- Nazwa przedmiotu:
- Społeczne oblicza przemian technologicznych
- Koordynator przedmiotu:
- dr Tomasz Dusiewicz
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Informatyka
- Grupa przedmiotów:
- Przedmioty ekonomiczno-społeczne
- Kod przedmiotu:
- SPOPT
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2015/2016
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Aktywny udział w 30 godzinach (15 tyg. x 2 godz.) ćwiczeń (dyskusje, praca własna, praca w grupach)
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Udział w ćwiczeniach. Prowadzący obecny jest w trakcie ćwiczeń, co daje ok. 1,2 pkt. ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Aktywny udział w ćwiczeniach, praca własna, dyskusje, praca w grupach - 2 pkt. ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia30h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Przedmiot nie wymaga wstępnego wprowadzenia.
- Limit liczby studentów:
- 30
- Cel przedmiotu:
- Zasadniczym celem przedmiotu jest ukazanie, na wybranych przykładach, społecznych skutków rozwoju nowych technologii i roli innowacji technicznych we współczesnej kulturze. Odwołanie się do coraz częściej spotykanych w socjologii pojęć, kategorii i koncepcji, takich jak np. „społeczeństwo informacyjne”, „społeczeństwo sieciowe” czy „społeczeństwo medialne”, oddaje w pełni społeczne oblicza współczesnych przemian technologicznych.
- Treści kształcenia:
- 1. Zajęcia organizacyjne.
2. Kultura i cywilizacja a społeczeństwo informacyjne. Wpływ „cyberkutlury” na procesy tworzenia się społeczności wirtualnych i więzi społecznych.
3. Innowacja – odstępstwo od reguły czy kreacja ? Kultura hakerska jako transgresja.
4. Czy w dobie „społeczeństwa informacyjnego” grozi nam cyberwojna ?
5. Typy demokracji w warunkach „społeczeństwa informacyjnego”.
6. Prawa i wolności człowieka w świecie wirtualnej rzeczywistości.
7. Wpływ przemian technologicznych na styl życia współczesnego człowieka (edukacja, praca, czas wolny).
8. Wpływ przemian technologicznych na kulturę zabawy (gry komputerowe).
9. Znaczenie współczesnych widowisk medialnych.
10. Telefon komórkowy jako podstawowy gadżet ery elektroniczno-cyfrowej.
11. Aparat cyfrowy, słuchawki, „plastikowe pieniądze” (karty kredytowe i płatnicze) i ich rola w codziennym życiu współczesnego człowieka.
12. Nowe technologie a nabywanie i kreowanie elektroniczno-cyfrowej osobowości czy cyber cielesności.
13. „Społeczeństwo informacyjne” jako społeczeństwo ryzyka – zagrożenia i perspektywy dla człowieka i kultury.
14. Praca zaliczeniowa.
15. Podsumowanie zajęć.
- Metody oceny:
- Zaliczenie w formie pisemnej w postaci oceny wypowiedzi pisemnej na przedstawione zagadnienia oraz postawy studenta na zajęciach.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. Białobłocki T., Moroz J., Nowina Konopka M., Zacher L. W., Społeczeństwo informacyjne. Istota, rozwój, wyzwania, Wyd. Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2006 – wybrane zagadnienia
2. Godzic W., Żakowski M., (red.), Gadżety popkultury. Społeczne życie przedmiotów, Wyd. Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007 – wybrane zagadnienia
3. Haber L.H., Niezgoda M., (red.), Społeczeństwo informacyjne. Aspekty funkcjonalne i dysfunkcjonalne, Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2006 – wybrane zagadnienia
- Witryna www przedmiotu:
- do uzupełnienia
- Uwagi:
- do uzupełnienia
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt SPOPT_W01
- ma wiedzę o funkcjonowaniu społeczeństwa informacyjnego i wpływie technologii na życie społeczne
Weryfikacja: Wypowiedź pisemna na przedstawione zagadnienia; ocena postawy studenta na zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W12
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W08
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt SPOPT_U01
- umie wskazać istotę przemian społecznych pod wpływem najnowszych technologii, wyciągnąć logiczne wnioski i rozumie ich znaczenie.
Weryfikacja: Wypowiedź pisemna na przedstawione zagadnienia; ocena postawy studenta na zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U04
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U01, T2A_U05
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt SPOPT_K01
- Ma przekonanie o wadze i roli przemian technologicznych dla stylu życia współczesnego człowieka.
Weryfikacja: Wypowiedź pisemna na przedstawione zagadnienia; ocena postawy studenta na zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01, K_K02
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K06, T2A_K07