- Nazwa przedmiotu:
- Teoria architektury 1
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab. inż. arch. Ewa Kuryłowicz, prof. PW
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Architektura
- Grupa przedmiotów:
- Kod przedmiotu:
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2016/2017
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- -
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- -
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- -
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
- 
            
                - Wykład450h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
 
- Wymagania wstępne:
- -
- Limit liczby studentów:
- -
- Cel przedmiotu:
- Poznanie podstaw kształtowania przestrzeni architektonicznej  dla człowieka – jednostki , w zakresie teorii i metodologii projektowania , w ujęciu projektowania dla wszystkich  ( z uwzględnieniem potrzeb osób niepełnosprawnych )
Teoretyczne wprowadzenie do problemów  projektowania przestrzeni dla człowieka jako jednostki  z  praktycznym  poznaniem  metod i sposobów oraz uwarunkowań   projektowania  w tej skali, z zastosowaniem pełnej integracji formy - funkcji – konstrukcji – systemów instalacji w odniesieniu do  obiektów drobnoskalowych w mieście i krajobrazie otwartym , fundowanych na stałe  lub mobilnych  .  Teoria architektury  na tle  socjologii , psychologii, antropologii i  filozofii kultury. Wprowadzenie i promocja podejścia  znanego jako „projektowanie dla wszystkich".
- Treści kształcenia:
- Wykłady /15 godz./:
Tematyka wykładów:								       Prowadzący:
1.	Współczesna wiedza nt. potrzeb człowieka w środowisku i przestrzeni - cz. I                             / teorie starożytnych, źródła kanonów i standardów, prymat geometrii XVIII w. - kryteria funkcjonalności /.	Prof. E.Kuryłowicz
2.	Współczesna wiedza nt. potrzeb człowieka w środowisku i przestrzeni - cz. II              / relacje człowieka z otoczeniem, rola zmysłów i ciała, teoria percepcji W. Gibbsona, pojęcia elementarne, środowisko potencjalne i efektywne, „jednostka indywidualna” i „osoba”, teoria projektowania uniwersalnego /	Prof. E.Kuryłowicz
3.	Pojęcia podstawowe - człowiek, środowisko, funkcjonalność środowiska. Antropometria i ergonomia. Ludzie sprawni i niepełnosprawni / źródła standardów, zasady projektowania, grupy odbiorców, percepcja i poznanie, hierarchizacja potrzeb człowieka, teoria A. Maslowa /.	Prof. E.Kuryłowicz
4.	Warsztaty: „Niepełnosprawność - co to naprawdę znaczy?” - cz. I / symulacja wykonywania różnych czynności w budynku WA PW w sytuacji osoby niepełnosprawnej poruszającej się na wózku inwalidzkim i niewidomej /.	Prof E.Kuryłowicz we wspólpracy z 
P. Todys, TUS, Paweł Wdówik , BON UW 
5.	Warsztaty: „Niepełnosprawność - co to naprawdę znaczy?” - cz. II  symulacja wykonywania różnych czynności w budynku WA PW w sytuacji osoby niewidomej 	j.w.
6.	Fizyczne uwarunkowania funkcjonalności otoczenia. Orientacja i mobilność w otoczeniu. Pokonywanie odległości /poziomy pojęcia funkcjonalności - fizyczny, psychologiczny, emocjonalny, estetyczny, parametry przestrzeni, poruszanie aktywne i pasywne, bezpieczne dystanse, chodzenie - widzenie, poziomy wzroku, czynności ludzi na wózkach /.	Prof. E.Kuryłowicz
7.	Funkcjonalność na poziomie fizycznym w ujęciu projektowania uniwersalnego: pokonywanie różnic poziomów / parametry przestrzeni dla aktywnego i pasywnego pokonywania różnic poziomów, warunki ogólne schodów, pochylni, wind, podnośników, schodów ruchomych /.	Prof. E.Kuryłowicz
8.	Funkcjonalność na poziomie fizycznym w ujęciu projektowania uniwersalnego: dynamika siedzenia, leżenie /antropometria i fizjologia siedzenia, parametry siedzisk, zasięgi rąk, poziomy blatów, czynności i  parametry przestrzeni w pozycji siedzącej /	Prof. E.Kuryłowicz
9.	Funkcjonalność na poziomie fizycznym w ujęciu projektowania uniwersalnego: warunki przestrzenne dla higieny i procesów metabolicznych człowieka /higiena i jej przestrzeń, higiena współczesna, parametry przestrzenne i wyposażenie pomieszczeń higieny /	Prof. E.Kuryłowicz
