- Nazwa przedmiotu:
- Matematyka 
- Koordynator przedmiotu:
- dr/Katarzyna Matczak/adiunkt
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Technologia Chemiczna
- Grupa przedmiotów:
- Wspólne dla wydziału
- Kod przedmiotu:
- WN1A_06_01
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2016/2017
- Liczba punktów ECTS:
- 6
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Wykłady: liczba godzin według planu studiów - 30, zapoznanie ze wskazaną literaturą - 10, przygotowanie do zaliczenia - 15, przygotowanie do kolokwium - 15, przygotowanie do egzaminu - 30, razem - 100; Ćwiczenia: liczba godzin według planu studiów - 10, przygotowanie do zajęć - 10, zapoznanie ze wskazaną literaturą - 5, przygotowanie do zaliczenia - 5, przygotowanie do kolokwium - 20, przygotowanie do egzaminu - 3, razem - 50; Razem - 150
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Wykłady - 30 h, Ćwiczenia - 10 h; Razem - 40 h = 1,6 ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
- 
            
                - Wykład450h
- Ćwiczenia150h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
 
- Wymagania wstępne:
- Znajomość treści programowych z matematyki z zakresu szkoły ponadgimnazjalnej.
- Limit liczby studentów:
- wykład -min. 15, ćwiczenia-20-30 studentów
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest uzyskanie przez studenta wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych w zakresie podstawowych pojęć logiki matematycznej i teorii mnogości. Poszerzenie zbioru liczbowego do zbioru liczb zespolonych. Umiejętność działań na liczbach zespolonych w postaci algebraicznej, trygonometrycznej i wykładniczej.  Wprowadzenie działań na wektorach w przestrzeni i przedstawienie ich interpretacji. Przedstawienie różnych metod rozwiązywania układów równań liniowych o stałych współczynnikach.  Zapoznanie z podstawowymi twierdzeniami rachunku różniczkowego funkcji jednej zmiennej rzeczywistej i  jego zastosowaniami.  Umiejętność obliczania całek nieoznaczonych.
- Treści kształcenia:
- W1 - Wprowadzenie podstawowych pojęć logiki i teorii mnogości; W2 - Ciało liczb zespolonych. Działania na liczbach zespolonych  w postaci algebraicznej i trygonometrycznej. Równanie kwadratowe w dziedzinie zespolonej.  Postać wykładnicza liczby zespolonej; W3- Działania na macierzach. Wyznacznik macierzy kwadratowej stopnia dwa i stopnia trzy. Własności wyznacznika macierzy; W4- Układ równań liniowych o stałych współczynnikach. Twierdzenia Cramera, Kroneckera-Capellego; W5- Działania na wektorach w przestrzeni. Równanie płaszczyzny i równanie prostej w przestrzeni. Interpretacja działań na wektorach. Krzywe stożkowe i powierzchnie stopnia drugiego w przestrzeni;W6- Ciąg liczbowy. Granica i monotoniczność ciągu liczbowego. Szeregi liczbowe i kryteria zbieżności szeregów liczbowych. Szereg potęgowy, przedział zbieżności szeregu potęgowego; W7-Granica funkcji. Asymptoty wykresu funkcji. Ciągłość funkcji; W8-Pochodna funkcji rzędu pierwszego i rzędu drugiego oraz ich zastosowania. Twierdzenia Rolle'a i Lagrange'a; W9-Badanie przebiegu zmienności funkcji i szkicowanie jej wykresu. Pochodna funkcji odwrotnej, funkcje cyklometryczne i ich własności; W10- Całka nieoznaczona i jej własości. Twierdzenia o całkowaniu przez części i przez podstawianie. Całkowanie funkcji wymiernych i trygonometrycznych.
C1- Rozwiązywanie zadań z rachunku zdań. Działania na zbiorach; C2 - Działania na liczbach zespolonych  w postaci algebraicznej i trygonometrycznej. Pierwiastkowanie i potęgowanie liczby zespolonej w postaci trygonometrycznej Działania na wektorach w postaci wykładniczej; C3- Wykonywanie działań na macierzach. Obliczanie wyznacznika  macierzy kwadratowej stopnia dwa i stopnia trzy. Obliczanie macierzy odwrotnej do danej macierzy niosobliwej stopnia dwa lub trzy; C4- Badanie rzędu macierzy. Rozwiązywanie układów równań liniowych różnymi metodami; C5-  Powtórzenie ćwiczeń C1-C4; C6-  Wykonywanie działań na wektorach w przestrzeni i ich interpretacja. Równanie prostej i płaszczyzny w przestrzeni. Interpretacja działań na wektorach. Obliczanie granic i badanie  monotoniczności ciągu liczbowego; C7-  Badanie zbieżności szeregów liczbowych. Obliczanie granic funkcji. Badanie istnienia asymptot wykresu funkcji; C8- Obliczanie pochodnych funkcji rzędu pierwszego i rzędu drugiego;  C9- Badanie przebiegu zmienności funkcji i szkicowanie jej wykresu; C10-Powtórzenie ćwiczeń C6-C9.
- Metody oceny:
- Zaliczenie przedmiotu uzyskuje student, który zdobył co najmniej 20 punktów.  W czasie semestru odbędą się dwa kolokwia.  Za każde z kolokwiów student uzyskuje 20 punktów.  Osoby bez zaliczenia mogą się o nie starać w sesji egzaminacyjnej przystępując do egzaminu, który będzie stanowił wtedy formę zaliczenia poprawkowego. Prowadzący może przeprowadzać  kartkówki oraz zadawać  pracę domową,  za które   dolicza dodatkowe punkty.  
                 
