Nazwa przedmiotu:
Sztuka myślenia i uczenia się
Koordynator przedmiotu:
dr Beata Witkowska-Maksimczuk
Status przedmiotu:
Fakultatywny ograniczonego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Mechanika i Budowa Maszyn
Grupa przedmiotów:
HES
Kod przedmiotu:
ML.NW141
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2016/2017
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1. Liczba godzin kontaktowych - 30 godz. udziału w wykładzie. 2. Praca własna studenta - studiowanie literatury, przygotowanie się do kolokwium - 20 godzin.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1 punkt ECTS - 30 godz. udziału w wykładzie.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
-
Limit liczby studentów:
do 150
Cel przedmiotu:
C.1. Zapoznanie studentów z metodami zwiększającymi efektywność pracy umysłowej. C.2. Pokazanie znaczenia skutecznego uczenia się dla własnego samorozwoju. C.3. Pokazanie metod rozbudzania kreatywności, szczególnie w obszarze nauk technicznych. C.4. Przedstawienie zasad poprawnego rozumowania i dyskutowania. C.5. Wskazanie metod pobudzania innowacyjności pomocnej w rozwoju przedsiębiorczości.
Treści kształcenia:
Sztuka myślenia i uczenia się-program 1. Umysł i jego funkcjonowanie w świetle współczesnej wiedzy. Umysł racjonalny i emocjonalny. Czynniki określające sprawność umysłu. 2. Kształtowanie umiejętności logicznego myślenia. Podstawowe prawa logiki. i podstawy racjonalnej postawy wobec wiedzy. 3.Rodzaje rozumowania i uzasadniania. Powszechne błędy w rozumowaniu i ich źródła. 4. Sztuka dyskusji . Argumentacja merytoryczna i erystyczna. 5. Przyczyny myślenia irracjonalnego i ich zwalczanie w pracy inżyniera. 6.Sprawność uczenia się jako podstawa samorozwoju. Metody zwiększające sprawność i skuteczność uczenia się. 7.Techniki zwiększania szybkości czytania, zasady konspektowania, mnemotechnika. 8. Mapy myśli-zasady sporządzania Techniki uczenia się na podstawie map myśli. 9. Rozwijanie twórczego myślenia. Typologia czynników utrudniających kreatywność. 10. Główne metody heurystyczne i techniki twórczego myślenia. 11. Rozwijanie umiejętności dostrzegania, precyzowania i rozwiązywania problemów. 12. Rozbudzanie kreatywności w pracy inżyniera. Innowacyjność jako czynnik rozwoju przedsiębiorczości.
Metody oceny:
Jeden sprawdzian pisemny.
Egzamin:
nie
Literatura:
1. E.de Bono "Umysł kreatywny", Wyd. Emka, Warszawa 2011. 2. Hugh MacLeods " Homo creativus. 40 sposobów podkręcania umysłu", Wyd. Helion 2011. 3.Josh Waitzkin"W poszukiwaniu doskonałości. Sztuka uczenia się", Wyd..Helion, 2009.
Witryna www przedmiotu:
www. sztukamyślenia-meil. pw.edu.pl
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt ML.NW141_W1
Zna ogólne zasady kreatywnego myślenia i uczenia się konieczne dla własnego rozwoju intelektualnego oraz pomocne w rozwoju przedsiębiorczości.
Weryfikacja: Sprawdzian.
Powiązane efekty kierunkowe: MiBM2_W10
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W08

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt ML.NW141_U1
Potrafi pozyskiwać informacje z literatury i innych źródeł na temat zasad poprawnego myślenia, nowoczesnych metod uczenia się i rozwoju kreatywności, a także formułować płynące z nich wnioski dla własnego rozwoju intelektualnego.
Weryfikacja: Sprawdzian.
Powiązane efekty kierunkowe: MiBM2_U01
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U01
Efekt ML.NW141_U2
Potrafi indywidualnie i zespołowo wdrażać techniki operacyjne myślenia twórczego .
Weryfikacja: Sprawdzian.
Powiązane efekty kierunkowe: MiBM2_U02, MiBM2_U17
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U02, T2A_U13

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt ML.NW141_K1
Potrafi efektywnie uczyć się, myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy.
Weryfikacja: Sprawdzian.
Powiązane efekty kierunkowe: MBiM2_K01, MBiM2_K06
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K01, T2A_K06
Efekt ML.NW141_K2
Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.
Weryfikacja: Sprawdzian.
Powiązane efekty kierunkowe: MBiM2_K01, MBiM2_K06
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K01, T2A_K06