- Nazwa przedmiotu:
- Psychologia strachu
- Koordynator przedmiotu:
- mgr Patrycja Gajda
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Administracja
- Grupa przedmiotów:
- Bezpieczeństwo Narodowe Polski
- Kod przedmiotu:
- A2_PS
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2014/2015
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1. Liczba godzin kontaktowych - 35 godz., w tym: obecność na ćwiczeniach - 30 godz., konsultacje - 2 godz.
2. praca własna studenta - 40 godz. w tym: przygotowanie do ćwiczeń (czytanie literatury, obserwacja) - 10 godz.,przygotowanie się do zaliczenia - 30 godz.,
Łączny nakład pracy studenta wynosi 72 godz., co odpowiada 3 pkt. ECTS.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,4 pkt. ECTS co odpowiada 35 godz. kontaktowym
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1,6 pkt. ECTS co odpowiada 40 godz., w tym: obecność na ćwiczeniach - 30 godz., przygotowanie do ćwiczeń (czytanie literatury, obserwacja) - 10 godz.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia30h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Przedmiot nie wymaga wstępnego wprowadzenia.
- Limit liczby studentów:
- grupa specjalizacyjna
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest wprowadzenie studentów w świat emocji. Poznanie mechanizmu reakcji stresowych oraz fizjologicznego podłoża działania człowieka w sytuacjach zagrożenia. Uświadomienie sobie konsekwencji psychologicznych i fizjologicznych w sytuacjach trudnych i ekstremalnych.
- Treści kształcenia:
- 1. Wprowadzenie do psychologii emocji – ewolucja teorii emocjonalnych, różne podejścia do natury emocji i sposobu ich uzewnętrzniania.
2. Zrozumieć emocje. Typologia emocji. Pierwszeństwo stanów afektywnych nad reakcjami poznawczymi.
3. Funkcjonowanie człowieka w stanie silnego pobudzenia emocjonalnego.
4. Neurofizjologiczne podłoże reakcji emocjonalnych.
5. Pojęcie stresu. Mechanizmy powstawania reakcji stresowej.
6. Wpływ sytuacji stresowej na funkcjonowanie człowieka: reakcje fizyczne, fizjologiczne, emocjonalne.
7. Różne interpretacje sytuacji stresowych (stresor jako zagrożenie, jako krzywda i jako wyzwanie).
8. Rodzaje stresorów w zależności od stopnia kontrolności oraz czasu ich trwania. Stresory traumatycze: katastrofy, stres pourazowy, strata bliskiej osoby. Stresory chroniczne - powtarzające, trwające w czasie. Zagrożenia społeczne np.: utrata pracy, itp.
9. Style radzenia sobie w sytuacjach zagrożenia: unikanie, ucieczka, walka
10. Konsekwencje różnych stylów radzenia sobie ze stresem dla zdrowia. Funkcjonowanie w sytuacjach społecznych.
11. Indywidualne czynniki wpływające na intensywność reakcji stresowej. Moderatory: temperament, osobowość, inteligencja, posiadana wiedza, doświadczenia.
12. Psychologiczne strategie radzenia sobie w sytuacjach trudnych, ekstremalnych: zorientowanie na problem vs. zorientowanie na emocje.
13. Zagrożenia współczesnego świata (terroryzm, wojny), a zagrożenia egzystencjalne (lęk przed śmiercią, lęk przed pozbawieniem wolności, poszukiwanie sensu życia).
14. Jakie są możliwości zwiększania odporności; kształtowania konstruktywnego działania oraz minimalizowania siły odczuwanego strachu i zagrożenia.
- Metody oceny:
- Na zaliczenie przedmiotu składają się następujące elementy:
• aktywne uczestnictwo w zajęciach (elementach warsztatowych, casy study, dyskusjach),
• uzyskanie pozytywnej oceny z zaliczenia pisemnego z pytaniami opisowymi i testowymi,
Ocena za przedmiot
Ocena Student, który zaliczył przedmiot (moduł) wie/umie/potrafi:
3.0 Uzyskał co najmniej 50% maksymalnej łącznej liczby punktów ze zaliczenia pisemnego oraz wykazał się obecnością oraz aktywnością na zajęciach.
3.5 Uzyskał co najmniej 60% maksymalnej łącznej liczby punktów ze zaliczenia pisemnego oraz wykazał się obecnością oraz aktywnością na zajęciach.
4.0 Uzyskał co najmniej 70% maksymalnej łącznej liczby punktów ze zaliczenia pisemnego oraz wykazał się obecnością oraz aktywnością na zajęciach.
