Nazwa przedmiotu:
Etyka w administracji
Koordynator przedmiotu:
wykład: prof. dr hab. Anna Drabarek, ćwiczenia: prof dr hab Marek Maciejczak, dr Michał Stelmach
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Administracja
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
A11_EA
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2016/2017
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
80 godzin, w tym: praca na wykładach 15 godz., praca na ćwiczeniach 15 godz., konsultacje 2 godz., udział w zaliczeniu 2 godz., studiowanie wskazanej literatury 25 godz., przygotowanie się do zajęć 21 godz.,.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,5 pkt. ECTS (34 godz., w tym: praca na wykładach 15 godz, praca na ćwiczeniach 15 godz., konsultacje 2 godz., udział w zaliczeniu 2 godz.)
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład225h
  • Ćwiczenia225h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
brak wymagań wstępnych
Limit liczby studentów:
cały rok
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest wyposażenie studentów w wiedzę z zakresu etyki ogólnej i etyki administracji niezbędną do zrozumienia zjawisk moralnych w życiu społecznym i zawodowym. Studenci powinni również zdobyć odpowiednie umiejętności i nabyć różnych kompetencji społecznych na styku etyki oraz życia społecznego i zawodowego. Wykłady: Celem wykładów jest przedstawienie od strony teoretycznej najważniejszych problemów i pojęć. Ćwiczenia/seminaria. Celem ćwiczeń jest opracowanie różnych problemów od strony praktycznej. W szczególności ważne będzie tutaj omówienie kazusów etyki w administracji. Ćwiczenia będą okazją do dyskusji
Treści kształcenia:
Wykłady (tematy oraz zagadnienia) 1. Filozofia, aksjologia i etyka. Moralność i etyka. Etyka normatywno-oceniająca i etyka opisowa. Etyka abstrakcyjna (zasady głoszone z przekonaniem) i etyka konkretna (zasady faktycznie realizowane). 2. Motywacja etyczna. Sumienie. 3. Wartości naturalistyczne i wartości transcendentne. Etyka naturalistyczna i etyka transcendentalna. 4. Egoizm i dobro wspólne 5. Normy, wartości i kultura w demokracji. Konsumpcjonizm i kultura masowa. 6. Normy moralne i normy prawne. Prawo stanowione i prawa naturalne 7. Etyka dobra i etyka obowiązku. Etyka zawodowa - etyka obowiązku; 8. Etyka urzędnicza jako etyka zawodowa. 9. Pojęcie obowiązku i odpowiedzialności w działaniu administracji. 10. Zasada godnego zachowania, neutralności politycznej i bezstronności. O korupcji. 11. Patologie w funkcjonowaniu administracji; 12. Kompetencje moralne w zarządzaniu administracją publiczną; Ćwiczenia (tematy oraz zagadnienia) 1. Etyka i państwo opiekuńcze. 2. Etyka urzędnicza jako etyka zawodowa 3. Kodeksy etyczne gmin i ich rola we właściwym funkcjonowaniu samorządów. Analiza porównawcza kodeków etycznych wybranych gmin. 4. Zasady etyki korpusu służby cywilnej. 5. Prawny i moralny aspekt działań korupcyjnych 6. Kazusy z etyki administracji. 7. Patologie w funkcjonowaniu administracji; 8. Lobbing, nepotyzm i nieuprawnione łączenie stanowisk
Metody oceny:
1. Za ćwiczenia (w tym sprawdzian) można uzyskać od 0 do 5 punktów. Są też połówki, np. 3,5. Należy zaliczyć ćwiczenia na co najmniej 2,5 punktów. 2. Za sprawdzian z wykładu można uzyskać 7,5 punktów. Należy zaliczyć wykład na co najmniej 3,5 punktów. 3. Można uzyskać z przedmiotu od 0 do 12,5 punktów. Ocena za przedmiot Ocena Student, który zaliczył przedmiot (moduł) wie / umie / potrafi: 3.0 Uzyskał co najmniej 6,5 punktów i wykazał się obecnością na zajęciach 3.5 Uzyskał co najmniej 8,0 punktów i wykazał się obecnością na zajęciach 4.0 Uzyskał co najmniej 9,0 punktów i wykazał się obecnością na zajęciach 4.5 Uzyskał co najmniej 10.5 punktów i wykazał się obecnością na zajęciach 5.0 Uzyskał co najmniej 11,5 punktów i wykazał się obecnością na zajęciach
Egzamin:
nie
Literatura:
Literatura podstawowa: 1.M.Ossowska, "Normy moralne", Warszawa 2000; 2.J.Hołówka, "Etyka w działaniu", Warszawa 2002; 3. M.Kulesza, M.Niziołek, "Etyka służby publicznej", Warszawa 2010; 4. "Europejski Kodeks Dobrej Administracji", www.rpo.gov.pl; 5. Wybrane kodeksy etyki i kodeksy etyki administracji. 6. Zarządzenie Nr 70 Prezesa Rady Ministrów z dnia 6.11.2011 r. w sprawie wytycznych w zakresie przestrzegania zasad służby cywilnej oraz w sprawie zasad etyki korpusu służby cywilnej, w: M.P. 2011 nr 93 poz. 953 http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WMP20110930953 7.. U. Schrade, „Wspólnoty duchowe a podział terytorialny kraju”, w: „Dwudziestolecie funkcjonowania samorządu terytorialnego w Polsce”, red. H. Kisilowska, E. Malak, WAiNS PW, Warszawa 2010, s. 95-102. Literatura uzupełniająca: 1. Z. Nikitorowicz (red.), „Kazusy z etyki administracji”, WSAP, Białystok 2006 (wybrane fragmenty) 2. B. Wolniewicz, O idei losu, [w:] tegoż, „O Polsce i życiu. Refleksje filozoficzne i polityczne,” Komorów 2011, s. 16-33. 3. „Przegląd Służby Cywilnej” http://dsc.kprm.gov.pl/przeglad : Wydanie specjalne nr 1, 2011, listopad, [Etyka w służbie cywilnej] http://dsc.kprm.gov.pl/sites/default/files/psc_2011_wydanie_specjalne_nr1.pdf [Przykłady różnych kodeksów etyki , s. 48-49]; Wydanie specjalne nr 2, 2012, sierpień, „Standardy zarządzania zasobami ludzkimi w służbie cywilnej”
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:
nie dotyczy

