- Nazwa przedmiotu:
- Lotnicze Silniki Turbinowe
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Arkadiusz Kobiera
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Lotnictwo i Kosmonautyka
- Grupa przedmiotów:
- Napędy Lotnicze
- Kod przedmiotu:
- ML.NS607
- Semestr nominalny:
- 5 / rok ak. 2016/2017
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1. Liczba godzin kontaktowych - 31, w tym:
a) wykłady -15 godz.,
b) ćwiczenia - 15 godz.,
c) konsultacje - 1 godz.
2. Praca własna studenta - 55 godzin, w tym:
a) powtórzenie materiału z wykładów - 10 godz.,
b) przygotowanie do ćwiczeń - 15 godz.,
c) przygotowanie do kolokwiów - 10 godz.,
d) opracowanie pracy domowej - 20 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,3 punktu ECTS - liczba godzin kontaktowych - 31, w tym:
a) wykłady -15 godz.,
b) ćwiczenia - 15 godz.,
c) konsultacje - 1 godz.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2 punkty ECTS - 45 godzin, w tym:
a) przygotowanie do ćwiczeń - 15 godz.,
b) przygotowanie do kolokwiów - 10 godz.,
c) opracowanie pracy domowej - 20 godz.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Wiadomości z zakresu przedmiotu "Zespoły Napędowe".
- Limit liczby studentów:
- 150
- Cel przedmiotu:
- Zapoznanie z teorią lotniczych silników turbinowych oraz podstawowymi informacjami nt. konstrukcji lotniczych silników turbinowych.
- Treści kształcenia:
- Teoria turbinowego silnika jednoprzepływowego i dwuprzepływowego. Teoria silnika turbośmigłowego i śmigłowcowego. Komputerowe metody obliczeń obiegów termodynamicznych silników. Metody wyznaczania charakterystyk silników. Podstawowe systemy silników turbinowych.Tendencje rozwojowe lotniczych silników turbinowych.
- Metody oceny:
- Sprawdzian wiedzy w formie dwóch kolokwiów i ocena pracy domowej własnej , w której studenci wykonują obliczenia różnych typów silników turbinowych i wyznaczają ich charakterystyki.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Zalecana literatura:
1. Dzierżoniowski, P., et al., Turbinowe Silniki Lotnicze. Napędy Lotnicze. Warszawa: Wydawnictwa Komunikacji i Łączności (1983).
2. Cichosz, E., et al., Charakterystyka i zastosowanie napędów. Napędy Lotnicze. Warszawa: Wydawnictwa Komunikacji i Łączności (1980).
3. Muszyński, M. and M. Orkisz, Modelowanie turbinowych silników lotniczych. Bibliotek Naukowa Instytutu Lotnictwa. 1997, Warszawa: Instytut Lotnictwa.
4. Balicki, W.J., Lotnicze silniki turbinowe : konstrukcja - eksploatacja - diagnostyka. 2010, Warszawa: Wydawnictwa Naukowe Instytutu Lotnictwa.
5. Szczeciński, S., Lotnicze zespoły napędowe. 2009, Warszawa: Wydawnictwo WAT.
Dodatkowa literatura:
1. Materiały na stronie http://materialy.itc.pw.edu.pl/zsl/Lotnicze%20Silniki%20Turbinowe/ (do pobrania po zalogowoniu).
2. Mattingly, J.D., W.H. Heiser, and D.T. Pratt, Aircraft Engine Design. AIAA education series), ed. AIAA. 2002, Reston: AIAA.
- Witryna www przedmiotu:
- estudia.meil.pw.edu.pl
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt ML.NS607_W1
- Student zna teorię i obiegi rzeczywiste silnika turbinowego jednoprzepływowego dwuprzepływowego, turbośmigłowego.
Weryfikacja: Zadanie na kolokwium wymagającej znajomości ww. wiedzy teorii.
Powiązane efekty kierunkowe:
LiK1_W07, LiK1_W13
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W01, T1A_W02, T1A_W07, T1A_W03
- Efekt ML.NS607_W2
- Student zna rodzaje charakterystyk silników turbinowych i metody ich badań.
Weryfikacja: Pytanie na kolokwium.
Powiązane efekty kierunkowe:
LiK1_W12, LiK1_W16, LiK1_W19
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07
- Efekt ML.NS607_W3
- Student zna podstawowe systemy lotniczych silników turbinowych.
Weryfikacja: Pytanie na kolokwium.
Powiązane efekty kierunkowe:
LiK1_W12, LiK1_W13
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03, T1A_W03
- Efekt ML.NS607_W4
- Student zna tendencje rozwojowe lotniczych silników turbinowych.
Weryfikacja: Pytanie na kolokwium.
Powiązane efekty kierunkowe:
LiK1_W17
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W05
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt ML.NS607_U1
- Student potrafi obliczyć parametry termodynamiczne obiegu rzeczywistego silnika turbinowego.
Weryfikacja: Zadanie na kolokwium.
Powiązane efekty kierunkowe:
LiK1_U13, LiK1_U17, LiK1_U21
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U08, T1A_U09, T1A_U13, T1A_U16
- Efekt ML.NS607_U2
- Student potrafi obliczeniowo wyznaczyć charakterystyki silników turbinowych.
Weryfikacja: Praca domowa.
Powiązane efekty kierunkowe:
LiK1_U01, LiK1_U03, LiK1_U09, LiK1_U10, LiK1_U13
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01, T1A_U03, T1A_U08, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U08, T1A_U09
- Efekt ML.NS607_U3
- Student potrafi ocenić wpływ nowych technologii na osiągi lotniczych silników turbinowych.
Weryfikacja: Pytanie na kolokwium.
Powiązane efekty kierunkowe:
LiK1_U14, LiK1_U17
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U10, T1A_U13