- Nazwa przedmiotu:
- Problemy informatyzacji państwa
- Koordynator przedmiotu:
- Dr inż. Bolesław Kowalczyk
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Administracja
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- A2_PIP
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2015/2016
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 75 godzin, a w tym: 15 godzin udział w
ćwiczeniach, 30 godzin przygotowanie do zajęć,
30 godzin czytanie wskazanej literatury.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0,6
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- do uzupełnienia
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia30h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Związki korelacyjne:
Przedmiot pogłębia wiedzę kierunkową i rozwija umiejętności systemowego postrzegania procesów informatyzacji administracji publicznej. Wykorzystuje wiedzę z przedmiotu: Technologie informacyjne, Systemy i usługi informacyjne w administracji.
- Limit liczby studentów:
- grupa obieralna
- Cel przedmiotu:
- Uzyskanie wiedzy, umiejętności i kompetencji przez studentów w zakresie: aktualnych działań państwa dotyczących tworzenia, wdrażania i wykorzystania systemów informatycznych przez administrację publiczną, rozumienia istoty informatyzacji państwa, kompetencji pracowników organów państwowych i samorządowych w dziedzinie użytkowania narzędzi informatycznych, znajomości problematyki cyberprzestępczości i ochrony przed jej skutkami.
Studenci powinni poznać i zrozumieć: istotę modelu współczesnego państwa, główne cele strategii Sprawne państwo 2020, wpływ informatyzacji na realizację tej strategii, akty prawne stanowiące podstawę informatyzacji państwa, znaczenie kompetencji cyfrowych pracowników AP, aktualny stan informatyzacji urzędów AP, program zintegrowanej informatyzacji państwa i jego cele, specyfika usług przetwarzania danych w chmurze obliczeniowej i przydatność tej usługi dla AP, projekty informatyczne w dziedzinie informatyzacji państwa, tworzony w Polsce system ochrony cyberprzestrzeni.
- Treści kształcenia:
- 1. STRATEGIA SPRAWNE PAŃSTWO
Sprawne państwo – istota problemu. Model państwa optimum. Strategia Sprawne Państwo 2020. Znaczenie informatyzacji państwa. Krytycznie o Strategii Sprawne Państwo 2020. Wyniki kontroli NIK dotyczące realizacji Strategii sprawne państwo w latach 2013 - 2015.
2. ASPEKTY PRAWNE INFORMATYZACJI PAŃSTWA
Cel i zakres Ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne. Krajowe ramy interoperacyjności. Minimalne wymagania dla systemów teleinformatycznych.
3. CYFRYZACJA A DZIAŁANIE URZĘDÓW ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ W POLSCE
Zarządzanie procesowe a informatyzacja. Kompetencje cyfrowe w urzędach AP. Wykorzystania nowoczesnych technologii do świadczenia usług i komunikacji z obywatelami. Wyniki badań przeprowadzonych w 2014 roku.
4. PROGRAM ZINTEGROWANA INFORMATYZACJA PAŃSTWA
Cel programu i filary zintegrowanej informatyzacji. Strategie europejskie i krajowe. Cele, obszary działania, wskaźniki Programu. Kluczowe działania zintegrowanej informatyzacji. Wskaźniki skuteczności działań. Kierunki działań.
5. WYKORZYSTANIE USŁUG PRZETWARZANIA W CHMURZE OBLICZENIOWEJ PRZEZ ADMINISTRACJĘ PUBLICZNĄ.
Chmura obliczeniowa – definicja i istota rozwiązania technicznego. Specyfika usług przetwarzania w chmurze. Aplikacje/ systemy do wdrożenia lub modernizacji do rozwiązań z zakresu przetwarzania w chmurze. Obawy i korzyści społeczne, biznesowe oraz finansowe przetwarzania w chmurze. Interoperacyjność tworzonych systemów.
6. SYSTEM OCHRONY CYBERPRZESTRZENI W POLSCE
Kluczowe podmioty w obszarze ochrony cyberprzestrzeni. Dokumenty strategiczne i regulacje prawne. Warstwa operacyjna ochrony cyberprzestrzeni. Warstwa strategiczna ochrony cyberprzestrzeni. Tworzenie relacji między interesariuszami.
7. WSPÓŁCZESNE PROJEKTY W SFERZE INFORMATYZACJI PAŃSTWA
Projekty realizowane pod kierownictwem Ministerstwa Cyfryzacji. Rodzaje projektów i ich cele. Projekty województw. Projekty centralne.
8. ZALICZENIE PRZEDMIOTU
Sprawdzian pisemny.
- Metody oceny:
- Kolokwium pisemne z pytaniami opisowymi lub testowymi.
Rozwiązywanie problemów i prezentacja uzasadnienia wyników podczas ćwiczeń.
Wystąpienia ustne na ćwiczeniach, prezentowanie własnych poglądów.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1) Strategia sprawne państwo 2020 – https://mac.gov.pl/files/wp-content/uploads/2011/12/SSP-20-12-2012.pdf
2) Realizacja celów strategii „Sprawne państwo 2020”, Informacja o wynikach kontroli NIK, KAP.430.006.2015 Nr ewid. 56/2016/P/15/004/KAP, https://www.nik.gov.pl/plik/id,11885,vp,14257.pdf
3) USTAWA z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. 2005 Nr 64 poz. 565)
4) ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW z dnia 12 kwietnia 2012 r. w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych (Dz. U. 2012, poz. 526)
5) Gałach Adam, Krajowe ramy interoperacyjności, Wyd. C.H.Beck, Warszawa 2015
6) Ziemba E., Iwona Obłąk I., Informatyczne wsparcie procesów w administracji publicznej, Samodzielny Zakład Informatyki Gospodarczej Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, http://rocznikikae.sgh.waw.pl/p/roczniki_kae_z33_36.pdf
7) Program Zintegrowanej Informatyzacji Państwa, Warszawa, listopad 2013 MAiC, https://mac.gov.pl/files/pzip_ostateczny.pdf
Rosenberg J., Mateos A., Chmura obliczeniowa Rozwiązania dla biznesu, Wyd. Helion, 2014
8) Skrzypczak J., Polityka ochrony cyberprzestrzeni RP, UAM Poznań, Przegląd Strategiczny 2014, nr 7 http://studiastrategiczne.amu.edu.pl/wp-content/uploads/2015/06/2014-7-10.pdf
9) Wpływ cyfryzacji na działanie urzędów administracji publicznej w Polsce w 2015 r. MC, wyniki badań CBiAR, https://danepubliczne.gov.pl/dataset/wplyw_cyfryzacji_na_dzialanie_urzedow_administracji_publicznej_w_polsce/resource/fbbc3dfd-e9e5-4299-b2a5-d6a79499fc27
10) Program Operacyjny Polska Cyfrowa na lata 2014-2020, Wersja zaakceptowana decyzją Komisji Europejskiej z dnia 5 grudnia 2014 r. https://mac.gov.pl/files/program_operacyjny_polska_cyfrowa_05122014.pdf
11) Ekspertyza badawcza w przedmiocie możliwości wykorzystania usług przetwarzania w chmurze obliczeniowej (cloud computing) w sektorze administracji publicznej (z uwzględnieniem JST) w Polsce, Raport główny i załączniki, Opracowanie KPMG, 2014 https://mac.gov.pl/files/ekspertyza_chmura_2014_raport_glowny.pdf
12) System bezpieczeństwa cyberprzestrzeni RP, opracowanie NASK, Warszawa 2015, https://mac.gov.pl/files/nask_rekomendacja.pdf
- Witryna www przedmiotu:
- do uzupełnienia
- Uwagi:
- do uzupełnienia
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W_M01
- wyniku przeprowadzonych zajęć student zna
zasady funkcjonowania sprawnego państwa i
docenia znaczenie informatyzacji procesów
działania jego organów.
Weryfikacja: Kolokwium pisemne z pytaniami opisowymi lub
testowymi.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01, K_W04, K_W10
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W01, S2A_W02, S2A_W07, S2A_W08, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W06, S2A_W08, S2A_W06, S2A_W09
- Efekt W_M02
- W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna
podstawowe akty prawne dotyczące
informatyzacji działalności podmiotów
realizujących zadania publiczne.
Weryfikacja: Kolokwium pisemne z pytaniami opisowymi lub
testowymi.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01, K_W04, K_W10
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W01, S2A_W02, S2A_W07, S2A_W08, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W06, S2A_W08, S2A_W06, S2A_W09
- Efekt W_M03
- W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna
cele i kluczowe obszary działania programu
zintegrowanej informatyzacji państwa.
Weryfikacja: Kolokwium pisemne z pytaniami opisowymi lub
testowymi.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01, K_W04, K_W10
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W01, S2A_W02, S2A_W07, S2A_W08, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W06, S2A_W08, S2A_W06, S2A_W09
- Efekt W_M04
- W wyniku przeprowadzonych zajęć student
potrafi interpretować problematykę ochrony
cyberprzestrzeni.
Weryfikacja: Kolokwium pisemne z pytaniami opisowymi lub
testowymi.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01, K_W04, K_W10
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W01, S2A_W02, S2A_W07, S2A_W08, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W06, S2A_W08, S2A_W06, S2A_W09
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U_M01
- W wyniku przeprowadzonych zajęć student umie
poprawnie interpretować postanowienia aktów
prawnych dotyczących informatyzacji podmiotów
realizujących zadania publiczne.
Weryfikacja: Rozwiązywanie problemów i prezentacja
uzasadnienia wyników podczas ćwiczeń.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U04, K_U06, K_U12
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U06, S2A_U08, S2A_U02, S2A_U04, S2A_U06
- Efekt U_M02
- W wyniku przeprowadzonych zajęć student
potrafi znajdować niezbędne informacje
dotyczące systemów teleinformatycznych
stosowanych przez podmioty realizujące zadnia
publiczne.
Weryfikacja: Rozwiązywanie problemów i prezentacja
uzasadnienia wyników podczas ćwiczeń.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U04, K_U06, K_U12
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U06, S2A_U08, S2A_U02, S2A_U04, S2A_U06
- Efekt U_M03
- W wyniku przeprowadzonych zajęć student
potrafi przygotować pisemne i ustne wypowiedzi
dotyczące różnych aspektów informatyzacji
państwa.
Weryfikacja: Rozwiązywanie problemów i prezentacja
uzasadnienia wyników podczas ćwiczeń.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U04, K_U06, K_U12
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U06, S2A_U08, S2A_U02, S2A_U04, S2A_U06
- Efekt U_M04
- W wyniku przeprowadzonych zajęć student
potrafi aktywnie uczestniczyć w dyskusjach w
języku polskim na temat współczesnych
systemów informatycznych administracji
publicznej.
Weryfikacja: Rozwiązywanie problemów i prezentacja
uzasadnienia wyników podczas ćwiczeń.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U04, K_U06, K_U12
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U06, S2A_U08, S2A_U02, S2A_U04, S2A_U06
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K_M01
- W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma
świadomość zachodzących zmian w zakresie
informatyzacji podmiotów administracji
publicznej.
Weryfikacja: Wystąpienia ustne na ćwiczeniach,
prezentowanie własnych poglądów.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K04, K_K07
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_K01, S2A_K03, S2A_K06, S2A_K07, S2A_K03, S2A_K04, S2A_K06, S2A_K07
- Efekt K_M02
- W wyniku przeprowadzonych zajęć student
odpowiedzialnie przygotowuje się do pełnienia
ważnej roli w społeczeństwie, projektuje i
wykonuje zadania w zakresie pracy zawodowej.
Weryfikacja: Wystąpienia ustne na ćwiczeniach,
prezentowanie własnych poglądów.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K04, K_K07
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_K01, S2A_K03, S2A_K06, S2A_K07, S2A_K03, S2A_K04, S2A_K06, S2A_K07
- Efekt K_M03
- W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma
świadomość skutków zaniedbań w zakresie
informatyzacji państwa.
Weryfikacja: Wystąpienia ustne na ćwiczeniach,
prezentowanie własnych poglądów.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K04, K_K07
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_K01, S2A_K03, S2A_K06, S2A_K07, S2A_K03, S2A_K04, S2A_K06, S2A_K07