Nazwa przedmiotu:
Bankowość centralna
Koordynator przedmiotu:
dr Agnieszka Tomczak
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Administracja
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
A2_BC
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych 15 g., przygotowanie do zajęć 15 g., studiowanie literatury 20 g., przygotowanie referatu i prezentacji multimedialnej 10 g., przygotowanie do testu 15 g.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
0,5
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia225h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Makroekonomia - znajomość podstawowych zagadnień związanych z funkcjonowaniem gospodarki narodowej, w tym znajomość praw ekonomicznych dotyczących sfery pieniężnej gospodarki, inflacji, cyklu koniunkturalnego i podstawowych funkcji banków komercyjnych.
Limit liczby studentów:
grupa specjalizacyjna
Cel przedmiotu:
Założeniem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z podstawami prawnymi i teoretycznymi oraz celami i instrumentami polityki pieniężnej, a także działaniem banków centralnych w praktyce; w szczególności Narodowego Banku Polskiego i Europejskiego Banku Centralnego; w pewnym zakresie także innych - Banku Japonii, Rezerwy Federalnej w USA, Banku Szwecji, Banku Anglii. Główne cele przedmiotu: - uzyskanie przez studentów wiedzy na temat funkcji i celów banków centralnych we współczesnej gospodarce, - zrozumienie przez studentów oddziaływania instrumentów polityki pieniężnej na gospodarkę, - zrozumienie przez studentów roli banku centralnego w zachowaniu stabilności w systemie finansowym, - umiejętność korzystania przez studentów z oficjalnych informacji z sektora finansowego oraz ich właściwej interpretacji.
Treści kształcenia:
1. Teoretyczne podstawy polityki pieniężnej. 2. Istota i cele polityki pieniężnej realizowanej przez współczesne banki centralne. Bank centralny jako jedna z najważniejszych instytucji publicznych w państwie, oddziałująca na prywatny i publiczny system finansowy. Rezerwy dewizowe. Strategia celu inflacyjnego jako obowiązująca w Polsce i w Unii Europejskiej. 3. Instrumenty polityki banku centralnego – charakterystyka, skuteczność i warunki stosowania. Transmisja impulsów polityki pieniężnej w gospodarce oraz ich oddziaływanie na inflację i koniunkturę 4. Narodowy Bank Polski – podstawy prawne, organy decyzyjne, niezależność i odpowiedzialność za wykonanie celów polityki monetarnej i za stabilność finansową w państwie. Etapy polityki po 1989 r. 5. Europejski Bank Centralny – geneza, organy, niezależność i odpowiedzialność, waluta euro, standardowe instrumenty polityki monetarnej. EBC wobec kryzysu finansowego 2007+. 6. Bankowość centralna w krajach anglosaskich i w Japonii – wybrane zagadnienia. Cele, instrumenty, charakterystyka strategii, miejsce wśród organów władzy państwowej, efekty polityki, niezależność i odpowiedzialność. 7. Charakterystyka wybranych banków centralnych w Europie i na świecie. 8. Test.
Metody oceny:
Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie z testu 50% punktów. Składowe zaliczenia są brane pod uwagę w następujący sposób: obligatoryjny referat z prezentacją multimedialną 45%, test zamknięty 45% , aktywna obecność 10% (oznacza to rozwiązywanie zadań w trakcie zajęć i przygotowanie się do zajęć ). Ocena końcowa jest wystawiana odpowiednio do odsetka uzyskanej liczby punktów z poszczególnych części rozliczonych wg. powyższego klucza, wg. zasady: od 50% - 3,0; od 63% 3,5; od 75% 4,0; od 83% - 4,5, od 91% 5,0.
Egzamin:
nie
Literatura:
Bogusław Pietrzak et al. (red.) System finansowy w Polsce, cz. 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012; Makro – mikroekonomia. Podstawowe problemy współczesności, S. Marciniak (red.), Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2013; rozdział 19 Inflacja i jej skutki; Wiesława Przybylska-Kapuścińska (red.), Współczesna polityka pieniężna, Difin, Warszawa 2008; Andrzej Sławiński (red.) - Polityka pieniężna, C.H. Beck, Warszawa 2011; Agnieszka Tomczak, Polityka monetarna w warunkach rozwoju rynków finansowych, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2013; Hanna Żywiecka, Niestandardowe działania banków centralnych w warunkach globalnego kryzysu finansowego, CeDeWu, Warszawa 2013; Materiały i publikacje z urzędowych stron internetowych banków centralnych.
Witryna www przedmiotu:
brak witryny
Uwagi:
brak uwag

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W_01
Wie, w jaki sposób funkcjonują banki centralne i jaki jest wpływ ich polityki na gospodarkę narodową.
Weryfikacja: Test z pytaniami zamkniętymi.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt W_02
Zna funkcje banków centralnych, pojęcia niezależności i transparentności, organy, sposób podejmowania decyzji, oficjalne dokumenty publikowane przez bank centralny, funkcje pełnione w odniesieniu do banków komercyjnych.
Weryfikacja: Test z pytaniami zamkniętymi.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt W_03
Wie, jakie są rodzaje i miary inflacji, zna wpływ inflacji i deflacji na gospodarkę, zna mechanizm powstawania baniek spekulacyjnych.
Weryfikacja: Test z pytaniami zamkniętymi.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U_01
Umie wskazać główne instrumenty polityki pieniężnej, rozumie ich działanie, potrafi odszukać w oficjalnych źródłach i zinterpretować informacje dotyczące aktualnych decyzji organów monetarnych.
Weryfikacja: Ocena systematycznego przygotowania się do zajęć przez studenta – aktualne informacje z banków centralnych i rynku finansowego, wypowiedzi z wykorzystaniem przygotowanych przez studentów informacji, przygotowanie i zaprezentowanie zespołowe referatu na zajęciach, odpowiedzi na pytania testowe.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt U_02
Potrafi znaleźć aktualne informacje dotyczące funkcjonowania instytucji finansowych, w szczególności działania banku centralnego, jak też właściwie je zinterpretować.
Weryfikacja: OceOcena systematycznego przygotowania się do zajęć przez studenta – aktualne informacje z banków centralnych i rynku finansowego, wypowiedzi z wykorzystaniem przygotowanych przez studentów informacji, przygotowanie i zaprezentowanie zespołowe referatu na zajęciach, odpowiedzi na pytania testowe.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt U_03
Umie opracować i przedstawić na piśmie oraz w formie prezentacji ustnej przy użyciu narzędzi multimedialnych wybrane zagadnienie dotyczące funkcjonowania publicznego systemu finansowego.
Weryfikacja: Przygotowanie i zaprezentowanie referatu.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K_01
Ma nawyk analizowania i aktualizowania informacji z publicznego i prywatnego systemu finansowego, a także samodzielnego poszukiwania oraz studiowania literatury naukowej.
Weryfikacja: Punktowany udział w dyskusji na zajęciach, zespołowe przygotowanie i referatów wraz z prezentacją multimedialną, odpowiedzi na pytania testowe.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt K_02
Współpracuje w zespole przy pozyskaniu, opracowaniu, systematyzowaniu informacji do referatu oraz przy zaprezentowaniu go przed publicznością.
Weryfikacja: Zespołowe przygotowanie i zaprezentowanie referatów wraz z prezentacją multimedialną.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: