Nazwa przedmiotu:
Ekonomia (post)klasyczna i kaleckistowska
Koordynator przedmiotu:
Dr Maciej Holko
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Administracja
Grupa przedmiotów:
Obieralne
Kod przedmiotu:
A1_EKK
Semestr nominalny:
5 / rok ak. 2014/2015
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
50
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
nie jest możliwe oddzielenie praktycznej strony ekonomii od teoretycznej
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia450h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
wymagane są podstawy matematyki
Limit liczby studentów:
grupa obieralna
Cel przedmiotu:
Podstawowym celem jest przedstawienie i wyjaśnienie a) mechanizmów funkcjonowania gospodarki kapitalistycznej w warunkach globalizacji, b) istoty powiązań/ współzależności, występujących między ludźmi w procesie produkcji i podziału, c) przyczyn wzrostu gospodarki oraz recesji i kryzysów ekonomicznych, d) pożądanej polityki, e) podstaw interpretacji danych statystycznych przedstawianych przez GUS/NBP/OECD/AMECO. Zrealizowanie celu przedmiotu (wyjaśnienie praktyki funkcjonowania gospodarki kapitalistycznej) wymaga oparcia się na modelach teoretycznych, wychodząc od najprostszych (klasycznych – A.Smitha i D.Ricardo) i sukcesywnie przechodząc do bardziej skomplikowanych (Marksa, Kaleckiego, Keynesa, Sraffy i Pasinettiego). W zakresie wiedzy student: 1) zna podstawową terminologię, wybrane teorie i koncepcje w zakresie nauk ekonomicznych, 2) ma podstawową wiedzę o strukturze i funkcjach systemu społeczno – gospodarczego kapitalizmu i relacjach zachodzących między elementami tej struktury, 3) ma świadomość istnienia kontrowersji w teorii ekonomii w zakresie funkcjonowania gospodarki kapitalistycznej. W zakresie umiejętności student powinien potrafić: 1) dokonać obserwacji i interpretacji otaczających go zjawisk społeczno-ekonomicznych (m.in. korzystając z danych statystycznych); 2) wykorzystać poznane teorie i konstrukcje do analizy podstawowych problemów; 3) posługiwać się poznanymi zasadami, teoriami i konstrukcjami w podejmowanej i prowadzonej działalności, przewidywać skutki ewentualnych zdarzeń. W zakresie kompetencji społecznych student powinien mieć: 1) świadomość poziomu swojej wiedzy / umiejętności i powinien rozumieć wynikającą stąd konieczność dalszego doskonalenia się zawodowego i rozwoju osobistego, 2) przekonanie o wadze teorii ekonomii w wyjaśnianiu funkcjonowania gospodarki i zachowań ludzkich oraz o znaczeniu podejmowania refleksji na te tematy, 3) przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań w zakresie nauk ekonomicznych w środowisku społecznym.
Treści kształcenia:
1. Wzrost gospodarki - jego podażowe przyczyny wg Smitha i Ricardo; wprowadzone zostaną pojęcia/kategorie i występujące między nimi współzależności: dochód- produkcja -bogactwo, kapitał i jego akumulacja, podział i specjalizacja pracy, praca produkcyjna i nie produkcyjna, rozległość rynku, wydajność pracy, innowacje i kapitał ludzki, rozwój w przestrzeni miasto-wieś, rola państwa, zasady polityki podatkowej. 2. Podział dochodu wg klasyków, Marksa i Kaleckiego; przedstawiona zostanie teoria podziału dochodu (teoria renty gruntowej, płacy i zysku) a także związek tej teorii z rozwojem i stagnacją gospodarki. 3. Teoria wartości, pieniądza i kapitału wg Marksa i Sraffy; przedstawiona zostanie pojęcie towaru, teoria pracy społecznej abstrakcyjnej, teoria pieniądza i kapitału a także teoria reprodukcji (akumulacji i cyrkulacji kapitału). 4. Postęp techniczny i innowacje (wg Pasinettiego) oraz tzw. kapitał ludzki; wyjaśniony zostanie postęp techniczny, powstawanie wiedzy i jej związek z akumulacją kapitału (oraz skrytykowana zostanie teoria kapitału ludzkiego). 5. Dynamika gospodarki w teorii Kaleckiego - przyczyny popytowe; przedstawiony zostanie związek pomiędzy inwestycjami, zyskiem, dochodem społecznym i jego podziałem (między płace i zyski) a także przyczyny cyklu koniunkturalnego i jego przebieg oraz czynniki inwestycji (w tym - rola prywatnych oszczędności (zasada rosnącego ryzyka) i rentowności kapitału). 6.Teoria procentu i polityka pieniężna; przedstawione zostaną teorie Marksa, Schumpetera, Kaleckiego i Keynesa, Pasinettiego. 7. Gospodarka otwarta, globalizacja i europeizacja; przedstawiony zostanie proces międzynarodowej integracji gospodarczej (szczególnie – europejskiej, w tym – problematyka wspólnej waluty) oraz konsekwencje tego procesu. 