Nazwa przedmiotu:
Postępowanie administracyjne z elementami e-administracji
Koordynator przedmiotu:
wykład: prof.nadzw.dr hab. Gabriela Jyż, ćwiczenia dr Paweł Sosnowski, mgr Anna Małkowska, mgr Urszula Legierska
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Administracja
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
A12_PAEA
Semestr nominalny:
4 / rok ak. 2016/2017
Liczba punktów ECTS:
5
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
125 godzin, w tym: praca na wykładach 20 godz, 15 ćwiczenia., studiowanie literatury przedmiotu 35 godz., przygotowanie się do egzaminu 40 godz., rozwiązywanie kazusów w domu 15 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
2,5 pkt. ECTS (66 godzin, w tym: praca na wykładach 30 godz., praca na ćwiczeniach 30 godz., konsultacje 4 godz., udział w egzaminie 2 godz.)
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład300h
  • Ćwiczenia225h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Wymagane są podstawowe wiadomości z prawoznawstwa, nauki administracji i prawa administracyjnego
Limit liczby studentów:
wykład: brak, ćwiczenia: 30 osób
Cel przedmiotu:
Wykłady:Zapoznanie studentów z zasadami i przebiegiem postępowania administracyjnego, stosowanymi w nim regułami, obowiązkami i prawami uczestników oraz aktami administracyjnymi wydawanymi w jego trakcie przez organy administracji publicznej oraz wskazanie działań administracji, do których realizacji niezbędne jest stosowanie postępowania administracyjnego. Ćwiczenia: Pogłębiają wiedzę o przebiegu postępowania administracyjnego o elementy praktyczne, rozwijają i kształtują umiejętność posługiwania się instytucjami procedury administracyjnej oraz służą przeanalizowaniu czynności jakie może lub powinien podjąć organ administracji publicznej albo inny uczestnik postępowania administracyjnego na różnych jego etapach
Treści kształcenia:
Wykłady 1. Geneza i źródła postępowania administracyjnego, rodzaje i ogólne zasady postępowania administracyjnego, 2. Właściwość organów i jej rodzaje, przenoszenie kompetencji - delegacja i powierzenie, skutki naruszenia przepisów o właściwości, 3. Strona - pojęcie i rodzaje, pełnomocnik w postępowaniu, podmioty na prawach strony, 4. Terminy doręczenia i wezwania - podstawowe zasady i rodzaje oraz bezczynność i przewlekłość działania organów administracji, 5. Decyzje i postanowienia jako formy rozstrzygnięć w postępowaniu administracyjnym, cechy charakterystyczne tych rozstrzygnięć oraz ich rodzaje, 6. Postępowanie przed organem I instancji - przebieg i poszczególne jego elementy, formy postępowania wyjaśniającego, rozprawa administracyjna, obowiązki i prawa uczestników postępowania, 7. Dowody - rodzaje metod dowodzenia, zasady postępowania dowodowego, rodzaje dowodów, 8. Zakończenie postępowania administracyjnego przed organem I instancji - rodzaje decyzji i ich skutki. Umorzenie i zawieszenie postępowania, 9. Weryfikacja rozstrzygnięć przez organ II instancji - założenia weryfikacji, środki prawne, przebieg postępowania odwoławczego, zakaz reformationis in peius, 10.. Weryfikacja rozstrzygnięć ostatecznych - zasady weryfikacji decyzji ostatecznych , instytucje umożliwiające zmianę lub uchylenie decyzji ostatecznych, w tym wznowienie postępowania i stwierdzenie nieważności decyzji, 11. Postępowanie uproszczone w k.p.a.: wydawanie zaświadczeń, załatwianie skarg i wniosków, 12. E-administracja - zasady i zakres informatyzacji działalności administracji publicznej i podmiotów realizujących jej zadania, elektroniczna platforma usług administracji publicznej - istota, zasady i zakres działania. Ćwiczenia: Ćwiczenia (tematy oraz zagadnienia) Liczba godzin 1. Zasady określania różnych rodzajów właściwości organów administracji publicznej, organy wyższego stopnia w kontekście struktury organów administracji publicznej, analiza poszczególnych przesłanek wyłączenia pracownika i organu administracji publicznej, 2 2. Ustalenie podmiotów będących stronami postępowania w oparciu o przykłady 2 3. Podstawowe reguły określania terminów, doręczenia pism i dokonywania wezwań, w tym za pomocą środków komunikacji elektronicznej oraz zasady przywracania terminów 2 4. Budowa decyzji i postanowienia, projektowanie treści rozstrzygnięć administracyjnych 2 5. Prowadzenie akt administracyjnych – metryki, protokoły i adnotacje. 1 6. Postępowanie odwoławcze – rodzaje rozstrzygnięć, szczegółowa analiza podstaw wydawania poszczególnych rozstrzygnięć wraz z przykładami, 2 7. Wznowienia postępowania – przesłanki oraz przebieg postępowania wznowieniowego, analiza przykładów 1 8. Stwierdzenie nieważności – przesłanki oraz przebieg postępowania w sprawie stwierdzenia nieważności, analiza przykładów 1 9. Działania e-administracji – prowadzenie spraw administracyjnych za pomocą ePUAP. Administracyjne rejestry publiczne prowadzone w systemach teleinformatycznych – przykłady, zakres gromadzonych informacji i zasady ich udostępniania. 1 10. Kolokwium 1
Metody oceny:
Forma i warunki zaliczenia: 1. Podstawą zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnych ocen z ćwiczeń i egzaminu. 2. Egzamin pisemny stanowi zestaw pytań. Za prawidłową odpowiedź na dane pytanie student otrzymuje 2 punkty, w przeciwnym wypadku o punktów; za częściowa poprawna odpowiedź - 1 punkt. Ćwiczenia zaliczane są na podstawie kolokwium polegającego na rozwiązywaniu kazusów oraz rozwiązania jednego kazusu w domu. Każdy kazus w ramach kolokwium jest oceniany jest od 0 do 7 punktów a rozwiązany w domu od 0 do 2 punktów. Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest uczestnictwo w zajęciach, przygotowywanie się do zajęć na podstawie podanej literatury i udostępnionych materiałów. Student, który zaliczył przedmiot: 3.0 - Rozumie i orientuje się w podstawowych treściach programowych. Nie wykazuje samodzielności w realizacji zadań. posiada elementarną wiedzę i podstawowe umiejętności z przedmiotu w zakresie 50-60 % programu, 3,5 - Opisuje i interpretuje treści programowe. Nie wykazuje inicjatywy. Posiada wiedzę i umiejętności z przedmiotu w zakresie 61-70% programu, 4.0 - Wyjaśnia i rozwiązuje stawiane przed nim problemy, formułuje tezy i rozwiązuje zadania. Średnio zaangażowany w proces dydaktyczny. Opanował wiedzę i umiejętności z przedmiotu na średnim poziomie w zakresie 71-80% programu, 4,5 - Klasyfikuje, porównuje i analizuje omawiane zjawiska i procesy. W sposób pełny i rzeczowy uzasadnia swoje stanowisko. Aktywnie uczestniczy w zajęciach. Prezentuje wysoki poziom wiedzy i umiejętności w zakresie 81-90% programu, 5.0 - W sposób pełny i rzeczowy potrafi wyjaśnić i oceniać określone zjawisko oraz uzasadnić swoje stanowisko. Stosuje prawidłową i skuteczną argumentację. Aktywnie uczestniczy w zajęciach. Jest kreatywny i decyzyjny. Prezentuje bardzo wysoki poziom wiedzy i umiejętności w zakresie 91-100 % programu.
Egzamin:
tak
Literatura:
1. M. Wierzbowski, M. Szubiatowski, A. Wiktorowska: Postępowanie administracyjne - ogólne, podatkowe, egzekucyjne i przed sadami administracyjnymi. C.H.Beck, warszawa 2014, 2. E. Bojanowski, Z. Cieślak, J. Lang: Postępowanie administracyjne i postępowanie przed sądami administracyjnymi. Warszawa 2014, 3. B. Adamiak, J. Borkowski: Polskie postępowanie administracyjne i sądowoadministracyjne. warszawa 2015, 4. E. Ochendowski: Postępowanie administracyjne. Warszawa 2013, 5.Łaszczyca, A. Matan, Cz. Martysz: Postępowanie administracyjne ogólne. Warszawa 2013.
Witryna www przedmiotu:
www.ans.pw.edu.pl
Uwagi:
brak

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W_1
Zna podstawową terminologię w zakresie procedury administracyjnej
Weryfikacja: Egzamin- test Ćwiczenia – kolokwia z rozwiązywaniem kazusów
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01 , K_W03, K_W09
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W01, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W01, S1A_W02, S1A_W03, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W08, S1A_W09,
Efekt W_2
Posiada wiedzę w zakresie przebiegu postępowania administracyjnego, jego etapów i stosowanych w nim zasad,
Weryfikacja: Egzamin- test Ćwiczenia – kolokwia z rozwiązywaniem kazusów
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01 , K_W03, K_W09
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W01, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W01, S1A_W02, S1A_W03, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W08, S1A_W09,
Efekt W_3
Zna zadania, cele i środki działania organów administracji w ramach postępowania administracyjnego,
Weryfikacja: Egzamin- test Ćwiczenia – kolokwia z rozwiązywaniem kazusów
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01 , K_W03, K_W09
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W01, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W01, S1A_W02, S1A_W03, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W08, S1A_W09,
Efekt W_4
Posiada podstawową wiedzę o środkach prawnych przysługujących organom administracji publicznej i stronom w postępowaniu administracyjnym.
Weryfikacja: Egzamin- test Ćwiczenia – kolokwia z rozwiązywaniem kazusów
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01 , K_W03, K_W09
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W01, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W01, S1A_W02, S1A_W03, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W08, S1A_W09,

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U_1
Potrafi dokonać interpretacji przepisów postępowania administracyjnego i zastosować ją w konkretnej sytuacji.
Weryfikacja: Egzamin- test Ćwiczenia – kolokwia z rozwiązywaniem kazusów
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U02
Powiązane efekty obszarowe: P1A_U01, P1A_U02, P1A_U03, P1A_U05, P1A_U06, P1A_U07, P1A_U08, P1A_U09, P1A_U10, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U04, S1A_U06, S1A_U07
Efekt U_2
Potrafi wykorzystać poznane teorie i konstrukcje prawne do zaproponowania rozwiązania konkretnej sprawy administracyjnej
Weryfikacja: Egzamin- test Ćwiczenia – kolokwia z rozwiązywaniem kazusów
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U02
Powiązane efekty obszarowe: P1A_U01, P1A_U02, P1A_U03, P1A_U05, P1A_U06, P1A_U07, P1A_U08, P1A_U09, P1A_U10, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U04, S1A_U06, S1A_U07
Efekt U_3
Potrafi posługiwać się poznanymi zasadami, środkami i instytucjami prawnymi postępowania administracyjnego przewidując skutki prawne ich działania i zastosowania
Weryfikacja: Egzamin- test Ćwiczenia – kolokwia z rozwiązywaniem kazusów
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U02
Powiązane efekty obszarowe: P1A_U01, P1A_U02, P1A_U03, P1A_U05, P1A_U06, P1A_U07, P1A_U08, P1A_U09, P1A_U10, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U04, S1A_U06, S1A_U07

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K_1
Posiada świadomość znaczenia prawidłowego działania organów administracji publicznej dla efektywnego funkcjonowania państwa.
Weryfikacja: Egzamin- test Ćwiczenia – kolokwia z rozwiązywaniem kazusów
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01, K_K02
Powiązane efekty obszarowe: S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07, S1A_K01, S1A_K02, S1A_K04, S1A_K06
Efekt K_2
Posiada przekonanie, że profesjonalizm i obiektywizm w działaniu organów administracji w ramach postępowania administracyjnego zwiększa szacunek obywatela do państwa i prawa.
Weryfikacja: Egzamin- test Ćwiczenia – kolokwia z rozwiązywaniem kazusów
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01, K_K02
Powiązane efekty obszarowe: S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07, S1A_K01, S1A_K02, S1A_K04, S1A_K06