Nazwa przedmiotu:
Socjologia i metody badań socjologicznych
Koordynator przedmiotu:
wykład: dr Katarzyna Dzieniszewska-Naroska, ćwiczenia: dr Adriana Bartnik, dr Helena Bulińska-Stangrecka
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Administracja
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
A12_SMBS
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2016/2017
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
120 godzin, w tym: praca na wykładach 30 godz., praca na ćwiczeniach 10 godz., czytanie literatury 20 godz., przygotowanie do zajęć 20 godz., wykonanie badań i napisanie raportu z badań 40 godzin.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,5 pkt. ECTS (40 godzin, w tym: praca na wykładach 30 godz. praca na ćwiczeniach 10 godz)
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1,5
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład450h
  • Ćwiczenia150h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Nie ma wymagań wstępnych
Limit liczby studentów:
wykład: brak, ćwiczenia: 30 osób
Cel przedmiotu:
Wykłady: Celem wykładów jest zapoznanie studentów z klasycznymi i współczesnymi teoriami społeczeństwa oraz metodami i technikami badań w naukach społecznych. Studenci uzyskują wiedzę, pozwalającą rozpoznawać i prawidłowo nazywać podstawowe struktury społeczne i więzi społeczne na różnych poziomach analizy struktur społecznych od mikro struktur po makro struktury (od małych grup, przez społeczności lokalne po społeczeństwo globalne). Poznają podstawy procesu badawczego oraz zróżnicowanie metod badawczych i dobory prób w badaniach społecznych ze szczególnym uwzględnieniem celów badań i form ich realizacji w administracji publicznej. Ćwiczenia/seminaria: Celem ćwiczeń jest nauczenie studentów stosowania w praktyce metod i technik badawczych takich jak obserwacja, wywiad i badanie dokumentów. Studenci pracują w zespole projektowym realizując własne projekty badawcze. Przechodzą proces badawczy od operacjonalizacji pojęć do prezentacji i analizy wyników w końcowym raporcie. Nabywają umiejętność pracy w grupie i uczą się odpowiedzialności za wyniki pracy całego zespołu.
Treści kształcenia:
Wykłady: 1. Wprowadzenie do socjologii jako jednej z dyscyplin naukowych. Wiedza przedsocjologiczna i narodziny nowej dyscypliny wiedzy. Pojęcie „wyobraźni socjologicznej”. Podejście scientystyczne a socjologia humanistyczna 2. Klasycy socjologii, czyli od Comta do Parsonsa i współczesne koncepcje teoretyczne w socjologii i w socjologii administacji. Funkcjonalizm i noeofukcjonalizm, teorie wymiany, interakcjonizm i etnometodologia oraz teorie konfliktu 3. Etapy procesu badawczego w socjologii. Badania w administracji publicznej ich cele i podstawy. Dobór próby, dobory probabilistyczne i nieprobabilistyczne. Od konceptualizacji przez operacjonalizację. Metody i wskaźniki i skale w badaniach realizowanych w administracji publicznej. Zasady budowy pytań, pytania otwarte i zamknięte. Budowa indeksów arbitralnych. Realizacja badania i analiza wyników. 4. Kultura i proces socjalizacji. Pojęcie kultury, tożsamości kulturowej, systemy aksjonormatywne, socjalizacja, dewiacja (wtórna i pierwotna) i resocjalizacja, wymiana międzypokoleniowa. Badanie kultur, formy asymilacji. 5. Od społeczeństwa po instytucje i organizacje społeczne Makro struktury w socjologii administracji. Teorie stratyfikacji społecznej. Rozwój społeczny. Od społeczeństw przednowoczesnych po społeczeństwo informacyjne. Podstawowe struktury społeczne w koncepcjach klasycznych. Koncepcja Marksa i Webera oraz nowoczesne spojrzenie na podziały społeczne. Zróżnicowanie społeczne. Nowoczesne organizacje społeczne. Władza i naród. Pojęcie organizacji społecznej, sieci informacyjne formalne i nieformalne w organizacji. Biurokracja Webera i występujące dysfunkcje w nowoczesnych organizacjach biurokratycznych 6. Mezostruktury. Lokalność jako kategoria socjologiczna. Badania nad lokalnością od szkoły chicagowskiej po nowoczesną animację działań lokalnych. 7. Od grupy społecznej do interakcji Pojęcie interakcji, interakcja a kontakt społeczny. Podejścia teoretyczne badawcze do interakcji (od behawioryzmu po etnometodologię), pojęcie grupy społecznej oraz typy grup społecznych, role w grupach celowych. Ćwiczenia: 1.Badania nad działaniem administracji publicznej Metoda sondażowa, wywiad swobodny, obserwacja i badanie dokumentów oraz metody doboru próby 2.Budowa narzędzi badawczych, pytania otwarte i zamknięte podstawowe błędy w pytaniach, scenariusz wywiadu 3.Prezentacja stworzonych przez studentów narzędzi badawczych 4.Przygotowanie realizacji badań, planowanie raportu 5.Prezentacja wyników w raporcie z badań
Metody oceny:
