- Nazwa przedmiotu:
- Działalność gospodarcza w telekomunikacji
- Koordynator przedmiotu:
- Andrzej PIOTROWSKI
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny dowolnego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Telekomunikacja
- Grupa przedmiotów:
- Przedmioty techniczne
- Kod przedmiotu:
- DGWT
- Semestr nominalny:
- 7 / rok ak. 2015/2016
- Liczba punktów ECTS:
- 5
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 125
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 3
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 4
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt30h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- 1. Znajomość głównych technik stosowanych w telekomunikacji i oferowanych usług
2. Podstawowe informacje o organizacji sektora telekomunikacyjnego
3. Praktyczna umiejętność wykorzystania technik internetowych do pracy i komunikacji indywidualnej i grupowej
- Limit liczby studentów:
- 48
- Cel przedmiotu:
- 1. Wyrobienie umiejętności analizowania mechanizmów branży telekomunikacji i usług elektronicznych, funkcjonowania rynku i jego otoczenia, źródeł wytwarzanej wartości w sieciach następnej generacji (NGN) i określania czynników kształtujących trendy.
2. Umiejętność przygotowania struktury organizacyjnej, procesów biznesowych oraz struktury zaplecza teleinformatycznego przedsiębiorstw usług elektronicznych następnej generacji w powiązaniu z ekosystemem gospodarki elektronicznej.
3. Umiejętność planowania, oceny wykonalności, przygotowania, zestawienia, uruchomienia, utrzymania i modernizacji przedsięwzięć usługowych i zarządzania przedsiębiorstwami zorientowanymi usługowo.
4. Zrozumienie mechanizmów budujących wartość w elektronicznej gospodarce i wykształcenie umiejętności przedsiębiorczych w tym zakresie
- Treści kształcenia:
- Wykład:
Wprowadzenie do mechanizmów funkcjonowania społeczeństw bazujących na wiedzy; tezy "Nowej Gospodarki"; dane, informacja, wiedza, mądrość; obieg informacyjny a łańcuch wartości;
Mechanizm budowania wartości: w czasie, wobec sił rynkowych, w udziale rynkowym. Wartość ekonomiczna (księgowa, zdyskontowane przepływy) a wartość użytkowa. Prawo Metclafa. Analiza kosztowa w przedsiębiorstwach operatorskich. Ceny w sektorze teleinformatycznym.
Przedsiębiorstwa sieciowe, specyfika zarządzania zasobami rzadkimi, przesłanki teorii monopolu naturalnego, prywatyzacja a demonopolizacja, konkurencja i kooperacja międzyoperatorska, stymulacja mechanizmów rynkowych: podział, odstępowanie zasobów, regulacja rynku: pro ante i ex post;
Szczególne zobowiązania charakterystyczne dla sektora teleinformatycznego: zgłoszenie działalności, zezwolenie na działalność, pozwolenia, przydziały numeracji, rezerwacja częstotliwości, pozycji satelitarnych. Usługi powszechne: przesłanki, zakres, mechanizmy zapewniania.
Formy prowadzenia działalności w sektorze teleinformatycznym: przydatność poszczególnych formuł prawnych do działalności określonego typu, zakresu i zasięgu.
Mechanizmy finansowania innowacyjnych przedsięwzięć: formy, cechy charaktersytyczne: angel inwestor, inkubatory, Venture Capital, Giełda Papierów Wartościowych (obligacje, IPO), kredyty.
Marketing w sektorze teleinformatycznym: analiza rynku, komunikacja z rynkiem dla usług zaawansowanych technicznie: techniki, metody i środki oddziaływania. Media i Internet jako mechanizm komunikacji z rynkiem.
Organizacja i planowanie przedsięwzięć: dekompozycja, tworzenie wykresów Gantta i sieci PERT; Struktury organizacyjne w przedsiębiorstwie, a ewolucja technik zarządzania. Techniki planowania strategicznego w przedsięwzięciach innowacyjnych.
Struktura studium wykonalności przedsięwzięcia teleinformatycznego: odbiorca, zakres, analiza rynku, biznesplan (trzy arkusze analizy finansowej), analiza wskaźników, analiza SWOT
Projekt:
Projekt realizowany jest w dwóch etapach. W pierwszym każda z grup studenckich analizują cechy otoczenia gospodarczego, w którym będzie przeprowadzać w drugim etapie analizę wykonalności przedsięwzięcia usługowego wg. swojego pomysłu.
Każdy z etapów prezentowany jest publicznie i dyskutowany.
