Nazwa przedmiotu:
Socjologia organizacji
Koordynator przedmiotu:
dr Jolanta Kowalczyk - Grzenkowicz - wykład, mgr Helena Bulińska-Stangrecka, mgr Kinga Pawłowska - ćwiczenia
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Administracja
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
A21_SO
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2016/2017
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Udział w wykładach 20 Udział w ćwiczeniach 15 Praca własna: przygotowanie do zajęć 25 czytanie wskazanej literatury 40 Sumaryczne obciążenie pracą studenta 100
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
2
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład300h
  • Ćwiczenia225h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Socjologia ogólna
Limit liczby studentów:
300
Cel przedmiotu:
Cel: Przekazanie studentom wiedzy o procesach społecznych i zjawiskach zachodzących w organizacjach. Zaznajomienie z najważniejszymi koncepcjami i pojęciami socjologii organizacji.. Wykształcenie umiejętności samodzielnej analizy form funkcjonowania różnych organizacji i instytucji życia publicznego. Wykłady służą zapoznaniu studentów z najważniejszymi pojęciami, zjawiskami i problemami dotyczącymi socjologii organizacji Ćwiczenia/seminaria kształtują praktyczne umiejętności studentów dotyczące funkcjonowania organizacji i radzenia sobie z problemami tam występującym, stanowią okazję do ugruntowania wiedzy przekazywanej na wykładach oraz przedyskutowania niektórych zagadnień.
Treści kształcenia:
Wykłady: 1. Podstawowe pojęcia – przedmiot badań socjologii organizacji, socjologiczna definicja organizacji, cele, funkcje i właściwości organizacji. Charakterystyka nowoczesnych organizacji. 2. Podstawy zachowania jednostki w organizacji. Dominujące wartości współczesnych pracowników, wartości w różnych kulturach. Czynniki wpływające na percepcję i proces uczenia się w organizacji. 3. Zgodność pomiędzy osobowością a wykonywanym zawodem, wykorzystanie emocji w zachowaniach w organizacji. 4 4. Przywództwo i władza w organizacji. Style kierowania organizacją. Źródła władzy i wpływu w organizacji 5 5. Struktura i otoczenie organizacji. Główne składniki struktury organizacyjnej. Najbardziej znane schematy organizacyjne (biurokracja, struktura prosta, struktura macierzowa). 6. Zespoły robocze jako zasadniczy element działalności organizacji. Typy zespołów roboczych. Tworzenie zespołów o dużej efektywności. Zalety i wady grupowego podejmowania decyzji. 7. Kultura organizacji. Definicja, kształtowanie i funkcje kultury organizacyjnej. Funkcjonalne i dysfunkcjonalne skutki oddziaływania kultury organizacji na jej członków. 8. Organizacja ucząca się. Definicja, tworzenie i cechy organizacji uczącej się. Przemiany i rozwój w organizacjach. 9. Patologie w organizacji. Siły scalające i rozbijające organizację, rodzaje patologii organizacji. Mobbinng jako rodzaj patologii przywództwa w organizacji. 10. Egzamin. Ćwiczenia (tematy oraz zagadnienia) 1. Przedstawienie podstawowych założeń zajęć prowadzonych metoda warsztatową. Analiza struktury nieformalnej grupy – opis i przeprowadzenie badania socjometrycznego. 2. Funkcjonowanie grup w organizacji i praca zespołowa. Techniki podejmowania decyzji grupowych. Grupy i zespoły a efektywność pracy organizacji. Gra decyzyjna porównująca efektywność podejmowania decyzji grupowych i indywidualnych. 3. Charakterystyka różnych ról w zespołach roboczych. Wypełnianie przez studentów kwestionariusza ról zespołowych. Ćwiczenia dotyczące budowania zespołu i umiejętności pracy w zespole. 4. Rozwiązywanie konfliktów w organizacji. Test umożliwiający określenie stylu rozwiązywania konfliktów przez studentów. 5. Kierowanie zmianą w organizacji. Omówienie czynników wywołujących zmianę, kierowania zmianą planową, rodzajów oporu wobec zmiany. 6. Kierowania zmianą w organizacji c.d. - ćwiczenia praktyczne – skąd czerpać wiedzę na temat warunków wprowadzania zmian, jak radzić sobie z oporem wobec zmian w organizacji, co robić, by zmiana była trwała. 7. Dyskusja na temat różnorodności kulturowych organizacji na podstawie wybranych organizacji w różnych krajach.
Metody oceny:
Wykład: egzamin pisemny z pytaniami zamkniętymi i otwartymi. Ćwiczenia: sprawdzian na końcu semestru, udział w grach decyzyjnych i ćwiczeniach praktycznych, aktywność na zajęciach Student, który zaliczył przedmiot 3.0 Uzyskał średnią z ćwiczeń i egzaminu 55% 3.5 65% 4.0 75% 4.5 85% 5.0 Powyżej 95%
Egzamin:
tak
Literatura:
Literatura podstawowa: 1. Kożusznik B.: Zachowania człowieka w organizacji, PWE, Warszawa 2011. 2. Robbins S.P.: Zasady zachowania w organizacji, PWE, Warszawa 2012 3. Kożuch B.: Nauka o organizacji, Warszawa 2007. Literatura uzupełniająca: 1. Morgan G.: Obrazy organizacji, PWN, Warszawa 2005. 2. Kostera M.: Antropologia organizacji, Warszawa 2005.
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:
brak

