Nazwa przedmiotu:
Działalność gospodarcza w telekomunikacji
Koordynator przedmiotu:
Andrzej PIOTROWSKI
Status przedmiotu:
Fakultatywny dowolnego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Telekomunikacja
Grupa przedmiotów:
Przedmioty techniczne
Kod przedmiotu:
DGWT
Semestr nominalny:
7 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
5
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
125
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
3
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
4
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt30h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
1. Znajomość głównych technik stosowanych w telekomunikacji i oferowanych usług 2. Podstawowe informacje o organizacji sektora telekomunikacyjnego 3. Praktyczna umiejętność wykorzystania technik internetowych do pracy i komunikacji indywidualnej i grupowej
Limit liczby studentów:
48
Cel przedmiotu:
1. Wyrobienie umiejętności analizowania mechanizmów branży telekomunikacji i usług elektronicznych, funkcjonowania rynku i jego otoczenia, źródeł wytwarzanej wartości w sieciach następnej generacji (NGN) i określania czynników kształtujących trendy. 2. Umiejętność przygotowania struktury organizacyjnej, procesów biznesowych oraz struktury zaplecza teleinformatycznego przedsiębiorstw usług elektronicznych następnej generacji w powiązaniu z ekosystemem gospodarki elektronicznej. 3. Umiejętność planowania, oceny wykonalności, przygotowania, zestawienia, uruchomienia, utrzymania i modernizacji przedsięwzięć usługowych i zarządzania przedsiębiorstwami zorientowanymi usługowo. 4. Zrozumienie mechanizmów budujących wartość w elektronicznej gospodarce i wykształcenie umiejętności przedsiębiorczych w tym zakresie
Treści kształcenia:
Wykład: Wprowadzenie do mechanizmów funkcjonowania społeczeństw bazujących na wiedzy; tezy "Nowej Gospodarki"; dane, informacja, wiedza, mądrość; obieg informacyjny a łańcuch wartości; Mechanizm budowania wartości: w czasie, wobec sił rynkowych, w udziale rynkowym. Wartość ekonomiczna (księgowa, zdyskontowane przepływy) a wartość użytkowa. Prawo Metclafa. Analiza kosztowa w przedsiębiorstwach operatorskich. Ceny w sektorze teleinformatycznym. Przedsiębiorstwa sieciowe, specyfika zarządzania zasobami rzadkimi, przesłanki teorii monopolu naturalnego, prywatyzacja a demonopolizacja, konkurencja i kooperacja międzyoperatorska, stymulacja mechanizmów rynkowych: podział, odstępowanie zasobów, regulacja rynku: pro ante i ex post; Szczególne zobowiązania charakterystyczne dla sektora teleinformatycznego: zgłoszenie działalności, zezwolenie na działalność, pozwolenia, przydziały numeracji, rezerwacja częstotliwości, pozycji satelitarnych. Usługi powszechne: przesłanki, zakres, mechanizmy zapewniania. Formy prowadzenia działalności w sektorze teleinformatycznym: przydatność poszczególnych formuł prawnych do działalności określonego typu, zakresu i zasięgu. Mechanizmy finansowania innowacyjnych przedsięwzięć: formy, cechy charaktersytyczne: angel inwestor, inkubatory, Venture Capital, Giełda Papierów Wartościowych (obligacje, IPO), kredyty. Marketing w sektorze teleinformatycznym: analiza rynku, komunikacja z rynkiem dla usług zaawansowanych technicznie: techniki, metody i środki oddziaływania. Media i Internet jako mechanizm komunikacji z rynkiem. Organizacja i planowanie przedsięwzięć: dekompozycja, tworzenie wykresów Gantta i sieci PERT; Struktury organizacyjne w przedsiębiorstwie, a ewolucja technik zarządzania. Techniki planowania strategicznego w przedsięwzięciach innowacyjnych. Struktura studium wykonalności przedsięwzięcia teleinformatycznego: odbiorca, zakres, analiza rynku, biznesplan (trzy arkusze analizy finansowej), analiza wskaźników, analiza SWOT Projekt: Projekt realizowany jest w dwóch etapach. W pierwszym każda z grup studenckich analizują cechy otoczenia gospodarczego, w którym będzie przeprowadzać w drugim etapie analizę wykonalności przedsięwzięcia usługowego wg. swojego pomysłu. Każdy z etapów prezentowany jest publicznie i dyskutowany. Integralną częścią zajęć projektowych jest udział w specjalnej internetowej grupie dyskusyjnej, która w sposób praktyczny ilustruje zalety i ewentualne ograniczenia tego typu metod komunikacji grupowej. Na tym przykładzie studenci poznają jeden z mechanizmów zaliczanych do arsenału środków "Nowej Gospodarki" - wirtualną społeczność. Ze względu na krótki cykl zajęć (jeden semestr) powstawanie społeczności jest stymulowane przez obowiązek składania przez poszczególne grupy cotygodniowych sprawozdań z prowadzonych w ramach projektu prac. Upublicznione w ten sposób tezy i przemyślenia studentów stają się przedmiotem dyskusji co stymulowane jest możliwością uzyskiwania dodatkowych punktów za aktywność i celne sądy. W celu realizacji tego zadania dydaktycznego używany jest jako przykład serwis z oferty grup dyskusyjnych, co pozwala studentom na praktyczne zapoznanie się z akualnym stanem oferty praktycznych narzędzi w Internecie.
