Nazwa przedmiotu:
Historia administracji
Koordynator przedmiotu:
dr Marek Jakubiak
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Administracja
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
A11_HA
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2016/2017
Liczba punktów ECTS:
5
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
125 godzin, w tym: praca na wykładach 30 godz.., zapoznanie się ze wskazana literaturą 40 godz., przygotowanie się do kolokwiów 55 godz.,
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1 pkt
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład450h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Brak wymagań wstępnych
Limit liczby studentów:
brak limitu - wykład
Cel przedmiotu:
Poznanie dziejów administracji europejskiej od czasów starożytnych po współczesne nam lata na przykładzie funkcjonowania różnych modeli administracji, zapoznanie się z podstawowymi terminami i pojęciami z zakresu nauki o administracji. Przedmiot prowadzony jest w układzie chronologiczno-problemowym, ze szczególnym uwzględnieniem takich tematów, jak greckie polis, prawo starożytnego Rzymu, ustrój I Rzeczypospolitej, polskie konstytucje.Podstawowym zadaniem przedmiotu jest wzmocnienie u studentów przekonania o znaczeniu myślenia przyczynowo-skutkowego w opisywaniu historii państw i ich ustrojów, z wykorzystaniem różnych technik poznawczych: czytanie literatury i tekstów źródłowych, porównywanie, opis i analiza.
Treści kształcenia:
1. Historia administracji. Co to takiego? 2. Greckie polis 3. Ustrój republiki rzymskiej 4. Rzym w dobie pryncypatu 5. Feudalizm i monarchie stanowe 6. Początki administracji w Polsce 7. Ustrój dawnej Rzeczypospolitej 8. Temida staropolska 9. Państwo Ludwika XIV 10. Administracja w monarchii absolutyzmu oświeceniowego 11. Administracja na ziemiach polskich pod zaborami 12. Administracja II Rzeczypospolitej 13. Ustrój administracyjny Polski Ludowej (PRL) 14. Polskie konstytucje 15. Podsumowanie
Metody oceny:
Sprawdzian pisemny, odpowiedzi na pytania punktowane, ocena zależy od liczby uzyskanych punktów; minimum zaliczające przedmiot to 8 pkt na możliwych 15.
Egzamin:
nie
Literatura:
Marek Borucki, Temida staropolska, Warszawa: LSW 2001 Feliks Koneczny, Dzieje administracji w Polsce w zarysie, Wilno 1924, reprint: Warszawa–Komorów : Antyk 1999, streszczenie książki, s. 313–338 Tadeusz Maciejewski, Historia administracji, Warszawa: C.H. Beck 2006 lub nast. wydania, wybrane przez wykładowcę fragmenty. Andrzej Ajnenkiel, Polskie konstytucje, Warszaw: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1991; Zbigniew Leoński, Nauka administracji, Warszawa: C.H. Beck 2010; Wojciech Witkowski, Historia administracji w Polsce 1764–1989, Warszawa: PWN 2007.
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:
Brak uwag

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W_01
Posiada wiedzę dotyczącą dziejów administracji europejskiej na przykładzie różnych modeli administracji, a także opanował terminologię w tym zakresie.
Weryfikacja: Sprawdzian pisemny
Powiązane efekty kierunkowe: K_W03
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W01, S1A_W02, S1A_W03, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W08, S1A_W09

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U_01
Umie postrzegać problemy i rozwiązania administracyjne w państwie przez pryzmat czynników historyczno-kulturowych, które wpłynęły na ich ukształtowanie w procesie historycznym, a także potrafi wnioskować w kategoriach przyczynowo-skutkowych w zakresie tej problematyki.
Weryfikacja: Sprawdzian pisemny
Powiązane efekty kierunkowe: K_U04
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K_01
Posiada świadomość znaczenia prawidłowego działania organów administracji publicznej dla efektywnego funkcjonowania państwa.
Weryfikacja: Sprawdzian pisemny
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01
Powiązane efekty obszarowe: S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07
Efekt K_02
Ma przekonanie, że profesjonalizm i obiektywizm w działaniu organów administracji w ramach procedur administracyjnych zwiększa szacunek obywatela do państwa prawa.
Weryfikacja: Sprawdzian pisemny
Powiązane efekty kierunkowe: K_K02
Powiązane efekty obszarowe: S1A_K01, S1A_K02, S1A_K04, S1A_K06