- Nazwa przedmiotu:
- Teledetekcja środowiska
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab. inż. Katarzyna Osińska-Skotak
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Gospodarka Przestrzenna
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- GP.SMS257
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2016/2017
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1. Liczba godzin kontaktowych - 32, w tym:
a) uczestnictwo w wykładach - 15 godz.
b) uczestnictwo w zajęciach projektowych - 15 godz.
c) udział w konsultacjach - 2 godz.
2) Praca własna studenta - 20, w tym:
a) analiza dostępnych zdjęć satelitarnych dla potrzeb realizacji projektu - 3 godz.
b) opracowanie wyników i przygotowanie prezentacji z wykonania projektu - 12 godz.
c) przygotowanie do sprawdzianu z wykładu - 5 godz.
Łączny nakład pracy studenta wynosi 52 godziny, co odpowiada 2 punktom ECTS.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,3 punktu ECTS - liczba godzin kontaktowych - 32, w tym:
a) uczestnictwo w wykładach - 15 godz.
b) uczestnictwo w zajęciach projektowych - 15 godz.
c) udział w konsultacjach - 2 godz.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1,2 punktu ECTS - 30 godzin, w tym:
a) uczestnictwo w zajęciach projektowych - 15 godzin,
b) analiza dostępnych zdjęć satelitarnych dla potrzeb realizacji projektu - 3 godziny,
c) opracowanie wyników i przygotowanie prezentacji z wykonania projektu - 12 godzin,
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt15h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Znajomość podstaw teledetekcji i cyfrowego przetwarzania obrazów, w tym znajomość podstawowych parametrów obrazów satelitarnych, umiejętność tworzenia i interpretacji kompozycji barwnych, znajomość algorytmów wzmacniania kontrastu, metod klasyfikacji cyfrowej.
- Limit liczby studentów:
- 16 - studentów na ćwiczeniach projektowych
- Cel przedmiotu:
- Głównymi celami przedmiotu są:
• zaznajomienie się z możliwościami wykorzystania obrazów satelitarnych i lotniczych w badaniach i monitorowaniu środowiska przyrodniczego,
• zaznajomienie się z metodami przetwarzania obrazów satelitarnych w badaniach i monitorowaniu środowiska przyrodniczego,
• nabycie umiejętności optymalnego doboru zdjęć lotniczych i satelitarnych do różnych zastosowań w zakresie badania i monitorowania środowiska przyrodniczego,
• nabycie umiejętności wykonania analizy zmian środowiska z wykorzystaniem obrazów satelitarnych.
- Treści kształcenia:
- Wykład
1. Dane teledetekcyjne jako źródło informacji dla inwentaryzacji aktualnego stanu pokrycia i użytkowania terenu. Inwentaryzacja obiektów topograficznych i środowiskowych. Projekty europejskie i światowe dotyczące badania zmian pokrycia terenu.
2. Możliwości zastosowania danych fotogrametrycznych i teledetekcyjnych w urbanistyce. Monitoring terenów zurbanizowanych oraz detekcja zmian, rozwój miast i wsi, ocena stopnia ekspansji i rozwoju miast w Europie i na świecie. Projekty MOLAND, MURBANDY i UrbanAtlas.
3.Teledetekcja w monitorowaniu zmian środowiska, zarządzaniu i ochronie środowiska. Ocena stanu środowiska, jego degradacji lub poprawy stanu.
4. Teledetekcja w zastosowaniach rolniczych i leśnych. Plany urządzania lasów a dane lotnicze i satelitarne. Planowanie rozwoju terenów wiejskich.
5. Wskaźniki roślinności i wskaźniki glebowe jako parametry jakości stanu środowiska
5. Teledetekcja termalna w badaniach środowiska w skali lokalnej i globalnej.
6. Teledetekcja hiperspektralna i jej zastosowania w badaniach środowiska.
Projekt
Celem projektu realizowanego w ramach zajęć projektowych jest wykonanie analizy zmian obszaru/ekosystemu (wybranego przez studentów) z wykorzystaniem danych satelitarnych LANDSAT. Studenci, w niewielkich 2-3 osobowych zespołach, mają za zadanie:
1. zdefiniować cel wykonywanego zadania (np. analiza zmian pokrycia terenu ……… w latach ..... ; analiza zmian sezonowych poziomu wody w jeziorze ………., analiza stopnia wylesienia/zalesienia obszaru ……, analiza dynamiki wylesiania na obszarze ………., analiza stopnia sukcesji roślinnej na obszarze ………., analiza stopnia degradacji terenu …… itp.);
2. pozyskać optymalny zbiór obrazów satelitarnych z misji LANDSAT (dostępne bezpłatnie archiwum danych satelitarnych od roku 1972) lub Sentinel (dostępne od roku 2015),
3. wykonać postawione zadanie z wykorzystaniem znanych mu metod przetwarzania obrazów cyfrowych (metody poznane na przedmiocie „Przetwarzanie i interpretacja zdjęć satelitarnych”, st. I st., sem. 1),
4. przedstawić uzyskane wyniki, ich interpretację i wnioski w formie prezentacji.