8. Polityka państwa wg klasyków, Sismondiego i Kaleckiego; ekonomia narodowa F.Lista przedstawiona / wyjaśniona zostanie: a) konieczność stosowania proinwestycyjnej (podatkowo-wydatkowej) polityki państwa oraz zagrożenie tzw. politycznym cyklem koniunkturalnym; b) analiza 3 typów opodatkowania: konsumpcji, zysków i majątku, c) polityka ekonomiczna w warunkach gospodarki otwartej 9. Prawa rozwoju kapitalistycznego systemu społeczno-gospodarczego. Marks i Schumpeter - 2 koncepcje ewolucji kapitalizmu: metoda materializmu dialektycznego, instytucje kapitalizmu i ich ewolucja; tendencje kapitalizmu (monopolizacja/ centralizacja/ koncentracja produkcji i własności, cykl koniunkturalny, bezrobocie) i jego konsekwencje społeczne. Koncepcja rozwoju zrównoważonego. 10. Ewolucja ekonomi jako nauki; przedstawiony zostanie dyskurs pomiędzy dwoma paradygmatami w ekonomii: paradygmatem neoklasycznym (w tym: szkoła austriacka, ekonomia wiedzy niedoskonałej, behawioralna, neoinstytucjonalna), oraz paradygmatem klasycznym (w tym: neoricardiańska szkoła P. Sraffy) i nawiązującym do niego - (post)keynesowskim i kaleckistowskim.
Metody oceny:
System punktowy, w którym punkty uzyskuje się ze sprawdzianu w formie pisemnej (50%) oraz realizując zadania do każdego tematu (50%). Zadania wykonywane będą w grupach poza zajęciami (czytanie literatury i pisanie esejów/streszczeń; poszukiwanie danych statystycznych i wyciąganie z nich wniosków) i na zajęciach (np. wyprowadzanie wzorów, obliczenia, dyskusje), będą oceniane w systemie punktowym: 0 – niedostatecznie, 0,5 - połowicznie, 1-zadowalająco. W sumie można uzyskać 13 punktów z zadań i 13 ze sprawdzianu, razem – 26 pkt. (skala ocen 12,5pkt -dst; 15pkt-dst+; 17,5pkt-db, 20pkt-db+, 22,5 - bdb) Ocena: 3.0 – Student uzyskał 50% maksymalnej łącznej liczby punktów 3.5 – Student uzyskał 60% maksymalnej łącznej liczby punktów 4.0 – Student uzyskał 70 % maksymalnej łącznej liczby punktów 4.5 – Student uzyskał 80 % maksymalnej łącznej liczby punktów 5.0 – Student uzyskał 90 % maksymalnej łącznej liczby punktów
Egzamin:
nie
Literatura:
Literatura podstawowa: 1. Smith A., Badania nad naturą i przyczynami bogactwa narodów, PWN 1954. 2. Simonde de Sismondi J.C.L., Nowe zasady ekonomii politycznej, PWN, Warszawa 1955. 3. Sraffa P., Produkcja towarów za pomocą towarów, PWN 1965 4. Marks K., Kapitał, tom I w: K.Marks, F.Engels, Dzieła, tom 23, Książka i Wiedza 1968 5. Robinson J., Walka z bezrobociem: wstęp do teorii zatrudnienia, Wydawnictwo Kazimierza Rutskiego, Warszawa, Łódź 1947. 6. Kalecki M., Dzieła, tom 1 i 2, PWN, Warszawa 1979, 1980. lub J. Lopez G., M. Assous, Michał Kalecki , Polskie Towarzystwo Ekonomiczne, Warszawa 2012 r. 7. Bhaduri A., Makroekonomiczna teoria dynamiki produkcji towarowej. PWE 1994 8. Łaski K., Wykłady z makroekonomii, PTE 2015 9. B. Tew, Wealth and Income, wybrane rozdziały zamieszczone w: Wstęp do teorii ekonomicznej Johna Maynarda Keynesa. Wybór pism ze wstępem G.L.S. Shakle'a, pod red. J.Ostaszewskiego, Szkoła Nauk Politycznych i Społecznych, Londyn 1961 10. Teoria i praktyka handlu międzynarodowego w kapitalizmie. Wybór tekstów pod red. Z.Kameckiego i J.Sołdaczuka. PWG 1960, w szczególności: Ch. Kindleberger, Mechanizm cen w handlu międzynarodowym; Zmiany dochodu a handel zagraniczny; Robinson J., Kursy walut; Rozdział 7. Literatura uzupełniająca: 1. Ricardo D., Zasady ekonomii politycznej, PWN 1957 2. Pasinetti L., Structural economics dynamics, 1993 3. Meek R., Studia z teorii wartości, PWN 1958 4. Sweezy, Teoria rozwoju kapitalizmu, PWN 1958 5. Dobb M., Teorie wartości i podziału od Adama Smitha. Ideologia a teoria ekonomii, PWE 1978 6. Davidson P., Rozwiązanie Keynesa, PTE 2014. 7. A. Lerner, Finanse funkcjonalne, w: Teoria i polityka stabilizacji koniunktury. Wybór tekstów, red. A. Szeworski, PWE, Warszawa 1975 8. Toporowski, Dlaczego gospodarka światowa potrzebuje krachu finansowego, Książka i Prasa 9. wybrane raporty statystyczne (GUS/NBP/OECD/AMECO) dostępne na stronach internetowych
Witryna www przedmiotu:
maciejholko.republika.pl
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt [K_W01]
ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych (ekonomii)
Weryfikacja: Sprawdzian pisemny, czytanie literatury i streszczanie zagadnień problemowych, prace w grupach na zajęciach.
