Nazwa przedmiotu:
Techniki internetowe
Koordynator przedmiotu:
Grzegorz BLINOWSKI
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Informatyka
Grupa przedmiotów:
Przedmioty techniczne
Kod przedmiotu:
TIN
Semestr nominalny:
6 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
30 godzin wykładu 20 godzin przygotowania do sprawdzianów 15 godzin zajęć projektowych 40 godzin realizacja projektu w sumie 105 godzin, co daje ok. 4 ECTS
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
30 godzin wykładu 15 godzin zajęć projektowych w sumie 45 godzin, co daje ok. 2 ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
15 godzin zajęć projektowych 40 godzin realizacja projektu w sumie 55 godzin, co daje ok. 2 ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt15h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Systemy Operacyjne Programowanie w języku C
Limit liczby studentów:
120
Cel przedmiotu:
Zakres przedmiotu obejmuje: standardy, protokoły oraz technologie stosowane w aplikacjach internetowych. Celem przedmiotu jest zapoznanie się z najważniejszymi protokołami i standardami wykorzystywanymi w aplikacjach internetowych. Studenci posiądą wiedzę z zakresu rozwiązań protokołów aplikacyjnych oraz umiejętności w zakresie projektowania własnych na ich podstawie a także projektowania własnych protokołów.
Treści kształcenia:
Zakres przedmiotu obejmuje: standardy, protokoły oraz technologie stosowane w aplikacjach internetowych. Celem przedmiotu jest przedstawienie głównych zagadnień związanych z warstwą sieciową, transportową oraz aplikacyjną Internet ze szczególnym uwzględnieniem tej ostatniej. Przypomniane zostaną podstawowe cechy protokołów warstw 3 i 4: IPv4/IPv6, TCP, UDP. Omówione zostaną interfejsy programistyczne BSD sockets (gniazda BSD), w tym także zaawansowane aspekty tego API, m.in.: obsługa danych OOB oraz obsługa rozgłaszania. W ramach omawiania warstwy aplikacji przedyskutowane zostaną obowiązujące standardy dla m.in.: protokołów pracy zdalnej (telnet, rlogin, ssh); protokół transferu plików: FTP. Omówiony zostanie protokół ESMTP oraz zasady funkcjonowania systemów e-mail i standard MIME. Dalsza część wykładu dotyczyć będzie protokołu HTTP oraz aplikacji wykonanych w technologii "Web". Omówiony zostanie protokół HTTP, w tym mechanizmy: autoryzacji, cookies oraz cache i proxy. Poruszone zostaną zagadnienia związane z opisem treści, m.in. standardy HTML/CSS, XML, SOAP. Omówiona zostanie koncepcja serwerów aplikacji oraz mechanizm serwletów i aplikacji AJAX. Poruszone zostaną zagadnienia związane ze skalowalnością i wydajnością aplikacji internetowych. Od zainteresowanych oczekuje się biegłej znajomości języka programowania C oraz co najmniej dobrej znajomości podstawowych zagadnień sieci komputerowych. Wskazana lecz nie wymagana jest znajomość jednej z odmian systemu operacyjnego Unix.
Metody oceny:
- dwa kolokwia po c.a. 25 punktów każde, w sumie za 50 p - projekt za 50 p. Wymagane zaliczenie projektu (uzyskanie 25p) oraz kolokwiów (uzyskanie minimum 25 p. sumarycznie)
Egzamin:
nie
Literatura:
Literatura podstawowa: 1. D. E. Douglas, Sieci komputerowe TCP/IP. (Internetworking with TCP/IP), 1998 2. R. W. Stevens,. Biblia TCP/IP, 1998 Literatura Uzupełniająca: 1. B. Schneier, Secrets & Lies, Wiley, 2000 2. R. Wobst, Kryptologia. Budowa i łamanie zabezpieczeń., Wydawnictwo RM Sp z o.o., Warszawa 2002 3. A. S. Tanenbaum, Modern Operating System, Prentice-Hall, 1992
Witryna www przedmiotu:
http://www.ii.pw.edu.pl/~gjb
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt TIN_W01
Po zaliczeniu przedmiotu student posiada wiedzę z zakresu: - protokołów internetowych warstw 2-4 i zna API gniazd BSD zarówno w zakresie podstawowym jak i rozszerzonym: (stary i nowy resolwer, komunikacja OOB, wykorzystanie funkcji select() - protokołów pracy zdalnej: telnet, rlogin/rsh/..., ssh - protokolu (ESMTP), architektury systemów poczty internetowej oraz standardu MIME - protokołu HTTP w tym mechanizmów: autoryzacji, cachowania i określenia aktualności danych - aplikacji konstruowanych z
Weryfikacja: kolokwia
Powiązane efekty kierunkowe: K_W09, K_W17, K_W18
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W04, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W07, T1A_W08

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt TIN_U01
Student, ktory ukończył przedmiot potrafi: - tworzyć aplikacje sieciowe wykorzystujące podstawowe i zaawnasowane mechanizmy gniazd BSD - określać i wykorzystywać w praktyce wpływ przyjętych rozwiązań protokółw aplikacyjnych na wydajność i efektywność komunikacji - tworzyć aplikacje z interfejsem Web z wykorzystaniem mechanizmów: formularzy HTML4, formatowania XSLT, rozwiązań typu AJAK oraz serwletów - tworzyć definicje XML z wykorzystaniem DTD i XML-Schema - tworzyc proste aplikacje w mod
Weryfikacja: projekt
Powiązane efekty kierunkowe: K_U05, K_U13, K_U14, K_U15, K_U20
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01, T1A_U15, T1A_U16, T1A_U07, T1A_U09, T1A_U14, T1A_U09, T1A_U15, T1A_U16, T1A_U13, T1A_U15

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt TIN_K01
Wpisz opisStudent, który ukończył przedmiot ma szanse rozwinąć kompetencje spolaczne związane z pracą w zespole
Weryfikacja: Projekt
Powiązane efekty kierunkowe: K_K03, K_K04
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K03, T1A_K04