- Nazwa przedmiotu:
- Dźwiękowa technika studyjna
- Koordynator przedmiotu:
- Marcin LEWANDOWSKI
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Telekomunikacja
- Grupa przedmiotów:
- Przedmioty techniczne
- Kod przedmiotu:
- DTS
- Semestr nominalny:
- 7 / rok ak. 2015/2016
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- <ol>
<li>Udział w wykładach: 15h</li>
<li>Przygotowanie do wykładów: 6h</li>
<li>Przygotowanie scenariusza nagrania: 2h</li>
<li>Udział w konsultacjach: 4h</li>
<li>Przygotowanie do kolokwiów: 9h</li>
<li>Realizacja zadań laboratoryjnych: 30h</li>
<li>Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu: 9h</li>
</ol>
<br>
<b>SUMA:</b> 75h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- <ol>
<li>Wykład: 15h</li>
<li>Udział w konsultacjach: 4h</li>
<li>Realizacja zadań laboratoryjnych: 30h</li>
</ol>
<br>
<b>SUMA:</li> 49h
<b>ECTS:</li> 2
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- <ol>
<li>Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu: 9h</li>
<li>Realizacja zadań laboratoryjnych: 30h</li>
</ol>
<br>
<b>SUMA:</li> 39h
<b>ECTS:</li> 1
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium30h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Podstawowy zakres wiedzy z przedmiotów: Podstawy Techniki Dźwiękowej (PTD) oraz Cyfrowe Przetwarzanie Sygnałów (CPS)
- Limit liczby studentów:
- 36
- Cel przedmiotu:
- <ol>
<li>Zapoznanie studentów z technikami rejestracji sygnałów dźwiękowych oraz praktycznego wykorzystania technik rejestracji.</li>
<li>Ukierunkowanie wiedzy studentów z zakresu cyfrowego przetwarzania sygnałów na zastosowanie przy przetwarzaniu sygnałów dźwiękowych.</li>
<li>Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami miksowania sygnałów dźwiękowych w domenach: częstotliwości, poziomów, stereofonii i głębi.</li>
</ol>
- Treści kształcenia:
- <b>WYKŁAD:</b>
<ol>
<b><li>Techniki rejestracji sygnałów dźwiękowych (6h): </b>budowa toru fonicznego; charakterystyki i właściwości mikrofonów; metody rejestracji sygnałów audio; rejestratory sygnału; karty dźwiękowe; subiektywne i obiektywne oceny jakości dźwięku; opóźnienia w torach fonicznych analogowych i cyfrowych; synchronizacja ścieżek w środowiskach DAW; prezentacja technik mikrofonowych przy rejestracji sygnału z rożnych instrumentów; wykorzystanie klawiatury MIDI do produkcji muzyki.</li>
<b><li>Efekty dźwiękowe, oprogramowanie i stół mikserski (4h): </b>rodzaje efektów oraz ich wpływ na brzmienie tworzonych nagrań; filtracja cyfrowa; kompresja dynamiki; opóźnienia i efekty modulacyjne; zależności i schematy blokowe popularnych algorytmów przetwarzania sygnałów wraz z przykładami dźwiękowymi; rodzaje i parametry efektów w oprogramowaniu do edycji dźwięku oraz w stole mikserskim.</li>
<b><li>Miksowanie materiału muzycznego (3h): </b>funkcja operacji miksowania; nauka miksowania – wizja, analiza i ocena miksu; proces miksowania – aranżacja, edycja, montaż i tok postępowania; dziedzina częstotliwości, poziomów, stereofonii i głębia w miksie; wprowadzenie do masteringu gotowego miksu; kontrolny system odsłuchowy; przygotowywanie i powielanie wzorca.</li>
