Nazwa przedmiotu:
System sali sądowej. Kulisy sprawiedliwości
Koordynator przedmiotu:
Dr Adriana Bartnik
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Administracja
Grupa przedmiotów:
Obieralne
Kod przedmiotu:
A2_SSSKS
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
15 ZAJĘĆ ĆWICZENIOWYCH 75 GODZIN PRACY WŁASNEJ
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
0,9 pkt. ECTS co odpowiada 15 godz. kontaktowym
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2,1 ECTS odpowiada pracy własnej
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia225h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
do uzupełnienia
Limit liczby studentów:
grupa obieralna
Cel przedmiotu:
Nauczenie O podstawach prawnych funkcjonowania sądownictwa w Rzeczpospolitej Polskiej oraz jego praktycznym funkcjonowaniu na kierunku administracja ma na celu zapoznanie studentów jednym z filarów nowoczesnego państwa i jego administracji. Studenci podczas kursu będą mogli poznać teoretyczne oraz praktyczne uwarunkowania społeczne praktycznego funkcjonowania sądownictwa powszechnego w Polsce, poznają zarówno wybrane zagadnienia z procedury cywilnej jak i karnej, dowiedzą się o zadaniach przypisanych poszczególnym uczestnikom postepowań sądowych oraz o pracy urzędników zatrudnianych w sadach. Nadto będą uczestniczyli w największym na świecie projekcie badawczym realizowanym przez Fundację Court Watch Polska. Szczególny nacisk położony został na wzrost świadomości prawnej z omawianego zakresu.
Treści kształcenia:
1 model polskiego sądownictwa a sądownictwo common low 2. wyrokowanie a rozprawa, zadania stron, ławników i innych aktorów procesu 2 Perspektywa Goffmanowska 4 Najważniejsze badania nad sądami w Polsce i na świecie. Paradoks zgodności z prawem 5 Podstawy prawne funkcjonowania adwokatury, prokuratury, sądownictwa w tym Trybunału Konstytucyjnego, Kolejność drogi sądowej spraw. Organizacja administracyjna analizowanych instytucji 6. Przygotowanie do udziału w rozprawie 7. Udział w rozprawie 8. ewaluacja zajęć, sprawdzenie efektów kształcenia
Metody oceny:
Zaliczenie zajęć na podstawie pracy na zajęciach. Ogółem można uzyskać 100 punktów. Prace: • Analiza wybieranych przez studenta orzeczeń SN – 60 • Analiza tekstów 20 • Prace domowe 20 • Referaty – praca dodatkowa, dla chętnych 20 • Udział w badaniu CourtWatchPolska – dla chętnych 20 Zaliczenie na podstawie teczki, którą studenci oddają prowadzącej Ogółem można uzyskać 100 pkt (bez prac dodatkowych)
Egzamin:
nie
Literatura:
• Raporty Fundacji Court Watch Polska • Kpk, kpc, ustawa usp, Konstytucja, zbiory zasad etyki wykonywania poszczególnych zawodów prawniczych Książki: Sędzia czy kibic. Rola ławnika w wymiarze sprawiedliwości III RP , Trio, Warszawa 2009 Bartnik Adriana Sylwia Udział ławników ludowych w postępowaniu karnym, Warszawa 1970, Zawadzki S., Kubicki L. i inni, Siemiaszko A., (praca zbiorowa), Ławnicy – rezultaty badań empirycznych, Instytut Wymiaru Sprawiedliwości, Warszawa 1994 Artykuły • E. Zubilewicz Protokoły sądowe jako konstrukcja kulturowa – artykuł dostępny pod adresem: https://repozytorium.amu.edu.pl/jspui/bitstream/10593/5378/1/13_Emil_Zubelewicz_Protoko%C5%82y%20s%C4%85dowe%20jako%20konstrukcja%20kulturowa_183-195.pdf
Witryna www przedmiotu:
do uzupełnienia
Uwagi:
do uzupełnienia

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W_01
Student wie jakie czynniki wpływają na skuteczność pracy sądu, rozumie i rozróżnia klasyczne i nowoczesne podejście do sądownictwa
Weryfikacja: Analiza literatury, wyroków i orzeczeń, dyskusja nad wyrokami
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01, K_W02, K_W03, K_W04, K_W05, K_W06, K_W07, K_W08, K_W09, K_W10, K_W11 BNP
Powiązane efekty obszarowe: S2A_W01, S2A_W02, S2A_W07, S2A_W08, S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W07, S2A_W11, S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W05, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W06, S2A_W08, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W06, S2A_W09, S2A_W03, S2A_W06, S2A_W10, S2A_W11, S2A_W02, S2A_W04, S2A_W05, S2A_W08, S2A_W06, S2A_W09, S2A_W06, S2A_W09, S2A_W01, S2A_W02, S2A_W07, S2A_W08
Efekt W_02
Student wie jakie czynniki wpływają na decyzje sędziowskie, jak wygląda rozprawa, jak funkcjonuje sąd
Weryfikacja: wizyta w sądzie, analiza literatury przedmiotu i raportów badawczych
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01, K_W02, K_W03, K_W04, K_W05, K_W06, K_W07, K_W08, K_W09, K_W11 BNP
Powiązane efekty obszarowe: S2A_W01, S2A_W02, S2A_W07, S2A_W08, S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W07, S2A_W11, S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W05, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W06, S2A_W08, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W06, S2A_W09, S2A_W03, S2A_W06, S2A_W10, S2A_W11, S2A_W02, S2A_W04, S2A_W05, S2A_W08, S2A_W06, S2A_W09, S2A_W01, S2A_W02, S2A_W07, S2A_W08

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U_01
Umie ocenić profesjonalizm i kulturę w trakcie rozprawy sądowej
Weryfikacja: Analiza wyroków i orzeczeń Referaty
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U02, K_U03, K_U04, K_U05, K_U06, K_U07, K_U08
Powiązane efekty obszarowe: S2A_U01, S2A_U02, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U07, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U02, S2A_U04, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U06, S2A_U08, S2A_U06, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U06, S2A_U08
Efekt U_02
Umie samodzielnie analizować artykuły medialne poświęcone sądownictwu i wyszukać odpowiednie przepisy w analizowanych ustawach
Weryfikacja: Analiza wyroków i orzeczeń Referaty
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U02, K_U03, K_U05, K_U06, K_U07, K_U08
Powiązane efekty obszarowe: S2A_U01, S2A_U02, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U07, S2A_U02, S2A_U04, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U06, S2A_U08, S2A_U06, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U06, S2A_U08

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K_01
Sprawnego „poruszania się po sądzie”, świadomości zasad obowiązujących w trakcie rozprawy, zna prawa i obowiązki głównych aktorów procesu.
Weryfikacja: Praca zaliczeniowa, ćwiczenia i warsztaty.
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01, K_K02, K_K03, K_K04, K_K05, K_K06, K_K07
Powiązane efekty obszarowe: S2A_K02, S2A_K05, S2A_K01, S2A_K04, S2A_K06, S2A_K02, S2A_K03, S2A_K01, S2A_K03, S2A_K06, S2A_K07, S2A_K03, S2A_K04, S2A_K07, S2A_K01, S2A_K02, S2A_K05, S2A_K03, S2A_K04, S2A_K06, S2A_K07
Efekt K_02
Student samodzielnie potrafi postawić diagnozę skuteczności komunikacyjnej sędziego z nieprofesjonalistą występującym w sądzie. Student potrafi samodzielnie poszukiwać podstaw prawnych i orzecznictwa w zakresie funkcjonowania sądownictwa powszechnego
Weryfikacja: analiza wyroków, orzecznictwa sądowego, dyskusje
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01, K_K02, K_K03, K_K04, K_K05, K_K06, K_K07
Powiązane efekty obszarowe: S2A_K02, S2A_K05, S2A_K01, S2A_K04, S2A_K06, S2A_K02, S2A_K03, S2A_K01, S2A_K03, S2A_K06, S2A_K07, S2A_K03, S2A_K04, S2A_K07, S2A_K01, S2A_K02, S2A_K05, S2A_K03, S2A_K04, S2A_K06, S2A_K07