Nazwa przedmiotu:
Organizacja sektora telekomunikacyjnego
Koordynator przedmiotu:
Danuta Ojrzeńska-Wójter
Status przedmiotu:
Fakultatywny dowolnego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Telekomunikacja
Grupa przedmiotów:
Przedmioty techniczne
Kod przedmiotu:
OST
Semestr nominalny:
5 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
5
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
125
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
3
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
4
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt30h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
BRAK
Limit liczby studentów:
36
Cel przedmiotu:
- uświadomienie ważności aspektów pozatechnicznych (prawnych, ekonomicznych i społecznych) i ich ścisłego powiązania z obszarem technicznym telekomunikacji (teleinformatyki) - zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi uwarunkowań działania sektora telekomunikacyjnego - ukształtowanie w studentach postawy uważnego obserwatora rynku telekomunikacyjnego - przekazanie studentom podstaw tworzenia, zarządzania i marketingu usług teleinformatycznych - doskonalenie umiejętności komunikowania się w języku technicznym i nietechnicznym
Treści kształcenia:
• Podstawowe definicje i określenia: usługa telekomunikacyjna, operator sieci a operator usług. Systematyka funkcjonowania telekomunikacji jako sektora gospodarczego. • Kryteria podziału telekomunikacji - przeznaczenie, struktura techniczna, rodzaje sygnałów i działalność gospodarcza. Definicja podstawowej działalności tj. usługi i co z tego wynika m. in. dla inżyniera. • Usługi powszechne, dodatkowe i dodane. • Warunki działalności i rozwoju sektora telekomunikacyjnego. • Telekomunikacja a gospodarka narodowa. Penetracja teleinformatyczna a poziom gospodarki. Ingerencja państwa - instrumenty. Zasoby telekomunikacyjne. Monopol a liberalizacja rynku usług. • Prawo nowych technologii a prawo telekomunikacyjne. Problemy sektora telekomunikacyjnego - demonopolizacja, prywatyzacja, liberalizacja, restrukturyzacja, mechanizmy rozliczeniowe, pojęcie regulatora i jego zadania. Zasady i cele tworzenia regulacji prawnych. Aktualnie obowiązujące prawo telekomunikacyjne - podstawowe informacje. • Transmisja analogowa i cyfrowa z punktu widzenia odbiorcy usług teleinformatycznych. Klasyfikacje usług teleinformatycznych. Cechy usług teleinformatycznych i specyfika ich świadczenia. Najważniejsze kryteria jakości usług i rezultaty ich oceny. • Specyfika i koncepcje marketingu w teleinformatyce. Orientacja przedsiębiorstwa telekomunikacyjnego na rynek. Outsourcing. • Zarządzanie jakością usług teleinformatycznych. Konwergencja usług z punktu widzenia abonenta. • Pojęcie własności intelektualnej, prawo autorskie. Projekt: Celem projektu jest wykształcenie umiejętności wyszukiwania bieżących informacji, zebranie wyników w formie opisowej (analizy obecnej sytuacji wybranego podmiotu z sektora telekomunikacyjnego i opracowania strategii na najbliższe 10 lat - analiza zarówno infrastruktury i techniki, jak i elementów poza technicznych - biznesowych i regulacyjnych). Skorelowanie zdobytej wiedzy z pozostałymi członkami zespołu i wypracowanie spójnej strategii. Przedstawienie oraz "obrona" zyskanych wyników analizy, własnych wniosków oraz podjętych decyzji w postaci wygłaszanej prezentacji. Podczas 20 min prezentacji zespołu każdy jego członek prezentuje dział, za który był odpowiedzialny, następnie podczas panelu dyskusyjnego członkowie odpowiadają na pytania, bronią przedstawionej strategii starając się odeprzeć "zarzuty" innych zespołów. Zespoły składają także dokumentację w formie raportu. Projekt podzielony jest na etapy, z których każdy jest konsultowany z prowadzącym, po złożeniu każda z osób otrzymuje komentarz prowadzącego i ocenę w postaci przyznanych punktów również w formie pisemnej) rozszerzającej tematy poruszone podczas wykładu. Tematy prezentacji do wyboru spośród podanych przez prowadzących na początku semestru lub propozycja indywidualna studenta po akceptacji prowadzącego.
Metody oceny:
- ocena wiedzy i umiejętności związanych z realizacją zadań projektowych – (ocena poszczególnych etapów projektowych) - ocena wiedzy na kolokwium o charakterze testowym
Egzamin:
nie
Literatura:
W związku z szybko zmieniającym się otoczeniem informacje pochodzą ze śledzenia ryku telekomunikacyjnego, bieżących raportów i w szczególności artykułów z prasy branżowej i interdyscyplinarnej (np. Dziennik Gazeta Prawna, Rzeczpospolita itp.) Wszystkie informacje organizacyjne (m.in. komunikaty bieżące i materiały dotyczące projektów) oraz materiały dydaktyczne są dostępne na stronie www przedmiotu. Podane pozycje mają charakter literatury uzupełniającej – są przeznaczone dla osób szerzej zainteresowanych daną problematyką. 1. St. Piątek, Sieci szerokopasmowe w polityce telekomunikacji, Wyd. Naukowe Wydziału Zarządzania UW, Warszawa, 2011 2. M. Łazewski, M Gołębiowski, Vademecum innowacyjnego przedsiębiorcy. Własność Intelektualna, TOMIII, DjAF – Kraków, Warszawa, 2006 3. Prawo telekomunikacyjne 4. Dokumenty UE 5. Dokumenty regulatora telekomunikacyjnego UKE 6. C. Stuart, Sztuka przemawiania i prezentacji, Książka i Wiedza, 2002. 7. G. Reynolds: Presentation zen, New Riders Press, Berkeley, 2008.
Witryna www przedmiotu:
www.zpt.tele.pw.edu.pl/didactics.html
Uwagi:
BRAK

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt OST_W03
zna różne kryteria podziału telekomunikacji; podstawowe pojęcia i definicje; specyfikę świadczenia usług telekomunikacyjnych
Weryfikacja: kolokwium, projekt
Powiązane efekty kierunkowe: K_W14, K_W16
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W05, T1A_W08
Efekt OST_W05
ma podstawową wiedzę na temat kierunków rozwoju telekomunikacji. Zna występujące w tym sektorze podmioty; podstawowe warunki działalności i rozwoju sektora telekomunikacyjnego
Weryfikacja: Kolokwium, projekty
Powiązane efekty kierunkowe: K_W14, K_W16, K_W18
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W05, T1A_W08, T1A_W09
Efekt OST_W11
zna podstawowe koncepcje i strategie marketingowe w teleinformatyce, potrafi wyodrębnić przykłady z obserwacji rynku
Weryfikacja: Kolokwium, projekty
Powiązane efekty kierunkowe: K_W16
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W08
Efekt OST_W08
ma podstawową wiedzę dotyczącą zasad tworzenia tekstów technicznych oraz przygotowywania i prowadzenia prezentacji dotyczących zagadnień technicznych w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
Weryfikacja: projekty
Powiązane efekty kierunkowe: K_W16
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W08
Efekt OST_W09
ma podstawową wiedzę z zarządzania jakością usług teleinformatycznych
Weryfikacja: Kolokwium, projekty
Powiązane efekty kierunkowe: K_W18
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W09
Efekt OST_W10
ma podstawową wiedzę dotyczącą własności intelektualnej; prawnych i etycznych aspektów tworzenia tekstów i prezentacji technicznych
Weryfikacja: kolokwium, projekty
Powiązane efekty kierunkowe: K_W16, K_W19
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W08, T1A_W10

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt OST_U10
Potrafi wskazać kierunki rozwoju telekomunikacji, zdefiniować podstawowe usługi, rodzaje podmiotów występujących w sektorze telekomunikacyjnym oraz określić ich wzajemne powiązania
Weryfikacja: Kolokwium, projekty
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U03
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U05
Efekt OST_U12
Potrafi określić podstawowe warunki działalności i rozwoju sektora telekomunikacyjnego: techniczne, ekonomiczne, prawne, społeczne
Weryfikacja: Kolokwium, projekty
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U03
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U05
Efekt OST_U01
Potrafi przygotować tekst dotyczący zagadnień technicznych i około technicznych dla niespecjalistów zgodnie z zasadami tworzenia tego typu dokumentów
Weryfikacja: projekty
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U03, K_U05
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U05, T1A_U02, T1A_U07
Efekt OST_U04
Tworząc teksty i prezentacje, nie popełnia plagiatu i nie narusza w inny sposób praw autorskich oraz norm etycznych
Weryfikacja: projekty
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U03, K_U05
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U05, T1A_U02, T1A_U07
Efekt OST_U02
Potrafi aktywnie uczestniczyć w dyskusji, formułując i uzasadniając swoje opinie
Weryfikacja: projekty
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U03, K_U05
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U05, T1A_U02, T1A_U07

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt OST_K02
Ma świadomość ważności zagadnień pozatechnicznych i jest świadomy ich ścisłego powiązania z aspektami technicznymi.
Weryfikacja: Kolokwium, projekty
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01, K_K02, K_K06, K_K07
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K01, T1A_K02, T1A_K06, T1A_K07
Efekt OST_K05
Prawidłowo identyfikuje i rozwiązuje problemy etyczne związane z tworzeniem tekstów i prezentacji technicznych
Weryfikacja: projekty
Powiązane efekty kierunkowe: K_K05, K_K07
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K05, T1A_K07
Efekt OST_K07
Ma świadomość konieczności komunikowania się z otoczeniem, także pozazawodowym, w sposób zrozumiały dla tego otoczenia
Weryfikacja: projekty
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01, K_K02, K_K05, K_K06, K_K07
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K01, T1A_K02, T1A_K05, T1A_K06, T1A_K07