- Nazwa przedmiotu:
- Podstawy automatyki (IBM)
- Koordynator przedmiotu:
- Wieńczysław KOŚCIELNY
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Inżynieria Biomedyczna
- Grupa przedmiotów:
- Przedmioty techniczne - podstawowe
- Kod przedmiotu:
- POAUT
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2015/2016
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- wykład 30 godz,
konsultacje 5 godz,
przygotowanie do wykładów 15 godz,
przygotowanie do egzaminu 5 godz,
Razem 55 godz - 3 ECTS
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- wykład 30 godz,
konsultacje 5 godz
Razem 35 godz - 2 ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Wymagana ogólna znajomość zagadnień wykładanych w ramach przedmiotów: matematyka, w tym rachunek różniczkowy i całkowy, liniowe równania różniczkowe, przekształcenie Laplace'a, algebra Boole'a; fizyka, w tym podstawowe zagadnienia mechaniki ciała stałego, termodynamiki, mechaniki płynów, elektrotechniki.
- Limit liczby studentów:
- 72
- Cel przedmiotu:
- Nabycie umiejętności rozpoznania i oceny procesów podlegających automatyzacji. Przyswojenie podstawowych pojęć automatyki procesów ciągłych i automatyki procesów dyskretnych, metod badania i charakteryzacji elementów automatyki o działaniu ciągłym i o działaniu dyskretnym. Rozumienie zasad funkcjonowania podstawowych układów regulacji i funkcji elementów tworzących te układy. Poznanie wymagań stawianych układom regulacji i metod zapewnienia spełnienia tych wymagań (zapewnienie stabilności i wymogów jakościowych, dobór regulatorów i ich nastaw). Nabycie umiejętności projektowania układów sterowania procesami dyskretnymi w różnych technikach realizacyjnych i zasadach działania.
- Treści kształcenia:
- Klasyfikacja procesów podlegających automatyzacji, pojęcia podstawowe dotyczące techniki regulacji, sygnały w układach automatyki, podstawowe liniowe człony dynamiczne - właściwości i metody ich opisu, metody opisu ciągłych liniowych układów dynamicznych (równania dynamiki, transmitancja operatorowa i widmowa, charakterystyki częstotliwościowe, charakterystyki dynamiczne i statyczne, zagadnienia linearyzacji), połączenia elemantarne członów dynamicznych, algebra schematów blokowych, wymagania stawiane układom regulacji - kryteria stabilności, dokładność statyczna, wskaźniki jakości dynamicznej, obiekty regulacji - metody identyfikacji, regulatory PID, projektowanie liniowych układów regulacji, dobór regulatorów i ich nastaw, podstawowe układy nieliniowe.
Środki techniczne automatyzacji procesów dyskretnych. Podstawy matematyczne sterowania dyskretnego - algebra Boole'a, synteza i minimalizacja funkcji logicznych, kody binarne liczb całkowitych. Projektowanie układów kombinacyjnych, sieci bramkowe i stykowo-przekaźnikowe, dynamika układów kombinacyjnych. Elementarne asynchroniczne i synchroniczne układy sekwencyjne. Projektowanie układów sekwencyjnych o programach liniowych i rozgałęzionych asynchronicznych i synchronicznych. Typowe układy o średniej skali integracji, układy mikroprogramowalne.
- Metody oceny:
- kontrola bieżącej pracy studentów na zajęciach,
ocena na podstawie wyników egzaminu
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- - Kościelny W.: Podstawy automatyki - materiały do wykładów dla studentów kierunku Inżynieria Biomedyczna, ss. 276,
- Kościelny W.: Materiały pomocnicze do nauczania podstaw automatyki. Oficyna Wyd. PW, Warszawa 2001, wyd. 3,
- Kościelny W.: Podstawy automatyki cz. II. Wyd. PW, Warszawa 1984,
Holejko D., Kościelny W., Niewczas W.: Zbiór zadań z podstaw automatyki. Wyd. PW, Warszawa 1985, wyd.VIII,
- Żelazny M.: Podstawy automatyki. WNT, Warszawa 1976,
Zieliński C.: Podstawy projektowania układów cyfrowych.PWN, Warszawa 2003.
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt w1
- Posiada wiedzę teoretyczną w zakresie fukcjonowania układów regulacji i układów sterowania procesami dyskretnymi
Weryfikacja: Egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W02
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W02
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U1
- Umiejętność rozpoznawania problemów automatyzacji i zaproponowania metodyki rozwiązania problemu.
Weryfikacja: Egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U05, K_U09, K_U10
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U05, T2A_U09, T2A_U10
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt k1
- Potafi myśleć i działać wykorzystując specyficzne metody automatyki
Weryfikacja: Egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K05, K_K06
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K05, T2A_K06