Nazwa przedmiotu:
Komory spalania
Koordynator przedmiotu:
prof. dr hab. inż. Marian Gieras
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Lotnictwo i Kosmonautyka
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
ML.NS640
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2016/2017
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1. Liczba godzin kontaktowych - 33, w tym: a) wykład - 30 godz., b) konsultacje - 3 godz. 2. Praca własna studenta - 20 godzin, w tym: a) nauka do kolokwium 1-go -10 godz., b) nauka do kolokwium 2-go - 10 godz. Razem - 53 godzin.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,3 punktu ECTS liczba godzin kontaktowych - 33, w tym: a) wykład - 30 godz., b) konsultacje - 3 godz.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
-
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Limit liczby studentów:
6
Cel przedmiotu:
Wiedza na temat podstaw projektowania komór spalania silników tłokowych i turbinowych pod kątem odpowiedniej organizacji procesów spalania. Po zaliczeniu przedmiotu powinien umieć przeprowadzić obliczenia aerodynamiczne i cieplne typowej komory spalania silnika turbinowego, a także wykonać wstępny projekt całej komory spalania lotniczego silnika turbinowego z uwzględnieniem zasad ograniczania emisji toksycznych produktów spalania.
Treści kształcenia:
1. Zasady i metody organizowania procesów spalania w komorach spalania silników ZI i ZS. 2.Zasady działania komór spalania silników lotniczych. 3.Typy i rodzaje komór spalania silników lotniczych. 4.Podstawy aerodynamiki komór spalania - ogólne zasady kształtowania przepływu czynnika w komorach spalania. 5.Rodzaje dyfuzorów - budowa i podstawy projektowania dyfuzorów. 6.Metody stabilizacji płomienia w komorach spalania. 7.Metody rozpylania paliwa - badania i dobór wtryskiwaczy. 8.Proces dyfuzji i spalanie kropel paliwa. 9.Podstawy organizacji zapłonu i spalania. 10.Pętle stabilnego zapłonu i spalania. 11.Podstawy modelowanie procesu spalania w komorach. 12.Rura żarowa - obliczenia cieplne i wytrzymałościowe. 13.Metody ograniczania emisji toksycznych produktów spalania. 14.Podstawy obliczeń i projektowania komory spalania.
Metody oceny:
Kolokwium 1, kolokwium 2.
Egzamin:
nie
Literatura:
1. M. Gieras, „Komory spalania silników turbinowych – organizacja procesów spalania”, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2010. 2. Pr. zbiorowa pod red. M. Orkisza, „Turbinowe silniki lotnicze w ujęciu problemowym”, Polskie Naukowo-Techniczne Towarzystwo Eksploatacyjne”, Lublin. 3. R. Łapucha, „Komory spalania silników turbinowo-odrzutowych”, Biblioteka Naukowa Instytutu Lotnictwa, Warszawa. 4. H. Lefebvre, „Gas Turbine Combustion”, Taylor & Francis, USA. 5. J. B. Heywood, „Internal Combustion Engine Fundamentals”, McGrawHill Book Co., New York. Dodatkowa literatura: materiały dostarczone przez wykładowcę.
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt ML.NS640_W1
Student zna podstawy procesu spalania mieszanin paliwowo-powietrznych.
Weryfikacja: Kolokwium 1 i 2.
Powiązane efekty kierunkowe: LiK2_W08, LiK2_W10, LiK2_W14
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W02, T2A_W03, T2A_W04
Efekt ML.NS640_W2
Student zna podstawy aerodynamiki komór spalania silników turboodrzutowych.
Weryfikacja: Kolokwium 1 i 2.
Powiązane efekty kierunkowe: LiK2_W10, LiK2_W14
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W03, T2A_W04
Efekt ML.NS640_W3
Student zna podstawowe metody organizacji procesów spalania w komorze silnika turboodrzutowego.
Weryfikacja: Kolokwium 1 i 2.
Powiązane efekty kierunkowe: LiK2_W08, LiK2_W10, LiK2_W14
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W02, T2A_W03, T2A_W04

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt ML.NS640_U1
Student potrafi przeprowadzić obliczenia gazodynamiczne komory spalania silnika turboodrzutowego.
Weryfikacja: Kolokwium 1 i 2.
Powiązane efekty kierunkowe: LiK2_U01, LiK2_U16
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U01, T2A_U16
Efekt ML.NS640_U2
Student potrafi zaprojektować dyfuzor wlotowy do komory spalania silnika turboodrzutowego.
Weryfikacja: Kolokwium 1 i 2.
Powiązane efekty kierunkowe: LiK2_U01, LiK2_U09
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U01, T2A_U09
Efekt ML.NS640_U3
Student potrafi zaprojektować wstępną aerodynamikę typowej komory spalania silnika turboodrzutowego.
Weryfikacja: Kolokwium 1 i 2.
Powiązane efekty kierunkowe: LiK2_U01, LiK2_U09
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U01, T2A_U09
Efekt ML.NS640_U4
Student potrafi wykonać projekt wstępny geometrii całej komory spalania silnika turboodrzutowego.
Weryfikacja: Kolokwium 1 i 2.
Powiązane efekty kierunkowe: LiK2_U01, LiK2_U09, LiK2_U10
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U01, T2A_U09, T2A_U10