Nazwa przedmiotu:
Systemy i usługi informacyjne w administracji
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Bolesław Kowalczyk
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Administracja
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
A12_SUIA
Semestr nominalny:
4 / rok ak. 2016/2017
Liczba punktów ECTS:
1
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
58 godz., w tym: praca na wykładach 30 godz., przygotowanie się do zajęć 10 godz. w tym konsultacje 4 godz., zapoznanie się ze wskazaną literaturą 18 godz.,
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,0 pkt ECTS (34 godz., w tym:praca na wykładach 30 godz., konsultacje 4 godz.)
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład450h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Przedmiot pogłębia wiedzę kierunkową i rozwija umiejętności systemowego postrzegania administracji publicznej. Wykorzystuje wiedzę z przedmiotu: Technologie informacyjne., Prawo administracyjne i ustrój samorządu terytorialnego, Postepowanie administracyjne, Organizacja i zarządzanie w administracji publicznej.
Limit liczby studentów:
cały rok
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest uzyskanie wiedzy, umiejętności i kompetencji przez studentów wykorzystania w administracji publicznej:  - systemów informacyjnych, baz danych i rejestrów, repozytoriów informacji publicznej i wiedzy o usługach publicznych;  - usług telekomunikacyjnych i teleinformatycznych, systemów informacyjnych i sieci informatycznych w tym powiadamiania i ostrzegania ludności;  - funkcjonalności i możliwości usługowych publicznych oraz prywatnych sieci telekomunikacyjnych i teleinformatycznych. Przedmiot jest zorganizowany w układzie problemowym. Wykłady dotyczą najważniejszych problemów, wyjaśnią kwestie teoretyczne oraz stanowią wprowadzenie do studiowania szerszych problemów. Samodzielne studiowanie literatury rozwija i pogłębia wiedzę oraz ugruntowuje problematykę niektórych zagadnień z wykładów.
Treści kształcenia:
1. Informacja i jej przekazywanie na odległość /2 godz. Informacja i miara informacji. System informacyjny. Przykłady systemów informacyjnych administracji publicznej. Telekomunikacja i jej istota. Systemy telekomunikacyjne i teleinformatyczne. Teletransmisja. 2. Bazy danych administracji publicznej /2 godz. Istota Ustawy o informatyzacji działalności podmiotów publicznych. Bazy i hurtownie danych. Rejestry i bazy danych w GUS, REGON, TERYT, TERYT2, inne. Rejestry publiczne PESEL, CEPiK, KRS, KEP, CEiDG, inne. Georeferencyjna Baza Danych Obiektów Topograficznych (GBDOT). 3. Dostęp do informacji publicznej i repozytoria wiedzy o usługach publicznych /2 godz. Ustawa o dostępie do informacji publicznej. Biuletyn informacji publicznej. Centralne repozytorium informacji publicznej DanePubliczne.gov.pl. Repozytorium wiedzy o usługach publicznych OBYWATEL.GOV.PL. 4. Elektroniczna platforma usług administracji publicznej (e-PUAP) /2 godz. Istota i funkcje ePUAP. ePUAP2. Usługi AP na ePUAP. Profil zaufany na ePUAP. Usługi ePUAP dla AP. Zakładanie konta podmiotu publicznego na ePUAP. Elektroniczna skrzynka podawcza. 5. Systemy informacyjne o zagrożeniach //2 godz. Rodzaje zagrożeń. Państwowy monitoring środowiska. Monitoring odpadów niebezpiecznych. Monitoring promieniowania jonizującego. Centrum ds. zdarzeń radiacyjnych. System Monitoringu i osłony kraju. 6. Systemy ostrzegania i alarmowania ludności /2 godz. Istota i cel ostrzegania i alarmowania. Krajowy system wykrywania skażeń i alarmowania (KSWSiA. Sygnały alarmowe i komunikaty ostrzegawcze. Systemy ostrzegania i alarmowania. Wykorzystanie usługi krótkich wiadomości (SMS) do powiadamiania ludności. RSO. 7. Architektura i usługi Internetu /2 godz. Architektura i urządzenia Internetu. Protokoły sieciowe i transportowe. Transfer plików danych, WWW (World Wide Web), poczta elektroniczna. Przykłady usług i aplikacji internetowych. 8. Internet i jego rola w działaniach administracji publicznej /2 godz. Strony internetowe organów administracji publicznej i ich rola w relacji urząd – obywatel. Zawartość strony internetowej AP. Biuletyn informacji Publicznej. Dostępność stron internetowych. Wymagania WCAG2.0. Koncepcja Smart City. 9. Publiczne stacjonarne sieci telekomunikacyjne /2 godz. Podstawowe pojęcia dotyczące sieci telekomunikacyjnych. Struktura stacjonarnych publicznych sieci telekomunikacyjnych. Struktura sieci szerokopasmowej. Publiczna komutowana sieć telefoniczna. 