- Nazwa przedmiotu:
- Przedsiębiorczość
- Koordynator przedmiotu:
- dr Maciej Holko, mgr Małgorzata Deszczka-Tarnowska
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Administracja
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- A22_PRZ
- Semestr nominalny:
- 4 / rok ak. 2016/2017
- Liczba punktów ECTS:
- 1
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Udział w wykładach
Udział w ćwiczeniach 15
Praca własna:
przygotowanie do zajęć, czytanie zadanych przez prowadzącego materiałów: 5
czytanie wskazanej literatury (w tym - napisanie referatu / eseju - 5): 10
Sumaryczne obciążenie pracą studenta 30
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Bezpośredni udział nauczyciela dotyczy 15 godz. zajęć
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- jw.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia225h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- podstawowa wiedza z ekonomii i podstawowe umiejętności z matematyki
- Limit liczby studentów:
- 300
- Cel przedmiotu:
- Zapoznanie z teorią i praktyką zakładania i prowadzenia przedsiębiorstw w Polsce z uwzględnieniem planowania działalności gospodarczej;
zwrócenie uwagi na rolę przedsiębiorstw w rozwoju społeczno-gospodarczym kraju oraz na aktualne wymogi oraz problemy związane z podejmowaniem działalności gospodarczej w Polsce.
- Treści kształcenia:
- 1. Istota przedsiębiorczości; pomysł na biznes, rola sektora MSP w rozwoju społeczno-gospodarczym kraju. (2 godz)
2. Formy organizacyjno-prawne przedsiębiorstw. (2 lub 1)
3. Procedury formalno-prawne związane z podejmowaniem działalności gospodarczej. (2 lub 1)
4. Wybrane zagadnienia dot. biznesplanu – konkurencja, planowanie, strategia (2 lub 3)
5. Wybrane zagadnienia działalności gospodarczej – aspekty finansowe (2)
6. Wybrane zagadnienia działalności gospodarczej – aspekty operacyjno-finansowe (2)
7. Wybrane zagadnienia działalności gospodarczej – aspekty operacyjne (1 lub 3)
8. Sprawdzian (wskazanie poprawnych wyników, wpisy) (2 lub 1)
- Metody oceny:
- System punktowy, w którym punkty uzyskuje się w ramach pracy na zajęciach i zadań wykonywanych w grupach 2-3 osobowych (od 25% do 50%) oraz ze sprawdzianu (od 50% do 75%). Suma uzyskanych punktów warunkuje ocenę końcową z przedmiotu.
Ocena Student, który zaliczył przedmiot (moduł) wie / umie / potrafi:
3.0 - Uzyskał powyżej 50% maksymalnej łącznej liczby punktów
3.5 - Uzyskał powyżej 60% maksymalnej łącznej liczby punktów
4.0 - Uzyskał powyżej 70 % maksymalnej łącznej liczby punktów
4.5 - Uzyskał powyżej 80 % maksymalnej łącznej liczby punktów
5.0 - Uzyskał powyżej 90 % maksymalnej łącznej liczby punktów
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Literatura podstawowa - wybrane rozdziały z:
J. Pasieczny, Biznesplan, PWE, Warszawa 2007.
M. Mulak, Business Plan, M&A Marketing Communications Inc. i Wydawnictwo Książki Pomóż Sam Sobie, b.m. 1999.
D. Waters, Zarządzanie operacyjne. Towary i usługi, WN PWN 2001;
R.Johnston i in., Zarządzanie działalnością operacyjną. Analiza przypadków, WN PWN 2002
J. Tuczko, Zrozumieć finanse firmy, Difin, Warszawa 2005.
Ph.Kotler i in., Marketing europejski, PWE 2002
lub
B. Glinka, S. Gudkova: Przedsiębiorczość, Wolters Kluwer, Warszawa 2011.
M. Romanowska: Planowanie strategiczne w przedsiębiorstwie; PWE, Warszawa 2009.
A.K. Bernat: Luka finansowa w sektorze mikro, małych I średnich przedsiębiorstw na przykładzie województwa świętokrzyskiego, CeDeWu, Warszawa 2015.
H. Waniak-Michalak: Wsparcie małych I srednich przedsiębiorstw przez organizacje niedziałające dla zysku, Difin, Warszawa 2015.