<b><li>Miksowanie nagranego materiału muzycznego (2h): </b>praktyczne wykorzystanie wizji, analizy i oceny miksu w środowiskach muzycznych DAW (Digital Audio Workstation); edycja i montaż zarejestrowanego materiału; praktyczne wykorzystanie dostępnych w środowiskach DAW narzędzi do edycji materiału w dziedzinie częstotliwości, poziomów, stereofonii oraz głębi nagrania.</li><br>
</ol>
<b>LABORATORIUM:</b>
<ol>
<b><li>Stereofoniczne i monofoniczne techniki mikrofonowe oraz obsługa stołu mikserskiego (4h): </b>Ćwiczenie ma na celu zapoznanie studentów ze sprzętem laboratoryjnym dostępnym w studiu nagraniowym oraz praktyczne wykorzystanie poznanych technik mikrofonowych do oceny akustyki sali nagraniowej. Jednocześnie studenci poznają obsługę cyfrowego stołu mikserskiego oraz schemat połączeń sygnałowych między studiem nagraniowym, reżysernią i komorą bezechową.</li>
<b><li>Wstępne nagranie utworu muzycznego lub słownego (5h): </b>Ćwiczenie ma na celu praktyczne wykorzystanie wiedzy studentów z zakresu technik mikrofonowych oraz rejestracji wybranych w scenariuszu nagrania źródeł dźwięku. W trakcie ćwiczenia studenci poznają także organizację pracy w studiu nagraniowym przy rejestrowaniu utworu muzycznego lub audycji słownej.</li>
<b><li>Nagranie utworu muzycznego lub słownego (5h): </b>Ćwiczenie ma na celu praktyczne wykorzystanie wiedzy studentów z zakresu technik mikrofonowych oraz zapisu dźwięku. W trakcie ćwiczenia studenci dogrywają brakujące partie instrumentalne lub wokalne i dokonują wstępnej korekcji nagranego materiału.</li>
<b><li>Montaż oraz korekcja zarejestrowanego materiału (4,5h): </b>Ćwiczenie ma na celu praktyczne wykorzystanie wiedzy studentów z zakresu obróbki dźwięku. Zarejestrowany materiał jest korygowany pod względem amplitudy (korekcja wzmocnienia) i częstotliwości (korekcja za pomocą filtrów cyfrowych). Ponadto studenci dopasowują brzmienie poszczególnych elementów nagrania oraz przygotowują je do dalszej obróbki.</li>
<b><li>Efekty dźwiękowe w nagraniu stereofonicznym (4,5h): </b>Ćwiczenie ma na celu praktyczne wykorzystanie wiedzy z zakresu tworzenia efektów dźwiękowych. Studenci badają wpływ efektów na zarejestrowany materiał dźwiękowy oraz wykorzystują wybrane efekty w celu jego wzbogacenia.</li>
<b><li>Miksowanie utworu muzycznego lub słownego (4,5h): </b>Celem ćwiczenia jest poznanie techniki miksowania utworu oraz nabycie umiejętności odpowiedniego, wzajemnego dopasowywania do siebie składników utworu, aby uzyskać pożądany efekt. Studenci wykorzystują w tym ćwiczeniu materiał nagrany w ćwiczeniu 2 i 3 i poddany obróbce w ćwiczeniach 4 i 5. Ich zadaniem jest zmiksowanie poszczególnych ścieżek do postaci stereofonicznego pliku dźwiękowego. Wynikiem ćwiczenia sąstereofoniczne pliki dźwiękowe zawierające gotowy utwór.</li>
<b><li>Subiektywna oraz obiektywna ocena nagrań (3h): </b>Ćwiczenie ma na celu subiektywną oraz obiektywną ocenę nagranego materiału poddanego obróbce na ćwiczeniach od 2 do 6. Każdy z gotowych utworów muzycznych lub słownych jest komentowany przez prowadzących pod kątem aspektów technicznych realizacji dźwięku oraz poddany dyskusji z udziałem wszystkich uczestników laboratorium.</li>
</ol>
- Metody oceny:
- <ol>