- Metody oceny:
- Do zaliczenia zajęć projektowych wymagane jest: uzyskanie pozytywnej oceny z raportu z realizacji zadania projektowego oraz z prezentacji wyników.
Do zaliczenia wykładu wymagane jest uzyskanie pozytywnej oceny ze sprawdzianu pisemnego.
Do zaliczenia sprawdzianu wymagane jest uzyskanie minimum 60% punktów.
Ocenę łączną stanowi średnia arytmetyczna ocen z zaliczenia wykładu oraz zaliczenia zajęć projektowych.
Oceny wpisywane są według zasady: 5,0 – pięć (4,76 – 5,0); 4,5 – cztery i pół (4,26-4,74), 4,0 –cztery (3,76-4,25), 3,5-trzy i pół (3,26-3,75), 3,0-trzy (3,0-3,25).
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Białousz S., Zastosowania teledetekcji w kartografii gleb, rozdział 6.11 w podręczniku „Podstawy gleboznawstwa z elementami kartografii i ochrony gleb”, PWN, Warszawa, 1979.
Białousz S., Zastosowania teledetekcji w badaniach pokrywy glebowej, rozdział w podręczniku „Gleboznawstwo”, Wyd. PWRiL, Warszawa, 1999.
Jensen J.R., Remote Sensing of the Environment – An Earth Resource Perspective, Prentice Hall, New Jersey, 2000
Barrett E.C., Curtis L.F., Introduction to environmental remote sensing, Chapman & Hall, Third edition, 1992.
Osińska-Skotak K., 2014, "Teledetekcja środowiska" - preskrypt do ćwiczeń
Osińska-Skotak K., 2014, "Teledetekcja środowiska" - preskrypt do wykładów
Czasopisma naukowe:
- Teledetekcja Środowiska, dawniej: Fotointerpretacja w Geografii
- Archiwum Fotogrametrii, Teledetekcji i Kartografii
- Roczniki Geomatyki
- Człowiek i Środowisko
- Remote Sensing of Environment
- International Journal of Remote Sensing
- Photogrammetric Engineering& Remote Sensing
- European Remote Sensing
- Remote Sensing
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt GP.SMS257_W1
- ma wiedzę o systemach satelitarnych dostarczających dane obrazowe dla potrzeb badań środowiskowych oraz metodach ich pozyskania
Weryfikacja: sprawdzian z wykładów
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W04
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W02, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W06, T2A_W07
- Efekt GP.SMS257_W2
- ma wiedzę o zastosowaniach danych satelitarnych w badaniach i monitorowaniu środowiska naturalnego oraz ocenie presji działalności człowieka na środowisko, metodach ich przetwarzania i interpretowania
Weryfikacja: sprawdzian z wykładów
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W03, K_W04
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W04, T2A_W08, P2A_W03, T2A_W02, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W06, T2A_W07
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt GP.SMS257_U1
- potrafi dokonać odpowiedniego wyboru danych satelitarnych do analizy zmian środowiska z uwzględnieniem celu opracowania i skali zjawiska, potrafi ocenić przydatność danych satelitarnych do celu opracowania oraz uargumentować swój wybór
Weryfikacja: raport z realizacji projektu w formie prezentacji
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U03, K_U05, K_U14
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U01, S2A_U06, S2A_U07, P2A_U04, T2A_U07, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U12, T2A_U19
- Efekt GP.SMS257_U2
- potrafi zdefiniować problem oraz wykonać analizę i ocenę zmian zachodzących w środowisku na podstawie dostępnych danych satelitarnych z wykorzystaniem technologii GIS, potrafi dokonać prezentacji i omówienia analizowanego problemu oraz syntetycznie przedstawi wnioski z przeprowadzonej analizy
Weryfikacja: raport z realizacji projektu w formie prezentacji
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U03, K_U05, K_U09, K_U10, K_U14
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U01, S2A_U06, S2A_U07, P2A_U04, S2A_U03, T2A_U10, P2A_U05, T2A_U07, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U12, T2A_U19
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt GP.SMS257_K1
- potrafi pracować w grupie
Weryfikacja: raport z wykonania projektu w formie prezentacji i ocena pracy zespołu podczas zajęć projektowych
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K02
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K03