Metody oceny:
- 2 kolokwia - dwa etapy prezentacji: analiza otoczenia rynkowego i koncepcja przedsięwzięcia - dwa etapy zapis projektu na WWW - udział w dyskusji na prezentacjach - udział w dyskusji na WWW - integracja projektów innych grup - udział w przygotowaniu testów na kolokwia
Egzamin:
nie
Literatura:
Studenci mają dostęp do materiałów z wykładu. Jako literatura poszerzająca: 1. ATKearney: Mark Page, Laurent Viviez, Christophe Firth. Internet Value Chain Economics. Gaining a greater understanding of the Internet economy. brak miejsca : ATKearney, May 2010. 2. Urząd Komunikacji Elektronicznej. Łańcuch wartości w Internecie i potencjalne modele funkcjonowania rynku. Warszawa : brak nazwiska, grudzień 2010. 3. Anderson, Chris. The Long Tail: Why the Future of Business Is Selling Less of More. New York : Hyperion, 2006. ISBN 9781401309664. 4. PMR Publications. Rynek telekomunikacyjny w Polsce 2011. 2011. 5. GŁÓWNY URZĄD STATYSTYCZNY. ŁĄCZNOŚĆ - WYNIKI DZIAŁALNOŚCI W 2010 R. Warszawa : GŁÓWNY URZĄD STATYSTYCZNY, 2011. str. 50, Informacje i opracowania statystyczne. 6. Główny Urząd Statystyczny. Łączność – wyniki działalności 2009 rok. 2010. 7. PBS DGA, CBM INDICATOR. Rynek telekomunikacyjny w Polsce w 2010 roku. Klienci indywidualni. Raport z badania konsumenckiego. Sopot : Urząd Komunikacji Elektronicznej, grudzień 2010. 8. Urząd Komunikacji Elektronicznej. Raport o stanie rynku telekomunikacyjnego w Polsce w 2010 roku. Warszawa : Urząd Komunikacji Elektronicznej, aktualizacja czerwiec 2011. 9. Vogelsang, Ingo. Price Regulation of Access to Telecommunications Networks. Journal of Economic Literature. 2003 September, Tom Vol. 41, No. 3, pp. 830-862 . 10. GUS, Urząd Statystyczny w Szczecinie. Społeczeństwo Informacyjne w Polsce. Wyniki badań statystycznych z lat 2006-2010. 2010. 11. Instytut Badań i Analiz GRUPA Olsztyńska Szkoła Biznesu, opracowanie: dr Piotr Raźniewski. Strategia niszy rynkowej jako specyficzny element potencjału rozwojowego mikroprzedsiębiorstw. Warszawa : Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, 2010. 12. PBS DGA, CBM INDICATOR. Rynek telekomunikacyjny w Polsce w 2010 roku. Klienci instytucjonalni. Raport z badania konsumenckiego. grudzień 2010. 13. Fiveash, Kelly. Financial News. The Register. [Online] The Register, January 4, 2011. [Cited: January 5, 2011.] http://www.theregister.co.uk/2011/01/04/facebook_goldman_sachs_clients/. 14. Moore, Geoffrey A. Crossing the Chasm: Marketing and Selling High-tech Products to Mainstream Customers. 1999. 15. Erik Brynjolfsson, Yu Jeffrey Hu, Duncan Simester. Goodbye Pareto Principle, Hello Long Tail: The Effect of Search Costs on the Concentration of Product Sales. SSRN: http://ssrn.com/abstract=953587. November 2007. 16. OECD. Oslo Manual, Guidelines for collecting and interpreting innovation data. s.l. : OECD and Eurostat, 2005. ISBN 92-64-01308-3.
Witryna www przedmiotu:
http://zpt2.tele.pw.edu.pl/~ajp/index.html
Uwagi:
brak

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt Wpisz opis
Wpisz opis
Weryfikacja: Wpisz opis
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt Wpisz opis
Wpisz opis
Weryfikacja: Wpisz opis
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: