Nazwa przedmiotu:
Zagadnienia społeczne, prawne i administracyjne dotyczące relacji ludzie - zwierzęta
Koordynator przedmiotu:
Dr Michał Pręgowski
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Administracja
Grupa przedmiotów:
Obieralne
Kod przedmiotu:
A1_ZSPADRLZ
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
75h, w tym 30 udział w zajęciach, 45 praca własna
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia450h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
brak
Limit liczby studentów:
grupa obieralna
Cel przedmiotu:
Celem zajęć jest przybliżenie statusu zwierzęcia we współczesnym prawie (polskim i międzynarodowym), jak również społecznych postaw wobec zwierząt we współczesnej Polsce i innych społeczeństwach, wraz z psychologicznymi uwarunkowaniami tych postaw. Zajęcia wyjaśniają, dlaczego zwierzęta są przedmiotem zainteresowania administracji publicznej, omawiają związane z ochroną zwierząt zadania administracji publicznej, a zarazem wskazują powody, dla których organizacje pozarządowe w wielu przypadkach wyręczają administrację w jej zadaniach. Przedmiot przedstawia wielowymiarowość relacji ludzie-zwierzęta, ze szczególnym uwzględnieniem wszechobecności zwierząt w dziedzinach takich jak nauka, etyka, religia, a także w codziennych praktykach społecznych (bycie: symbolem, pożywieniem, towarzyszem, szkodnikiem, chronionym gatunkiem itd.) Zajęcia mają charakter ćwiczeniowo-konwersatoryjny z elementami wykładu; studenci (a) czytają i omawiają przetłumaczone na język polski lub wydane w Polsce prace naukowe, popularnonaukowe i literackie dotyczące relacji ludzie-zwierzęta, jak również (b) aktywnie słuchają wątków wykładowych, podczas których referowane będą najnowsze prace naukowe dostępne jedynie w języku obcym. Dyskutowane materiały ilustrują jak na zwierzęta patrzono kiedyś i dziś, a także jak patrzą na nie prawo, nauki społeczne, filozofia i etologia.
Treści kształcenia:
Zwierzęta w prawie i społeczeństwie: wprowadzenie Status zwierzęcia w wybranych aktach prawnych III RP i legislacji międzynarodowej. Przestępstwa przeciwko zwierzętom w Polsce: ściganie, ocena skuteczności. Przemoc wobec zwierząt. Związek przemocy wobec zwierząt z przemocą w rodzinie. Jedne kochamy, drugie zjadamy: paradoksy ludzkiego postępowania wobec zwierząt Stosunek do zwierząt w wybranych koncepcjach etyczno-filozoficznych. Status zwierzęcia w najważniejszych systemach religijnych. Nie tylko Homo sapiens. Moralność, empatia i kooperacja poza gatunkiem ludzkim. Jak to jest być nietoperzem? Przyjmując perspektywę zwierzęcia. Zwierzęta jako pożywienie. Etyczny wymiar hodowli przemysłowej. Dysonans poznawczy i mechanizmy obronne w skali jednostkowej i ogólnospołecznej. Zwierzęta jako przedmiot i podmiot badań naukowych. Stosunek do zwierząt w nauce dawniej i dziś. Zwierzęta towarzyszące i ich szczególna rola w życiu człowieka. Zmiany stosunku do zwierząt na przestrzeni lat. Wpływ zwierząt na zdrowie psychiczne i fizyczne człowieka. Animaloterapia jako fenomen społeczny i przedmiot badań naukowych. Fakty i mity animaloterapii. Bezdomność zwierząt jako problem prawno-administracyjny i społeczny. Okrucieństwo wobec zwierząt, aspekty prawne i społeczne.