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W_01
Zna terminologię z zakresu socjologii organizacji.
Weryfikacja: Wykład: egzamin pisemny z pytaniami zamkniętymi i otwartymi. Ćwiczenia: sprawdzian na końcu semestru, udział w grach decyzyjnych i ćwiczeniach praktycznych, aktywność na zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01
Powiązane efekty obszarowe: S2A_W01, S2A_W02, S2A_W07, S2A_W08
Efekt W_02
Ma uporządkowana wiedzę na temat podstaw za-chowań jednostki w organizacji, zachowań grupowych oraz podstaw struktury organizacyjnej.
Weryfikacja: Wykład: egzamin pisemny z pytaniami zamkniętymi i otwartymi. Ćwiczenia: sprawdzian na końcu semestru, udział w grach decyzyjnych i ćwiczeniach praktycznych, aktywność na zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe: K_W02
Powiązane efekty obszarowe: S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W07, S2A_W11
Efekt W_03
Ma wiedzę na temat zachowań menedżerów w organizacjach o zasięgu globalnym i regionalnym.
Weryfikacja: Wykład: egzamin pisemny z pytaniami zamkniętymi i otwartymi. Ćwiczenia: sprawdzian na końcu semestru, udział w grach decyzyjnych i ćwiczeniach praktycznych, aktywność na zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe: K_W05
Powiązane efekty obszarowe: S2A_W03, S2A_W04
Efekt W_04
Ma wiedzę z zakresu socjologii umożliwiającą analizę procesów społecznych zachodzących w różnych strukturach organizacyjnych.
Weryfikacja: Wykład: egzamin pisemny z pytaniami zamkniętymi i otwartymi. Ćwiczenia: sprawdzian na końcu semestru, udział w grach decyzyjnych i ćwiczeniach praktycznych, aktywność na zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe: K_W03
Powiązane efekty obszarowe: S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W05

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U_01
Potrafi scharakteryzować różne rodzaje struktury organizacyjnej.
Weryfikacja: Wykład: egzamin pisemny z pytaniami zamkniętymi i otwartymi. Ćwiczenia: sprawdzian na końcu semestru, udział w grach decyzyjnych i ćwiczeniach praktycznych, aktywność na zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01
Powiązane efekty obszarowe: S2A_U01, S2A_U02, S2A_U05, S2A_U06
Efekt U_02
Potrafi odróżnić zespoły od grup roboczych i wyjaśnić jak zespoły mogą kształtować graczy zespołowych.
Weryfikacja: Wykład: egzamin pisemny z pytaniami zamkniętymi i otwartymi. Ćwiczenia: sprawdzian na końcu semestru, udział w grach decyzyjnych i ćwiczeniach praktycznych, aktywność na zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe: K_U07
Powiązane efekty obszarowe: S2A_U06
Efekt U_03
Potrafi omówić znaczenie typologii zawodów w relacji międzyosobowością a osiągnięciami zawodowymi.
Weryfikacja: Wykład: egzamin pisemny z pytaniami zamkniętymi i otwartymi. Ćwiczenia: sprawdzian na końcu semestru, udział w grach decyzyjnych i ćwiczeniach praktycznych, aktywność na zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe: K_U04
Powiązane efekty obszarowe: S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08
Efekt U_04
Potrafi określić czynniki, które wywołują zmianę w organizacji, zdefiniować zmianę planowa i określić sposoby przezwyciężania oporu wobec zmian.
Weryfikacja: Wykład: egzamin pisemny z pytaniami zamkniętymi i otwartymi. Ćwiczenia: sprawdzian na końcu semestru, udział w grach decyzyjnych i ćwiczeniach praktycznych, aktywność na zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe: K_U03, K_U06
Powiązane efekty obszarowe: S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U07, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U06, S2A_U08
Efekt U_05
Potrafi zdefiniować władzę w organizacji i omówić jej pięć filarów, wyjaśnić powstawanie zależności w stosunkach władzy
Weryfikacja: Wykład: egzamin pisemny z pytaniami zamkniętymi i otwartymi. Ćwiczenia: sprawdzian na końcu semestru, udział w grach decyzyjnych i ćwiczeniach praktycznych, aktywność na zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe: K_U10
Powiązane efekty obszarowe: S2A_U03, S2A_U04, S2A_U05

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K_01
Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności z zakresu socjologii organizacji, rozumie konieczność dalszego doskonalenia się zawodowego i rozwoju osobistego.
Weryfikacja: Wykład: egzamin pisemny z pytaniami zamkniętymi i otwartymi. Ćwiczenia: sprawdzian na końcu semestru, udział w grach decyzyjnych i ćwiczeniach praktycznych, aktywność na zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe: K_K02
Powiązane efekty obszarowe: S2A_K01, S2A_K04, S2A_K06
Efekt K_02
Docenia znaczenie socjologii organizacji dla wyjaśniania i przewidywania zachowań w organizacji oraz wykorzystania pracy zespołowej
Weryfikacja: Wykład: egzamin pisemny z pytaniami zamkniętymi i otwartymi. Ćwiczenia: sprawdzian na końcu semestru, udział w grach decyzyjnych i ćwiczeniach praktycznych, aktywność na zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe: K_K03
Powiązane efekty obszarowe: S2A_K02, S2A_K03