Nazwa przedmiotu:
Inżynieria oprogramowania
Koordynator przedmiotu:
Krzysztof SACHA
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Informatyka
Grupa przedmiotów:
Przedmioty techniczne
Kod przedmiotu:
IOP
Semestr nominalny:
5 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
100 - 30 godzin wykładu - 15 godzin ćwiczeń laboratoryjnych - 5 godzin konsultacji - 50 godzin samodzielnej pracy zwiazanej z przygotowaniem do kolokwium i przygotowaniem dokumentacji projektowej niezbędnej do zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
2
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium15h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Znajomość programowania w języku obiektowym i strukturalnym.
Limit liczby studentów:
120
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest wprowadzenie słuchaczy w podstawowe zagadnienia inżynierii oprogramowania, obejmujące organizację cyklu wytwarzania aplikacji, metodykę projektowania i weryfikacji programów oraz zarządzania projektem programistycznym. Związane z wykładem laboratorium pozwala studentom nabyć praktyczną umiejętność obiektowego modelowania i projektowania programów oraz planowania projektu.
Treści kształcenia:
Wprowadzenie (2). Zakres i cel inżynierii oprogramowania. Podstawowe działania i rozkład kosztów projektu. Projektowanie systemu a projektowanie programu. Kaskadowy i iteracyjny model cyklu życia oprogramowania. Metody i narzędzia. Analiza strategiczna (2). Modelowanie procesów biznesowych. Studium wykonalności, procedura przetargu. Szacowanie kosztów projektu – metoda punktów funkcyjnych i model COCOMO. Analiza i projektowanie obiektowe (12). Analiza i modelowanie wymagań metodą przypadków użycia (use cases): przypadki użycia, scenariusze, diagram, reguły biznesowe, schemat dokumentacji; przykład. Modelowanie dziedziny problemu: klasy, obiekty i ich relacje, diagram klas, perspektywy widzenia modelu; diagram maszyny stanowej; przykład. Modelowanie architektury w języku UML (Unified Modeling Language): diagramy pakietów, komponentów i rozmieszczenia; diagramy sekwencji i komunikacji; przeznaczenie modeli. Projektowanie architektury oprogramowania: analiza niewrażliwości (robustness analysis), warstwy danych, logiki biznesowej i prezentacji; modelowanie warstwy danych, projektowanie warstwy logiki biznesowej, wzorce projektowe; komunikacja między warstwami, technologie obiektowe, technologia EJB; przykład. Proces RUP; przykład. Analiza i projektowanie strukturalne (2). Podstawowe pojęcia i modele strukturalne: hierarchia funkcji, diagram przepływu danych, diagram encji, diagram struktury. Wykorzystanie modeli w projekcie: ustalenie zakresu systemu, budowa modelu funkcjonalnego, specyfikowanie danych, budowa modelu implementacyjnego; przykład. Testowanie oprogramowania (4). Weryfikacja i zatwierdzanie (verification and validation). Poziomy testowania: testowanie jednostkowe, integracyjne i systemowe; testowanie akceptacyjne. Organizacja procesu testowania: plan testów, specyfikacja testów, procedura testowania; usuwanie błędów. Metryki i metody projektowania testów i testowania; automatyzacja testów. Inne techniki weryfikacji: inspekcje kodu, przeglądy, dowody poprawności. Zarządzanie projektem informatycznym (4). Struktura organizacyjna projektu. Planowanie projektu: struktura podziału pracy i struktura podziału produktu, tworzenie harmonogramu, narzędzia wspomagające. Tworzenie budżetu projektu. Plan projektu. Zarządzanie ryzykiem, zarządzanie biegiem projektu, metoda PRINCE2. Kierunki rozwoju inżynierii oprogramowania (2). Metody zwinne. Architektura usługowa (SOA), korporacyjna magistrala usług. Kolokwia zaliczeniowe (2).
Metody oceny:
Wykład: 2 kolokwia. Laboratorium: ocena wyników pracy studenta. Wymagane zaliczenie obydwu części przedmiotu.
Egzamin:
nie
Literatura:
1. Sacha K., Inżynieria oprogramowania, WNT, Warszawa 2010. 2. Fowler M., Scot K.: UML w kropelce; LTP 2002. 3. Booch G., Rumbaugh J., Jacobson I.: UML przewodnik użytkownika, WNT 2001.
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:
Przedmiot prowadzony w każdym semestrze (letnim i zimowym). Przeznaczony dla wszystkich specjalności kierunku Informatyka (ISI oraz SID).

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt IOP_W01
Ma podstawową wiedzę na temat ekonomicznych uwarunkowań projektów informatycznych
Weryfikacja: Kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: K_W04
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W08
Efekt IOP_W02
Ma podstawową wiedzę na z zakresu zarządzania projektami informatycznymi
Weryfikacja: Kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: K_W05
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W08, T1A_W09
Efekt IOP-W03
Ma uporządkowaną wiedzę ogólną z zakresu metod i narzędzi inżynierii oprogramowania oraz kierunków ich rozwoju
Weryfikacja: Kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: K_W13
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W04, T1A_W05
Efekt IOP_W04
Ma podstawową wiedzę o cyklu życia systemów informatycznych i ich oprogramowania
Weryfikacja: Kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: K_W15
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W06

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt IOP_U01
Potrafi poznawać, analizować i modelować wymagania dla oprogramowania systemów informatycznych
Weryfikacja: Kolokwium, ćwiczenia laboratoryjne
Powiązane efekty kierunkowe: K_U14
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U07, T1A_U09, T1A_U14
Efekt IOP_U02
Potrafi projektować i modelować architekturę oprogramowania spełniającego wymagania użytkowników
Weryfikacja: Kolokwium, ćwiczenia laboratoryjne
Powiązane efekty kierunkowe: K_U15
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U09, T1A_U15, T1A_U16
Efekt IOP_U03
Potrafi przygotować specyfikację testów oprogramowania prostego systemu informatycznego
Weryfikacja: Kolokwium, ćwiczenia laboratoryjne
Powiązane efekty kierunkowe: K_U19
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U16
Efekt IOP_U04
Potrafi posłużyć się przynajmniej jedną metodę szacowania pracochłonności wytwarzania oprogramowania
Weryfikacja: Kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: K_U22
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U12
Efekt IOP_U05
Potrafi stworzyć plan prostego projektu informatycznego z uwzględnieniem harmonogramu i analizy ryzyka
Weryfikacja: Kolokwium, ćwiczenia laboratoryjne
Powiązane efekty kierunkowe: K_U23
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U16

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K_K01
Potrafi działać i pracować w zespole
Weryfikacja: Ćwiczenia laboratoryjne
Powiązane efekty kierunkowe: K_K03
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K03