Nazwa przedmiotu:
Komputer w kulturze współczesnej
Koordynator przedmiotu:
Prof. zw. dr hab. Marek Maciejczak
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Administracja
Grupa przedmiotów:
Obieralne
Kod przedmiotu:
A1_KKW
Semestr nominalny:
5 / rok ak. 2014/2015
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Udział w ćwiczeniach 30h. Praca własna - przygotowanie do zajęć 20h, czytanie wskazanej literatury 20h, napisanie referatu/eseju 15h.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia450h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Ćwiczenia nie wymagają specjalnego wprowadzenia. Studenci Politechniki studiują i rozwijają techniki komputerowe w różnych dziedzinach zastosowań.
Limit liczby studentów:
grupa obieralna
Cel przedmiotu:
Ćwiczenia mają na celu ukazanie, jak komputer kształtuje i wpływa na otoczenie: sposób komunikacji, sztukę, naukę i inne dziedziny aktywności oraz na samoświadomość człowieka. Ćwiczenia poszerzają znajomość dziedzin, w których wykorzystuje się techniki komputerowe. Pozwalają zrozumieć dynamiczne zmiany zachodzące w społeczeństwie informacyjnym, kulturze konsumpcyjnej.
Treści kształcenia:
1. Komputer – maszyna przetwarzająca informacje 2. Czy komputery mogą myśleć? Test Turinga 3. Mózg w naczyniu - Putnama eksperyment myślowy 4. Tajemnica chińskiego pokoju – eksperyment myślowy Searle’a 5. Sztuczne sieci neuronowe, zastosowanie 6. Modele umysłu 7. Sztuczna inteligencja. Mocna i słaba teoria sztucznej inteligencji 8.Komputer kwantowy 9. Gry komputerowe jako element kultury 10. Komputerowe wspomaganie artysty 11. Synteza mowy 12. Prywatność i wolność w cyberprzestrzeni 13. Psychologia Internetu 14. Moralność i Internecie 15.Nieformalna wymiana danych
Metody oceny:
Student przedstawił wybrany temat w stopniu zadowalającym i nie opuścił więcej niż 2 zajęcia, zaliczył sprawdzian na 3. Student przedstawił temat w stopniu zadowalającym i nie opuścił więcej niż 1 zajęcie, zaliczył sprawdzian na 3,5, Student przedstawił temat stopniu dobrym i nie opuścił więcej niż 1 zajęcie i uczestniczył w dyskusjach. Sprawdzian na 4. Student przedstawił temat stopniu ponad dobrym i nie opuścił więcej niż 1 zajęcie i uczestniczył w dyskusjach. Sprawdzian na 4,5. Student przedstawił temat stopniu ponad dobrym i nie opuścił żadnego z zajęć i uczestniczył w dyskusjach. Sprawdzian na 5.
Egzamin:
nie
Literatura:
Castells M., Galaktyka Internetu, Poznań 2003. Chlewiński Z., Umysł dynamiczna organizacja pojęć, Warszawa 1999. Searle J., „Umysł, mózgi i programy”, w: B. Chwedeńczuk (red.) Filozofia umysłu, Warszawa 1995 s. 301-324. Wallace P., Psychologia Internetu, Poznań 2001. Putnam, H., „Mózgi w naczyniu”, w: Wiele twarzy realizmu i inne eseje, Warszawa 1998 s. 483-469. Bielecki M., „Rozumienie sieci neuronowych”, Przegląd Filozoficzny 1998, R.VII nr.3 (27) s.225-234. Carr N., The Big Swich, 2008; The Shallows: What the Internet is doing to our Brains, 2010. Wallace P., Psychologia Internetu, Poznań 2001.
Witryna www przedmiotu:
do uzupełnienia1. Opis przedmiotu na stronie Uczelni: https://ects.coi.pw.edu.pl/ 2.
Uwagi:
Ćwiczenia nie wymagają specjalnego wprowadzenia. Studenci Politechniki studiują i rozwijają techniki komputerowe w różnych dziedzinach zastosowań

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W_01
Student ma podstawową wiedzę dotyczącą różnic w zakresie przygotowania informacji przez człowieka i maszynę.
