Nazwa przedmiotu:
Materiałoznawstwo paliw lotniczych
Koordynator przedmiotu:
dr inż./Marzena Majzner/docent
Status przedmiotu:
Fakultatywny ograniczonego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Technologia Chemiczna
Grupa przedmiotów:
Wspólne dla specjalności
Kod przedmiotu:
CN2A_21/01
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2016/2017
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Wykłady: liczba godzin według planu studiów - 20, zapoznanie ze wskazaną literaturą - 15, przygotowanie do kolokwium - 15, Razem - 50
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Wykłady - 20 h; razem - 20 h = 0,8 ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład300h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
-
Limit liczby studentów:
min. 15
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest uzyskanie przez studenta wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych w zakresie: klasyfikacji paliw lotniczych, wymagań jakościowych względem paliw lotniczych, wpływu właściwości chemicznych i fizycznych paliw lotniczych na ich właściwości eksploatacyjne, wpływu właściwości chemicznych i fizycznych paliw lotniczych na ich możliwości aplikacyjne, doboru metod analitycznych stosowanych do badania właściwości fizycznych i chemicznych paliw lotniczych oraz zmian właściwości paliw lotniczych w warunkach dystrybucji i ich przemian w warunkach eksploatacji.
Treści kształcenia:
W1 - Rodzaje paliw lotniczych, przedstawiciele poszczególnych rodzajów paliw lotniczych; W2 - W3 - Wymagania jakościowe względem paliw lotniczych; W4 - W5 - Wpływ właściwości chemicznych i fizycznych paliw lotniczych na ich właściwości eksploatacyjne; W6 - W7 - Wpływ właściwości chemicznych i fizycznych paliw lotniczych na ich możliwości aplikacyjne; W8 - Dobór metod analitycznych stosowanych do badania właściwości fizycznych i chemicznych paliw lotniczych; W9 - Zmiany właściwości paliw lotniczych w warunkach dystrybucji i ich przemiany w warunkach eksploatacji
Metody oceny:
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnej oceny z pisemnego kolokwium. Pisemne kolokwium składa się z: części testowej i części opisowej. Część testowa kolokwium obejmuje 20 pytań testowych. Część opisowa kolokwium obejmuje 3 pytania opisowe. Student może uzyskać maksimum 20 pkt za część testową kolokwium i maksimum 15 pkt za część opisową kolokwium. Warunkiem otrzymania pozytywnej oceny z kolokwium jest uzyskanie minimum 11 pkt z części testowej kolokwium oraz minimum 7 pkt z części opisowej kolokwium. W przypadku usprawiedliwionej nieobecności na kolokwium lub niezaliczenia kolokwium, student ma prawo do poprawy kolokwium w terminie wyznaczonym przez koordynatora przedmiotu. Za aktywny udział w dyskusjach podczas wykładów student może uzyskać maksimum 5 pkt, które są wliczane do sumy punktów uwzględnianej podczas wystawiania oceny z przedmiotu. Przeliczenie liczby punktów na ocenę z przedmiotu jest przeprowadzane w następujący sposób: < 18 pkt - 2,0 (dwa); 18 pkt - 22 pkt - 3,0 (trzy); 23 pkt - 27 pkt - 3,5 (trzy i pół); 28 pkt - 32 pkt - 4,0 (cztery); 33 pkt - 36 pkt - 4,5 (cztery i pół); 37 pkt - 40 pkt - 5,0 (pięć). Inne prawa i obowiązki studenta, dotyczące zaliczenia przedmiotu, określają paragraf 6 i paragraf 8 Regulaminu Studiów w PW. W wyniku zaliczenia przedmiotu student uzyskuje 2 punkty ECTS.