10.	Funkcjonalność na poziomie psychologicznym i emocjonalnym / prywatność,  terytorialność, przestrzeń osobista /	dr J.Bąk, psycholog architektury 
11.	Funkcjonalność na poziomie psychologicznym i emocjonalnym / teorie E. Hall’a,       I. Altmanna, A. Rapoporta, teoria przestrzeni defensywnej /.	dr J.Bąk psycholog architektury
12.	Funkcjonalność na poziomie estetycznym - cz. I / człowiek jako obserwator i jednostka kontemplująca, zagadnienia estetyki formalnej - porządek, wewnętrzna struktura przestrzeni /.       	Prof. E.Kuryłowicz
13.	Funkcjonalność na poziomie estetycznym - cz. II / estetyka symboliczna, przekaz i symbol w architekturze,  jednostkowe uwarunkowania odczytu i interpretacji symboli w przestrzeni , zmiany kulturowe w tym obszarze                                                 	Prof. E.Kuryłowicz
14.	Uwarunkowania twórczości architektonicznej – architekt jako twórca  odpowiedzialny społęcznie i jako  odbiorca architektury. Rola architektów i ich działalności w rozwoju kultury , uwarunkowania dyskusji i krytyki architektonicznej 	Prof. E.Kuryłowicz
15.	TEST SPRAWDZAJĄCY                                                                                                                                                                                                                                          	
- Metody oceny:
- Test sprawdzający, zaliczeniowy wykładów
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- 1.	Angier, N., Kanon. Wyprawa galopem przez piękne podstawy nauki. 2008, Warszawa: Prószyński i S-ka.
2.	Norberg-Schulz, C., Bycie, przestrzeń, architektura. Biblioteka Architekta. 2000, Warszawa: Murator.
3.	Rasmussen, S.E., Odczuwanie Architektury. Biblioteka Architekta. 1999, Warszawa: Murator. 
4.	Ackerman, D., Historia naturalna zmysłów. 1994, Warszawa: Książka i Wiedza.
5.	Vigarello, G., Czystość i brud. Higiena ciała od średniowiecza do XX wieku. 1996, Warszawa: Wab.
6.	Kuryłowicz, E., P. Johnni, and C. Thuresson, Projektowanie uniwersalne. Sztokholm miasto dla wszystkich. wydanie pierwsze ed. 1996, Warszawa: CEBRON. 2005, Warszawa: Integracja.
7.	Bloomer, K.C. and C.W. Moore, Body, memory, and architecture. 1977, New Haven: Yale University Press. xii, 147 p.
8.	Chardin, T.d., Człowiek. 1984, Warszawa: IW PAX.
9.	Evers, B., C. Thoenes, and Kunstbibliothek (Berlin Germany), Architectural theory : from the Renaissance to the present : 89 essays on 117 treatises. 2003, K*ln [Germany] ; Los Angeles [Calif.[Taschen. 845 p.
10.	Koolhaas, R., Delirious New York : a Retroactive Manifesto for Manhattan. New ed. 1994, New York: Monacelli Press. 317 p.
11.	Liu, Y., Developing Digital Architecture : 2002 FEIDAD award. 2003, Basel ; Boston: Birkhäuser. 213 p.
12.	Rykwert, J., The Dancing Column : on Order of Architecture. 1996, Cambridge, Mass.: MIT Press. xviii, 598 p.
13.	Corbusier, L., The modulor: a harmonious measure to the human scale universally applicable to architecture and mechanics. 2d ed. 1954, Cambridge,: Harvard University Press, reprint Birkhauser. 243 p.
14.	Lang, J.T., Creating architectural theory : the role of the behavioral sciences in environmental design. 1987, New York: Van Nostrand Reinhold Co. ix, 
15.	Tatarkiewicz, W., Historia Estetyki. 2009, Warszawa: PWN.
16.	Corbusier, L., The modulor: a harmonious measure to the human scale universally applicable to architecture and mechanics. 2d ed. 1954, Cambridge,: Harvard University Press
17.	Ghyka, M.C., Złota liczba. 2001, Kraków: Universitas.
18.	Jędrzejczyk, D., Geografia humanistyczna miasta. 2004, Warszawa: WA Dialog.
19.	Panero, J. and M. Zelnik, Human dimension & interior space : a source book of design reference standards. 1979, New York: Whitney Library of Design. 320 p.
20.	 Omelańczuk, I., ABC mieszkania bez barier. 2003, Warszawa: Fundacja Dom Dostępny.
21.	Van Schaik, L., Spatial intelligence : new futures for architecture. 2008, Chichester, England ; Hoboken, NJ: Wiley. 208 p
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się