- Nazwa przedmiotu:
- Planowanie regionalne
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab. inż. Andrzej Zalewski, dr inż. arch. Krystyna Maciątek
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Gospodarka Przestrzenna
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- GP.SMS260
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2016/2017
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1. Liczba godzin kontaktowych - 47 godziny, w tym:
a) uczestnictwo w wykładach - 15 godzin,
b) uczestnictwo w projekcie - 30 godziny,
c) udział w konsultacjach - 2 godziny.
2. Praca własna studenta - 28 godzin, w tym:
a) opracowanie projektu i przygotowanie elaboratu opisowo - graficznego - 28 godzin,
Razem 75 godzin co odpowiada 3 punktom ECTS
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 2 punkty ECTS - liczba godzin kontaktowych - 47 godziny, w tym:
a) uczestnictwo w wykładach - 15 godzin,
b) uczestnictwo w projekcie - 30 godziny,
c) udział w konsultacjach - 2 godziny.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2,3 punkty ECTS - 58 godzin, w tym:
b) uczestnictwo w ćwiczeniach projektowych - 30 godzin,
c) opracowanie projektu i przygotowanie elaboratu opisowo - graficznego - 28 godziny.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt30h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- znajomość podstaw planowania przestrzennego i projektowania urbanistycznego.
- Limit liczby studentów:
- -
- Cel przedmiotu:
- Przedmiot ma na celu zaznajomienie studenta z zasadami planowania zagospodarowania przestrzennego w skali regionalnej oraz krajowej. Ponadto student zapoznaje się z dokumentami dotyczącymi planowania na szczeblu regionalnym, ich zawartością oraz rozwiązaniami merytorycznymi.
- Treści kształcenia:
- Podstawowe wiadomości z zakresu planowania przestrzennego. Problematyka i zagadnienia regionalizacji. Rodzaje regionalizacji. Planowanie wielkoprzestrzenne. Geneza planowania przestrzennego na ziemiach polskich.
Koncepcja polityki przestrzennego zagospodarowania kraju.
Podstawowe dokumenty planowania przestrzennego na poziomie województwa. Strategia rozwoju województwa. Uwarunkowania rozwoju, cele, kierunki rozwoju. Zawartość strategii i planu przestrzennego województwa. Problematyka planu zagospodarowania przestrzennego województwa.
Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Kształtowanie i realizacja polityki przestrzennej państwa. System transportowy.
Planowanie zagospodarowania przestrzennego obszarów metropolitalnych. Przykłady zagospodarowania regionalnego i planowania przestrzennego w Polsce i w wybranych krajach.
Zadania rządowe dla realizacji ponad lokalnych celów publicznych. Przykłady zagospodarowania i planowania obszarów transgranicznych. Euroregiony. Polska nad Bałtykiem.
Zagadnienia ochrony i kształtowania środowiska. Stan środowiska w kraju. Gospodarka wodna a planowanie przestrzenne.
- Metody oceny:
- Do zaliczenia ćwiczeń wymagane jest: uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich sprawozdań oraz sprawdzianów. Do zaliczenia zajęć projektowych wymagane jest uzyskanie pozytywnej oceny z opracowanego elaboratu opisowo – graficznego. Do zdania egzaminu wymagane jest uzyskanie minimum 60% punktów. Ocenę łączną stanowi średnia arytmetyczna z egzaminu z materiału wykładów oraz zaliczenia projektu. Oceny wpisywane są według zasady: 5,0 – pięć (4,76 – 5,0); 4,5 – cztery i pół (4,26-4,74), 4,0 –cztery (3,76-4,25), 3,5-trzy i pół (3,26-3,75), 3,0-trzy (3,0-3,25). Nieusprawiedliwiona nieobecność na więcej niż 2 zajęciach oznacza niezaliczenie przedmiotu.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- 1. USTAWA o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym z dnia 27 marca 2003 r. (Dziennik Ustaw Rzeczpospolitej Polskiej Nr 80 z dnia 10 maja 2003r. poz.717.)
2. Koncepcja zagospodarowania przestrzennego Kraju 2030, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego RP, Warszawa 2013. https://www.mrr.gov.pl/rozwoj_regionalny/Polityka_przestrzenna/KPZK/Strony/ Koncepcja_Przestrzennego_Zagospodarowania_Kraju.aspx
3. Strategia rozwoju kraju 2020, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego RP, przyjęta uchwałą Rady Ministrów, Warszawa 2012.
4. Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego, 2010 – 2020 Regiony, miasta, obszary wiejskie, MRR 2011.
5. Cymerman R. /red./, Podstawy planowania przestrzennego i projektowania urbanistycznego, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko – Mazurskiego, Olsztyn 2010.
6. Domański R., Gospodarka przestrzenna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002. Praca zbiorowa, Ewaluacja - Polityka Spójności oparta na wynikach i jej rola w realizacji celów Strategii Europa 2020, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego 2012.
7. Kornelik S., Słodczyk J., Podstawy gospodarki przestrzennej – wybrane aspekty, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław, 2005.
8. Liszewski S. /red./, Geografia urbanistyczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012.
9. Nowakowski M., Sto lat planowania przestrzennego, Oficyna Naukowa, Warszawa 2013.
10. Parteka T., Europejskie wyzwania spójności przestrzeni – regiony, metropolie, transport, Wydawnictwa Politechniki Gdańskiej, Gdańsk 2008. 11. Problematyka przyrodnicza w planowaniu przestrzennym, Człowiek i Środowisko, Nr 2/2001, IGPiK Warszawa 2001.
12. Wysocka E., Plany zagospodarowania przestrzennego województw – Poradnik metodyczny, IGPiK Warszawa 2000.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt GP.SMS260_W1
- Ma podstawową wiedzę z zakresu rozwoju regionalnego, zna podstawowe koncepcje polityki regionalnej, jej zasady i cele, zna podstawowe pojęcia związane z podmiotami polityki regionalnej
Weryfikacja: egzamin z wykładów oraz opracowanie i obrona elaboratu opisowo - graficznego wykonanego ćwiczenia projektowego
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W06
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W07
- Efekt GP.SMS260_W2
- Posiada wiedzę o systemie organizacji polityki regionalnej w Polsce i Europie, zna i rozumie mechanizmy regulowania rozwoju regionalnego oraz zna zasady korelacji planów tworzonych na różnych szczeblach
Weryfikacja: egzamin z wykładów oraz opracowanie i obrona elaboratu opisowo - graficznego wykonanego ćwiczenia projektowego
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W10_UR
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W03, T2A_W08
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt GP.SMS260_U1
- Potrafi analizować materiały mapowe oraz tekstowe dotyczące wybranego obszaru zawierające wielowątkowe informacje co do istniejącego zagospodarowania, wartości kulturowych i przyrodniczych oraz sytuacji społeczno-gospodarczej oraz opracować ich syntezę.
Weryfikacja: egzamin z wykładów oraz opracowanie i obrona elaboratu opisowo - graficznego wykonanego ćwiczenia projektowego
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U01
- Efekt GP.SMS260_U2
- Potrafi określić czynniki rozwoju regionalnego oraz przedstawić diagnozę stanu zagospodarowania ze wskazaniem problemów rozwojowych i ich uwarunkowań.
Weryfikacja: egzamin z wykładów oraz opracowanie i obrona elaboratu opisowo - graficznego wykonanego ćwiczenia projektowego
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U03
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U06, S2A_U07
- Efekt GP.SMS260_U3
- Potrafi w sposób graficzny interpretować plan zagospodarowania przestrzennego województwa lub plan zagospodarowania przestrzennego obszaru metropolitalnego miasta wielkiego pod kierunkiem prowadzącego zajęcia.
Weryfikacja: egzamin z wykładów oraz opracowanie i obrona elaboratu opisowo - graficznego wykonanego ćwiczenia projektowego
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U05
Powiązane efekty obszarowe:
P2A_U04
- Efekt GP.SMS260_U4
- Potrafi pracować w grupie odpowiedzialnej za opracowanie diagnozy planu zagospodarowania przestrzennego województwa lub planu zagospodarowania przestrzennego obszaru metropolitalnego miasta wielkiego oraz potrafi w określonym czasie opracować przypadające mu zadania
Weryfikacja: egzamin z wykładów oraz opracowanie i obrona elaboratu opisowo - graficznego wykonanego ćwiczenia projektowego
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U02
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U02, T2A_U03
- Efekt GP.SMS260_U5
- Na podstawie zebranych danych oraz opracowań częstkowych potrafi określić mocne i słabe strony oraz szanse i zagrożenia rozwoju regionalnego wynikające w uwarunkowań lokalnych w formie syntetycznego opracowania opisowo-graficznego
Weryfikacja: egzamin z wykładów oraz opracowanie i obrona elaboratu opisowo - graficznego wykonanego ćwiczenia projektowego
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U08
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U03
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt GP.SMS260_K1
- Rozumie potrzebę tworzenia dokumentów planistycznych na różnych szczeblach oraz rozumie odpowiedzialność podejmowanych decyzji na etapie projektowym
Weryfikacja: egzamin z wykładów oraz opracowanie i obrona elaboratu opisowo - graficznego wykonanego ćwiczenia projektowego
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K02
- Efekt GP.SMS260_K2
- Rozumie potrzebę współpracy specjalistów wielu dziedzin w celu opracowania dokumentów planistycznych zapewniających zrównoważony rozwój jednostek
Weryfikacja: egzamin z wykładów oraz opracowanie i obrona elaboratu opisowo - graficznego wykonanego ćwiczenia projektowego
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K02
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K03
- Efekt GP.SMS260_K3
- Rozumie wielokierunkowe skutki powodowane realizacją założeń projektowych zawartych z dokumentach planistycznych
Weryfikacja: egzaminz wykładów oraz opracowanie i obrona elaboratu opisowo - graficznego wykonanego ćwiczenia projektowego
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K03
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_K05