<b><li>WL1, WL2, WL3, WL4, WL5, WL6 - </b>krótkie kolokwia sprawdzające przed rozpoczęciem laboratorium nr 2, 3, 4, 5 oraz 6.</li>
<b><li>L1, L2, L3, L4 - </b>raporty z wykonania zadań laboratoryjnych w postaci zarejestrowanego materiału dźwiękowego poddanego wstępnej aranżacji, edycji i montażowi.</li>
<b><li>L5, L6 - </b>raporty z laboratorium w postaci: materiału dźwiękowego wstępnie poddanego procesowi miksowania w domenie częstotliwości, poziomów, stereofonii i głębi oraz pliku projektowego.</li>
<b><li>Z - </b>prezentacja ukończonego nagrania dźwiękowego.</li>
</ol>
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- <ol>
<li>B. Urbański, <i>Magnetofony i gramofony cyfrowe</i>, WKŁ, Warszawa (1989)</li>
<li>B. and J. Bartlett, <i>Practical Recording Techniques - The Step-By-Step Approach to Professional Audio Recording</i>, Focal Press, 2002</li>
<li>D. M. Huber, <i>Modern Recording Techniques</i>, Focal Press, 2001</li>
<li>Czyżewski, <i>Dźwięk cyfrowy</i>, AOW EXIT, Warszawa (1998)</li>
<li>K. B. Benson, <i>Audio Engineering Handbook</i>, McGraw Hill (1988)</li>
<li>K. C. Pohlman, <i>Principles of digital audio</i>, McGraw Hill (1995)</li>
<li>R. Derry, <i>PC Audio Editing</i>, Focal Press, 2003</li>
<li>R. Izhaki, <i>Mixing Audio: Concepts, Practices and Tools</i>, Focal Press (2008)</li>
<li>B. Katz, <i>Mastering Audio, the art and the science</i>, Focal Press (2002)</li>
<li>K. Sztekmiler, <i>Podstawy nagłośnienia i realizacji nagrań</i>, Narodowe Centrum Kultury (2003)</li>
<li>D. Gibson, <i>The Art of Mixing: A viusal guide to Recording, Enineering, and Production</i>, Mix Books (1997)</li>
<li>B. Owsinski, <i>The Mixing Engineer's Handbook 2nd edition</i>, Thomson Course Technology (2006)</li>
<li>B. Owsinski, <i>The Recording Engineer's Handbook 2nd edition</i>, Course Technology PTR (2009)</li>
<li><a href="https://ccrma.stanford.edu/~jos/pasp/">https://ccrma.stanford.edu/~jos/pasp/</li>
<li><a href="http://www.theatreorgans.com/hammond/faq/mystery/mystery.html">http://www.theatreorgans.com/hammond/faq/mystery/mystery.html</li>
<li><a href="http://matlab.atspace.org/teoria/dzwiek/dzwiek.html">http://matlab.atspace.org/teoria/dzwiek/dzwiek.html</li>
</ol>
- Witryna www przedmiotu:
- http://www.ire.pw.edu.pl/zea/
- Uwagi:
- Przedmiot prowadzony jest co semestr
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W1
- Ma wiedzę o podstawowych właściwościach i parametrach mikrofonów oraz kart dźwiękowych, źródłach opóźnień czasowych w analogowym i cyfrowym torze audio, a także o technikach rejestracji sygnałów dźwiękowych generowanych przez konkretne źródło dźwięku w danych warunkach akustycznych.
Weryfikacja: Sprawdzian przed rozpoczęciem ćwiczenia laboratoryjnego nr 2, 3 oraz 4
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W04, K_W06, K_W07, K_W09, K_W12, K_W14, K_W15
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07, T1A_W05, T1A_W06
- Efekt W2
- Ma wiedzę o podstawowych strukturach efektów dźwiękowych oraz stosowanych w nich algorytmach cyfrowego przetwarzania sygnałów, wpływie cyfrowego przetwarzania sygnałów na brzmienie sygnałów dźwiękowych oraz wiedzę na temat domen oceniania jakości sygnałów dźwiękowych.
