Nazwa przedmiotu:
Lotnicze Silniki Turbinowe
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Arkadiusz Kobiera
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Lotnictwo i Kosmonautyka
Grupa przedmiotów:
Napędy Lotnicze
Kod przedmiotu:
ML.NS607
Semestr nominalny:
5 / rok ak. 2016/2017
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1. Liczba godzin kontaktowych - 31, w tym: a) wykłady -15 godz., b) ćwiczenia - 15 godz., c) konsultacje - 1 godz. 2. Praca własna studenta - 55 godzin, w tym: a) powtórzenie materiału z wykładów - 10 godz., b) przygotowanie do ćwiczeń - 15 godz., c) przygotowanie do kolokwiów - 10 godz., d) opracowanie pracy domowej - 20 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,3 punktu ECTS - liczba godzin kontaktowych - 31, w tym: a) wykłady -15 godz., b) ćwiczenia - 15 godz., c) konsultacje - 1 godz.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2 punkty ECTS - 45 godzin, w tym: a) przygotowanie do ćwiczeń - 15 godz., b) przygotowanie do kolokwiów - 10 godz., c) opracowanie pracy domowej - 20 godz.
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Wiadomości z zakresu przedmiotu "Zespoły Napędowe".
Limit liczby studentów:
150
Cel przedmiotu:
Zapoznanie z teorią lotniczych silników turbinowych oraz podstawowymi informacjami nt. konstrukcji lotniczych silników turbinowych.
Treści kształcenia:
Teoria turbinowego silnika jednoprzepływowego i dwuprzepływowego. Teoria silnika turbośmigłowego i śmigłowcowego. Komputerowe metody obliczeń obiegów termodynamicznych silników. Metody wyznaczania charakterystyk silników. Podstawowe systemy silników turbinowych.Tendencje rozwojowe lotniczych silników turbinowych.
Metody oceny:
Sprawdzian wiedzy w formie dwóch kolokwiów i ocena pracy domowej własnej , w której studenci wykonują obliczenia różnych typów silników turbinowych i wyznaczają ich charakterystyki.
Egzamin:
nie
Literatura:
Zalecana literatura: 1. Dzierżoniowski, P., et al., Turbinowe Silniki Lotnicze. Napędy Lotnicze. Warszawa: Wydawnictwa Komunikacji i Łączności (1983). 2. Cichosz, E., et al., Charakterystyka i zastosowanie napędów. Napędy Lotnicze. Warszawa: Wydawnictwa Komunikacji i Łączności (1980). 3. Muszyński, M. and M. Orkisz, Modelowanie turbinowych silników lotniczych. Bibliotek Naukowa Instytutu Lotnictwa. 1997, Warszawa: Instytut Lotnictwa. 4. Balicki, W.J., Lotnicze silniki turbinowe : konstrukcja - eksploatacja - diagnostyka. 2010, Warszawa: Wydawnictwa Naukowe Instytutu Lotnictwa. 5. Szczeciński, S., Lotnicze zespoły napędowe. 2009, Warszawa: Wydawnictwo WAT. Dodatkowa literatura: 1. Materiały na stronie http://materialy.itc.pw.edu.pl/zsl/Lotnicze%20Silniki%20Turbinowe/ (do pobrania po zalogowoniu). 2. Mattingly, J.D., W.H. Heiser, and D.T. Pratt, Aircraft Engine Design. AIAA education series), ed. AIAA. 2002, Reston: AIAA.
Witryna www przedmiotu:
estudia.meil.pw.edu.pl
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt ML.NS607_W1
Student zna teorię i obiegi rzeczywiste silnika turbinowego jednoprzepływowego dwuprzepływowego, turbośmigłowego.
Weryfikacja: Zadanie na kolokwium wymagającej znajomości ww. wiedzy teorii.
Powiązane efekty kierunkowe: LiK1_W07, LiK1_W13
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W01, T1A_W02, T1A_W07, T1A_W03
Efekt ML.NS607_W2
Student zna rodzaje charakterystyk silników turbinowych i metody ich badań.
Weryfikacja: Pytanie na kolokwium.
Powiązane efekty kierunkowe: LiK1_W12, LiK1_W16, LiK1_W19
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07
Efekt ML.NS607_W3
Student zna podstawowe systemy lotniczych silników turbinowych.
Weryfikacja: Pytanie na kolokwium.
Powiązane efekty kierunkowe: LiK1_W12, LiK1_W13
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W03
Efekt ML.NS607_W4
Student zna tendencje rozwojowe lotniczych silników turbinowych.
Weryfikacja: Pytanie na kolokwium.
Powiązane efekty kierunkowe: LiK1_W17
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W05

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt ML.NS607_U1
Student potrafi obliczyć parametry termodynamiczne obiegu rzeczywistego silnika turbinowego.
Weryfikacja: Zadanie na kolokwium.
Powiązane efekty kierunkowe: LiK1_U13, LiK1_U17, LiK1_U21
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U08, T1A_U09, T1A_U13, T1A_U16
Efekt ML.NS607_U2
Student potrafi obliczeniowo wyznaczyć charakterystyki silników turbinowych.
Weryfikacja: Praca domowa.
Powiązane efekty kierunkowe: LiK1_U01, LiK1_U03, LiK1_U09, LiK1_U10, LiK1_U13
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01, T1A_U03, T1A_U08, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U08, T1A_U09
Efekt ML.NS607_U3
Student potrafi ocenić wpływ nowych technologii na osiągi lotniczych silników turbinowych.
Weryfikacja: Pytanie na kolokwium.
Powiązane efekty kierunkowe: LiK1_U14, LiK1_U17
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U10, T1A_U13