Metody oceny:
Podstawą zaliczenia jest: A) obecność na zajęciach; B) aktywna praca na zajęciach połączona z czytaniem lektur; C) przystąpienie do kolokwium końcowego bądź napisanie krytycznego eseju końcowego. A) Obecność jest obowiązkowa na minimum 13 z 15 zajęć. Nieobecność na więcej niż dwóch zajęciach skutkuje koniecznością zaliczania zaległego materiału na dyżurze i/lub przygotowania dodatkowego, związanego z zajęciami projektu. Specyfikę każdego z zadań wyrównawczych prowadzący ustala bezpośrednio ze Studentem, uwzględniając charakter danej nieobecności. B) Wymagane jest aktywne uczestnictwo w zajęciach i przygotowywanie się do zajęć na podstawie podanej literatury i materiałów źródłowych. Wszystkie te aktywności będą odnotowywane i punktowane w skali od 1 do 3 (1 pkt. za obecność; 1 pkt. za umiarkowany udział merytoryczny w zajęciach i dobrą znajomość lektur; 2 pkt. za znaczący udział merytoryczny, połączony z dobrą znajomością lektur). Maksymalna liczba punktów do zdobycia to 40. C) Ćwiczenia kończą się napisaniem przez Studenta/Studentkę kolokwium końcowego z pytaniami otwartymi, dotyczącymi wszystkich lub większości omawianych lektur oraz innych materiałów wykorzystywanych w toku semestru. Z kolokwium można zdobyć max. 60 pkt., jest organizowane na przedostatnich zajęciach. Na ostatnich zajęciach odbywa się natomiast hipotetyczna poprawa / II termin. Alternatywą do pisania kolokwium jest przygotowanie eseju krytycznego na jeden z podanych do wyboru tematów. Tematy zostaną podane ok. 10 spotkania w semestrze, będą miały charakter problemowy i będą nawiązywały do zagadnień omawianych w toku semestru. Esej przygotowywany przez Studenta/Studentkę musi spełniać formalne kryteria pisania prac zaliczeniowych i dyplomowych (praca na źródłach, właściwe cytowanie i parafrazowanie, oznaczanie treści cudzych w formie przypisów itp.), przy czym Studenci otrzymują od prowadzącego krótką listę najważniejszych zagadnień przydatnych przy pisaniu tego typu pracy. Esej jako forma zaliczenia jest przewidziany przede wszystkim dla studentów najbardziej zaangażowanych, ambitnych, gotowych rozwinąć swój warsztat. Esej należy dostarczyć prowadzącemu drogą elektroniczną na adres m.pregowski@ans.pw.edu.pl najpóźniej na tydzień przed ostatnimi wspólnymi zajęciami. Ponieważ na przygotowanie eseju Student/Studentka ma ok. 5-6 tygodni, ta forma zaliczenia nie przewiduje drugiego terminu złożenia oraz zaliczania. Esej krytyczny powinien liczyć nie mniej niż ok. 2800 wyrazów (ok. 5-6 stron tekstu), pisany standardową czcionką (Times New Roman, Calibri itp.). Tak, jak w przypadku kolokwium, za esej krytyczny będzie można zdobyć max. 60 punktów, przy czym oceniane będą następujące elementy: 1) merytoryczny wymiar pracy, uwzględniający zarówno zaprezentowaną wiedzę, jak i zdolności analityczne w zgłębianiu problemu stanowiącego temat eseju – max. 30 pkt. 2) umiejętność i rzetelność pracy na źródłach, w tym cytowania, parafrazowania oraz przygotowania bibliografii, jak również zdolność dotarcia do wiarygodnych merytorycznie materiałów na własną rękę – max. 20 pkt. 3) strona językowa i formalna pracy: styl pisania właściwy pracom na poziomie uniwersyteckim (studenckim), staranność językowa, poprawna pisownia i interpunkcja, rzetelne formatowanie dokumentu – max. 10 pkt. Na ocenę końcową z przedmiotu składają się punkty za kolokwium LUB esej krytyczny (maksymalnie 60) oraz punkty za omawianie lektur i merytoryczne uczestnictwo w dyskusji na zajęciach (maksymalnie 40). Łącznie do zdobycia jest 100 punktów. Dodatkowe warunki: 1) Do uzyskania wpisu z oceną pozytywną konieczne jest spełnienie warunku brzegowego z punktu A (!). 2) Jeżeli esej przesłany do oceny nie będzie pracą samodzielną a prowadzący stwierdzi, że jego przygotowanie odbyło się z naruszeniem dobrych obyczajów akademickich, Student/Studentka otrzyma automatycznie ocenę niedostateczną zarówno za rzeczony esej (bez oceny poszczególnych jego części) jak i za cały przedmiot. 3) Jeżeli podczas kolokwium zaliczeniowego prowadzący stwierdzi niesamodzielność osoby piszącej (ściąganie), Student/Studentka otrzyma automatycznie 0 punktów za pisane kolokwium i zostanie odesłana na termin poprawy. Ściąganie podczas poprawy skutkuje jednoznacznie oceną 2.0 za przedmiot.