Weryfikacja: Sprawdzian przed rozpoczęciem ćwiczenia laboratoryjnego nr 5
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W04, K_W06, K_W07, K_W09, K_W12, K_W14, K_W15
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07, T1A_W05, T1A_W06
- Efekt W3
- Ma wiedzę na temat toku postępowania i funkcjach procesu miksowania sygnałów dźwiękowych oraz zagrożeniach związanych z nieodpowiednim doborem narzędzi służących do cyfrowego przetwarzania sygnałów dźwiękowych w domenie ich częstotliwości, poziomów, stereofonii i głębi.
Weryfikacja: Sprawdzian przed rozpoczęciem ćwiczenia laboratoryjnego nr 6
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W04, K_W07, K_W09, K_W12, K_W14
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07, T1A_W05
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U1
- Potrafi dobrać odpowiedni rodzaj mikrofonów oraz technikę rejestracji sygnałów dźwiękowych dla rejestracji konkretnego źródła dźwięku w danych warunkach akustycznych, obsługiwać cyfrowy stół mikserski oraz współpracujące ze stołem oprogramowanie muzyczne, przygotować oraz uporządkować połączenia toru audio od mikrofonów, przez cyfrowy stół mikserki do karty dźwiękowej, a także dostosować poziomy rejestrowanych sygnałów dźwiękowych tak, aby uniknąć zniekształceń sygnału.
Weryfikacja: Sprawozdanie z wykonania zadań laboratoryjnych ćwiczenia nr 1, 2, 3 oraz 4
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U07, K_U09, K_U10, K_U14, K_U15, K_U17
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U05, T1A_U07, T1A_U09, T1A_U13, T1A_U07, T1A_U09, T1A_U13, T1A_U01, T1A_U11, T1A_U03
- Efekt U2
- Potrafi zinterpretować nagrany materiał dźwiękowy w domenie częstotliwości, poziomów, stereofonii i głębi oraz wyszukać i wykorzystać dostępne w oprogramowaniu muzycznym narzędzia służące do cyfrowego przetwarzania sygnałów dźwiękowych (efekty dźwiękowe) w celu dopasowania poszczególnych elementów nagrania i jego przygotowania do dalszego przetwarzania.
Weryfikacja: Sprawozdania z wykonania zadań laboratoryjnych ćwiczeń nr 5
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U05, K_U07, K_U09, K_U10, K_U14
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U02, T1A_U07, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U05, T1A_U07, T1A_U09, T1A_U13, T1A_U07, T1A_U09, T1A_U13, T1A_U01
- Efekt U3
- Potrafi posługiwać się wybranymi przez siebie efektami dźwiękowymi i sposobami przetwarzania sygnałów dźwiękowych w celu minimalizacji efektów maskowania sygnałów w dziedzinie częstotliwości i poziomów, analizować wpływ wybranych algorytmów cyfrowego przetwarzania sygnałów dźwiękowych na zarejestrowany materiał dźwiękowy oraz dobierać odpowiednie parametry efektów dźwiękowych w celu wzbogacenia nagrania.
Weryfikacja: Sprawozdania z wykonania zadań laboratoryjnych ćwiczeń nr 6, gotowy utwór słowno-muzyczny na płycie CD
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U07, K_U09, K_U10, K_U14
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U05, T1A_U07, T1A_U09, T1A_U13, T1A_U07, T1A_U09, T1A_U13, T1A_U01
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt KS1
- Potrafi zorganizować pracę w studio nagraniowym oraz dbać o dobre relacje i współpracę pomiędzy studentami i artystami, a także zaplanować i zrealizować napięty harmonogram prac laboratoryjnych poprzez odpowiedni podział obowiązków.
Weryfikacja: Sprawozdania z wykonania zadań laboratoryjnych ćwiczeń nr 1, 2, 3, 4, 5 i 6
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K03, K_K04
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K03, T1A_K04