Nazwa przedmiotu:
Myślenie twórcze
Koordynator przedmiotu:
Dr Elżbieta Supryn-Dulko
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Administracja
Grupa przedmiotów:
Obieralne
Kod przedmiotu:
A2_MT
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Punkty ECTS za przedmiot (moduł) - 3 punkty Udział w ćwiczeniach 30 Praca własna: przygotowanie do zajęć 30 czytanie wskazanej literatury 25 napisanie referatu / eseju Sumaryczne obciążenie pracą studenta 85
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1 punkt - 30 godzin
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
3 punkty
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia450h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Przedmiot rozwija umiejętności, takie jak zdolność do systematycznego i uporządkowanego myślenia, wyciągania wniosków, analizy sytuacji, planowania i zdolności klasyfikacyjno-definicyjnych, które potrzebne są w nauce dowolnego przedmiotu z zakresu programowego kierunku administracja.
Limit liczby studentów:
grupa obieralna
Cel przedmiotu:
Głównym celem jest zapoznanie studentów z założeniami teoretycznymi dotyczącymi twórczości, a także technikami stymulującymi myślenie twórcze człowieka
Treści kształcenia:
1. Zagadnienia twórczości, terminologia możliwości stymulowania -2 godz 2. Bloki emocjonalne i intelektualne w rozwoju myślenia twórczego - 2 godz. 3. Płynność werbalna jako czynnik warunkujący płynność myślenia – prezentacja technik - 2 godz. 4. Analiza funkcjonalna, łamania stereotypów myślenia - 2 godz. 5. Metoda konstruktywnej krytyki jako klucz do wynalazczości i pomysłów innowacyjnych - 2 godz. 6. Stymulatory i inhibitory twórczości człowieka - 2 godz. 7. Zagadnienia synektyki w nawiązywaniu do problemów racjonalizacji - 2 godz. 8. Metody ćwiczenia wyobraźni i podwyższania poziomu myślenia twórczego- 2 godz. 9. Zasady obrony swoich praw w promowaniu własnych pomysłów - 2 godz. 10. Uwarunkowania oporu i blokad w rozwoju własnych pomysłów- 2 godz. 11. Okresy krytyczne w rozwoju myślenia twórczego - 2 godz. 12. Cechy osobowości twórczej - 2 godz. 13. Rodzaje nadwrażliwości poznawczej- 2 godz. 14. Typowe zachowania twórców - 2 godz. 15. Techniki podnoszenia własnego potencjału twórczego - 2 godz.
Metody oceny:
Podstawą zaliczenia jest aktywny udział w zajęciach, oddanie projektów, skal i kwestionariuszy ankiet wypełnianych na zajęciach. Ocena za przedmiot 3,0 oddanie prac (przy 1/5) nieobecności 3,5 obecność na zajęciach. Oddanie większości prac 4,0 Obecność na wszystkich zajęciach, oddanie prac niekompletnych 4,5 obecność na wszystkich zajęciach i oddanie większości prac 5,0 obecność na wszystkich zajęciach i oddanie kompletu prac
Egzamin:
nie
Literatura:
Literatura podstawowa: 1. Necka E. Twórcze rozwiązywanie problemów, Impuls, Kraków 2. Neck e. Trening Twórczości. Impuls Kraków 3. Tokarz A. (red.) Stymulatory i inhibitory twórczości, wyd. SAWW Poznań Literatura uzupełniająca: 1. Dąbrowska E Twórczość – wyznania XXI wieku, wyd Impuls, Kraków 2003 2. Szmidt K.J. (red.) Dydaktyka twórczości, Impuls, Kraków 2003
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:
brak

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W_01
Zna podstawową terminologię w zakresie zdolności i twórczego myślenia
Weryfikacja: aktywny udział w zajęciach, oddanie projektów, skal i kwestionariuszy ankiet wypełnianych na zajęciach.
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01, K_W03
Powiązane efekty obszarowe: S2A_W01, S2A_W02, S2A_W07, S2A_W08, S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W05
Efekt W_02
Ma wiedzę na temat możliwości stymulacji twórczej
Weryfikacja: aktywny udział w zajęciach, oddanie projektów, skal i kwestionariuszy ankiet wypełnianych na zajęciach.
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01, K_W03
Powiązane efekty obszarowe: S2A_W01, S2A_W02, S2A_W07, S2A_W08, S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W05

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U_01
Potrafi poprawnie zastosować poznane techniki do stymulacji twórczości: zna ograniczenia i próbuje je omijać
Weryfikacja: aktywny udział w zajęciach, oddanie projektów, skal i kwestionariuszy ankiet wypełnianych na zajęciach.
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U02, K_U04
Powiązane efekty obszarowe: S2A_U01, S2A_U02, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08
Efekt U_02
Wykazuje umiejętność praktycznego wykorzystania poznanych zasad i praw
Weryfikacja: aktywny udział w zajęciach, oddanie projektów, skal i kwestionariuszy ankiet wypełnianych na zajęciach.
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U02, K_U04, K_U06
Powiązane efekty obszarowe: S2A_U01, S2A_U02, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U06, S2A_U08
Efekt U_03
Umie podejmować decyzje i organizować pracę w zespole
Weryfikacja: aktywny udział w zajęciach, oddanie projektów, skal i kwestionariuszy ankiet wypełnianych na zajęciach.
Powiązane efekty kierunkowe: K_U07
Powiązane efekty obszarowe: S2A_U06

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K_01
Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę w pracy zespołowej. Jest świadom możliwości przekazywania swoich umiejętności
Weryfikacja: aktywny udział w zajęciach, oddanie projektów, skal i kwestionariuszy ankiet wypełnianych na zajęciach.
Powiązane efekty kierunkowe: K_K03, K_K04
Powiązane efekty obszarowe: S2A_K02, S2A_K03, S2A_K01, S2A_K03, S2A_K06, S2A_K07
Efekt K_02
potrafi zorganizować pracę w zespole z wykorzystaniem potencjału twórczego grupy
Weryfikacja: aktywny udział w zajęciach, oddanie projektów, skal i kwestionariuszy ankiet wypełnianych na zajęciach.
Powiązane efekty kierunkowe: K_K03
Powiązane efekty obszarowe: S2A_K02, S2A_K03
Efekt K_03
Jest gotowy do współpracy z indywidualistami
Weryfikacja: aktywny udział w zajęciach, oddanie projektów, skal i kwestionariuszy ankiet wypełnianych na zajęciach.
Powiązane efekty kierunkowe: K_K04, K_K05
Powiązane efekty obszarowe: S2A_K01, S2A_K03, S2A_K06, S2A_K07, S2A_K03, S2A_K04, S2A_K07