10. Publiczne ruchome sieci telekomunikacyjne /2 godz. Układ przestrzenny publicznych sieci ruchomych. System GSM 900 i 1800. System UMTS. System LTE. 11. Usługi i aplikacje publicznych stacjonarnych i ruchomych sieci telekomunikacyjnych /2 godz. Istota usług telekomunikacyjnych. Usługi publicznych stacjonarnych sieci telekomunikacyjnych. Usługi publicznych sieci ruchomych. Publicznie dostępne usługi telekomunikacyjne. Usługi dla AP. Świadczenie usług telekomunikacyjnych. Zestawy usług. Oferta przedsiębiorców telekomunikacyjnych dla klientów indywidualnych i biznesowych. 12. Stacjonarne i ruchome sieci łączności elektronicznej służb publicznego bezpieczeństwa i ratownictwa /2 godz. Sieci telefoniczne Policji oraz administracji rządowej. Systemy i sieci radiowe służb publicznego bezpieczeństwa i ratownictwa. Systemy TETRA i DMR. Model sieci łączności radiotelefonicznej PSP i PRM. 13. Rozległe sieci teleinformatyczne służb publicznego bezpieczeństwa i ratownictwa /2 godz. Ogólnopolska Sieć Teleinformatyczna na potrzeby obsługi numeru alarmowego 112 (OST 112). Sieć teleinformatyczna Policji. Sieć wirtualna Państwowej Straży Pożarnej. Sieć wirtualna dla Centrów Powiadamiania Ratunkowego. Platforma lokalizacyjno-informacyjna z centralną bazą danych (PLI CBD). 14. Informatyczny System Osłony Kraju przed nadzwyczajnymi zagrożeniami /2 godz. Przeznaczenie systemu. Architektura ISOK. Komponenty programowe i infrastruktura techniczna ISOK. Usługi ISOK. Moduł mapowy. GEOPORTAL2. 15. Wspieranie rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych w Polsce /2 godz. Zakres ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych. Działalność jednostek samorządu terytorialnego w zakresie telekomunikacji. Rozwój szerokopasmowych sieci dostępu do Internetu. Inwentaryzacja usług i sieci telekomunikacyjnych. System Informacyjny Polska Szerokopasmowa.
Metody oceny:
Kolokwium pisemne z pytaniami opisowymi lub testowymi. Rozwiązywanie problemów i prezentacja uzasadnienia wyników w trakcie dyskusji. Podstawą zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium oraz aktywność na wykładach. Wykłady kończą się kolokwium, które obejmuje wiedzę z wykładów oraz zalecanej literatury. Każde pytanie na kolokwium (razem 10) oceniane jest punktowo od 0 do 5 punktów. Ocena końcowa będzie określona na podstawie wyników kolokwium oraz ocenie aktywności na zajęciach. Studenci wykazujący się aktywnością mogą być zwolnieni z kolokwium zaliczeniowego. (Studenci zwolnieni z kolokwium traktowani są jak osoby posiadające ocenę wyjściową 4,0.) Warunki: aktywne uczestnictwo studenta w zajęciach lub pozytywna ocena pracy zaliczeniowej. Przygotowywanie się do zajęć na podstawie podanej literatury i materiałów źródłowych.
Egzamin:
nie
Literatura:
Treści wykładów zamieszczane w zakładce przedmiotu na e-dziekanat (z informacją o źródłach); Kabaciński W., Żal M., Sieci telekomunikacyjne, WKiŁ, Warszawa 2008; Ustawa z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz.U. 2005 Nr 64 poz. 565); Ustawa z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. z 2004 r., Nr 171, poz. 1800 z późniejszymi zmianami) i inne akty prawne dotyczące telekomunikacji i teleinformatyki podawane w trakcie wykładów. Dostępność krok po kroku – poradnik WCAG 2.0, zbiór wytycznych dotyczących budowy serwisów internetowych dostępnych dla wszystkich, mający na celu przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu, SQUIZ 2015, https://www.squiz.net/pl/resources/accessibility-a-step-by-step-guide; Poradnik dla użytkowników publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych, http://www.giodo.gov.pl/487/id_art/3570/j/pl/; Tabernacka M., Szadok-Bratun A., Public relations w sferze publicznej. Wizerunek i komunikacja, LEX, Warszawa 2012 (cz. I r. 7; cz. II r. 2); Praca zbiorowa, ePUAP w praktyce, http://www.itwadministracji.pl/files/File/jdej1g40abp2un/1g753fj0abp35h/ePUAP_w_ praktyce.pdf; Ostatnia mila budowa i eksploatacja teleinformatycznej sieci dostępowej, cześć III, Poradnik dla operatorów i samorządowców, www.polskaszerokopasmowa.pl/g2/oryginal/2011_12/aef77ce28e0ee0d2b2d56ecbbec 7ad09.pdf
Witryna www przedmiotu:
www.ans.pw.edu.pl
Uwagi:
brak

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W_01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi interpretować pojęcia z zakresu systemów informacyjnych administracji publicznej, telekomunikacji i teleinformatyki
Weryfikacja: Kolokwium pisemne z pytaniami opisowymi lub testowymi
Powiązane efekty kierunkowe: K_W09, K_W10
Powiązane efekty obszarowe: , S1A_W05, S1A_W06
Efekt W_02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi opisać i interpretować funkcjonowanie systemów informacyjnych i komunikacji elektronicznej
Weryfikacja: Kolokwium pisemne z pytaniami opisowymi lub testowymi
Powiązane efekty kierunkowe: K_W09, K_W10
Powiązane efekty obszarowe: , S1A_W05, S1A_W06
Efekt W_03
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi interpretować istotę i przeznaczenie usług i systemów informacyjnych administracji
Weryfikacja: Kolokwium pisemne z pytaniami opisowymi lub testowymi
Powiązane efekty kierunkowe: K_W09, K_W10
Powiązane efekty obszarowe: , S1A_W05, S1A_W06
Efekt W_04
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi poprawnie zastosować systemy informacyjne i ich usługi w działaniach administracji publicznej
Weryfikacja: Kolokwium pisemne z pytaniami opisowymi lub testowymi
Powiązane efekty kierunkowe: K_W09, K_W10
Powiązane efekty obszarowe: , S1A_W05, S1A_W06

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U_01
W wyniku przeprowdzonych zajęć stdent umie wykorzystywać usługi telekomunikacyjne i teleinformatyczne w pracy zawodowej zgodnie z przeznaczeniem
Weryfikacja: Rozwiązywanie problemów i prezentacja uzasadnienia wyników w trakcie dyskusji
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U03, K_U06
Powiązane efekty obszarowe: P1A_U01, P1A_U02, P1A_U03, P1A_U05, P1A_U06, P1A_U07, P1A_U08, P1A_U09, P1A_U10, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U06, S1A_U08, S1A_U06, S1A_U08, S1A_U09, S1A_U10
Efekt U_02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student umie poprawnie wykorzystywać zdobytą wiedzę do rozwiązywania problemów w działaniu administracji publicznej
Weryfikacja: Rozwiązywanie problemów i prezentacja uzasadnienia wyników w trakcie dyskusji
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U03, K_U06
Powiązane efekty obszarowe: P1A_U01, P1A_U02, P1A_U03, P1A_U05, P1A_U06, P1A_U07, P1A_U08, P1A_U09, P1A_U10, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U06, S1A_U08, S1A_U06, S1A_U08, S1A_U09, S1A_U10
Efekt U_03
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi znajdować niezbędne informacje dotyczące systemów informacyjnych w literaturze fachowej, bazach danych i innych źródłach
Weryfikacja: Rozwiązywanie problemów i prezentacja uzasadnienia wyników w trakcie dyskusji
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U03, K_U06
Powiązane efekty obszarowe: P1A_U01, P1A_U02, P1A_U03, P1A_U05, P1A_U06, P1A_U07, P1A_U08, P1A_U09, P1A_U10, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U06, S1A_U08, S1A_U06, S1A_U08, S1A_U09, S1A_U10
Efekt U_04
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi aktywnie uczestniczyć w dyskusjach w języku polskim na temat systemów i usług informatycznych i informacyjnych
Weryfikacja: Rozwiązywanie problemów i prezentacja uzasadnienia wyników w trakcie dyskusji
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U03, K_U06
Powiązane efekty obszarowe: P1A_U01, P1A_U02, P1A_U03, P1A_U05, P1A_U06, P1A_U07, P1A_U08, P1A_U09, P1A_U10, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U06, S1A_U08, S1A_U06, S1A_U08, S1A_U09, S1A_U10

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K_01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma świadomość zachodzących zmian w zakresie systemów i usług teleinformatycznych i informacyjnych
Weryfikacja: Rozwiązywanie problemów i prezentacja uzasadnienia wyników w trakcie dyskusji
Powiązane efekty kierunkowe: K_K06
Powiązane efekty obszarowe: S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04
Efekt K_02
Student ma świadomość skutków zaniedbań w zakresie wykorzystania publicznie dostępnych usług informacyjnych przez społeczeństwo
Weryfikacja: Rozwiązywanie problemów i prezentacja uzasadnienia wyników w trakcie dyskusji
Powiązane efekty kierunkowe: K_K04
Powiązane efekty obszarowe: S1A_K02, S1A_K03, S1A_K05