Literatura uzupełniająca – wybrane rozdziały z:
Alan P. Muhlemann, John S. Oakland, Keith G. Lockyer, Zarządzanie: produkcja i usługi, PWN 1995;
M. Ciołek, Finanse przedsiębiorstw w przykładach i zadaniach, CeDeWu;
L. Chadwick, Rachunkowość zarządcza, Placet, Warszawa 1997.
M. Zaleska, Ocena ekonomiczno-finansowa przedsiębiorstwa przez analityka bankowego, SGH, Warszawa 2005
L. Bittel, Krótki kurs zarządzania, WN PWN, Warszawa 2002;
Stephen P. Robbins, David A. DeCenzo, Podstawy zarządzania, PWE 2002;
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W_01
- Student ma wiedzę interdyscyplinarną dotyczącą złożonych procesów i zjawisk zachodzących w przedsiębiorstwach, i otaczającym je świecie, a także zna źródła ich finansowania.
Weryfikacja: W trakcie zajęć studenci wykonują w grupach zadania dotyczące wybranych elementów planowania działalności gospodarczej oraz biznesplanu, w szczególności – rozwiązują problem a) szacowania popytu w warunkach konkurencji i b) dopasowania działalności operacyjnej do popytu.
W trakcie zajęć prowadzona jest dyskusja nt funkcji przedsiębiorcy oraz procesów i zjawisk zachodzących w przedsiębiorstwach, i ich otoczeniu. Studenci zapoznają się z metodami oceny działalności przedsiębiorstw.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W01, S2A_W02, S2A_W07, S2A_W08
- Efekt W_02
- zna metody i narzędzia stosowane w badaniach z zakresu nauk społecznych i wie, do jakich celów służą.
Weryfikacja: Jw.
(Ewentualnie) Napisanie eseju na zadany przez prowadzącego temat lub temat ustalony w ramach konsultacji z prowadzącym (punkty za esej nie stanowią więcej niż 15% całości).
Efekty wykonanych zadań problemowych są oceniane i punktowane, sprawdzian pisemny weryfikuje indywidualną wiedzę studenta
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W06
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W06, S2A_W09
- Efekt W_03
- Student ma pogłębioną wiedzę na temat czynników i procesów decydujących o konkurencyjności przedsiębiorstw.
Weryfikacja: Jw.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W07
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W03, S2A_W06, S2A_W10, S2A_W11
- Efekt W_04
- Ma zaawansowaną wiedzę z zakresu nauki o przedsiębiorstwach umożliwiającą analizę procesów społecznych, w tym w szczególności gospodarczych oraz ich skutków w skali krajowej i lokalnej.
Weryfikacja: Jw.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W03
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W05
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U_01
- umie praktycznie stosować wiedzę do rozwiązywania prostych problemów społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych
Weryfikacja: Studenci uczą się zastosowania w praktyce zdobytej wiedzy przez rozwiązywanie praktycznych zadań (studium przypadku/ case study), zawierających problem z zakresu przedsiębiorczości.
Zadania zaczerpnięte są głównie z literatury podstawowej przedmiotu lub czasopism ekonomiczno-finansowych.
Studenci uczą się znajdować i analizować potrzebne dane, wykorzystują je w rozwiązywanych zadaniach.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U02
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U01, S2A_U02, S2A_U05, S2A_U06
- Efekt U_02
- umie znajdować źródła danych, korzystać z nich oraz interpretować pozyskane dane.
Weryfikacja: Jw.
Pracując w grupach studenci muszą się komunikować identyfikując problem i metodę jego rozwiązania, uczą się dzielić zadaniami.
Zadania problemowe są punktowane.
Sprawdzian pisemny weryfikuje czy student indywidualnie nabył potrzebne umiejętności.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U05
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U02, S2A_U04, S2A_U07, S2A_U08
- Efekt U_03
- umie podejmować decyzje i organizować pracę w zespole
Weryfikacja: Jw.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U07
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U06
- Efekt U_04
- Współpracując w zespole umie znaleźć informacje i dokonać ich syntezy oraz znajduje rozwiązania problemów spotykanych w działalności przedsiębiorcy
Weryfikacja: Jw.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U06, K_U08
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U06, S2A_U08, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U06, S2A_U08
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K_01
- wykazuje się inicjatywą, elastycznością i samodzielnością – jako podstawami przygotowania i podejmowania decyzji w prostych problemach społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych
Weryfikacja: Kompetencje nabywane są w trakcie pracy w grupach i podczas konsultacji i dyskusji z prowadzącym. Wyniki (i punktacja za zadania problemowe) omawiane są na zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K04
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_K01, S2A_K03, S2A_K06, S2A_K07
- Efekt K_02
- Student ćwiczy kompetencje komunikowania się, negocjowania i zdolność przekonywania oraz pracy w zespole
Weryfikacja: Jw.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K03
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_K02, S2A_K03
- Efekt K_03
- Student rozumie na czym polegają przedsięwzięcia wspierające rozwój przedsiębiorczości.
Weryfikacja: Jw.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K06
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_K01, S2A_K02, S2A_K05