Nazwa przedmiotu:
Racjonalne użytkowanie energii i ciepła
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Jerzy Kwiatkowski
Status przedmiotu:
Fakultatywny ograniczonego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Inżynieria Środowiska
Grupa przedmiotów:
grupa B
Kod przedmiotu:
1110-ISIKU-IZP-7402
Semestr nominalny:
7 / rok ak. 2016/2017
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
16 wykłady 8 ćwiczenia projektowe 75 praca własna
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
2
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt15h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Wymagane przedmioty poprzedzające: Wymiana ciepła, Termodynamika, Ogrzewnictwo, Fizyka budynków, Wentylacja i klimatyzacja, Ekonomika
Limit liczby studentów:
Cel przedmiotu:
Podstawowym zadaniem inżynierii komunalnej jest dokonywanie wyboru rozwiązań projektowych i prowadzenie eksploatacji urządzeń w sposób zapewniający odpowiednie – racjonalne zużycie energii. Racjonalizacja rozumiana jest jako proces podejmowania decyzji – w wyniku analizy zagadnienia, który prowadzi do poprawy jednego lub kilku wybranych kryteriów racjonalizacji. Celem przedmiotu jest dostarczenie wiedzy i narzędzi wspomagających takie decyzje na różnych dziedzinach inżynierii komunalnej od produkcji energii po jej wykorzystanie u użytkowników końcowych.
Treści kształcenia:
Program wykładu Bloki tematyczne (treści): Oszczędność energii w budynkach – certyfikat i audyt energetyczny cele, zadania, strategia Instrumenty prawne i ekonomiczne wspierania racjonalizacji użytkowania energii- ocena ekonomiczna projektów energooszczędnych Zasady opracowania audytu energetycznego. Zasady obliczania zużycia energii w budynku mieszkalnym Ograniczanie start ciepa przez przegrody zewnętrzne budynków mieszkalnych Komputerowe narzędzia wspomagające obliczenia energetyczne w budynkach Przykład o Audytu Energetycznego Budynku Mieszkalnego Program ćwiczeń projektowych: Projekt modernizacji lokalnego systemu ciepowniczengo zasilającego grupę budynków albo Projekt modernizacji budynku mieszkalnego i użyteczności publicznej.
Metody oceny:
Warunki zaliczenia wykładu: Pozytywne zaliczenie testu Warunki zaliczenia ćwiczeń projektowych: Pozytywna ocena
Egzamin:
tak
Literatura:
Jan Norwisz i inni, „Termomodernizacja budynków dla poprawy jakości środowiska”, Wydawnictwo NAPE, Gliwice 2004 Aktualne akty prawne związane z racjonalizacją użytkowania energii
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W01
Posiada podstawową wiedzę z racjonalizacji użytkowania energii oraz zna podstawowe akty prawa polskiego i Unii Europejskiej oraz obowiązujące normy i przepisy z tego zakresu. Posiada podstawową wiedzę o aktualnych kierunkach rozwoju i modernizacji w zakresie systemów ciepłowniczych lub systemów ogrzewania, lub systemów klimatyzacji, lub systemów gazowych.
Weryfikacja: zaliczenie wykładów, wykonanie i obrona projektu
Powiązane efekty kierunkowe: IS_W12, IS_W13, IS_W14
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W04, T1A_W07, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W11, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01
Potrafi wybrać i zastosować odpowiednie urządzenia i instalacje stosowane w ciepłownictwie lub ogrzewnictwie, lub klimatyzacji, lub gazownictwie, lub systemach wodociągowych i kanalizacyjnych w celu zmniejszenia zużycia energii w budynkach.
Weryfikacja: obrona projektu
Powiązane efekty kierunkowe: IS_U12, IS_U13, IS_U14
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U09, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U02, T1A_U03, T1A_U05, T1A_U09, T1A_U14, T1A_U02, T1A_U09, T1A_U12

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K01
Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania sie i podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych. Ma świadomość potrzeby przestrzegania zasad etyki zawodowej, bioetyki i poszanowania prawa w tym praw autorskich.
Weryfikacja: dyskusja w trakcie zajęć, obrona projektu
Powiązane efekty kierunkowe: IS_K01, IS_K02, IS_K03
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K01, T1A_K02, T1A_K03