Nazwa przedmiotu:
Ekonomia gospodarowania środowiskiem
Koordynator przedmiotu:
prof.dr hab. Małgorzata Duczkowska-Piasecka
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Administracja
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
A12_EGŚ
Semestr nominalny:
4 / rok ak. 2016/2017
Liczba punktów ECTS:
1
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
50h, w tym, 30h wykład i 20h praca własna
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1 pkt ECTS za uczestnictwo w wykładach
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład450h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
znajomość zagadnień ekonomii
Limit liczby studentów:
wykład: brak,
Cel przedmiotu:
wykłady - Przyswojenie wiedzy z wybranych zagadnień ekonomii gospodarowania środowiskiem, tj. wyboru drogi rozwoju społeczno-gospodarczego wobec ograniczoności zasobów, instrumentów ekonomicznych i administracyjnych podejmowania decyzji w dziedzinie środowiskowej, budowy ekosystemu i instytucjonalnych rozwiązań w dziedzinie gospodarowania środowiskiem.
Treści kształcenia:
1. Istota i kontekst ekonomii gospodarowania środowiskiem – uwarunkowania światowe i europejskie; 2. Ekonomiczna teoria eksploatacji zasobów – makro i mikro ekonomiczny wybór w gospodarowaniu środowiskiem; racjonalność ekonomiczna w dokonywaniu wyboru 3. Ekonomiczna teoria zanieczyszczeń i ochrony środowiska- środowisko i jego funkcje 4. Ekonomiczna teoria zachowania przyrody jako jej części składowych – niedoskonały rynek podstawą istnienia ekonomii środowiska 5. Rozwój zrównoważony – geneza koncepcji, istota trwałego rozwoju 6. Reguły zarządzania w rozwoju zrównoważonym – korzyści i skutki podejścia przyrodo centrycznego do rozwoju 7. Podstawowe wskaźniki ekorozwoju ; wartość środowiska i metody jej wyceny – rodzaje wskaźników, problemy do rozwiązania 8. Ekonomia gospodarowania zasobami – pojęcie i klasyfikacja zasobów naturalnych; kryteria klasyfikacji 9. Podstawowe pojęcia ekonomii zasobów i ich znaczenie w podejmowaniu decyzji na szczeblu mikro i makro ekonomicznym – rozwiązania administracyjne 10.Ochrona i kształtowanie podstawowych elementów środowiska – ochrona głównych ekosystemów Ziemi; tendencje w gospodarce zasobami w UE 11. Założenia ery ekologicznej wobec zagrożeń ekologicznych – administracyjne obowiązki na szczeblu władzy publicznej w gospodarce odpadami 12. Instrumenty ekonomiczne w ochronie środowiska – metody ekonomiczno-rynkowe, ich rodzaje, znaczenie, kryteria stosowania 13. Prawne i pośrednie instrumenty polityki ochrony środowiska; rozwiązania instytucjonalne 14. Sprawdzian
Metody oceny:
Zaliczenie przedmiotu - test złożony z pytań zamkniętych (9-ciu) oraz pytania - zagadnienia otwartego;ocena pomyślana jest w ten sposób,że odpowiedź na pytania zamknięte nie gwarantuje zaliczenia testu - z pytań zamkniętych można otrzymać 4,5 pkt, zaś na ocenę dostateczna należny mieć 6 pkt.
Egzamin:
nie
Literatura:
1. Red.M.Wąsowicz – Gospodarowanie zasobami środowiska; Oficyna Wyd.PW.2011 2. H.Rogall Ekonomia zrównoważonego rozwoju Wyd. Zysk i S-ka, Poznań 2010, 3. Red. B.Fiedor Podstawy ekonomii środowiska i zasobów naturalnych Wyd. C.H.BECK, 2002 4. J.T.Winpenny Wartość środowiska – metody wyceny ekonomicznej PWE 1995 Literatura uzupełniająca: 1. J.W.Pietrewicz Ochrona środowiska w warunkach procesów globalizacji Oficyna Wyd. SGH, 2011 .
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:
brak

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W_1
Student rozumie mechanizmy społeczne odnoszące się do funkcjonowania ogólnie rozumianej administracji w zakresie racjonalnego gospodarowania środowiskiem.
Weryfikacja: Sprawdzian pisemny z pytaniami otwartymi i zadaniami
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W01, S1A_W05, S1A_W07
Efekt W_2
Student umie postrzegać problemy ekologiczne, ekonomiczne i techniczne z uwzględnieniem uwarunkowań społeczno-gospodarczych.
Weryfikacja: Sprawdzian pisemny z pytaniami otwartymi i zadaniami.
Powiązane efekty kierunkowe: K_W07
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W11

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U_1
Student umie praktycznie stosować wiedzę do rozwiązywania prostych problemów ekologicznych, ekonomicznych i społecznych.
Weryfikacja: Sprawdzian pisemny z pytaniami otwartymi i zadaniami.
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01
Powiązane efekty obszarowe: P1A_U01, P1A_U02, P1A_U03, P1A_U05, P1A_U06, P1A_U07, P1A_U08, P1A_U09, P1A_U10
Efekt U_2
Student umie myśleć krytycznie w aspekcie racjonalnego gospodarowania środowiskiem naturalnym.
Weryfikacja: Sprawdzian pisemny z pytaniami otwartymi i zadaniami.
Powiązane efekty kierunkowe: K_U02
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U01, S1A_U02, S1A_U04, S1A_U06, S1A_U07
Efekt U_3
Student umie postrzegać problemy ekologiczne, ekonomiczne i techniczne z uwzględnieniem uwarunkowań społeczno-gospodarczych.
Weryfikacja: Sprawdzian pisemny z pytaniami otwartymi i zadaniami.
Powiązane efekty kierunkowe: K_U07
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U09, S1A_U10, S1A_U11

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K_1
Student wykazuje zdolność do aktywnego uczestnictwa w racjonalnym gospodarowaniu zasobami zasobami środowiska.
Weryfikacja: Sprawdzian pisemny z pytaniami otwartymi i zadaniami.
Powiązane efekty kierunkowe: K_K04
Powiązane efekty obszarowe: S1A_K02, S1A_K03, S1A_K05
Efekt K_2
Student wykazuje zdolność do formułowania opinii w ważnych sprawach ekologiczno-ekonomicznospołecznych.
Weryfikacja: Sprawdzian pisemny z pytaniami otwartymi i zadaniami.
Powiązane efekty kierunkowe: K_K05
Powiązane efekty obszarowe: S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07