- Nazwa przedmiotu:
- Java - obiektowe programowanie aplikacji multimedialnych
- Koordynator przedmiotu:
- Krystian IGNASIAK
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny dowolnego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Telekomunikacja
- Grupa przedmiotów:
- Przedmioty techniczne
- Kod przedmiotu:
- OPA
- Semestr nominalny:
- 5 / rok ak. 2015/2016
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 100
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 3
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 3
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium15h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Zaliczenie przedmiotów Programowanie obiektowe i Programowanie zdarzeniowe
- Limit liczby studentów:
- 60
- Cel przedmiotu:
- Zapoznanie studentów z zaawansowanymi technikami programowania współbieżnego, rozproszonego i sieciowego w językach Java i Python. Zapoznanie studentów z zaawansowanymi pakietami obu języków stosowanymi w programowaniu multimediów. Zapoznanie studentów z praktycznym wykorzystaniem narzędzi programistycznych w tworzeniu aplikacji multimedialnych.
- Treści kształcenia:
- Treści wykładu:
1. Wprowadzenie, podstawowe pojęcia programowania obiektowego, zdarzeniowego, współbieżnego, rozproszonego, sieciowego (2h);
2. Programowanie współbieżne, zarządzanie procesami, wątkami, synchronizacja (2h);
3. Programowanie sieciowe: protokoły TCP/IP oraz UDP, strumienie na wtyczkach (sockets), serwer obiektów, program typu czat (2h);
4. Programowanie sieciowe: RPC, zdalne wywołanie metod, RMI (2h);
5. Programowanie sieciowe: obsługa obiektów w heterogennym środowisku CORBA (2h);
6. Obiektowy model dokumentu, XML (2h);
7. Serwisy WWW, protokół HTTP, przygotowanie zawartości dynamicznej, serwlety, PHP, JSP, JSF, model REST (4h);
8. Podstawy Pythona, systemy zarządzania treścią, biblioteka Django (4h);
9. Dostęp do baz danych w systemach generowania zawartości dynamicznej, JDBC (2h);
10. Serwisy sieciowe, model EbXML(UBL), UDDI-WSDL-SOAP, WADL (4h);
11. Architektura Java EE (4h).
Zajęcia laboratoryjne mają na celu praktyczne zapoznanie słuchaczy z metodami oprogramowania multimediów:
1. Oprogramowanie współbieżnego, rozproszonego systemu w architekturze klient-serwer (6h);
2. Realizacja strony internetowej z wykorzystaniem Pythona/Django (3h);
3. Realizacja dynamicznego serwisu WWW z wykorzystaniem JDBC i aplikacji XML (2h); realizacja serwisu sieciowego w architekturze Java EE (4h).
- Metody oceny:
- Przedmiot jest oceniany na podstawie sumy punktów uzyskanych z dwóch sprawdzianów przeprowadzanych na zajęciach wykładowych (maksymalnie 50 punktów) i obrony zadań laboratoryjnych prowadzonych w zespołach dwuosobowych (maksymalnie 50 punktów).
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie łącznie co najmniej 51 punktów (na 100 możliwych) przy minimum 30 punktach z części za sprawdziany.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. W. Skarbek: Multimedia: Algorytmy i standardy kompresji, AOW PLJ, Warszawa 1999;
2. W. Skarbek: Multimedia: Sprzęt i oprogramowanie, AOW PLJ, Warszawa 1999;
3. Java Tutorial, http://docs.oracle.com/javase/tutorial/
4. B. Eckel, Thinking in Java. Edycja polska, wyd. IV, Helion, 2006
5. Dokumentacja Pythona, http://python.org/doc/
6. Dokumentacja Django, https://docs.djangoproject.com/en/1.3/
7. Dokumentacja Java Enterprise Edition, http://www.oracle.com/technetwork/java/javaee/documentation/index.html
8. Java EE Tutorial, http://docs.oracle.com/javaee/6/tutorial/doc/
9. K. Rychlicki-Kicior, Java EE 6. Programowanie aplikacji WWW, Helion 2010
10. D. Geary, C. S. Horstmann, JavaServer Faces, Helion 2011
- Witryna www przedmiotu:
- http://ztv.ire.pw.edu.pl/opa/
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt OPA-W1
- Ma podstawową wiedzę na temat programowania obiektowego, zdarzeniowego, współbieżnego w Javie
Weryfikacja: Sprawdzian 1
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W04
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W02
- Efekt OPA-W2
- Ma podstawową wiedzę na temat protokołów TCP/IP i UDP oraz metod tworzenia protokołów sieciowych
Weryfikacja: Sprawdzian 1
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W04, K_W05, K_W08, K_W13
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W02, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W01, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W07
- Efekt OPA-W3
- Ma podstawową wiedzę na temat systemów zarządzania treścią
Weryfikacja: Sprawdzian 1
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W04, K_W05, K_W13, K_W15
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W02, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W06
- Efekt OPA-W4
- Ma podstawową wiedzę na temat obiektowego modelu dokumentu, serwisów sieciowych i architektury Java Enterprise Edition
Weryfikacja: Sprawdzian 2
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W04, K_W05, K_W13, K_W14, K_W15
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W02, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W05, T1A_W06
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt OPA-U1
- Potrafi zaprojektować, zaimplementować, uruchomić i przetestować współbieżny i rozproszony system w Javie w architekturze klient-serwer
Weryfikacja: Obrona zadania laboratoryjnego 1
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U03, K_U05, K_U09, K_U13
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U05, T1A_U02, T1A_U07, T1A_U05, T1A_U07, T1A_U09, T1A_U13, T1A_U15, T1A_U16
- Efekt OPA-U2
- Potrafi zaprojektować dynamiczną stronę internetową z wykorzystaniem systemu zarządzania treścią
Weryfikacja: Obrona zadania laboratoryjnego 2
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U03, K_U05, K_U09, K_U13
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U05, T1A_U02, T1A_U07, T1A_U05, T1A_U07, T1A_U09, T1A_U13, T1A_U15, T1A_U16
- Efekt OPA-U3
- Potrafi zdefiniować i zaimplementować serwis sieciowy w środowisku Java Enterprise Edition
Weryfikacja: Obrona zadania laboratoryjnego 3
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U03, K_U05, K_U09, K_U13
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U05, T1A_U02, T1A_U07, T1A_U05, T1A_U07, T1A_U09, T1A_U13, T1A_U15, T1A_U16
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt OPA-K1
- Potrafi pracować indywidualnie i w zespole
Weryfikacja: Obrona zadań laboratoryjnych
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K03, K_K04
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K03, T1A_K04