Nazwa przedmiotu:
Zastosowanie informatyki w technologii chemicznej
Koordynator przedmiotu:
dr inż./Małgorzata Petzel/docent
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Technologia Chemiczna
Grupa przedmiotów:
Wspólne dla kierunku
Kod przedmiotu:
CN2A_14
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2016/2017
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Wykłady: liczba godzin według planu studiów - 10, przygotowanie do sprawdzianów - 20, zapoznanie ze wskazaną literaturą - 10, śledzenie informacji internetowych, prasowych i literatury fachowej - 10; Razem - 50; Projekt: liczba godzin według planu studiów - 10, przygotowanie do zajęć- 10, zapoznanie ze wskazaną literaturą - 5, Razem - 25; RAZEM - 75 h
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Wykłady - 10 h; Projekt - 10 h; Razem - 20 h = 1,2 ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład150h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt150h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
-
Limit liczby studentów:
Wykład: min. 15, Projekt max. 15
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest uzyskanie przez studenta wiedzy w zakresie współczesnych - społecznych i technicznych - problemów informatyki, a także wybranych zagadnień dotyczących wykorzystania informatyki w technologii chemicznej,
Treści kształcenia:
W1 – Podstawowe pojęcia z zakresu podejmowania decyzji. Warunki podejmowania decyzji. W2 – Statystyczne miary zróżnicowania. W3 - Wartość oczekiwana. Średnie arytmetyczna, harmoniczna, geometryczna. Mediana. Dominanta. Rozstęp. Odchylenie od średniej. Wariancja. Odchylenie standardowe. Kwartyle. W4 – Badania operacyjne jako narzędzie wspomagające procesy decyzyjne. Proces rozwiązywania problemu decyzyjnego. W5 - Programowanie liniowe – wstęp, definicje. Funkcja celu, warunki ograniczające, warunki brzegowe, rozwiązanie dopuszczalne. W6 – Rozwiązanie zadań programowania liniowego metodą graficzną. Przypadki szczególne. W7 – Zastosowanie programowania liniowego do rozwiązywania problemów ekonomicznych. W8 - Programowanie całkowitoliczbowe. P1 - Graficzne przedstawianie miar zróżnicowania. Wykres pudełkowy. Histogram. P2 - Zastosowanie MS Exel do rozwiązywania problemów programowania liniowego. Rozwiązywanie przykładów za pomocą narzędzia Solver - wiadomości wstępne. P3 - Analiza wrażliwości. P4 - Zastosowanie programowania liniowego do rozwiązywania problemów decyzyjnych. Najlepsze wykorzystanie zasobów. P5 - Zastosowanie programowania liniowego do rozwiązywania problemów decyzyjnych.Ustalanie składu mieszanek. P6 - Zastosowanie programowania liniowego do rozwiązywania problemów decyzyjnych. Ustalanie optymalnego rozkroju. P7-Zastosowanie programowania liniowego do rozwiązywania problemów decyzyjnych. Zadanie transportowe zamknięte i otwarte. P8 - Zastosowanie programowania liniowego do rozwiązywania problemów decyzyjnych. Zadanie transportowo-produkcyjne. P9 - Zastosowanie programowania liniowego do rozwiązywania problemów decyzyjnych. Zadanie transportowo-produkcyjno-magazynowe.
Metody oceny:
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie dwóch prac pisemnych (kolokwiów) oraz zadań projektowych. Każda praca musi być wykonana i zaliczona. Ocena końcowa obliczana jest jako średnia ważona: oceny (w procentach) pracy pisemnej (p1) i oceny (w procentach) pracy pisemnej (p2). Średnią ważoną oblicza się ze wzoru s = 0,25*p1 + 0,75*p2. Oceny: dla s ≥ 91% ocena 5.0, dla 81% ≤ s < 90% ocena 4.5, dla 71% ≤ s < 80% ocena 4.0, dla 61% ≤ s < 70% ocena 3.5,dla 51% ≤ s < 60%, ocena 3.0, dla s < 51% ocena 2.0. W semestrze, w którym nie ma zajęć, zaliczanie przedmiotu nie jest możliwe.
Egzamin:
nie
Literatura:
1. Siudak M., Badania operacyjne, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, 2012, 2. The Smashing Book, edycja polska, Helion, 2012. 3. Rudny T,. Multimedia i grafika komputerowa, Helion edukacja, Gliwice 2010. Literatura uzupełniająca 1. Freidman T.L., Świat jest płaski, Rebis, Poznań, 2009. 2. Tapscott D., Williams A.D., Wikinomia, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa, 2008. 3. Kopertowska M., Grafika menedżerska i prezentacyjna, Wydawnictwo MIKOM, 2007, 4. Kopertowska M.: Bazy danych, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2007, 5. Gleick J., Informacja. Bit, wszechświat, rewolucja, Znak, 2012.
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W02_04
Posiada wiedzę na temat użytkowania komputera oraz znajomość podstawowych programów wykorzystywanych w praktyce inżynierskiej.
Weryfikacja: Ocena poprzez sprawdzenie wiedzy na sprawdzianach (W1 - W8). Ocena bieżącej pracy na zajęciach projektowych (P1- P9).
Powiązane efekty kierunkowe: C2A_W02_04
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W02
Efekt W02_05
Ma wiedzę na temat współczesnych zastosowań informatyki i Internetu zgodnie z obowiązującymi normami prawnymi i etycznymi, cech charakterystycznych społeczeństwa informacyjnego, korzyści wynikających z rozwoju technik informacyjnych dla współczesnego człowieka, procesu tworzenia oprogramowania. Posiada wiedzę pozwalającą postrzegać problemy decyzyjne w zarządzaniu przedsiębiorstwem, formułować i rozwiązywać te problemy przy użyciu profesjonalnych programów komputerowych. Ma wiedzę o podstawowych pojęciach dotyczących baz danych. Posiada wiedzę na temat programów do obróbki grafiki komputerowej.
Weryfikacja: Ocena poprzez sprawdzenie wiedzy na sprawdzianach (W1 - W8). Ocena bieżącej pracy na zajęciach projektowych (P1- P9).
Powiązane efekty kierunkowe: C2A_W02_05
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W02