Egzamin:
nie
Literatura:
1. Biuro Ochrony Zwierząt Fundacji dla zwierząt ARGOS (2014). Hycel 2014, Raport o problemie bezdomnych zwierząt, http://www.boz.org.pl/raport/2014/ 2. De Waal, F. (2013). Małpy i filozofowie, Kraków: Copernicus Center Press. 3. Gardocka, T., Gruszczyńska, A. (red.) (2012), Status zwierzęcia. Zagadnienia filozoficzne i prawne. Toruń: Adam Marszałek. 4. Kafka, F. (2014). Przemiana. Wydawnictwo Masterlab [e-book]. 5. LeGuin, U. (1993), Dziewczyny Buffalo i inne zwierzęce obecności. Warszawa: Alkazar. 6. Oeser, E. (2009). Pies i człowiek. Historia przyjaźni. Warszawa: Bellona. 7. Pręgowski, M.P., Włodarczyk, J. (red.) (2014). Pies też człowiek? Relacje psów i ludzi we współczesnej Polsce. Gdańsk: WN Katedra. 8. Serpell, J. (1999). W towarzystwie zwierząt. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy. 9. Singer, P. (red.) (2011). W obronie zwierząt. Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca. Dodatkowe materiały o charakterze podstawowym: 10. Ustawa o ochronie zwierząt z dnia 21 sierpnia 1997 r. 11. Film „Korporacyjna Żywność” („Food Inc.”) z 2008 r. Literatura uzupełniająca: 1. Encyklika papieża Franciszka Laudato si’ (2015) 2. Światowa Deklaracja Praw Zwierząt (1978).
Witryna www przedmiotu:
do uzupełnienia
Uwagi:
do uzupełnienia

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W_01
Student ma podstawową wiedzę w zakresie polskich przepisów prawnych dotyczących zwierząt.
Weryfikacja: Czytanie literatury obowiązkowej i merytoryczny udział w dyskusji (punkty), esej krytyczny bądź kolokwium zaliczeniowe.
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W01, S1A_W05, S1A_W07
Efekt W_02
Student ma podstawową wiedzę na temat różnorodnych metod społecznego i zinstytucjonalizowanego działania na rzecz zwierząt.
Weryfikacja: Czytanie literatury obowiązkowej i merytoryczny udział w dyskusji (punkty), esej krytyczny bądź kolokwium zaliczeniowe.
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01 , K_W02 , K_W03
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W01, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W01, S1A_W02, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W06, S1A_W07, S1A_W08, S1A_W01, S1A_W02, S1A_W03, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W08, S1A_W09
Efekt W_03
Student rozumie interdyscyplinarne zróżnicowanie zagadnień związanych z miejscem zwierząt w świecie społecznym człowieka, w tym relacji i interakcji między człowiekiem a innymi gatunkami.
Weryfikacja: Czytanie literatury obowiązkowej i merytoryczny udział w dyskusji (punkty), esej krytyczny bądź kolokwium zaliczeniowe.
Powiązane efekty kierunkowe: K_W04
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W03, S1A_W07, S1A_W09, S1A_W11

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U_01
Student umie przeanalizować w podstawowy sposób problemy prawno-społeczno-ekonomiczne związane z obecnością zwierząt w ludzkim życiu.
Weryfikacja: Czytanie literatury obowiązkowej i merytoryczny udział w dyskusji (punkty), esej krytyczny bądź kolokwium zaliczeniowe.
Powiązane efekty kierunkowe: K_U04
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08
Efekt U_02
Student umie praktycznie stosować wiedzę do rozwiązywania związanych z zajęciami prostych problemów społecznych, ekonomicznych, prawnych.
Weryfikacja: Czytanie literatury obowiązkowej i merytoryczny udział w dyskusji (punkty), esej krytyczny bądź kolokwium zaliczeniowe.
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U09, S1A_U10
Efekt U_03
Student umie rozwijać się na własną rękę i samodzielnie się dokształcać.
Weryfikacja: Czytanie literatury obowiązkowej i merytoryczny udział w dyskusji (punkty), esej krytyczny bądź kolokwium zaliczeniowe.
Powiązane efekty kierunkowe: K_U06
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U06, S1A_U08, S1A_U09, S1A_U10

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K_01
Student wykazuje zdolność formułowania opinii w ważnych sprawach społecznych.
Weryfikacja: Czytanie literatury obowiązkowej i merytoryczny udział w dyskusji (punkty), esej krytyczny bądź kolokwium zaliczeniowe.
Powiązane efekty kierunkowe: K_K05
Powiązane efekty obszarowe: S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07
Efekt K_02
Student identyfikuje dylematy związane z wykonywaniem zawodów związanych pośrednio lub bezpośrednio z innymi gatunkami istot żywych.
Weryfikacja: Czytanie literatury obowiązkowej i merytoryczny udział w dyskusji (punkty), esej krytyczny bądź kolokwium zaliczeniowe.
Powiązane efekty kierunkowe: K_K02, K_K03, K_K04
Powiązane efekty obszarowe: S1A_K01, S1A_K02, S1A_K04, S1A_K06, S1A_K04, S1A_K06, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K05
Efekt K_03
Student wykazuje zdolność do aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym i politycznym w związku z analizowanymi na zajęciach problemami.
Weryfikacja: Czytanie literatury obowiązkowej i merytoryczny udział w dyskusji (punkty), esej krytyczny bądź kolokwium zaliczeniowe.
Powiązane efekty kierunkowe: K_K04
Powiązane efekty obszarowe: S1A_K02, S1A_K03, S1A_K05