Integralną częścią zajęć projektowych jest udział w specjalnej internetowej grupie dyskusyjnej, która w sposób praktyczny ilustruje zalety i ewentualne ograniczenia tego typu metod komunikacji grupowej. Na tym przykładzie studenci poznają jeden z mechanizmów zaliczanych do arsenału środków "Nowej Gospodarki" - wirtualną społeczność. Ze względu na krótki cykl zajęć (jeden semestr) powstawanie społeczności jest stymulowane przez obowiązek składania przez poszczególne grupy cotygodniowych sprawozdań z prowadzonych w ramach projektu prac. Upublicznione w ten sposób tezy i przemyślenia studentów stają się przedmiotem dyskusji co stymulowane jest możliwością uzyskiwania dodatkowych punktów za aktywność i celne sądy. W celu realizacji tego zadania dydaktycznego używany jest jako przykład serwis z oferty grup dyskusyjnych, co pozwala studentom na praktyczne zapoznanie się z akualnym stanem oferty praktycznych narzędzi w Internecie.
- Metody oceny:
- - 2 kolokwia
- dwa etapy prezentacji: analiza otoczenia rynkowego i koncepcja przedsięwzięcia
- dwa etapy zapis projektu na WWW
- udział w dyskusji na prezentacjach
- udział w dyskusji na WWW
- integracja projektów innych grup
- udział w przygotowaniu testów na kolokwia
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Studenci mają dostęp do materiałów z wykładu.
Jako literatura poszerzająca:
1. ATKearney: Mark Page, Laurent Viviez, Christophe Firth. Internet Value Chain Economics. Gaining a greater understanding of the Internet economy. brak miejsca : ATKearney, May 2010.
2. Urząd Komunikacji Elektronicznej. Łańcuch wartości w Internecie i potencjalne modele funkcjonowania rynku. Warszawa : brak nazwiska, grudzień 2010.
3. Anderson, Chris. The Long Tail: Why the Future of Business Is Selling Less of More. New York : Hyperion, 2006. ISBN 9781401309664.
4. PMR Publications. Rynek telekomunikacyjny w Polsce 2011. 2011.
5. GŁÓWNY URZĄD STATYSTYCZNY. ŁĄCZNOŚĆ - WYNIKI DZIAŁALNOŚCI W 2010 R. Warszawa : GŁÓWNY URZĄD STATYSTYCZNY, 2011. str. 50, Informacje i opracowania statystyczne.
6. Główny Urząd Statystyczny. Łączność – wyniki działalności 2009 rok. 2010.
7. PBS DGA, CBM INDICATOR. Rynek telekomunikacyjny w Polsce w 2010 roku. Klienci indywidualni. Raport z badania konsumenckiego. Sopot : Urząd Komunikacji Elektronicznej, grudzień 2010.
8. Urząd Komunikacji Elektronicznej. Raport o stanie rynku telekomunikacyjnego w Polsce w 2010 roku. Warszawa : Urząd Komunikacji Elektronicznej, aktualizacja czerwiec 2011.
9. Vogelsang, Ingo. Price Regulation of Access to Telecommunications Networks. Journal of Economic Literature. 2003 September, Tom Vol. 41, No. 3, pp. 830-862 .
10. GUS, Urząd Statystyczny w Szczecinie. Społeczeństwo Informacyjne w Polsce. Wyniki badań statystycznych z lat 2006-2010. 2010.
11. Instytut Badań i Analiz GRUPA Olsztyńska Szkoła Biznesu, opracowanie: dr Piotr Raźniewski. Strategia niszy rynkowej jako specyficzny element potencjału rozwojowego mikroprzedsiębiorstw. Warszawa : Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, 2010.
12. PBS DGA, CBM INDICATOR. Rynek telekomunikacyjny w Polsce w 2010 roku. Klienci instytucjonalni. Raport z badania konsumenckiego. grudzień 2010.
13. Fiveash, Kelly. Financial News. The Register. [Online] The Register, January 4, 2011. [Cited: January 5, 2011.] http://www.theregister.co.uk/2011/01/04/facebook_goldman_sachs_clients/.
14. Moore, Geoffrey A. Crossing the Chasm: Marketing and Selling High-tech Products to Mainstream Customers. 1999.
15. Erik Brynjolfsson, Yu Jeffrey Hu, Duncan Simester. Goodbye Pareto Principle, Hello Long Tail: The Effect of Search Costs on the Concentration of Product Sales. SSRN: http://ssrn.com/abstract=953587. November 2007.
16. OECD. Oslo Manual, Guidelines for collecting and interpreting innovation data. s.l. : OECD and Eurostat, 2005. ISBN 92-64-01308-3.
- Witryna www przedmiotu:
- http://zpt2.tele.pw.edu.pl/~ajp/index.html
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt Wpisz opis
- Wpisz opis
Weryfikacja: Wpisz opis
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt Wpisz opis
- Wpisz opis
Weryfikacja: Wpisz opis
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: