Nazwa przedmiotu:
Informatyka I
Koordynator przedmiotu:
prof. dr hab. inż. Jacek Rokicki
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Automatyka i Robotyka
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
ML.NW106
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2016/2017
Liczba punktów ECTS:
5
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1. Liczba godzin kontaktowych : 62 godziny, w tym: a) wykłady - 30 godz., b) ćwiczenia laboratoryjne - 30 godz., c) konsultacje – 2 godz. 2. Praca własna studenta – 65 godzin, w tym: a) przygotowanie do kolokwiów – 30 godz., b) realizacja zadań domowych (opracowanie programu, obliczenia, obróbka wyników i przygotowanie sprawozdania) - 35 godz. Razem - 127 godz. = 5 punktów ECTS.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
2, 5 punktu ECTS - liczba godzin kontaktowych: 62 godziny, w tym: a) wykłady - 30 godz., b) ćwiczenia laboratoryjne - 30 godz., c) konsultacje – 2 godz.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1. Liczba godzin kontaktowych : ćwiczenia laboratoryjne - 30 godz. 2. Praca własna studenta – 30 godzin - realizacja zadań domowych (opracowanie programu, obliczenia, obróbka wyników i przygotowanie sprawozdania). Razem - 60 godzin = 2,4 punktu ECTS.
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium30h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Podstawowa znajomość matematyki na poziomie szkoły średniej.
Limit liczby studentów:
Wykład - 150 osób, grupy laboratoryjne - 12 osób.
Cel przedmiotu:
Zapoznanie studenta z podstawowymi pojęciami informatyki, prostymi algorytmami oraz z wybranym językiem programowania.
Treści kształcenia:
Podstawowe informacje o systemach komputerowych. Pakiety biurowe i graficzne w zakresie typowych potrzeb inżynierskich (obróbka tekstu, wykresy, rysunki, obróbka danych). Wprowadzenie do programowania, algorytmy, schematy blokowe. Język programowania C - wiadomości wstępne, zmienne i stałe, operacje arytmetyczne relacyjne i logiczne, deklaracje typów prostych i złożonych, instrukcje podstawienia, instrukcje sterujące, instrukcje wejścia – wyjścia, funkcje biblioteczne, podprogramy, struktury. Podstawowe algorytmy kombinatoryczne i numeryczne.
Metody oceny:
2 sprawdziany z umiejętności pisania programów w języku C, punktowy system oceny pracy i postępów studenta na zajęciach laboratoryjnych, indywidualny projekt semestralny. Praca własna: np. projekt polegający na napisaniu i uruchomieniu prostego programu w języku C, realizującego zadanie z zakresu analizy/algebry/geometrii/kombinatoryki.
Egzamin:
nie
Literatura:
Zalecana literatura: 1) Oualline, Steve, Język C, Programowanie, LTP Warszawa 2002. 2) Schildt, Herbert, Język C, O Reilly, 2003. Dodatkowa literatura: materiały dostarczone przez wykładowcę.
Witryna www przedmiotu:
http://c-cfd.meil.pw.edu.pl/ccfd/index.php?item=6
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt ML.NW106_W1
Ma wiedzę w zakresie podstaw języka C.
Weryfikacja: 2 kolokwia oraz bieżąca praca na laboratorium.
Powiązane efekty kierunkowe: AiR1_W07
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W02, T1A_W07
Efekt ML.NW106_W2
Ma podstawową wiedzę w zakresie wykorzystania systemu operacyjnego.
Weryfikacja: Bieżąca praca laboratoryjna.
Powiązane efekty kierunkowe: AiR1_W07
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W02, T1A_W07

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt ML.NW106_U1
Potrafi stworzyć prosty program w języku C.
Weryfikacja: 2 kolokwia oraz bieżąca praca na laboratorium i praca domowa.
Powiązane efekty kierunkowe: AiR1_U09
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09
Efekt ML.NW106_U2
Potrafi rozwiązać proste zadanie matematyczne tworząc program w języku C.
Weryfikacja: 2 kolokwia oraz bieżąca praca na laboratorium i praca domowa.
Powiązane efekty kierunkowe: AiR1_U09
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09
Efekt ML.NW106_U3
Potrafi wykorzystać proste i zaawansowane funkcje edytora tekstu i arkusza kalkulacyjnego.
Weryfikacja: Bieżąca praca na laboratorium.
Powiązane efekty kierunkowe: AiR1_U09
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt ML.NW106_K1
Potrafi przy wykorzystaniu narzędzi komputerowych rozwiązać prosty problem matematyczny.
Weryfikacja: Praca domowa.
Powiązane efekty kierunkowe: AiR1_K03, AiR1_K05
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K02, T1A_K05, T1A_K06