Nazwa przedmiotu:
Rachunek wyrównawczy (z elementami informatyki)
Koordynator przedmiotu:
prof. dr hab. inż. Edward Nowak
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Geodezja i Kartografia
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
GK.SIK313
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2016/2017
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
obecność na wykładach - 15 godz., obecność na ćwiczeniach - 30 godz., obecność na konsultacjach - 2 godz., przygotowanie do ćwiczeń - 15 godz., zapoznanie się ze wskazaną literaturą - 15 godz., przygotowanie do zaliczenia egzaminu - 15 godz., Razem 92 godz. co odpowiada 3 pkt. ECTS
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,8 pkt. = 47 godzin w tym obecność na wykładach - 15 godz., obecność na ćwiczeniach - 30 godz., obecność na konsultacjach - 2 godz.,
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
obecność na ćwiczeniach - 30 godz., przygotowanie do ćwiczeń - 15 godz., Razem 45 godz. co odpowiada 1,8 pkt. ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia30h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Matematyka w zakresie liceum ogólnokształcącego (pożądany profil matematyczno-fizyczny). Algebra liniowa i statystyka matematyczna.
Limit liczby studentów:
-
Cel przedmiotu:
Ukształtowanie podejścia probabilistycznego do wyników pomiarów. Nauczenie poprawnej interpretacji komputerowego opracowania wyników pomiarów geodezyjnych, Poznanie podstaw statystycznych oraz wzorów macierzowych realizujących metody wyrównawcze Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje: rozumienie metod wyrównania obserwacji geodezyjnych w stopniu umożliwiającym ich stosowanie w różnych działach geodezji i kartografii.
Treści kształcenia:
Elementy wnioskowania statystycznego w rachunku wyrównawczym – estymacja punktowa, estymacja punktowa metodą najmniejszych kwadratów, estymacja przedziałowa. Model macierzy kowariancji w rachunku wyrównawczym – współczynnik wariancji, macierz kofaktorów, macierz wag, zasady propagacji. Metody wyrównania i analizy dokładności obserwacji geodezyjnych– metoda parametryczna, metoda warunkowa. Ujęcie macierzowe i numeryczne. MNK jako rzut, twierdzenie Otrębskiego. Linearyzacja zadań nieliniowych, różniczkowanie numeryczne. Mieszane metody wyrównania – metoda parametryczna z warunkami wiążącymi parametry, metoda warunkowa z parametrami. Wyrównanie obserwacji zależnych. Nawiązanie sieci: rzędowe, stochastyczne, niezniekształcające, swobodne. Zagadnienia optymalizacyjne: wyrównanie nieliniowe i odporne. Elementy projektowania dokładnościowego i niezawodnościowego. Ćwiczenia lab. Praktyczne wykonywanie obliczeń wyrównawczych za pomocą arkusza kalkulacyjnego
Metody oceny:
Ocena wiedzy i umiejętności wykazanych na sprawdzianach pisemnych o charakterze teoretyczno-problemowym oraz egzaminie pisemnym, ocena wiedzy i umiejętności związanych z realizacją zadań 3 ćwiczeń obliczeniowych - ocena przygotowania studenta (przed zajęciami) i omówienie przez studenta wykonanego ćwiczenia Umiejętności praktyczne sprawdzane są podczas zaliczenia ćwiczeń w laboratorium komputerowym oraz na ćwiczeniach polowych. Do zaliczenia ćwiczeń wymagane jest: uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich sprawozdań oraz sprawdzianów Do zaliczenia wykładu wymagane jest uzyskanie pozytywnych ocen ze sprawdzianu. Do zaliczenia sprawdzianu wymagane jest uzyskanie minimum 60% punktów. Ocenę łączną stanowi średnia arytmetyczna z zaliczenia wykładu oraz zaliczenia ćwiczeń, prowadzący ma prawo do korekty oceny o pół stopnia. Oceny wpisywane są według zasady: 5,0 – pięć (4,76 – 5,0); 4,5 – cztery i pół (4,26-4,74), 4,0 –cztery (3,76-4,25), 3,5-trzy i pół (3,26-3,75), 3,0-trzy (3,0-3,25). Nieusprawiedliwiona nieobecność na więcej niż 2 zajęcia oznacza niezaliczenie przedmiotu. Student nieobecny na zajęciach ma obowiązek zgłosić się do prowadzącego (mail, osobiście) celem uzgodnienia terminu odrobienia ćwiczeń.
Egzamin:
tak
Literatura:
1. Baran W.: Teoretyczne podstawy opracowania wyników pomiarów geodezyjnych. PWN Warszawa, 1999. 2. Adamczewski Z.: Teoria błędów dla geodetów. Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa, 2005. 3. Adamczewski Z.: Rachunek Wyrównawczy. Oficyna Wydawnicza PW 4. Z. Wiśniewski Rachunek wyrównawczy w geodezji Wyd. UWM w Olsztynie 5. Z.Adamczewski Rachunek wyrównawczy w 15 wykładach OficynaWyd. PW 6. J.Walkenbach Excell 2010
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:
brak

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt GK.SIK313_W01
zna rachunek prawdopodobieństwa i elementy teorii estymacji zna zasady wyrównania sieci geodezyjnych
Weryfikacja: ocena wiedzy i umiejętności wykazanych na sprawdzianach pisemnych o charakterze teoretyczno-problemowym oraz egzaminie pisemnym, ocena wiedzy i umiejętności związanych z realizacją zadań 3 ćwiczeń obliczeniowych - ocena przygotowania studenta (przed zajęciami) i omówienie przez studenta wykonanego ćwiczenia. Umiejętności praktyczne sprawdzane są podczas zaliczenia ćwiczeń w laboratorium komputerowym.
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01, K_W04
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W01, T1A_W07, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt GK.SIK313_U01
potrafi wykorzystać metody matematyczne do wykonywania obliczeń geodezyjnych
Weryfikacja: ocena wiedzy i umiejętności wykazanych na sprawdzianach pisemnych o charakterze teoretyczno-problemowym oraz egzaminie pisemnym, ocena wiedzy i umiejętności związanych z realizacją zadań 3 ćwiczeń obliczeniowych - ocena przygotowania studenta (przed zajęciami) i omówienie przez studenta wykonanego ćwiczenia. Umiejętności praktyczne sprawdzane są podczas zaliczenia ćwiczeń w laboratorium komputerowym.
Powiązane efekty kierunkowe: K_U07, K_U09, K_U17
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U09, T1A_U10, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U16

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt GK.SIK313_K01
ma świadomość odpowiedzialności za wyniki pracy
Weryfikacja: zaliczenie odpowiednich ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe: K_K04
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K03, T1A_K04