- Nazwa przedmiotu:
- Ryzyko i Niezawodność w Lotnictwie i Kosmonautyce
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Stanisław Suchodolski, dr hab. inż. Marek Matyjewski.
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Lotnictwo i Kosmonautyka
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
- ML.NS611
- Semestr nominalny:
- 7 / rok ak. 2016/2017
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1) Liczba godzin kontaktowych - 33 godzin, w tym:
a) wykład - 30 godz.,
b) egzamin - 3 godz.
2) Praca własna studenta - 20 godzin, w tym:
a) zapoznanie się ze wskazaną literaturą - 10 godz.;
b) przygotowanie do kolokwium i egzaminu - 10 godz.
Razem - 53 godzin =2 punkty ECTS.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,3 punktu ECTS - liczba godzin kontaktowych - 33 godzin, w tym:
a) wykład - 30 godz.,
b) egzamin - 3 godz.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1 punkt ECTS.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Probabilistyka.
- Limit liczby studentów:
- 60
- Cel przedmiotu:
- Zaznajomienie z podstawowymi pojęciami, miarami i modelami stosowanymi w analizach ryzyka i niezawodności. Nabycie umiejętności szacowania poziomu ryzyka oraz interpretowania wyników, zwłaszcza w lotnictwie.
- Treści kształcenia:
- Pojęcia i miary ryzyka, niezawodności i zagrożenia. Przyczyny i skutki zdarzeń niepożądanych, które mogą się pojawić podczas eksploatacji systemu człowiek - technika – otoczenie. Związki pomiędzy ryzykiem, niezawodnością i zagrożeniem. Szacowanie poziomu ryzyka i niezawodności na podstawie danych statystycznych oraz na podstawie modeli probabilistycznych. Szacowanie niezawodności obiektów technicznych oraz niezawodności człowieka. Modele struktur niezawodnościowych: szeregowa, równoległa, z rezerwą, "k z m". Modelowanie ryzyka i niezawodności za pomocą drzew zdarzeń i drzew niesprawności. Wpływ czynnika ludzkiego w analizach ryzyka. Związki pomiędzy poziomem ryzyka a współczynnikiem bezpieczeństwa konstrukcji. Model do określenia przyczyn, przebiegu wypadku i jego skutków.
- Metody oceny:
- Dwa kolokwia i egzamin.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- 1. Tadeusz Szopa: Niezawodność i bezpieczeństwo. Skrypt PW, Warszawa, Ofic. Wyd. PW, 2009.
2. Podstawy Konstrukcji Maszyn t.1, red Marek Dietrich, WNT 1999, Warszawa.
- Witryna www przedmiotu:
- www.meil.pw.edu.pl/zpk/ZPK/Dydaktyka/Regulaminy zajęć
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt ML.NS611_W1
- Zna pojęcia i miary ryzyka, niezawodności i zaagrożenia. Potrafi ocenić przyczyny i skutki zdarzeń niepożądanych, które mogą się pojawić podczas eksploatacji systemu człowiek - technika - otoczenie. Zna związki pomiędzy ryzykiem, niezawodnością i zagrożeniem. Potrafi szacować poziom ryzyka i niezawodności na podstawie danych statystycznych oraz na podstawie zbudowanych przez siebie modeli probabilistycznych. Potrafi szacować niezawodność obiektów technicznych oraz niezwodność człowieka. Zna podstawowe modele struktur niezawodnościowych: szeregowa, równoległa, z rezerwą, "k z m". Potrafi modelować ryzyko i niezawodność za pomocą drzew zdarzeń i drzew niesprawności. Potrafi modelować straty i zwązane z nimi zagrożenie. Potrafi przygotować ankiety w celu pozyskania danych od ekspertów na temat poziomu ryzyka i zagrożenia. Potrafi uwzględniać wpływ czynnika ludzkiego w analizach ryzyka. Zna związki pomiędzy poziomem ryzyka a współczynnikiem bezpieczeństwa konstrukcji. Potrafi zbudować model do określenia przyczyn, przebiegu wypadku i jego skutków
Weryfikacja: Dwa kolokwia podczas zajęć oraz egzamin.
Powiązane efekty kierunkowe:
LiK1_W18
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W06
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt ML.NS611_U1
- Zna pojęcia i miary ryzyka, niezawodności i zaagrożenia. Potrafi ocenić przyczyny i skutki zdarzeń niepożądanych, które mogą się pojawić podczas eksploatacji systemu człowiek - technika - otoczenie.
Weryfikacja: Dwa kolokwia podczas zajęć oraz egzamin.
Powiązane efekty kierunkowe:
LiK1_U17, LiK1_U19, LiK1_U20
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15
- Efekt ML.NS611_U2
- Zna związki pomiędzy ryzykiem, niezawodnością i zagrożeniem. Potrafi szacować poziom ryzyka i niezawodności na podstawie danych statystycznych oraz na podstawie zbudowanych przez siebie modeli probabilistycznych.
Weryfikacja: Dwa kolokwia podczas zajęć oraz egzamin.
Powiązane efekty kierunkowe:
LiK1_U17, LiK1_U19, LiK1_U20
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15
- Efekt ML.NS611_U3
- Potrafi szacować niezawodność obiektów technicznych oraz niezwodność człowieka. Zna podstawowe modele struktur niezawodnościowych: szeregowa, równoległa, z rezerwą, "k z m". Potrafi modelować ryzyko i niezawodność za pomocą drzew zdarzeń i drzew niesprawności. Potrafi modelować straty i zwązane z nimi zagrożenie.
Weryfikacja: Dwa kolokwia podczas zajęć oraz egzamin.
Powiązane efekty kierunkowe:
LiK1_U17, LiK1_U19, LiK1_U20
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15
- Efekt ML.NS611_U4
- Potrafi przygotować ankiety w celu pozyskania danych od ekspertów na temat poziomu ryzyka i zagrożenia. Potrafi uwzględniać wpływ czynnika ludzkiego w analizach ryzyka.
Weryfikacja: Dwa kolokwia podczas zajęć oraz egzamin.
Powiązane efekty kierunkowe:
LiK1_U17, LiK1_U19, LiK1_U20
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15
- Efekt ML.NS611_U5
- Zna związki pomiędzy poziomem ryzyka a współczynnikiem bezpieczeństwa konstrukcji. Potrafi zbudować model do określenia przyczyn, przebiegu wypadku i jego skutków.
Weryfikacja: Dwa kolokwia podczas zajęć oraz egzamin.
Powiązane efekty kierunkowe:
LiK1_U17, LiK1_U19, LiK1_U20
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15