Podstawą zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie minimum oceny 3.0 z ćwiczeń (warunek dopuszczenia do egzaminu) oraz napisanie egzaminu testowego minimum na 50%. Studenci mogą uzyskać max 10 punktów dodatkowych za wykazanie się wiedzą podczas dyskusji na wykładach oraz za potwierdzone uczestnictwo w konferencjach organizowanych przez Wydział (2 punkty - konferencja). Warunki zaliczenia: aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach i napisanie raportu z badań, oraz napisanie egzaminu końcowego, który obejmuje materiał z ćwiczeń, obowiązkową literaturę oraz treść wykładów. Ocena z egzaminu: Student, który zaliczył przedmiot (moduł) wie / umie / potrafi: 3.0 Zaliczył powyżej 50% testu oraz napisał raport badawczy minimum na ocenę 3.0 3.5 Zaliczył powyżej 60% testu oraz napisał raport badawczy minimum na ocenę 3.0 4.0 Zaliczył powyżej 70% testu napisał raport badawczy minimum na ocenę 3.0 4.5 Zaliczył powyżej 80% testu napisał raport badawczy minimum na ocenę 3.0 5.0 Zaliczył powyżej 90% testu napisał raport badawczy minimum na ocenę 3.0
Egzamin:
tak
Literatura:
Podręczniki obowiązkowe wykład: A.Giddens, Socjologia, PWN, wyd dow. E. Babbie, Badania społeczne w praktyce, PWN, wyd dow. Podręcznik obowiązkowy ćwiczenia: M. Hammersley, Metody badań terenowych. Wydawnictwo Zysk i Ska, Warszawa 2005.
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:
brak

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W_01
W_01.Student wie jakie są podstawowe struktury społeczne, rozumie ich funkcjonowanie od poziomu mikro przez mezo do makro, rozpoznaje je i potrafi je prawidłowo nazwać.
Weryfikacja: Pytania testowe na egzaminie.
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01 , K_W02 , K_W03
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W01, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W01, S1A_W02, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W06, S1A_W07, S1A_W08, S1A_W01, S1A_W02, S1A_W03, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W08, S1A_W09
Efekt W_02.
W_02.Student wie jakie są podstawowe koncepcje teoretyczne w naukach społecznych i rozumie ich przełożenie na obszar badań i metody badawcze.
Weryfikacja: Pytania testowe na egzaminie.
Powiązane efekty kierunkowe: K_W02 , K_W04, K_W06
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W01, S1A_W02, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W06, S1A_W07, S1A_W08, S1A_W03, S1A_W07, S1A_W09, S1A_W11, S1A_W05, S1A_W06
Efekt W_03
W_03.Student wie jakie typy więzi wytwarzane są w określonych strukturach społecznych.
Weryfikacja: Pytania testowe na egzaminie
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01 , K_W02 , K_W04
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W01, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W01, S1A_W02, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W06, S1A_W07, S1A_W08, S1A_W03, S1A_W07, S1A_W09, S1A_W11

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U_01
U_01. Potrafi prawidłowo napisać prostą diagnozę społeczną z wykorzystaniem różnych źródeł danych i różnych metod badań oraz sformułować rekomendacje zmian.
Weryfikacja: Raport badań i pytania testowe na egzaminie
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01
Powiązane efekty obszarowe: P1A_U01, P1A_U02, P1A_U03, P1A_U05, P1A_U06, P1A_U07, P1A_U08, P1A_U09, P1A_U10
Efekt U_02
U_02. Potrafi ocenić trafność doboru próby i zastosowanych narzędzi w badaniach z zakresu nauk społecznych i administracji.
Weryfikacja: Pytania testowe
Powiązane efekty kierunkowe: K_U03
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U02, S1A_U03, S1A_U06, S1A_U08
Efekt U_03
U_03.Potrafi rozpoznać różne zjawiska społeczne i określić ich znaczenie w szerszym kontekście społecznym
Weryfikacja: Pytania testowe
Powiązane efekty kierunkowe: K_U04
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K_01
Ma świadomość złożoności procesu badawczego i rygorów metodologicznych i rozumie znaczenie odpowiedzialności każdego członka w zespole projektowym.
Weryfikacja: Raport z badań
Powiązane efekty kierunkowe: K_K02, K_K04
Powiązane efekty obszarowe: S1A_K01, S1A_K02, S1A_K04, S1A_K06, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K05
Efekt K_02
K_02.Wykazuje się zdolnością do formułowania opinii na temat problemów społecznych w oparciu o dane empiryczne.
Weryfikacja: Raport z badań.
Powiązane efekty kierunkowe: K_K05
Powiązane efekty obszarowe: S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07
Efekt K_03
K_03. Potrafi współpracować w grupie i rozumie znaczenie różnych ról w grupach celowych.
Weryfikacja: Praca na ćwiczeniach, raport z badań
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01
Powiązane efekty obszarowe: S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07