- Nazwa przedmiotu:
- Podstawy chemii nieorganicznej i analitycznej
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Elżbieta Świecicka-Fuchsel
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Inżynieria Biomedyczna
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2016/2017
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1. Liczba godzin bezpośrednich - 40, w tym:
•	laboratorium 30 godz.
•	konsultacje 10 godz.
2. Praca własna studenta- 35 godz., w tym: 
•	przygotowanie do laboratorium: 15 godz.
•	wykonanie sprawozdań: 20 godz. 
Razem 70godz. -  3 punkty ECTS.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,5 punkty ECTS –40 godz. 
w tym:
•	laboratorium 30 godz.
•	konsultacje 10 godz.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 3 punkty ECTS – 75 godz., 
w tym: 
•	laboratorium 30 godz.
•	konsultacje 10 godz.
•	przygotowanie do laboratorium: 15 godz.
•	wykonanie sprawozdań: 20 godz. 
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
- 
            
                - Wykład0h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium450h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
 
- Wymagania wstępne:
- Student powinien:
-umieć wykonać proste obliczenia chemiczne, 
-mieć podstawowe informacje dotyczące każdego przerabianego działu laboratorium.
- Limit liczby studentów:
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów 
z podstawowymi: 1) typami i mechanizmami reakcji 
i wiązań chemicznych oraz 2) rodzajami naczyń 
i czynnościami pomiarowymi przeprowadzanymi 
w ramach analizy jakościowej i ilościowej. Podczas pierwszej części laboratorium, obejmującej zagadnienia chemii nieorganicznej, studenci uczą się przeprowadzania prostych doświadczeń mających na celu obserwację przemian chemicznych, poznanie podstawowych metod badawczych stosowanych 
w laboratorium chemii nieorganicznej i samodzielne wyznaczenie wybranych wielkości fizykochemicznych lub jakościową charakterystykę grup związków. Przedmiot obejmuje zagadnienia związane 
z równowagami ustalającymi się w roztworach wodnych, iloczynem rozpuszczalności, reakcjami kompleksowania, reakcjami red-ox oraz właściwościami chemicznymi drobin. Druga część pracowni ma zapoznać studentów z praktycznym zastosowaniem podstawowych właściwości fizykochemicznych związków w celu ich ilościowego oznaczania w próbkach pochodzenia biologicznego, farmaceutycznego i środowiskowego. W ramach laboratorium studenci zapoznają się z klasycznymi metodami analizyilościowej (alkacymetrią,kompleksometrią, redoksometrią i analizą strąceniową). Porównanie wyników otrzymanych w ramach grup studenckich i ich statystyczna interpretacja ma pomóc w identyfikacji typowych źródeł błędów wykonywanych podczas analiz.
- Treści kształcenia:
- 1. Omówienie regulaminu i programu pracowni, zapoznanie studentów z zasadami BHP, zapoznanie się z podstawowym sprzętem laboratoryjnym używanym podczas pracy w każdej z pracowni - 1 h (pracownia chemii nieorganicznej) + 1 h (pracownia chemii analitycznej). (2h) 2. Podstawy chemii nieorganicznej (12h): Równowagi jonowe w roztworach wodnych. Iloczyn rozpuszczalności. - Badanie oddziaływań jonów w roztworach wodnych - solwatacja,hydroliza, poznanie metod pomiarów pH, zasada działanie roztworów buforowych, zapoznanie się z pojęciem iloczynu rozpuszczalności i poznanie czynników wpływających na zmianę rozpuszczalności. - Równowagi kompleksowania. Reakcje red-ox. Szereg napięciowy metali - Poznanie reakcji kompleksowania i czynników wpływających na jej przebieg, omówienie pojęcia potencjału standardowego i reakcji redox - Właściwości wybranych kationów (Ag+, Cu2+, Pb2+, Zn2+, Ni2+, Fe2+,Fe3+, Mn2+, Al3+, Cr3+, K+, Na+, Ca2+, Ba2+, NH4+) oraz anionów (NO3 - , NO2 -, CO3 2-, C2O4 2-, Cl-, Br-, I-, SO42-, PO4 3-). Podstawy analizy jakościowej - Poznanie właściwości kwasowo-zasadowych oraz red-ox wybranych drobin oraz podstaw analizy jakościowej kationów i anionów - Przeprowadzenie szeregu reakcji charakterystycznych dla omawianych jonów w celu ich identyfikacji 3. Klasyczne metody analizy ilościowej(16h): Alkacymetria - Zapoznanie się z następującymi zagadnieniami: zasada działania wskaźnika alkacymetrycznego, substancje podstawowe do nastawiania miana, krzywe miareczkowania alkacymetrycznego - Alkalimetryczne oznaczanie kwasu octowego i oznaczanie zawartości substancji kwasowych w mleku wobec wskaźnika Kompleksometria - Zapoznanie się z następującymi zagadnieniami: rodzaj i budowa kompleksu EDTA 
z metalami, zasada działania wskaźników kompleksometrycznych, krzywemiareczkowania kompleksometrycznego - Kompleksometryczne oznaczanie wybranych pierwiastków w preparacie parafarmaceutycznym dodawanym do pasz, kompleksometryczne oznaczanie Fe, Mg i Ca Redoksometria - Zapoznanie się z następującymi zagadnieniami: wskaźniki i krzywe miareczkowania redoksometrycznego, rodzaje metod redokso-metrycznych - Oznaczanie cukrów prostych metodą jodometryczną i badania zanieczyszczeń wody 
i ścieków (oznaczanie chemicznego zapotrzebowania tlenu metodą manganianu(VII), oznaczanie chemicznego zapotrzebowania tlenu metodą dichromianu(VI) Analiza strąceniowa - Zapoznanie się z następującymi zagadnieniami: równania na iloczyn rozpuszczalności, krzywe miareczkowania strąceniowego, charakterystyka osadów do analizy wagowej - Oznaczanie zawartości jonów chlorkowych w wodzie z Wisły i ściekach metodą Mohra oraz 
w szlamie leczniczym metodą Volharda
- Metody oceny:
- 1. Kolokwium wstępne przed każdym ćwiczeniem.
2. Ocena pracy laboratoryjnej wyrażona punktowo. 
3. Sprawozdanie z wykonanego ćwiczenia wyrażone punktowo.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. I. Głuch, M. Balcerzak, Chemia analityczna, Ćwiczenia laboratoryjne, Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa 2007. 
2. J. Minczewski, Z. Marczenko, Chemia analityczna, PWN, 2001 
3. Instrukcje do ćwiczeń udostępniane podczas zajęć
- Witryna www przedmiotu:
- http://www.ch.pw.edu.pl/StudiaiStudenci/InneWydziały/InżynieriaBiomedyczna
- Uwagi:
Efekty uczenia się
    Profil ogólnoakademicki - wiedza
                    - Efekt W1
- Zna podstawowe metody badawcze stosowane w chemii nieorganicznej, umie samodzielnie wyznaczyć wybrane wielkości fizykochemiczne oraz przeprowadzić jakościową charakterystykę grup związków.
 Weryfikacja: Kolokwium wstępne przed każdym ćwiczeniem oceniane punktowo
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_W07
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_W02
- Efekt W2
- Zna podstawy fizykochemiczne wybranych technik analizy klasycznej (metody miareczkowe: alkacymetria, kompleksometria, redoksometria i analiza strąceniowa).
 Weryfikacja: Kolokwium wstępne przed każdym ćwiczeniem oceniane punktowo
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_W07
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_W02
- Efekt W3
- Zna metody przeprowadzania materiałów pochodzenia naturalnego do roztworu oraz sposoby ich analizy ilościowej przy zastosowaniu wybranych technik analizy klasycznej.
 Weryfikacja: Kolokwium wstępne przed każdym ćwiczeniem oceniane punktowo
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_W07
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_W02
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
                    - Efekt U1
- Potrafi na podstawie znajomości właściwości wybranych kationów i anionów oraz reakcji charakterystycznych przeprowadzić analizę jakościową wybranych jonów.
 Weryfikacja: Ocena pracy laboratoryjnej oraz sprawozdanie z wykonania ćwiczenia, oceniane punktowo
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_U02, K_U22
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_U02, T1A_U07, T1A_U11
- Efekt U2
- Potrafi przygotować odważkę analityczną próbki materiału pochodzenia naturalnego i przeprowadzić ją do roztworu oraz oznaczyć wybrane składniki próbki za pomocą metod miareczkowych (alkacymetria, kompleksometria, redoksometria i analiza strąceniowa) 
 Weryfikacja: Ocena pracy laboratoryjnej oraz sprawozdanie z wykonania ćwiczenia, oceniane punktowo
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_U02, K_U22
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_U02, T1A_U07, T1A_U11
- Efekt U3
- Potrafi obliczyć na podstawie otrzymanych wyników zawartość oznaczanego składnika w wybranym materiale naturalnym. 
 Weryfikacja: Sprawozdanie z wykonania ćwiczenia oceniane punktowo.
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_U02
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_U02, T1A_U07
- Efekt U4
- Potrafi przedstawić i zinterpretować wyniki swoich badań, opisać cel pracy i stosowaną metodę analityczną.
 Weryfikacja: Ocena pracy laboratoryjnej oraz sprawozdanie z wykonania ćwiczenia, oceniane punktowo.
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_U01, K_U02
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_U01, T1A_U02, T1A_U07
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
                    - Efekt K1
- Posiada umiejętność pracy w zespole, zarówno podczas prowadzenia analiz, jak i opracowywania wyników. 
 Weryfikacja: Ocena poprawności wykonania ćwiczenia, sprawozdanie z wykonania ćwiczenia, oceniane punktowo.
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_K01, K_K07
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_K01, T1A_K03