Nazwa przedmiotu:
Matematyka
Koordynator przedmiotu:
Prof. nzw. dr hab. Herburt Irmina, dr Frankiewicz Ewa, mgr Krasuski Krzysztof
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Administracja
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
A11_MAT1
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2016/2017
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
razem 75h, w tym 60 godz. udział w zajęciach i 15 godz. praca własna
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
2
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład450h
  • Ćwiczenia450h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
obowiązkowa matura z matematyki
Limit liczby studentów:
Praca indywidualna
Cel przedmiotu:
Przekazanie umiejętności matematycznych niezbędnych na dalszych etapach kształcenia oraz do wykonywania zawodu. Celem jest nauczenie podstaw matematyki finansowej oraz modelowania matematycznego.
Treści kształcenia:
Treści programowe Treść przedmiotu (modułu) kształcenia (program wykładów i pozostałych zajęć) oraz liczba godzin Studia stacjonarne Wykłady (tematy oraz zagadnienia) Liczba godzin 1. Elementy matematyki finansowej: oprocentowanie proste, składane, ciągłe; dyskontowanie; efektywna stopa procentowa, oprocentowanie w warunkach inflacji. 6 2. Elementy matematyki finansowej: końcowa i początkowa wartość ciągu płatności okresowych, kredyty, kapitałowa ocena inwestycji. 6 3. Elementy algebry liniowej: definicja macierzy, działania na macierzach. 4 4. Elementy algebry liniowej: rozwiązywanie układów równań liniowych, macierzowy zapis układu równań liniowych, macierze odwrotne. 6 5. Elementy programowania liniowego: geometryczna interpretacja problemu programowania liniowego, metoda sympleksowa rozwiązywania problemu programowania liniowego, problem dualny, problemy maksymalizacji. 8 Ćwiczenia (tematy oraz zagadnienia) Liczba godzin 1. Elementy matematyki finansowej: oprocentowanie proste, składane, ciągłe; dyskontowanie; efektywna stopa procentowa, oprocentowanie w warunkach inflacji. 6 2. Elementy matematyki finansowej: końcowa i początkowa wartość ciągu płatności okresowych, kredyty, kapitałowa ocena inwestycji. 6 3. Elementy algebry liniowej: definicja macierzy, działania na macierzach. 4 4. Elementy algebry liniowej: rozwiązywanie układów równań liniowych, macierzowy zapis układu równań liniowych, macierze odwrotne. 6 5. Elementy programowania liniowego: geometryczna interpretacja problemu programowania liniowego, metoda sympleksowa rozwiązywania problemu programowania liniowego, problem dualny, problemy maksymalizacji. 8
Metody oceny:
Forma i warunki zaliczenia: zaliczenie ćwiczeń na podstawie sprawdzianów nabytych umiejętności (1 sem) . Zaliczenie wykładu na podstawie egzaminu pisemnego (2 sem). Ocena końcowa jest średnią ważoną liczoną wg wzoru. Ocena wyliczana jest z oceny punktowej (max. 30 punktów) wg następującej zasady: W każdej grupie ćwiczeniowej po 5 osób z najlepszą oceną z ćwiczeń jest zwolniona z egzaminu a oceną . Ocena za przedmiot Ocena Student, który zaliczył przedmiot (moduł) wie / umie / potrafi: 3.0 60% materiału 3.5 70% materiału 4.0 80% materiału 4.5 90% materiału 5.0 100 % materiału
Egzamin:
tak
Literatura:
Literatura podstawowa: R. A. Barnett, M. Ziegler, K. Byleen, Applied Mathematics for business, economics, life science and social sciences, Pearson Education, 2003. J. Kłopotowski, W. Marcinkowska Lewandowska, M. Nykowska, I. Nykowski, Matematyka dla studiów ekonomicznych zaocznych i wieczorowych, SGH, Warszawa. Literatura uzupełniająca: W. Bijak, M. Podgórska, J.Utkin, Matematyka finansowa, Wydawnictwo Bizant.
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:
brak

