- Nazwa przedmiotu:
- Aerodynamika Pojazdów
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab. inż. Janusz Piechna, prof. PW
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny dowolnego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Mechanika i Budowa Maszyn
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
- ML.NS632
- Semestr nominalny:
- 6 / rok ak. 2016/2017
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1) Liczba godzin kontaktowych: 40, w tym: 
a) wykład – 15 godz.,
b) laboratorium – 15 godz.,
c) konsultacje – 10 godz. 
2) Praca własna studenta – 15 godzin, w tym:
a) 5 godz. – przygotowywanie się do laboratoriów i wykładów,
b) 10 godz. – opracowanie sprawozdania z laboratorium.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,7 punktu ECTS - 40 godzin,  w tym:
 a) uczestnictwo w wykładzie -15 godzin,
 b)udział w ćwiczeniach laboratoryjnych - 15 godzin,
 c) konsultacje 10 godzin.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1 punkt  ECTS - 25 godzin pracy studenta, w tym: 
a) udział w ćwiczeniach laboratoryjnych - 15 godzin,
b) przygotowywanie się do laboratorium i wykonanie sprawozdania - 10 godzin.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
- 
            
                - Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium15h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
 
- Wymagania wstępne:
- Elementarna wiedza z zakresu mechaniki płynów.
- Limit liczby studentów:
- Grupy laboratoryjne max 12 osób. Ogółem max 48 osób.
- Cel przedmiotu:
- Nauczenie sposobu ustalania związków pomiędzy kształtem pojazdu, jego własnościami aerodynamicznymi i jezdnymi.
- Treści kształcenia:
- 1. Podstawowe wiadomości o przepływach. 
2. Siły i momenty aerodynamiczne – płaty i dyfuzory.
3. Opony – poślizg i znoszenie.
4. Samochody osobowe – jedno i wielo-bryłowe- opór i stabilność 5. Samochody użytkowe – zmniejszenie oporów aerodynamicznych. 
6. Samochody wyścigowe- docisk aerodynamiczny. 
7. Dynamika pojazdów – przyspieszanie, hamowanie.
8. Przepływy wewnętrzne – wentylacja, chłodzenie, akustyka.
9. Tunele aerodynamiczne, pomiary i wizualizacje. 
10. Obliczenia numeryczne przepływów.
- Metody oceny:
- Punktowy system oceny pracy i postępów studenta na zajęciach ( testy na zajęciach, sprawozdania z laboratorium, testy podczas laboratorium). Na zakończenie semestru egzamin końcowy. 
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- Zalecana literatura: 
1. J. Piechna: Podstawy aerodynamiki pojazdów, WKŁ, Warszawa, 2000.
 2. W. H. Hucho, Aerodynamika samochodu, WKŁ, Warszawa 1988. 
Dodatkowa literatura:
1.  Materiały na stronie http:// http://www.formula1.com/, http://www.f1technical.net/.
2.  Katz J., Race Car Aerodynamics, RB.
3. Materiały dostarczone przez wykładowcę. 
- Witryna www przedmiotu:
- www.meil.pw.edu.pl
- Uwagi:
Efekty uczenia się
    Profil ogólnoakademicki - wiedza
                    - Efekt ML.NS632_W1
- 							Zna podstawowe własności, zalety i wady laminarnej i turbulentnej warstwy przyściennej, metody wymuszania zmiany typu warstwy i wpływu na opór kształtu.																																			
 Weryfikacja: Testy na zajęciach, sprawozdania z laboratorium, testy podczas laboratorium.
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        MiBM1_W04, MiBM1_W05, MiBM1_W06
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W06, T1A_W07
- Efekt ML.NS632_W2
- 																					Zna podstawowe charakterystyki profili wysoko-nośnych i wieloelementowych oraz zna zasady ich działania. 																																			
 Weryfikacja: Testy na zajęciach, sprawozdania z laboratorium, testy podczas laboratorium.
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        MiBM1_W04
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07
- Efekt ML.NS632_W3
- 														Zna podstawowe zależności dotyczące przenoszenia sił przez opony i ich wpływu na zachowanie się pojazdu. 																											
 Weryfikacja: Testy na zajęciach, sprawozdania z laboratorium, testy podczas laboratorium.
