Nazwa przedmiotu:
Grafika komputerowa
Koordynator przedmiotu:
Jan ZABRODZKI
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Informatyka
Grupa przedmiotów:
Przedmioty techniczne
Kod przedmiotu:
GKOM
Semestr nominalny:
5 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
150h (30h wykład, 30h laboratorium, 30h realizacja zadania projektowego, 30h praca włąsna studenta (przygotowanie do kolokwiów, korzystanie z literatury, 30h przygotowanie do zajęć laboratoryjnych)
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
30h wykład, 30h laboratorium co daje 2 ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
30h laboratorium, 30h realizacja zadania projektowego, 30h przygotowanie do zajęć laboratoryjnych co daje 3 ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium30h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Ogólne przygotowanie matematyczno-fizyczne i informatyczne
Limit liczby studentów:
110
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami teoretycznymi i praktycznymi w zakresie grafiki komputerowej
Treści kształcenia:
Treść wykładu 1. Wstęp do grafiki komputerowej (typowy tor obliczeń, wyświetlanie obrazów) (1h). 2. Grafika rastrowa (podstawowe algorytmy: odcinek, okrąg, wypełnianie, obcinanie, zwalczanie zakłóceń) (4h). 3. Barwa w grafice komputerowej (2h). 4. Przekształcenia geometryczne 2D i 3D (2h). 5. Krzywe i powierzchnie Béziera (1h). 6. Modelowanie brył ( Brep, CSG, sweep, octree, reprezentacja wolumetryczna) (2h) 7. Rzutowanie, eliminacja powierzchni niewidocznych (2h). 8. Metody renderingu powierzchni (cieniowanie płaskie, Gouraud, Phong, metoda śledzenia promieni, tekstury) (3h). 9. Animacja (1h). 10. Procesory graficzne (1h). 11. Stereoskopia i monitory 3D (1h). 12. Sztuczna rzeczywistość (1h). 13. Formaty i standardy graficzne (1h). 14. Wprowadzenie do przetwarzania obrazów (2h). 15. Kompresja obrazów (2h) 16. Kolokwia (4h). Laboratorium 1. Edycja obrazów wektorowych na przykładzie Corel Draw 2. Edycja obrazów rastrowych na przykładzie Corel PhotoPaint 3. Modelowanie geometryczne scen trójwymiarowych (3DSMax) 4. Właściwości powierzchni, tekstury i światła(3DSMax) 5. Podstawy animacji 6. Zadanie projektowe z wykorzystaniem OpenGL
Metody oceny:
Kolokwia z materiału wykładowego Ocena realizacji zadań laboratoryjnych Ocena zadania projektowego
Egzamin:
nie
Literatura:
1. Foley J. i in., Wprowadzenie do grafiki komputerowej, WNT 1995, 2002 2. Zabrodzki J. (red.), Grafika komputerowa, WNT 1994 3. Malina W., Smiatacz M., Metody cyfrowego przetwarzania obrazów, EXIT 2008 4. Parent R., Animacja komputerowa. Algorytmy i techniki, PWN 2012
Witryna www przedmiotu:
http://studia.elka.pw.edu.pl
Uwagi:
Przedmiot zawiera podstawowe elementy z przetwarzania obrazów. Zainteresowani studenci mogą uczęszczać później na przedmiot "Przetwarzanie obrazów".

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt GKOM_W01
Student posiada wiedzę na temat metod generowania obrazów cyfrowych
Weryfikacja: ocena wyników z 3 kolokwiów, oceny realizacji ćwiczeń laboratoryjnych
Powiązane efekty kierunkowe: K_W11, K_W20
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07
Efekt GKOM_W02
Student posiada wiedzę na temat algorytmów wykorzystywanych w grafice komputerowej
Weryfikacja: Oceny uzyskane z 3 kolokwiów
Powiązane efekty kierunkowe: K_W11
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03
Efekt GKOM_W03
Student posiada wiedzę na temat podstawowych metod z zakresu przetwarzania obrazów
Weryfikacja: Ocena wyniku z kolokwium, ocena realizacji jednego ćwiczenia laboratoryjnego
Powiązane efekty kierunkowe: K_W11, K_W20
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07
Efekt GKOM_W04
Student posiada wiedzę na temat programów aplikacyjnych oraz bibliotek z zakresu grafiki komputerowej
Weryfikacja: ocena realizacji ćwiczeń laboratoryjnych, ocena realizacji zadania projektowego
Powiązane efekty kierunkowe: K_W09
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W04

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt GKOM_U01
Student potrafi korzystać z literatury przedmiotu i aplikacji dzięki znajomości podstawowych pojęć i metod z grafiki komputerowej i przetwarzania obrazów
Weryfikacja: Kolokwia z materiału wykładowego, wyniki realizacji ćwiczeń laboratoryjnych
Powiązane efekty kierunkowe: K_U05, K_U09
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01, T1A_U15, T1A_U05
Efekt GKOM_U02
Student potrafi wykorzystywać podstawowe algorytmy z zakresu grafiki komputerowej przy tworzeniu nowych aplikacji
Weryfikacja: Kolokwia z materiału wykładowego, ocena zadania projektowego
Powiązane efekty kierunkowe: K_U13, K_U21
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U16, T1A_U15, T1A_U16
Efekt GKOM_U03
Student umie dobierać metody i algorytmy właściwe dla realizacji projektów o ustalonych założeniach funkcjonalnych
Weryfikacja: Kolokwia z materiału wykładowego, wyniki realizacji ćwiczeń laboratoryjnych, ocena zadania projektowego
Powiązane efekty kierunkowe: K_U13, K_U15
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U16, T1A_U09, T1A_U15, T1A_U16
Efekt GKOM_U04
Student potrafi korzystać z aplikacji graficznych do tworzenie obrazów 2D, scen z obiektami 3D, animacji i z aplikacji do przetwarzania obrazów
Weryfikacja: Ocen arealizacji ćwiczeń laboratoryjnych
Powiązane efekty kierunkowe: K_U20, K_U21
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U13, T1A_U15, T1A_U15, T1A_U16
Efekt GKOM_U05
Student potrafi tworzyć programy z wykorzystaniem bibliotek graficznych
Weryfikacja: Ocen azadania projektowego
Powiązane efekty kierunkowe: K_U13, K_U21
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U16, T1A_U15, T1A_U16