Nazwa przedmiotu:
Ekonomia gospodarowania środowiskiem
Koordynator przedmiotu:
prof.dr hab. Małgorzata Duczkowska-Piasecka
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Administracja
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
A12_EGŚ
Semestr nominalny:
4 / rok ak. 2016/2017
Liczba punktów ECTS:
1
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
50h, w tym 15h wykład, i 35h praca własna
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
0,6 pkt ECTS w związku z 15 godzinnym wykładem oraz 0,1 pkt ECTS na konsultacje z prowadzącym zajęcia
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład225h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
zagadnienia z ekonomii
Limit liczby studentów:
dla calego roku
Cel przedmiotu:
wykłady - Przyswojenie wiedzy z wybranych zagadnień ekonomii gospodarowania środowiskiem, tj. wyboru drogi rozwoju społeczno-gospodarczego wobec ograniczoności zasobów, instrumentów ekonomicznych i administracyjnych podejmowania decyzji w dziedzinie środowiskowej, budowy ekosystemu i instytucjonalnych rozwiązań w dziedzinie gospodarowania środowiskiem.
Treści kształcenia:
1. Makro i mikro ekonomiczny wybór w gospodarowaniu środowiskiem – środowisko i jego funkcje, wycena elementów środowiska, niedoskonały rynek podstawą istnienia ekonomii środowiska 2. Rozwój zrównoważony – istota pojęcia, reguły zarządzania w rozwoju zrównoważonym; charakterystyka i podział zasobów przyrodniczych; 3. Podstawowe metody ochrony zasobów; kształtowanie elementów środowiska, tj. głównych ekosystemów Ziemi; 4. Instrumenty prawne i ekonomiczne w ochronie środowiska – rodzaje, kryteria podziału, skuteczność
Metody oceny:
Sprawdzian w formie testu na zaliczenie przedmiotu; test składa się z pytań zamkniętych, za które otrzymuje sie 5 pkt oraz pytania otwartego - zagadnienia - a poprawne napisanie tylko pytań zamkniętych nie gwarantuje pozytywnej oceny, gdyż ocenę dostateczna otrzymuje student przy 6 pkt z testu.
Egzamin:
nie
Literatura:
1. Red.M.Wąsowicz – Gospodarowanie zasobami środowiska; Oficyna Wyd.PW.2011 2. H.Rogall Ekonomia zrównoważonego rozwoju Wyd. Zysk i S-ka, Poznań 2010, 3. Red. B.Fiedor Podstawy ekonomii środowiska i zasobów naturalnych Wyd. C.H.BECK, 2002 4. J.T.Winpenny Wartość środowiska – metody wyceny ekonomicznej PWE 1995 Literatura uzupełniająca: 1. J.W.Pietrewicz Ochrona środowiska w warunkach procesów globalizacji Oficyna Wyd. SGH, 2011 .
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:
brak

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W_1
Student rozumie mechanizmy społeczne odnoszące się do funkcjonowania ogólnie rozumianej administracji w zakresie racjonalnego gospodarowania środowiskiem.
Weryfikacja: Sprawdzian pisemny z pytaniami otwartymi i zadaniami.
Powiązane efekty kierunkowe: K_W03
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W01, S1A_W02, S1A_W03, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W08, S1A_W09
Efekt W_2
Student ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia ekologiczno-ekonomiczno-społecznych aspektów działalności gospodarczej.
Weryfikacja: Sprawdzian pisemny z pytaniami otwartymi i zadaniami.
Powiązane efekty kierunkowe: K_W07
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W11

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U_1
Student umie praktycznie stosować wiedzę do rozwiązywania prostych problemów ekologicznych, ekonomicznych i społecznych.
Weryfikacja: Sprawdzian pisemny z pytaniami otwartymi i zadaniami.
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U09, S1A_U10
Efekt U_2
Student umie myśleć krytycznie w aspekcie racjonalnego gospodarowania środowiskiem naturalnym.
Weryfikacja: Sprawdzian pisemny z pytaniami otwartymi i zadaniami.
Powiązane efekty kierunkowe: K_U02
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U01, S1A_U02, S1A_U04, S1A_U06, S1A_U07
Efekt U_3
Student umie postrzegać problemy ekologiczne, ekonomiczne i techniczne z uwzględnieniem uwarunkowań społeczno-gospodarczych.
Weryfikacja: Sprawdzian pisemny z pytaniami otwartymi i zadaniami.
Powiązane efekty kierunkowe: K_U04
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K_1
Student wykazuje zdolność do aktywnego uczestnictwa w racjonalnym gospodarowaniu zasobami zasobami środowiska.
Weryfikacja: Sprawdzian pisemny z pytaniami otwartymi i zadaniami.
Powiązane efekty kierunkowe: K_K04
Powiązane efekty obszarowe: S1A_K02, S1A_K03, S1A_K05
Efekt K_2
Student wykazuje zdolność do formułowania opinii w ważnych sprawach ekologiczno-ekonomicznospołecznych.
Weryfikacja: Sprawdzian pisemny z pytaniami otwartymi i zadaniami.
Powiązane efekty kierunkowe: K_K05
Powiązane efekty obszarowe: S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07