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        MiBM1_W03
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07
- Efekt ML.NS632_W4
- 																					Zna zasady kształtowania charakterystyk aerodynamicznych pojazdów. 																																		
 Weryfikacja:  Testy na zajęciach, sprawozdania z laboratorium, testy podczas laboratorium, egzamin.
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        MiBM1_W04, MiBM1_W06
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W06, T1A_W07
- Efekt ML.NS632_W5
- 														Zna podstawy wpływu charakterystyk aerodynamicznych nadwozia na własności jezdne pojazdu. 																												
 Weryfikacja: Testy na zajęciach, sprawozdania z laboratorium, testy podczas laboratorium.
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        MiBM1_W03, MiBM1_W04
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07
- Efekt ML.NS632_W6
- 														Zna zasady wytwarzania efektu przyziemnego. 																																		
 Weryfikacja: Testy na zajęciach, sprawozdania z laboratorium, testy podczas laboratorium, egzamin.
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        MiBM1_W04
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07
- Efekt ML.NS632_W7
- 														Zna wpływ geometrii pojazdu na jego charakterystyki aerodynamiczne.																												
 Weryfikacja: Testy na zajęciach, sprawozdania z laboratorium, testy podczas laboratorium.
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        MiBM1_W03, MiBM1_W04
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
                    - Efekt ML.NS632_U1
- 																																			Potrafi wykorzystać informacje o typie warstwy przyściennej do uzyskania zakładanego efektu przepływowego. 														
 Weryfikacja: Testy na zajęciach, sprawozdania z laboratorium, testy podczas laboratorium.
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        MiBM1_U01, MiBM1_U11, MiBM1_U14, MiBM1_U20
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_U01, T1A_U06, T1A_U10, T1A_U14, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U13, T1A_U15, T1A_U16
- Efekt ML.NS632_U2
- 																					Potrafi zaprojektować i wykorzystać płat z profilem wysoko-nośnym do poprawy charakterystyk jezdnych pojazdu. 																																			
 Weryfikacja: Testy na zajęciach, sprawozdania z laboratorium, testy podczas laboratorium.
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        MiBM1_U15, MiBM1_U20, MiBM1_U21
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_U09, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U13, T1A_U15, T1A_U16, T1A_U09, T1A_U14
- Efekt ML.NS632_U3
- 														Potrafi wykorzystać informacje o własnościach opony do poprawy własności jezdnych pojazdu. 																												
 Weryfikacja: Testy na zajęciach, sprawozdania z laboratorium, testy podczas laboratorium.
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        MiBM1_U15, MiBM1_U16, MiBM1_U20, MiBM1_U21
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_U09, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U15, T1A_U16, T1A_U13, T1A_U15, T1A_U16, T1A_U09, T1A_U14
- Efekt ML.NS632_U4
- 																					Potrafi wykorzystać zasady kształtowania charakterystyk aerodynamicznych pojazdów do uzyskania pożądanych i poprawy własności jezdnych pojazdu. 																																		
 Weryfikacja: Testy na zajęciach, sprawozdania z laboratorium, testy podczas laboratorium.
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        MiBM1_U01, MiBM1_U11, MiBM1_U14
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_U01, T1A_U06, T1A_U10, T1A_U14, T1A_U14, T1A_U15
- Efekt ML.NS632_U5
- 														Potrafi wykorzystać zasady wytwarzania efektu przyziemnego do zaprojektowania nadwozia o lepszych charakterystykach jezdnych. 																												
 Weryfikacja: Testy na zajęciach, sprawozdania z laboratorium, testy podczas laboratorium.
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        MiBM1_U01, MiBM1_U20, MiBM1_U21
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_U01, T1A_U06, T1A_U13, T1A_U15, T1A_U16, T1A_U09, T1A_U14
- Efekt ML.NS632_U6
- 														Potrafi modyfikować geometrię pojazdu dla uzyskania zakładanych własności aerodynamicznych pojazdu.																												
 Weryfikacja: Testy na zajęciach, sprawozdania z laboratorium, testy podczas laboratorium.
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        MiBM1_U13, MiBM1_U14, MiBM1_U15, MiBM1_U20, MiBM1_U21
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_U08, T1A_U09, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U09, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U13, T1A_U15, T1A_U16, T1A_U09, T1A_U14