Nazwa przedmiotu:
Synteza sprzętowo-programowa systemów cyfrowych
Koordynator przedmiotu:
Elżbieta PIWOWARSKA
Status przedmiotu:
Fakultatywny ograniczonego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Elektronika
Grupa przedmiotów:
Przedmioty techniczne
Kod przedmiotu:
SSP
Semestr nominalny:
6 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
105 Wyliczenie ECTS: udział w wykładach: 30 h przygotowanie do wykładu: 10 h udział w laboratoriach: 15 h praca własna nad zadaniami do finalnego wykonania na laboratorium: 35 h przygotowanie do egzaminu: 15 h Razem 105 h = 4 ECTS
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
2 (wykład 30h, laboratorium 15 h, egzamin 2 h, konsultacje 6 h)
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2 (udział w laboratoriach 15 h, przygotowanie do ćwiczeń 10 h, praca w domu nad specyfikacją i kodem projektów symulowanych i syntezowanych na zajęciach 25 h)
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium15h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
podstawowa wiedza dotyczącą układów cyfrowych i układów logicznych, preferowany przedmiot UCYF
Limit liczby studentów:
30
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów ze współczesnymi metodami projektowania systemów cyfrowych, w szczególności z technikami i narzędziami modelowania, syntezy i weryfikacji systemów. Przedstawione są cechy systemów o różnych zastosowaniach oraz typowe techniki modelowania HDL systemów. Omówione są zagadnienia komunikacji oraz synchronizacji bloków.
Treści kształcenia:
1. Wprowadzenie, Przypomnienie metodologii RT (Register Transfer) 2. Rozwinięcie informacji o układach FSM, charakterystyczne cechy VHDL 3. Porównanie właściwości i możliwości VHDL i Verilog 4. Układowa realizacja operacji arytmetycznych 5.Realizacja funkcji DSP 6.Projektowanie IP-based 7. Parametry: szybkość, powierzchnia, moc. Cechy syntezy 8.Komunikacja - zasady, FIFO 9.Komunikacja - magistrale i NoC 10.Synchronizacja, systemy GALS 11.Elementy projektowania systemowego na przykładzie projektowania filtrów cyfrowych Zakres laboratorium: 1.Projektowanie i synteza złożonych układów z wykorzystaniem VHDL/Verilog (układy hierarchiczne) w stylu komórek standardowych 2. Projektowanie i synteza w FPGA filtrów cyfrowych
Metody oceny:
laboratorium: 2 lub 3 oddzielne zadania realizowane w małych grupach. Ze względu na wielkość projektów konieczny jest podział obowiązków w ramach grupy, wyspecyfikowanie podzadań oraz integracja układu. egzamin testowy
Egzamin:
tak
Literatura:
-materiały wykładowe + inne materiały udostępniane przez wykładowców -Wolf W., Modern VLSI Design, IP-based Design -„RTL hardware design using VHDL” Pong P. Ch, John Wiley & Sons Inc.2006 -Berger A. S., Embedded Systems Desig. An introduction to Processes, Tools, & Techniques
Witryna www przedmiotu:
https://studia.elka.pw.edu.pl/
Uwagi:
Przedmiot dotyczy bardzo silnie rozwijającej się gałęzi elektroniki, dlatego zarówno literatura jak i niektóre treści mogą ulegać modyfikacjom nawet w trakcie trwania semestru.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt SSP_w1
Posiada wiedzę w zakresie rozwiązań i technik projektowania systemów cyfrowych o różnych zastosowaniach
Weryfikacja: egzamin, laboratorium
Powiązane efekty kierunkowe: K_W09
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07
Efekt SSP_w2
posiada wiedzę w zakresie komunikacji i synchronizacji w systemach cyfrowych, w szczególności wykorzystujących bloki objęte prawem własności intelektualnej (IP blocks)
Weryfikacja: egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: K_W12, K_W17
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W04, T1A_W07, T1A_W10

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt SSP-u1
potrafi opracować projekt złożonego układu cyfrowego posługując się odpowiednimi narzędziami do weryfikacji i syntezy oraz wykorzystując standardy IEEE i opracowane przez inne osoby bloki
Weryfikacja: laboratorium
Powiązane efekty kierunkowe: K_U11, K_U16, K_U17, K_U21
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U09, T1A_U15, T1A_U09, T1A_U10, T1A_U12, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16, T1A_U14, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U13, T1A_U15, T1A_U16

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt SSP_k1
potrafi współpracować w grupie, zorganizować i zaplanować zadania do wykonania, poszukiwać samodzielnie lub wspólnie z zespołem rozwiązań zadanych problemów
Weryfikacja: egzamin, laboratorium
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01, K_K03, K_K04
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K01, T1A_K03, T1A_K04