Nazwa przedmiotu:
Problemy informatyzacji państwa
Koordynator przedmiotu:
Dr inż. Bolesław Kowalczyk
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Administracja
Grupa przedmiotów:
Obieralne
Kod przedmiotu:
A2_PIP
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
75 godzin, a w tym: 15 godzin udział w ćwiczeniach, 30 godzin przygotowanie do zajęć, 30 godzin czytanie wskazanej literatury.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
0,6
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
do uzupełnienia
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia30h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Związki korelacyjne: Przedmiot pogłębia wiedzę kierunkową i rozwija umiejętności systemowego postrzegania procesów informatyzacji administracji publicznej. Wykorzystuje wiedzę z przedmiotu: Technologie informacyjne, Systemy i usługi informacyjne w administracji.
Limit liczby studentów:
grupa obieralna
Cel przedmiotu:
Uzyskanie wiedzy, umiejętności i kompetencji przez studentów w zakresie: aktualnych działań państwa dotyczących tworzenia, wdrażania i wykorzystania systemów informatycznych przez administrację publiczną, rozumienia istoty informatyzacji państwa, kompetencji pracowników organów państwowych i samorządowych w dziedzinie użytkowania narzędzi informatycznych, znajomości problematyki cyberprzestępczości i ochrony przed jej skutkami. Studenci powinni poznać i zrozumieć: istotę modelu współczesnego państwa, główne cele strategii Sprawne państwo 2020, wpływ informatyzacji na realizację tej strategii, akty prawne stanowiące podstawę informatyzacji państwa, znaczenie kompetencji cyfrowych pracowników AP, aktualny stan informatyzacji urzędów AP, program zintegrowanej informatyzacji państwa i jego cele, specyfika usług przetwarzania danych w chmurze obliczeniowej i przydatność tej usługi dla AP, projekty informatyczne w dziedzinie informatyzacji państwa, tworzony w Polsce system ochrony cyberprzestrzeni.
Treści kształcenia:
1. STRATEGIA SPRAWNE PAŃSTWO Sprawne państwo – istota problemu. Model państwa optimum. Strategia Sprawne Państwo 2020. Znaczenie informatyzacji państwa. Krytycznie o Strategii Sprawne Państwo 2020. Wyniki kontroli NIK dotyczące realizacji Strategii sprawne państwo w latach 2013 - 2015. 2. ASPEKTY PRAWNE INFORMATYZACJI PAŃSTWA Cel i zakres Ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne. Krajowe ramy interoperacyjności. Minimalne wymagania dla systemów teleinformatycznych. 3. CYFRYZACJA A DZIAŁANIE URZĘDÓW ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ W POLSCE Zarządzanie procesowe a informatyzacja. Kompetencje cyfrowe w urzędach AP. Wykorzystania nowoczesnych technologii do świadczenia usług i komunikacji z obywatelami. Wyniki badań przeprowadzonych w 2014 roku. 4. PROGRAM ZINTEGROWANA INFORMATYZACJA PAŃSTWA Cel programu i filary zintegrowanej informatyzacji. Strategie europejskie i krajowe. Cele, obszary działania, wskaźniki Programu. Kluczowe działania zintegrowanej informatyzacji. Wskaźniki skuteczności działań. Kierunki działań. 5. WYKORZYSTANIE USŁUG PRZETWARZANIA W CHMURZE OBLICZENIOWEJ PRZEZ ADMINISTRACJĘ PUBLICZNĄ. Chmura obliczeniowa – definicja i istota rozwiązania technicznego. Specyfika usług przetwarzania w chmurze. Aplikacje/ systemy do wdrożenia lub modernizacji do rozwiązań z zakresu przetwarzania w chmurze. Obawy i korzyści społeczne, biznesowe oraz finansowe przetwarzania w chmurze. Interoperacyjność tworzonych systemów. 6. SYSTEM OCHRONY CYBERPRZESTRZENI W POLSCE Kluczowe podmioty w obszarze ochrony cyberprzestrzeni. Dokumenty strategiczne i regulacje prawne. Warstwa operacyjna ochrony cyberprzestrzeni. Warstwa strategiczna ochrony cyberprzestrzeni. Tworzenie relacji między interesariuszami. 7. WSPÓŁCZESNE PROJEKTY W SFERZE INFORMATYZACJI PAŃSTWA Projekty realizowane pod kierownictwem Ministerstwa Cyfryzacji. Rodzaje projektów i ich cele. Projekty województw. Projekty centralne. 8. ZALICZENIE PRZEDMIOTU Sprawdzian pisemny.
Metody oceny:
Kolokwium pisemne z pytaniami opisowymi lub testowymi. Rozwiązywanie problemów i prezentacja uzasadnienia wyników podczas ćwiczeń. Wystąpienia ustne na ćwiczeniach, prezentowanie własnych poglądów.
Egzamin:
nie
Literatura:
1) Strategia sprawne państwo 2020 – https://mac.gov.pl/files/wp-content/uploads/2011/12/SSP-20-12-2012.pdf 2) Realizacja celów strategii „Sprawne państwo 2020”, Informacja o wynikach kontroli NIK, KAP.430.006.2015 Nr ewid. 56/2016/P/15/004/KAP, https://www.nik.gov.pl/plik/id,11885,vp,14257.pdf 3) USTAWA z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. 2005 Nr 64 poz. 565) 4) ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW z dnia 12 kwietnia 2012 r. w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych (Dz. U. 2012, poz. 526) 5) Gałach Adam, Krajowe ramy interoperacyjności, Wyd. C.H.Beck, Warszawa 2015 6) Ziemba E., Iwona Obłąk I., Informatyczne wsparcie procesów w administracji publicznej, Samodzielny Zakład Informatyki Gospodarczej Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, http://rocznikikae.sgh.waw.pl/p/roczniki_kae_z33_36.pdf 7) Program Zintegrowanej Informatyzacji Państwa, Warszawa, listopad 2013 MAiC, https://mac.gov.pl/files/pzip_ostateczny.pdf Rosenberg J., Mateos A., Chmura obliczeniowa Rozwiązania dla biznesu, Wyd. Helion, 2014 8) Skrzypczak J., Polityka ochrony cyberprzestrzeni RP, UAM Poznań, Przegląd Strategiczny 2014, nr 7 http://studiastrategiczne.amu.edu.pl/wp-content/uploads/2015/06/2014-7-10.pdf 9) Wpływ cyfryzacji na działanie urzędów administracji publicznej w Polsce w 2015 r. MC, wyniki badań CBiAR, https://danepubliczne.gov.pl/dataset/wplyw_cyfryzacji_na_dzialanie_urzedow_administracji_publicznej_w_polsce/resource/fbbc3dfd-e9e5-4299-b2a5-d6a79499fc27 10) Program Operacyjny Polska Cyfrowa na lata 2014-2020, Wersja zaakceptowana decyzją Komisji Europejskiej z dnia 5 grudnia 2014 r. https://mac.gov.pl/files/program_operacyjny_polska_cyfrowa_05122014.pdf 11) Ekspertyza badawcza w przedmiocie możliwości wykorzystania usług przetwarzania w chmurze obliczeniowej (cloud computing) w sektorze administracji publicznej (z uwzględnieniem JST) w Polsce, Raport główny i załączniki, Opracowanie KPMG, 2014 https://mac.gov.pl/files/ekspertyza_chmura_2014_raport_glowny.pdf 12) System bezpieczeństwa cyberprzestrzeni RP, opracowanie NASK, Warszawa 2015, https://mac.gov.pl/files/nask_rekomendacja.pdf
Witryna www przedmiotu:
do uzupełnienia
Uwagi:
do uzupełnienia

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W_M01
wyniku przeprowadzonych zajęć student zna zasady funkcjonowania sprawnego państwa i docenia znaczenie informatyzacji procesów działania jego organów.
Weryfikacja: Kolokwium pisemne z pytaniami opisowymi lub testowymi.
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01, K_W04, K_W10
Powiązane efekty obszarowe: S2A_W01, S2A_W02, S2A_W07, S2A_W08, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W06, S2A_W08, S2A_W06, S2A_W09
Efekt W_M02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna podstawowe akty prawne dotyczące informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.
Weryfikacja: Kolokwium pisemne z pytaniami opisowymi lub testowymi.
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01, K_W04, K_W10
Powiązane efekty obszarowe: S2A_W01, S2A_W02, S2A_W07, S2A_W08, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W06, S2A_W08, S2A_W06, S2A_W09
Efekt W_M03
W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna cele i kluczowe obszary działania programu zintegrowanej informatyzacji państwa.
Weryfikacja: Kolokwium pisemne z pytaniami opisowymi lub testowymi.
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01, K_W04, K_W10
Powiązane efekty obszarowe: S2A_W01, S2A_W02, S2A_W07, S2A_W08, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W06, S2A_W08, S2A_W06, S2A_W09
Efekt W_M04
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi interpretować problematykę ochrony cyberprzestrzeni.
Weryfikacja: Kolokwium pisemne z pytaniami opisowymi lub testowymi.
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01, K_W04, K_W10
Powiązane efekty obszarowe: S2A_W01, S2A_W02, S2A_W07, S2A_W08, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W06, S2A_W08, S2A_W06, S2A_W09

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U_M01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student umie poprawnie interpretować postanowienia aktów prawnych dotyczących informatyzacji podmiotów realizujących zadania publiczne.
Weryfikacja: Rozwiązywanie problemów i prezentacja uzasadnienia wyników podczas ćwiczeń.
Powiązane efekty kierunkowe: K_U04, K_U06, K_U12
Powiązane efekty obszarowe: S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U06, S2A_U08, S2A_U02, S2A_U04, S2A_U06
Efekt U_M02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi znajdować niezbędne informacje dotyczące systemów teleinformatycznych stosowanych przez podmioty realizujące zadnia publiczne.
Weryfikacja: Rozwiązywanie problemów i prezentacja uzasadnienia wyników podczas ćwiczeń.
Powiązane efekty kierunkowe: K_U04, K_U06, K_U12
Powiązane efekty obszarowe: S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U06, S2A_U08, S2A_U02, S2A_U04, S2A_U06
Efekt U_M03
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi przygotować pisemne i ustne wypowiedzi dotyczące różnych aspektów informatyzacji państwa.
Weryfikacja: Rozwiązywanie problemów i prezentacja uzasadnienia wyników podczas ćwiczeń.
Powiązane efekty kierunkowe: K_U04, K_U06, K_U12
Powiązane efekty obszarowe: S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U06, S2A_U08, S2A_U02, S2A_U04, S2A_U06
Efekt U_M04
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi aktywnie uczestniczyć w dyskusjach w języku polskim na temat współczesnych systemów informatycznych administracji publicznej.
Weryfikacja: Rozwiązywanie problemów i prezentacja uzasadnienia wyników podczas ćwiczeń.
Powiązane efekty kierunkowe: K_U04, K_U06, K_U12
Powiązane efekty obszarowe: S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U06, S2A_U08, S2A_U02, S2A_U04, S2A_U06

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K_M01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma świadomość zachodzących zmian w zakresie informatyzacji podmiotów administracji publicznej.
Weryfikacja: Wystąpienia ustne na ćwiczeniach, prezentowanie własnych poglądów.
Powiązane efekty kierunkowe: K_K04, K_K07
Powiązane efekty obszarowe: S2A_K01, S2A_K03, S2A_K06, S2A_K07, S2A_K03, S2A_K04, S2A_K06, S2A_K07
Efekt K_M02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student odpowiedzialnie przygotowuje się do pełnienia ważnej roli w społeczeństwie, projektuje i wykonuje zadania w zakresie pracy zawodowej.
Weryfikacja: Wystąpienia ustne na ćwiczeniach, prezentowanie własnych poglądów.
Powiązane efekty kierunkowe: K_K04, K_K07
Powiązane efekty obszarowe: S2A_K01, S2A_K03, S2A_K06, S2A_K07, S2A_K03, S2A_K04, S2A_K06, S2A_K07
Efekt K_M03
W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma świadomość skutków zaniedbań w zakresie informatyzacji państwa.
Weryfikacja: Wystąpienia ustne na ćwiczeniach, prezentowanie własnych poglądów.
Powiązane efekty kierunkowe: K_K04, K_K07
Powiązane efekty obszarowe: S2A_K01, S2A_K03, S2A_K06, S2A_K07, S2A_K03, S2A_K04, S2A_K06, S2A_K07