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W_01
zna podstawowe pojęcia matematyki finansowej
Weryfikacja: ćwiczenie zaliczenie pisemne, egzamin test z pytaniami otwartymi
Powiązane efekty kierunkowe: K_W06, K_W07
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W05, S1A_W06, S1A_W11
Efekt W_02
zna podstawowe pojęcia algebry liniowej
Weryfikacja: ćwiczenie zaliczenie pisemne, egzamin test z pytaniami otwartymi
Powiązane efekty kierunkowe: K_W06, K_W07
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W05, S1A_W06, S1A_W11
Efekt W_03
zna podstawowe pojęcia analizy matematycznej
Weryfikacja: ćwiczenie zaliczenie pisemne, egzamin test z pytaniami otwartymi
Powiązane efekty kierunkowe: K_W06, K_W07
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W05, S1A_W06, S1A_W11

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U_01
Umie posługiwać się wzorami matematyki finansowej w zakresie oprocentowań i kredytów oraz stosować je do analiz ekonomicznych i społecznych.
Weryfikacja: Ćwiczenia: zaliczenie pisemne Egzamin: test z zadaniami otwartymi
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U02, K_U03
Powiązane efekty obszarowe: P1A_U01, P1A_U02, P1A_U03, P1A_U05, P1A_U06, P1A_U07, P1A_U08, P1A_U09, P1A_U10, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U04, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U06, S1A_U08
Efekt U_02
Umie opisywać i rozwiązywać zagadnienia prowadzące do układów równań liniowych
Weryfikacja: Ćwiczenia: zaliczenie pisemne Egzamin: test z zadaniami otwartymi
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U02, K_U03
Powiązane efekty obszarowe: P1A_U01, P1A_U02, P1A_U03, P1A_U05, P1A_U06, P1A_U07, P1A_U08, P1A_U09, P1A_U10, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U04, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U06, S1A_U08
Efekt U_03
Umie zapisywać zagadnienia programowania liniowego.
Weryfikacja: Ćwiczenia: zaliczenie pisemne Egzamin: test z zadaniami otwartymi
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U02, K_U03
Powiązane efekty obszarowe: P1A_U01, P1A_U02, P1A_U03, P1A_U05, P1A_U06, P1A_U07, P1A_U08, P1A_U09, P1A_U10, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U04, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U06, S1A_U08
Efekt U_04
Umie policzyć pochodne funkcji elementarnych i znaleźć proste całki
Weryfikacja: Ćwiczenia: zaliczenie pisemne Egzamin: test z zadaniami otwartymi
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U02, K_U03
Powiązane efekty obszarowe: P1A_U01, P1A_U02, P1A_U03, P1A_U05, P1A_U06, P1A_U07, P1A_U08, P1A_U09, P1A_U10, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U04, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U06, S1A_U08
Efekt U_05
Umie wyznaczyć pochodne cząstkowe funkcji dwóch zmiennych
Weryfikacja: Ćwiczenia: zaliczenie pisemne Egzamin: test z zadaniami otwartymi
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U02, K_U03
Powiązane efekty obszarowe: P1A_U01, P1A_U02, P1A_U03, P1A_U05, P1A_U06, P1A_U07, P1A_U08, P1A_U09, P1A_U10, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U04, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U06, S1A_U08

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K_02
Ma świadomość znaczenia działania w sposób profesjonalny.
Weryfikacja: Ćwiczenia: zaliczenie pisemne Egzamin: test z zadaniami otwartymi
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01, K_K02
Powiązane efekty obszarowe: S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07, S1A_K01, S1A_K02, S1A_K04, S1A_K06
Efekt K_01
Ma świadomość wpływu matematyki na funkcjonowanie społeczeństwa
Weryfikacja: Ćwiczenia: zaliczenie pisemne Egzamin: test z zadaniami otwartymi
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01, K_K02
Powiązane efekty obszarowe: S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07, S1A_K01, S1A_K02, S1A_K04, S1A_K06
Efekt K_03
Posiada zdolność do kontynuacji kształcenia
Weryfikacja: Ćwiczenia: zaliczenie pisemne Egzamin: test z zadaniami otwartymi
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01, K_K02
Powiązane efekty obszarowe: S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07, S1A_K01, S1A_K02, S1A_K04, S1A_K06