Egzamin:
nie
Literatura:
1. Surygała J.: Vademecum rafinera: ropa naftowa: właściwości, przetwarzanie, produkty, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa 2006; 2. Totten G. E., Westbrook S. R., Shah R. J.: Fuels and Lubricants Handbook: Technology, Properties, Performance, and Testing, ASTM International, Glen Burnie 2003; 3. Nadkarni R. A.: Guide to ASTM Test Methods for the Analysis of Petroleum Products and Lubricants, ASTM International, West Conshohocken 2000; 4. Elvers B.: Handbook of Fuels: Energy Sources for Transportation, WILEY-VCH Verlag GmbH & Co. KGaA, Weinheim 2008; 5. Coordinating Research Council, Inc.: Aviation Fuel Properties, Society of Automotive Engineers, Inc., Warrendale 1983; 6. Gammon J.: Aviation Fuels Quality Control Procedures, ASTM International, Glen Burnie 2004; 7. Committee on Aviation Fuels with Improved Fire Safety: Aviation Fuels with Improved Fire Safety: A Proceedings, National Academy Press, Washington D. C. 1997
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W04_02
Potrafi podać rodzaje paliw lotniczych. Potrafi podać przedstawicieli poszczególnych rodzajów paliw lotniczych. Potrafi wymienić główne chemiczne i fizyczne właściwości, charakterystyczne dla danego rodzaju paliw lotniczych. Potrafi wskazać możliwości aplikacyjne paliw lotniczych.
Weryfikacja: Udział w dyskusji (W1 - W9); Pisemne kolokwium (W1 - W9)
Powiązane efekty kierunkowe: C2A_W04_02
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W04
Efekt W05_02
Posiada podstawową wiedzę o trendach rozwojowych w zakresie jakości i właściwości eksploatacyjnych paliw lotniczych, wynikających z rozwoju techniki i zaostrzenia wymagań związanych z ochroną środowiska.
Weryfikacja: Udział w dyskusji (W1 - W9); Pisemne kolokwium (W1 - W9)
Powiązane efekty kierunkowe: C2A_W05_02
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W05

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01_01
Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku obcym w zakresie klasyfikacji paliw lotniczych, wymagań jakościowych względem paliw lotniczych, wpływu właściwości chemicznych i fizycznych paliw lotniczych na ich właściwości eksploatacyjne, wpływu właściwości chemicznych i fizycznych paliw lotniczych na ich możliwości aplikacyjne, doboru metod analitycznych stosowanych do badania właściwości fizycznych i chemicznych paliw lotniczych, zmian właściwości paliw paliw lotniczych w warunkach dystrybucji i ich przemian w warunkach eksploatacji; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Weryfikacja: Udział w dyskusji (W1 - W9); Pisemne kolokwium (W1 - W9)
Powiązane efekty kierunkowe: C2A_U01_01
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U01
Efekt U10_04
Potrafi określać wpływ właściwości chemicznych i fizycznych paliw lotniczych na właściwości eksploatacyjne tych produktów.
Weryfikacja: Udział w dyskusji (W1 - W9); Pisemne kolokwium (W1 - W9)
Powiązane efekty kierunkowe: C2A_U10_04
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U10
Efekt U10_05
Potrafi określać wpływ właściwości chemicznych i fizycznych paliw lotniczych na jakość tych produktów.
Weryfikacja: Udział w dyskusji (W1 - W9); Pisemne kolokwium (W1 - W9)
Powiązane efekty kierunkowe: C2A_U10_05
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U10
Efekt U12_02
Potrafi dokonać oceny jakości paliw lotniczych z wykorzystaniem nowoczesnych technik analitycznych.
Weryfikacja: Udział w dyskusji (W1 - W9); Pisemne kolokwium (W1 - W9)
Powiązane efekty kierunkowe: C2A_U12_02
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U12

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K01_01
Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się w obszarze dotyczącym opracowywanych i dostępnych na rynku rodzajów paliw lotniczych. Rozumie konieczność ciągłego dokształcania się w obszarze dotyczącym jakości paliw lotniczych i ich obszarów aplikacyjnych.
Weryfikacja: Udział w dyskusji (W1 - W9); Pisemne kolokwium (W1 - W9)
Powiązane efekty kierunkowe: C2A_K01_01
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K01