Weryfikacja: Sprawdzian i prezentacja multimedialna
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01 , K_W06, K_W09
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W01, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W05, S1A_W06,
Efekt W_02
Zna podstawowe zagrożenia ekspansji technik informacyjnych na poznawczą, emocjonalną, interpersonalną sferę człowieka.
Weryfikacja: Sprawdzian i prezentacja multimedialna
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01 , K_W04, K_W09
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W01, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W03, S1A_W07, S1A_W09, S1A_W11,
Efekt W_03
Ma podstawową wiedzę dotyczącą roli i wpływu cyberprzestrzeni na kulturę i społeczeństwo
Weryfikacja: Sprawdzian i prezentacja multimedialna
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01 , K_W03
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W01, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W01, S1A_W02, S1A_W03, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W08, S1A_W09
Efekt W_04
Potrafi wymienić i poprawnie identyfikować podstawowe zjawiska związane z ambiwalencją przekazów w mediach
Weryfikacja: Sprawdzian i prezentacja multimedialna
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01 , K_W06
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W01, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W05, S1A_W06

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U_01
Posiada umiejętność krytycznej analizy związków jakie zachodzą między ekspansją kultury masowej a zanikaniem tradycyjnych wartości.
Weryfikacja: Sprawdzian i prezentacja multimedialna
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U02, K_U04
Powiązane efekty obszarowe: P1A_U01, P1A_U02, P1A_U03, P1A_U05, P1A_U06, P1A_U07, P1A_U08, P1A_U09, P1A_U10, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U04, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08
Efekt U_02
Potrafi zająć własne stanowisko na temat pozytywnych i negatywnych efektów oddziaływania technik komputerowych na kształt kultury współczesnej
Weryfikacja: Sprawdzian i prezentacja multimedialna
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U02, K_U03, K_U04
Powiązane efekty obszarowe: P1A_U01, P1A_U02, P1A_U03, P1A_U05, P1A_U06, P1A_U07, P1A_U08, P1A_U09, P1A_U10, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U04, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U06, S1A_U08, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08
Efekt U_03
Rozumie konieczność krytycznej analizy informacji pochodzących z Internetu i ciągłej ich konfrontacji ze źródłami tradycyjnymi.
Weryfikacja: Sprawdzian i prezentacja multimedialna
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U02, K_U04
Powiązane efekty obszarowe: P1A_U01, P1A_U02, P1A_U03, P1A_U05, P1A_U06, P1A_U07, P1A_U08, P1A_U09, P1A_U10, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U04, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08
Efekt U_04
Prowadzi, we współpracy z innymi, samodzielną pracę badawczą nad zjawiskami wpływu komputeryzacji na życie współczesnego człowieka.
Weryfikacja: Sprawdzian i prezentacja multimedialna
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U02, K_U04, K_U05
Powiązane efekty obszarowe: P1A_U01, P1A_U02, P1A_U03, P1A_U05, P1A_U06, P1A_U07, P1A_U08, P1A_U09, P1A_U10, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U04, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K_01
Ma świadomość konieczności pogłębiania i rozszerzania własnych umiejętności i kompetencji w zakresie krytycznej analizy przekazów medialnych.
Weryfikacja: Sprawdzian, wypowiedzi w trakcie dyskusji, prezentacja
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01, K_K09
Powiązane efekty obszarowe: S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K06
Efekt K_02
Samodzielnie dostrzega i podejmuje pracę badawczą nad wybranym zagadnieniem teoretycznym z zakresu objętego tematyką zajęć.
Weryfikacja: Sprawdzian, wypowiedzi w trakcie dyskusji, prezentacja.
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01, K_K09
Powiązane efekty obszarowe: S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K06
Efekt K_03
Potrafi przygotować w wybranej formie pisemnej (esej, prezentacja multimedialna, referat), i publicznie zaprezentować wyniki swoich refleksji.
Weryfikacja: Sprawdzian, wypowiedzi w trakcie dyskusji, prezentacja.
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01, K_K09
Powiązane efekty obszarowe: S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K06