 Egzamin składa się z zadań otwartych, które student rozwiązuje samodzielnie w trakcie terminów podanych w harmonogramie sesji. Student za egzamin może uzyskać 60 punktów.   Punkty uzyskane z egzaminu są sumowane z punktami z zaliczenia. Ocena końcowa jest ustalona zgodnie z następującymi zasadami:                                                                                                                                    
[50-60)-ocena  3,0                                                                                                                                     
[60-70)-ocena 3,5                                                                                                          
[70-80)-ocena 4,0                                                                                                         
[80-90)- ocena 4,5                                                                                                     
[90-100] – ocena  5,0.                                                                                                       
 Osoby, które  uzyskały 20 i więcej punktów z dwóch kolokwiów mogą przystąpić do terminu "zerowego" egzaminu, który odbywa się w czasie ostatniego zjazdu
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- 1) H. Łubowicz, B. Wieprzkowicz "Matematyka" Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa 1999,  2)R. Rudnicki "Wykłady z analizy matematycznej", PWN Warszawa 2006, 3) W. Stankiewicz "Zadania z matematyki dla wyższych uczelni technicznych" część IA,B, PWN, Warszawa 1995, 4) R. Larson, B. H. Edwards "Calculus" Ninth Edithon, USA 2010.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
    Profil ogólnoakademicki - wiedza
                    - Efekt W01_01
- Posiada uporządkowaną wiedzę w zakresie rachunku całkowego i jego zastosowań. Zna pojęcia rachunku różniczkowego funkcji dwóch i trzech zmiennych oraz funkcji uwikłanej. Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie wybranych typów równań różniczkowych zwyczajnych. Zna zastosowania całki wielokrotnej do obliczania pola powierzchni, objętości, momentów bezwładności i momentów statycznych.  
 Weryfikacja: kolokwium (W1-W10, C1-C10), egzamin (W1-W10, C1-C10), obserwacja aktywności studentów na zajęciach.
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        C1A_W01_01
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_W01
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
                    - Efekt U09_02
- Potrafi obliczać całkę oznaczoną i stosować ją do wyznaczania pola i długości łuku. Umie wyznaczać ekstrema lokalne dla funkcji dwóch lub trzech zmiennych i funkcji uwikłanej. Potrafi rozwiązywać wybrane typy równań różniczkowych zwyczajnych. Potrafi obliczać całki wielokrotne po danych obszarach, wyznaczać pole, objętość, momenty bezwładności i momenty statyczne. 
 Weryfikacja: kolokwium (W1-W10, C1-C10), egzamin (W1-W10, C1-C10), obserwacja aktywności studentów na zajęciach.
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        C1A_U09_02
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_U09
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
                    - Efekt K01_01
- Zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę kształcenia się.
 Weryfikacja: kolokwium (W1-W10, C1-C10), egzamin (W1-W10, C1-C10), aktywna postawa studentów na zajęciach.
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        C1A_K01_01
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_K01