. Zaburzenia funkcji surfaktantu przez czynniki wziewne.
7.	Aerozole medyczne i techniczne problemy aerozoloterapii, inhalatory, standardowe metody pomiaru cząstek aerozolowych (zalecenia Farmakopei, FDA i EMA) – dodatkowo: demonstracja metod pomiarów w laboratorium
8.	Procesy permeacyjne w organizmie i ich realizacja w sztucznych narządach (sztuczna nerka, sztuczna wątroba)
- Metody oceny:
- Zaliczenie pisemne
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Podstawowa
1. D.O. Cooney, Biomedical engineering principles: an introduction to fluid, heat and mass transport processes, Marcel Dekker Inc., NY-Basel, 1976.
2. T. Sosnowski, Aerozole wziewne i inhalatory (wyd.2 –seria: Inżynieria Procesów Biomedycznych), WIChiP PW, Warszawa, 2012
3. A. Moskal, A. Penconek,  Przepływy w organizmie człowieka: wstęp do biomechaniki płynów  (seria: Inżynieria Procesów Biomedycznych), WIChiP PW, Warszawa, 2012
Uzupełniająca
1. G. Pawlicki, Podstawy inżynierii medycznej, OWPW, Warszawa, 1997
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
    Profil ogólnoakademicki - wiedza
                    - Efekt W01
- Ma wiedzę niezbędną do zrozumienia mechanizmów fizykochemicznych wybranych procesów fizjologicznych, systemów podawania leków oraz sztucznych narządów
 Weryfikacja: Zaliczenie pisemne
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_W02, K_W04, K_W07, K_U12
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T2A_W04, T2A_W05, T2A_W05, T2A_W06, T2A_W07, T2A_W04, T2A_W05,
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
                    - Efekt U01
- Potrafi ocenić i dobrać odpowiednie rozwiązania techniczne w zakresie dostarczania leków i zastosowania sztucznych narządów
 Weryfikacja: Zaliczenie pisemne
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_U11, K_U17
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T2A_U08, T2A_U11, T2A_U13, T2A_U15, T2A_U16
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
                    - Efekt K01
- Potrafi przekazać informacje o nowoczesnych zastosowaniach nauk inżynierskich do rozwiązywania problemów z obszaru fizjologii w sposób zrozumiały
 Weryfikacja: Zaliczenie pisemne
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_K01, K_K02
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T2A_K02, T2A_K05, T2A_K06