Nazwa przedmiotu:
Środowisko programowania Matlab w praktyce
Koordynator przedmiotu:
dr hab. inż. Maciej Kozłowski, prof. nzw., Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Systemów Informatycznych i Mechatronicznych w Transporcie
Status przedmiotu:
Fakultatywny ograniczonego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Obieralne
Kod przedmiotu:
Semestr nominalny:
7 / rok ak. 2017/2018
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
56 godz., w tym: praca na wykładach 30 godz., zapoznanie się ze wskazaną literaturą w zakresie wykładu 18 godz., konsultacje w zakresie wykładu 1 godz., przygotowanie się do egzaminu 5 godz., udział w egzaminach 2 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,5 pkt ECTS (34 godziny, w tym: praca na wykładach 30 godz., konsultacje 2 godz., udział w egzaminach 2 godz.)
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Zaliczone przedmioty: Technologia Informacyjna, Informatyka I, Informatyka II
Limit liczby studentów:
25 osób
Cel przedmiotu:
Nabycie umiejętności praktycznych nt. obsługi pakietu Matlab i zasad programowania. Wykorzystanie Matlaba i jego przyborników do rozwiązywania problemów z zakresu algebry i analizy matematycznej, równań różniczkowych, optymalizacji, analizy sygnałów i modelowania. Osiągnięcie umiejętności tworzenia własnych aplikacji. Przedstawienie pakietu Simulink służącego do wykonywania symulacji układów dynamicznych oraz pakietu SimMechanics dedykowanego badaniu własności ruchu dynamicznych układów mechanicznych
Treści kształcenia:
Macierze, narzędzia i operacje na plikach. Wizualizacja danych – wykresy dwu i trójwymiarowe, Elementy programowania, m – pliki: skrypty i funkcje użytkownika, struktura funkcji, zasady przekazywania argumentów, instrukcje sterujące; Sposoby zarządzania danymi. Wybrane przyborniki –Toolboxy Tworzenie własnych programów dla zastosowań z zakresu rysowania wykresów, algebry i analizy matematycznej, równań różniczkowych, optymalizacji, analizy sygnałów i modelowania; Wprowadzenie do Simulinka, Zasada tworzenia modelu symulacyjnego; Simulink Podsystemy i zasady współużytkowania, przykłady modeli; Programowanie w Simulinku z wykorzystaniem biblioteki signal routing, Istrukcje sterujące, Wykorzystanie Simulinka w symulacji systemów dynamicznych
Metody oceny:
Ocena podsumowująca jest wystawiana na podstawie oceny formującej i oceny z egzaminu. Ocena formująca na podstawie 1 lub 2 kartkówek nt. wybranych zagadnień teoretycznych. Ocena egzaminacyjna – egzamin pisemny dwuczęściowy - część pierwsza 11 krótkich pytań otwartych sprawdzających znajomość podstawowych zagadnień teoretycznych (wymagane poprawne odpowiedzi na co najmniej 6 pytań), część druga - 2 pytania otwarte dotyczące wybranego zagadnienia (wymagana poprawna odpowiedz na jeden wybrany temat);
Egzamin:
tak
Literatura:
1. R. Pratap, "MATLAB 7 dla naukowców i inżynierów", Mikom (2007). 2. A. Zalewski, R. Cegieła, "Matlab - obliczenia numeryczne i ich zastosowanie". 3. B. Mrozek, Z. Mrozek, "Matlab i Simulink - poradnik użytkownika". 4. L. V. Fausett, "Applied Numerical Analysis Using MATLAB". 5. J. Brzózka, L. Dorobczyński, "Programowanie w Matlab".
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:
Przedmiot z uchwalonego przez Radę Wydziału wykazu dodatkowych przedmiotów obieralnych I, II, III na rok akademicki 2017/2018. O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego modułu zajęć z kierunkowymi efektami kształcenia w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych. Wykład realizowany na zasadach zajęć o charakterze praktycznym, zajęcia odbywają się w Sali 051, ograniczenie liczby studentów (25 osób) wynika z liczby posiadanych licencji dydaktycznych.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W01
Zna elementarne typy danych, wyrażenia i operacje
Weryfikacja: Egzamin pisemny lub w postaci rozwiązania testu na komputerze
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W01, Tr1A_W06
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W01, T1A_W07, InzA_W02, T1A_W02, InzA_W05
Efekt W02
Zna podstawowe operacje na macierzach
Weryfikacja: Egzamin pisemny lub w postaci rozwiązania testu na komputerze
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W01, Tr1A_W06
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W01, T1A_W07, InzA_W02, T1A_W02, InzA_W05
Efekt W03
Zna instrukcje sterujące działaniem programów symulacyjnych
Weryfikacja: Egzamin pisemny lub w postaci rozwiązania testu na komputerze
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W01, Tr1A_W06
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W01, T1A_W07, InzA_W02, T1A_W02, InzA_W05

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01
Potrafi wybrać i zastosować właściwe operacje na macierzach odpowiednie do opracowania wydajnego programu numerycznego
Weryfikacja: Egzamin pisemny lub w postaci rozwiązania testu na komputerze
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_U03
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U02, T1A_U03, T1A_U04
Efekt U02
Potrafi utworzyć proste programy stosując instrukcje sterujące
Weryfikacja: Egzamin pisemny lub w postaci rozwiązania testu na komputerze
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_U10
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U07, T1A_U09, InzA_U02
Efekt U03
Potrafi wykorzystywać funkcje biblioteki program
Weryfikacja: Egzamin pisemny lub w postaci rozwiązania testu na komputerze
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_U11
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U09, InzA_U02

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K01
Rozumie potrzebę stosowania zintegrowanych środowisk programowania w obliczeniach inżynierskich
Weryfikacja: Udział w dyskusji na zajęciach, przedłużona obserwacja
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_K02
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K02, T1A_K05, InzA_K01
Efekt K02
Wykazuje kreatywność w tworzeniu programów do rozwiązań numerycznych i do symulacji systemów dynamicznych
Weryfikacja: Udział w dyskusji na zajęciach, przedłużona obserwacja
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_K05
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K06, InzA_K02