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W01, S1A_W05, S1A_W07
Efekt [K_W07]
Ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społeczno-ekonomicznych uwarunkowań działalności gospodarczej.
Weryfikacja: Sprawdzian pisemny, czytanie literatury i streszczanie zagadnień problemowych, prace w grupach na zajęciach.
Powiązane efekty kierunkowe: K_W07
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W11
Efekt [K_W11]
Ma wiedzę w zakresie funkcjonowania gospodarki państwa oraz społeczeństwa, rozumie mechanizmy społeczne odnoszące się do ich funkcjonowania oraz zagrożeń (recesja, kryzys, bezrobocie, dysproporcje dochodowe i majątkowe, nisko-techniczna struktura gospodarki i słaby postęp techniczny) w nich powstających.
Weryfikacja: Sprawdzian pisemny, czytanie literatury i streszczanie zagadnień problemowych, prace w grupach na zajęciach.
Powiązane efekty kierunkowe: K_W11
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W01, S1A_W02, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W06, S1A_W07, S1A_W08, S1A_W11

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt [K_U01]
Umie stosować wiedzę do rozwiązywania problemów społeczno-ekonomicznych, w tym - proponować rozwiązania z zakresu polityki podatkowej i kształtowania struktury gospodarki
Weryfikacja: Sprawdzian pisemny, czytanie literatury i streszczanie zagadnień problemowych, prace w grupach na zajęciach.
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01
Powiązane efekty obszarowe: P1A_U01, P1A_U02, P1A_U03, P1A_U05, P1A_U06, P1A_U07, P1A_U08, P1A_U09, P1A_U10
Efekt [K_U02] [K_U09]
potrafi prawidłowo opisać zjawiska społeczno-polityczno-ekonomiczne wskazując kluczowe zależności (uwarunkowania społeczno-gospodarcze) i wykorzystując wiedzę teoretyczną do krytycznej interpretacji
Weryfikacja: Sprawdzian pisemny, czytanie literatury i streszczanie zagadnień problemowych, prace w grupach na zajęciach.
Powiązane efekty kierunkowe: K_U02, K_U09
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U01, S1A_U02, S1A_U04, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U01, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U07, S1A_U08
Efekt [K_U03]
Umie znajdować źródła danych, pozyskiwać i korzystać z nich oraz interpretować pozyskane dane statystyczne.
Weryfikacja: Sprawdzian pisemny, czytanie literatury i streszczanie zagadnień problemowych, prace w grupach na zajęciach.
Powiązane efekty kierunkowe: K_U03
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U02, S1A_U03, S1A_U06, S1A_U08

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt [K_K05]
Wykazuje zdolność do formułowania opinii w ważnych sprawach społecznych, tzn. w sprawach z zakresu regulacji administracyjnych poczynań jednostek, tak aby przyczyniały się do wzrostu gospodarczego i rozwoju całego społeczeństwa.
Weryfikacja: Sprawdzian pisemny, czytanie literatury i streszczanie zagadnień problemowych, prace w grupach na zajęciach.
Powiązane efekty kierunkowe: K_K05
Powiązane efekty obszarowe: S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07
Efekt [K_K04]
Wykazuje zdolność do aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym i politycznym w wymiarze lokalnym, regionalnym i krajowym.
Weryfikacja: Sprawdzian pisemny, czytanie literatury i streszczanie zagadnień problemowych, prace w grupach na zajęciach.
Powiązane efekty kierunkowe: K_K04
Powiązane efekty obszarowe: S1A_K02, S1A_K03, S1A_K05