Nazwa przedmiotu:
Inżynieria oprogramowania
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Paweł Wnuk
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Automatyka i Robotyka
Grupa przedmiotów:
Obieralne
Kod przedmiotu:
Semestr nominalny:
7 / rok ak. 2016/2017
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt15h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Znajomość programowania strukturalnego i obiektowego w wybranym języku wyższego poziomu.
Limit liczby studentów:
Cel przedmiotu:
Przedstawienie procesu powstawania oprogramowania, ze szczególnym uwzględnieniem projektowania aplikacji. Zapoznanie studentów z głównym językiem modelowania w informatyce - UML. Omówienie wzorców projektowych.
Treści kształcenia:
1. Cykl tworzenia oprogramowania. Stosowane metodologie. Praca w zespole - role uczestników projektu. Komunikacja członków zespołu - narzędzia. 2. Analiza wymagań. Komunikacja z nie-informatykami, wspólne definicje, problemy. Schematy funkcjonalności 3. Modelowanie obiektowe - UML. Modele statyczne i dynamiczne systemu. Diagramy statyczne, ich związek z rzeczywistym kodem aplikacji. Generowanie kodu na podstawie diagramu i odwrotnie. Podstawowe narzędzia modelowania 4. Diagramy dynamiczne - zachowanie aplikacji. Maszyna stanów, przejścia między stanami. Diagramy UML opisujące dynamikę. 5. Wzorce projektowe - co to jest i dlaczego warto je stosować. Omówienie podstawowych wzorców wraz z przykładowymi implementacjami. 6. Projekt aplikacji
Metody oceny:
Końcowa ocena przedmiotu opiera się na projekcie, składającym się z 4 niezależnie ocenianych etapów: 1: analiza funkcjonalna 2: model statyczny 3: model dynamiczny 4: prototyp
Egzamin:
Literatura:
1. Materiały dodatkowe do przedmiotu 2. Roger S. Pressman "Praktyczne podejście do inżynierii oprogramowania", WNT 2004 3. Dick Hamlet, Joe Maybee "Podstawy techniczne inżynierii oprogramowania"
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt IP_1ST_W01
Posiada elementarną wiedzę w zakresie zarządzania cyklem tworzenia oprogramowania
Weryfikacja: Egzamin, projekt
Powiązane efekty kierunkowe: K_W21
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W09

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt IP_1ST_U01
Potrafi przygotować kompletną dokumentację systemu informatycznego
Weryfikacja: Projekt
Powiązane efekty kierunkowe: K_U02, K_U03
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U02, T1A_U07, T1A_U04
Efekt IP_1ST_U02
Potrafi zaprojektować i zaprogramować system informatyczny przy wykorzystaniu wybranego języka wspierającego programowanie obiektowe, wykorzystujący komunikację sieciową i bazy danych
Weryfikacja: Projekt
Powiązane efekty kierunkowe: K_U09, K_U10, K_U11
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U09, T1A_U09, T1A_U09

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt IP_1ST_K01
Potrafi przygotować oprogramowanie w zespole
Weryfikacja: projekt
Powiązane efekty kierunkowe: K_K04
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K03, T1A_K04, T1A_K05
Efekt IP_1ST_K02
Potrafi oszacować koszt wytworzenia oprogramowania i jego wdrożenia w praktyce
Weryfikacja: projekt
Powiązane efekty kierunkowe: K_K05
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K06