Nazwa przedmiotu:
Contemporary Philosophy
Koordynator przedmiotu:
Prof. zw. dr hab. Marek Maciejczak
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Administracja
Grupa przedmiotów:
Obieralne
Kod przedmiotu:
A2_CP
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Udział w ćwiczeniach: 30 Praca własna: przygotowanie do zajęć 20 czytanie wskazanej literatury 20 napisanie referatu / eseju 15
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia450h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Ciekawość odpowiedzi na filozoficzne pytania: co mogę wiedzieć, co mam czynić, na co mogę mieć nadzieję? (Kant). Potrzeba zrozumienia dynamiki zmian w okresie płynnej nowoczesności (współczesności).
Limit liczby studentów:
grupa obieralna
Cel przedmiotu:
Kurs wprowadza w podstawowe zagadnienia filozofii współczesnej. Zdaje sprawę z różnych pojęć i zadań filozofii. Zawiera krótki zarys jej historii, a następnie przedstawia dwie prace L.Wittgensteina: Tractatus logico-philosophicus i Dociekania filozoficzne. Koncentrując się na problemach struktury i funkcji języka, nauki, etyki, religii, kultury. Celem jest ukazanie dziedzictwa kultury i zachęcenie studentów do samokształcenia, pracy nad sobą.
Treści kształcenia:
1. Czym jest filozofia? Różne koncepcje filozofii, główne kierunki i postaci. 2. Sytuacja jednostki w społeczeństwie konsumpcyjnym, zacieranie aspektu etycznego w działaniu. Czy wrażliwość moralna jest warunkiem szczęśliwego życia? 3. Nurt analizy języka w filozofii XX wieku. 4. Struktura i cel Traktatu. 5. Etyka w Traktacie. 6. Wykład Etyka. Przykłady problemów etycznych. 7. Sprawdzian. 8. Późniejsza filozofia Wittgensteina. Metoda antropologiczna. 9. 10. Gramatyka religijnych przekonań. Język religii. 11.12. Kultura. Dominacja nauki w kulturze współczesnej. Wartość kultury i tradycji. 13. Sprawdzian. 14.15. Podsumowanie. Dziedzictwo Wittgensteina.
Metody oceny:
Dwa sprawdziany, udział w dyskusji i ew. prezentacja swoich uwag.
Egzamin:
nie
Literatura:
Ray M., Wittgenstein: The Duty of Genius, London: Vintage, 1990. Wittgenstein’s Lectures, 1932-35, ed. by A. Ambrose, Blackwell 1979. Wittgenstein, Lectures and Conversations on Aethetics, Psychology & Religious Beliefs. Edited by C. Barrett, Blackwell, Oxford, 1966. L.Wittgenstein, Tractatus logico-philosophicus, London 1974. L.Wittgenstein Philosophical Investigations, Oxford 1997.
Witryna www przedmiotu:
Opis przedmiotu na stronie Uczelni: https://ects.coi.pw.edu.pl/ 2.
Uwagi:
Nie mam uwag

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W_01
Student ma podstawową wiedzę dotyczącą różnic w zakresie przygotowania informacji przez człowieka i maszynę.
Weryfikacja: Sprawdzian i prezentacja multimedialna
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01, K_W06, K_W09
Powiązane efekty obszarowe: S2A_W01, S2A_W02, S2A_W07, S2A_W08, S2A_W06, S2A_W09, S2A_W06, S2A_W09
Efekt W_02
Zna podstawowe zagrożenia ekspansji technik informacyjnych na poznawczą, emocjonalną, interpersonalną sferę człowieka.
Weryfikacja: Sprawdzian i prezentacja multimedialna
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01, K_W04, K_W09
Powiązane efekty obszarowe: S2A_W01, S2A_W02, S2A_W07, S2A_W08, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W06, S2A_W08, S2A_W06, S2A_W09
Efekt W_03
Ma podstawową wiedzę dotyczącą roli i wpływu cyberprzestrzeni na kulturę i społeczeństwo.
Weryfikacja: Sprawdzian i prezentacja multimedialna
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01, K_W03
Powiązane efekty obszarowe: S2A_W01, S2A_W02, S2A_W07, S2A_W08, S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W05

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U_01
Posiada umiejętność krytycznej analizy związków jakie zachodzą między ekspansją kultury masowej a zanikaniem tradycyjnych wartości.
Weryfikacja: Sprawdzian i prezentacja multimedialna
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U02, K_U04
Powiązane efekty obszarowe: S2A_U01, S2A_U02, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08
Efekt U_02
Potrafi zająć własne stanowisko na temat pozytywnych i negatywnych efektów oddziaływania technik komputerowych na kształt kultury współczesnej.
Weryfikacja: Sprawdzian i prezentacja multimedialna
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U02, K_U03, K_U04
Powiązane efekty obszarowe: S2A_U01, S2A_U02, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U07, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08
Efekt U_03
Rozumie konieczność krytycznej analizy informacji pochodzących z Internetu i ciągłej ich konfrontacji ze źródłami tradycyjnymi.
Weryfikacja: Sprawdzian i prezentacja multimedialna
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U02, K_U04
Powiązane efekty obszarowe: S2A_U01, S2A_U02, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K_01
Ma świadomość konieczności pogłębiania i rozszerzania własnych umiejętności i kompetencji w zakresie krytycznej analizy przekazów medialnych.
Weryfikacja: Sprawdzian, wypowiedzi w trakcie dyskusji, prezentacja
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01
Powiązane efekty obszarowe: S2A_K02, S2A_K05
Efekt K_02
Samodzielnie dostrzega i podejmuje pracę badawczą nad wybranym zagadnieniem teoretycznym z zakresu objętego tematyką zajęć.
Weryfikacja: Sprawdzian, wypowiedzi w trakcie dyskusji, prezentacja
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01
Powiązane efekty obszarowe: S2A_K02, S2A_K05