4.5 Uzyskał co najmniej 80% maksymalnej łącznej liczby punktów ze zaliczenia pisemnego oraz wykazał się obecnością oraz aktywnością na zajęciach.
5.0 Uzyskał co najmniej 90% maksymalnej łącznej liczby punktów ze zaliczenia pisemnego oraz wykazał się obecnością oraz aktywnością na zajęciach.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. "Dlaczego zebry nie mają wrzodów, Psychofizjologia stresu"; Sapolsky Robert M.; Wydanie: Warszawa, 1, 2012; Wydawnictwo Naukowe PWN.
2. "Psychologia. Kluczowe koncepcje. Tom 5. Człowiek i jego środowisko"; Zimbardo Philip , Johnson Robert L. , McCann Vivian; Wydawnictwo Naukowe PWN; 2010r.
3. "PSYCHOLOGIA EMOCJI", Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, red. Michael Lewis, Jeannette M. Haviland-Jones;
4. „Człowiek w sytuacji stresu” pod red. Ireny Heszen Niejodek, Zofii Ratajczak, Uniwersytet Śląski 2000r.
- Witryna www przedmiotu:
- nie dotyczy
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W_01
- Student ma wiedzę dotyczącą podstawowych teorii emocji oraz aktualnych modeli stresowych.
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne z pytaniami opisowymi i testowymi. Udział w dyskusjach i elementach warsztatowych.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01, K_W04
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W01, S2A_W02, S2A_W07, S2A_W08, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W06, S2A_W08
- Efekt W_02
- Zna podstawowe klasyczne eksperymenty psychologiczne, potrafi wskazać, jakiego rodzaju wiedzę o ludzkiej naturze emocji dzięki nim zdobyto. Ma wiedzę dotyczącą własnego poziomu inteligencji emocjonalnej.
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne z pytaniami opisowymi lub testowymi. Udział w dyskusjach i elementach warsztatowych.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01, K_W04, K_W06
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W01, S2A_W02, S2A_W07, S2A_W08, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W06, S2A_W08, S2A_W06, S2A_W09
- Efekt W_03
- Ma wiedzę i kompetencje do rozpoznawania, podstawowych emocji, ich kierunku i funkcji oraz ich neurofizjologicznego podłoża.
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne z pytaniami opisowymi lub testowymi. Udział w dyskusjach i elementach warsztatowych
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01, K_W04
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W01, S2A_W02, S2A_W07, S2A_W08, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W06, S2A_W08
- Efekt U_02
- Potrafi posługiwać się wiedzą na temat zjawisk i problemów radzenia sobie z ekstremalnie trudnymi sytuacjami, potrafi rozmawiać o współczesnych problemach z pomocą terminologii z zakresu podstawowej psychologii ogólnej.
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne z pytaniami opisowymi lub testowymi. Udział w dyskusjach i elementach warsztatowych
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01, K_W02, K_W06
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W01, S2A_W02, S2A_W07, S2A_W08, S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W07, S2A_W11, S2A_W06, S2A_W09
- Efekt U_03
- Potrafi korzystać z wiedzy dotyczącej zagrożeń, jakie mogą wynikać z konfrontacji z traumatycznymi sytuacjami.
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne z pytaniami opisowymi lub testowymi. Udział w dyskusjach i elementach warsztatowych
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01, K_W02, K_W06
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W01, S2A_W02, S2A_W07, S2A_W08, S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W07, S2A_W11, S2A_W06, S2A_W09
- Efekt U_04
- Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji funkcjonowania jednostki w stresie oraz potrafi podjąć określone środki zaradcze.
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne z pytaniami opisowymi lub testowymi. Udział w dyskusjach i elementach warsztatowych
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01, K_W02, K_W06
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W01, S2A_W02, S2A_W07, S2A_W08, S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W07, S2A_W11, S2A_W06, S2A_W09
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U_01
- Potrafi rozpoznawać podstawowe emocje na podstawie komunikacji niewerbalnej oraz procesów intra psychicznych. Umie zróżnicować stresory traumatyczne i chroniczne.
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne z pytaniami opisowymi lub testowymi. Udział w dyskusjach i elementach warsztatowych
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U02, K_U06
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U01, S2A_U02, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U06, S2A_U08
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K_01
- Ma wiedzę i przekonanie o wartości i potrzebie znajomości funkcjonowania jednostki w sytuacjach ekstremalnie trudnych, jak również ma świadomość negatywnych konsekwencji wynikających z długotrwałego przebywania w warunkach stresu chronicznego.
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne z pytaniami opisowymi lub testowymi. Udział w dyskusjach i elementach warsztatowych.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01, K_K05
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_K02, S2A_K05, S2A_K03, S2A_K04, S2A_K07