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W_EA01
Ma podstawową wiedzę w zakresie etyki ogólnej
Weryfikacja: sprawdzian
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W01, S1A_W05, S1A_W07
Efekt W_EA02
Ma podstawową wiedzę w zakresie etyki administracji
Weryfikacja: sprawdzian
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W01, S1A_W05, S1A_W07
Efekt W_EA03
Ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia etycznych uwarunkowań działalności gospodarczej
Weryfikacja: sprawdzian
Powiązane efekty kierunkowe: K_W07
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W11

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U_EA01
Potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne w odniesieniu do etyki
Weryfikacja: Sprawdzian pisemny i prezentacja uzasadnienia wyników w czasie ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01
Powiązane efekty obszarowe: P1A_U01, P1A_U02, P1A_U03, P1A_U05, P1A_U06, P1A_U07, P1A_U08, P1A_U09, P1A_U10
Efekt U_EA03
Umie postrzegać problemy etyczne w całej złożoności, z uwzględnieniem wielu uwarunkowań społeczno-gospodarczych
Weryfikacja: Sprawdzian pisemny i prezentacja uzasadnienia wyników w czasie ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe: K_U04
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08
Efekt U_EA02
Potrafi myśleć krytycznie w zakresie etyki
Weryfikacja: Sprawdzian pisemny i prezentacja uzasadnienia wyników w czasie ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe: K_U02
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U01, S1A_U02, S1A_U04, S1A_U06, S1A_U07

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K_EA01
Rozumie podstawowe zasady etyki zawodowej
Weryfikacja: Sprawdzian pisemny i prezentacja uzasadnienia wyników w czasie ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe: K_K03
Powiązane efekty obszarowe: S1A_K04, S1A_K06
Efekt K_EA02
K_EA02 Jest świadomy odpowiedzialności etycznej w pracy Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy moralne związane z wykonywaniem zawodu K_K02 S1A_K01 S1A_K06
Weryfikacja: Sprawdzian pisemny i prezentacja uzasadnienia wyników w czasie ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe: K_K02
Powiązane efekty obszarowe: S1A_K01, S1A_K02, S1A_K04, S1A_K06