- Nazwa przedmiotu:
- Bankowość centralna
- Koordynator przedmiotu:
- dr Agnieszka Tomczak
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Administracja
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- A2_BC
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2015/2016
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych 15 g., przygotowanie do zajęć 15 g., studiowanie literatury 20 g., przygotowanie referatu i prezentacji multimedialnej 10 g., przygotowanie do testu 15 g.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0,5
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia225h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Makroekonomia - znajomość podstawowych zagadnień związanych z funkcjonowaniem gospodarki narodowej, w tym znajomość praw ekonomicznych dotyczących sfery pieniężnej gospodarki, inflacji, cyklu koniunkturalnego i podstawowych funkcji banków komercyjnych.
- Limit liczby studentów:
- grupa specjalizacyjna
- Cel przedmiotu:
- Założeniem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z podstawami prawnymi i teoretycznymi oraz celami i instrumentami polityki pieniężnej, a także działaniem banków centralnych w praktyce; w szczególności Narodowego Banku Polskiego i Europejskiego Banku Centralnego; w pewnym zakresie także innych - Banku Japonii, Rezerwy Federalnej w USA, Banku Szwecji, Banku Anglii. Główne cele przedmiotu:
- uzyskanie przez studentów wiedzy na temat funkcji i celów banków centralnych we współczesnej gospodarce,
- zrozumienie przez studentów oddziaływania instrumentów polityki pieniężnej na gospodarkę,
- zrozumienie przez studentów roli banku centralnego w zachowaniu stabilności w systemie finansowym,
- umiejętność korzystania przez studentów z oficjalnych informacji z sektora finansowego oraz ich właściwej interpretacji.
- Treści kształcenia:
- 1. Teoretyczne podstawy polityki pieniężnej.
2. Istota i cele polityki pieniężnej realizowanej przez współczesne banki centralne. Bank centralny jako jedna z najważniejszych instytucji publicznych w państwie, oddziałująca na prywatny i publiczny system finansowy. Rezerwy dewizowe. Strategia celu inflacyjnego jako obowiązująca w Polsce i w Unii Europejskiej.
3. Instrumenty polityki banku centralnego – charakterystyka, skuteczność i warunki stosowania. Transmisja impulsów polityki pieniężnej w gospodarce oraz ich oddziaływanie na inflację i koniunkturę
4. Narodowy Bank Polski – podstawy prawne, organy decyzyjne, niezależność i odpowiedzialność za wykonanie celów polityki monetarnej i za stabilność finansową w państwie. Etapy polityki po 1989 r.
5. Europejski Bank Centralny – geneza, organy, niezależność i odpowiedzialność, waluta euro, standardowe instrumenty polityki monetarnej. EBC wobec kryzysu finansowego 2007+.
6. Bankowość centralna w krajach anglosaskich i w Japonii – wybrane zagadnienia. Cele, instrumenty, charakterystyka strategii, miejsce wśród organów władzy państwowej, efekty polityki, niezależność i odpowiedzialność.
7. Charakterystyka wybranych banków centralnych w Europie i na świecie.
8. Test.
- Metody oceny:
- Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie z testu 50% punktów. Składowe zaliczenia są brane pod uwagę w następujący sposób: obligatoryjny referat z prezentacją multimedialną 45%, test zamknięty 45% , aktywna obecność 10% (oznacza to rozwiązywanie zadań w trakcie zajęć i przygotowanie się do zajęć ). Ocena końcowa jest wystawiana odpowiednio do odsetka uzyskanej liczby punktów z poszczególnych części rozliczonych wg. powyższego klucza, wg. zasady:
od 50% - 3,0; od 63% 3,5; od 75% 4,0; od 83% - 4,5, od 91% 5,0.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Bogusław Pietrzak et al. (red.) System finansowy w Polsce, cz. 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012;
Makro – mikroekonomia. Podstawowe problemy współczesności, S. Marciniak (red.), Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2013; rozdział 19 Inflacja i jej skutki;
Wiesława Przybylska-Kapuścińska (red.), Współczesna polityka pieniężna, Difin, Warszawa 2008;
Andrzej Sławiński (red.) - Polityka pieniężna, C.H. Beck, Warszawa 2011;
Agnieszka Tomczak, Polityka monetarna w warunkach rozwoju rynków finansowych, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2013;
Hanna Żywiecka, Niestandardowe działania banków centralnych w warunkach globalnego kryzysu finansowego, CeDeWu, Warszawa 2013;
Materiały i publikacje z urzędowych stron internetowych banków centralnych.
- Witryna www przedmiotu:
- brak witryny
- Uwagi:
- brak uwag
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W_01
- Wie, w jaki sposób funkcjonują banki centralne i jaki jest wpływ ich polityki na gospodarkę narodową.
Weryfikacja: Test z pytaniami zamkniętymi.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt W_02
- Zna funkcje banków centralnych, pojęcia niezależności i transparentności, organy, sposób podejmowania decyzji, oficjalne dokumenty publikowane przez bank centralny, funkcje pełnione w odniesieniu do banków komercyjnych.
Weryfikacja: Test z pytaniami zamkniętymi.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt W_03
- Wie, jakie są rodzaje i miary inflacji, zna wpływ inflacji i deflacji na gospodarkę, zna mechanizm powstawania baniek spekulacyjnych.
Weryfikacja: Test z pytaniami zamkniętymi.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U_01
- Umie wskazać główne instrumenty polityki pieniężnej, rozumie ich działanie, potrafi odszukać w oficjalnych źródłach i zinterpretować informacje dotyczące aktualnych decyzji organów monetarnych.
Weryfikacja: Ocena systematycznego przygotowania się do zajęć przez studenta – aktualne informacje z banków centralnych i rynku finansowego, wypowiedzi z wykorzystaniem przygotowanych przez studentów informacji, przygotowanie i zaprezentowanie zespołowe referatu na zajęciach, odpowiedzi na pytania testowe.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt U_02
- Potrafi znaleźć aktualne informacje dotyczące funkcjonowania instytucji finansowych, w szczególności działania banku centralnego, jak też właściwie je zinterpretować.
Weryfikacja: OceOcena systematycznego przygotowania się do zajęć przez studenta – aktualne informacje z banków centralnych i rynku finansowego, wypowiedzi z wykorzystaniem przygotowanych przez studentów informacji, przygotowanie i zaprezentowanie zespołowe referatu na zajęciach, odpowiedzi na pytania testowe.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt U_03
- Umie opracować i przedstawić na piśmie oraz w formie prezentacji ustnej przy użyciu narzędzi multimedialnych wybrane zagadnienie dotyczące funkcjonowania publicznego systemu finansowego.
Weryfikacja: Przygotowanie i zaprezentowanie referatu.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K_01
- Ma nawyk analizowania i aktualizowania informacji z publicznego i prywatnego systemu finansowego, a także samodzielnego poszukiwania oraz studiowania literatury naukowej.
Weryfikacja: Punktowany udział w dyskusji na zajęciach, zespołowe przygotowanie i referatów wraz z prezentacją multimedialną, odpowiedzi na pytania testowe.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt K_02
- Współpracuje w zespole przy pozyskaniu, opracowaniu, systematyzowaniu informacji do referatu oraz przy zaprezentowaniu go przed publicznością.
Weryfikacja: Zespołowe przygotowanie i zaprezentowanie referatów wraz z prezentacją multimedialną.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: